Гранти – чудова можливість залучити кошти для підтримання та розвитку бізнесу. Як збільшити шанси на отримання фінансування та чому не варто здаватися після першої відмови? Підприємці поділилися своїм досвідом фандрейзингу.
З початком повномасштабного вторгнення від Рубіжанської панчішної фабрики з Луганської області залишився тільки знищений завод. «Єдине, що залишилося з минулого життя, – кредити в Ощадбанку на 11 млн грн», – каже комерційна директорка панчішної фабрики Ольга Ушакова.
Виробництво релокувалося у Львів та з вересня 2022 року відновило роботу. Компанія отримала гранти від МОМ, DRC, «Дія.Бізнес», «Легкий бізнес», ГО «Жіночі перспективи», інвестиційний ваучер від Львівської міської ради та компенсацію за релокацію від ЄБРР. Найбільша сума становила 12 млн грн від USAID і була витрачена на закупівлю 11 вʼязальних італійських машин.
Станом на жовтень 2023 року 8000 підприємців отримали гранти від держави для розвитку бізнесу на 4,4 млрд грн, повідомляють в Мінекономіки. В листопаді Forbes Ukraine збирав 25 грантових програм для малого та середнього бізнесу.
Що потрібно знати підприємцям, які хочуть отримати фінансову допомогу для свого бізнесу?
Етап 1: заповнення заявки
Підприємці, опитані Forbes, виділяють декілька критеріїв, які допоможуть отримати позитивну відповідь від грантодавця.
Перше – якісно та чітко прописаний проєкт з боку бізнесу, який грантодавець має профінансувати. «Будь-який грантодавець розраховує на надання максимально деталізованої заявки», – каже співзасновник USPA fruit Дмитро Крошка. Таку умову найскладніше виконати, коли проєкт знаходиться на рівні ідеї. «Ти не можеш врахувати всі підводні камені, тому що просто їх не знаєш», – додає Крошка.
Його компанія експортує яблука від українських виробників до Європи та на Близький Схід. За допомогою гранту в 800 000 грн від USAID компанія вийшла на ринок Африки. Грантові кошти пішли на компенсацію 50% логістики та промоцію компанії в Африці. «Нам вдалося системно побудувати продажі в Африці, без допомоги USAID ми не реалізували б цей проєкт», – каже Крошка.
Де шукати гранти
Джерело: Synergy Universe
- Інформація про нові гранти USAID оголошується на Facebook-сторінці агенції.
- Гранти від Європейського Союзу можна дивитися на сайті EU Funding and Tenders Portal.
- Українські портали – Ресурсний центр ГУРТ та Громадський простір.
Маркетингова агенція Svitlo отримала грант на створення теоретичного гайду для малого бізнесу про розвиток соцмереж, розповіла засновниця Поліна Ковальова. Підприємниця каже, що в заявці чітко прописувала ідею програми, цільову аудиторію, проблематику та її вирішення, структуру програми, заплановані показники та як вона планує їх отримати.
Неправильне чи неповне заповнення заявки – причина відмови в наданні гранту. Причини можуть бути як нормативними – непорядок із документами, так і змістовими – непереконлива заявка з огляду на заявлені цілі грантової програми, пояснює керівник із виробництва та інтернаціоналізації бізнесу в проєкті USAID «Економічна підтримка України» Олег Мирошніченко.
У лютому компанія Gunia Project отримала запрошення від директорки Українського центру сприяння інвестиціям та торгівлі (ITFC) Ірини Титарчук взяти участь у Міжнародній виставці Ambiente у Франкфурті. Участь покрив грант від USAID. «Це був перший позитивний досвід, до цього подавались на різні гранти, але не отримували відповіді», – відзначає операційна директорка Gunia Project Дарія Тимошенко.
Заповнення заявки – це довгий та бюрократичний процес, через те що треба збирати багато документів, каже Тимошенко «Важливо, щоб компанія була готова до цього. Правильна заявка є передумовою для отримання гранту», – додає вона.
На результат впливають позитивні відгуки від минулих грантодавців і партнерів, з якими компанія співпрацювала, каже Ковальова. Вона розповідає, що спочатку її компанія отримала невеликий короткостроковий грант і тільки потім подалася на більш глобальний проєкт. За таких умов шанс отримати фінансування набагато більший, ніж одразу йти у щось велике, вважає підприємниця.
Співрозмовники Forbes радять пробувати та подаватися на гранти попри минулі відмови. Виробникам міжкімнатних дверей і меблевих фасадів AGTplus отримати фінансування від Мінекономіки вдалося тільки з другої спроби. Через автоматизовану подачу заявки через портал «Дія», конкретних зауважень компанія не отримала. «Нам повернулася заявка з повідомленням, що вона не пройшла, – каже фінансовий директор AGTplus Марина Пономаренко. – Можливо, в бізнес-плані ми не розкрили доцільність фінансування». За тиждень компанія доопрацювала запит, знову подала заявку та пройшла відбір.
Умовами отримання державного гранту були: сплачування податків до держбюджету, діяльність понад три роки та створення 25 робочих місць, каже Пономаренко.
За програмою компанія отримала 2,6 млн грн, що пішли на купівлю центру для порізки кромкового пластикового матеріалу. «Завдяки верстату ми збільшили обсяги виробництва та кількість робочих місць, створили умови для виходу на експортні ринки», – каже фінансовий директор AGTplus. Компанія має вже перші експортні продажі в Канаду та Німеччину.
Поради при написанні гранту від Тома Вольфа
за матеріалами курсу «Фандрейзингові стратегії» (Fundraising strategies) від Philanthropy University, переклад Synergy Universe
1. Грантову заявку не читатимуть двічі
Експерт навряд чи готовий витратити додаткові годинку-дві, для того щоб повторно просканувати навіть найкращу грантову заявку. Тому варто писати чітко та зрозуміло, уникаючи перебільшень та подвійного розуміння. Завжди пам’ятайте – заявку читають лише один раз, тому другої спроби не буде.
2. «Суб’єктивні» критерії експертної оцінки заявки залишатимуться завжди однаковими
Умови грантових конкурсів є різними. Попри рекомендований обсяг грантової заявки (одна сторінка або навіть 100!), не забувайте про правила її оформлення.
• Заявка має бути стислою та змістовною. Це шанс переконати донора у вагомості й привабливості проєкту. Тож вона має бути максимально зрозумілою, стислою, конкретною та виразною. Експерт має точно зрозуміти, чого ви прагнете.
• Уникайте зайвих прикметників. Адже лише для вас є очевидним, що проблема є нагальною, ваша команда найкращою, а ідея унікальною. Експерт завжди сприймає лише докази.
• Залишайтеся «елементарно» грамотними. Експерт відзначає не лише граматичні, але й елементарні розрахункові неточності у бюджеті «2*2 = 4, а не 5». Чи не так?
• Не варто залишати у додатках усі свої відзнаки та грамоти. Експерта навряд чи зацікавить те, чим ви займалися ще в студентські роки.
3. Початок має бути простим
Вступ, або Abstract, розпочинайте з головного: «Організація Х (ваша організація) шукає додаткове фінансування (сума) для реалізації проєкту Y» – усе просто та зрозуміло з першого разу. Далі можна дещо розширити вступ. Існує ймовірність, що ваша пропозиція потрапить до експерта, який готовий звернути максимум уваги виключно на вступ.
4. Чітко формулюйте проблему
«У місті Х двоє із трьох осіб, які здобули середню освіту та мають право відвідувати університет, не зроблять цього через нестачу коштів. Наш проєкт покликаний …» Усе чітко, ясно та зрозуміло. У експерта не виникне питання: «Для чого ж проєкт?»
Співфінансування та строки очікування
Одна з умов отримання гранту – співфінансування. «Це дуже важлива ознака того, що заявник вірить у свій проєкт і готовий на рівні з донором його фінансувати, – каже Крошка. – Пропорція співфінансування може бути абсолютно різною в залежності від того чи іншого гранту». Бізнес у середньому покриває близько 20% інвестицій у проєкт або окремі статті витрат, додає він. Наприклад, для участі у міжнародних виставках донор фінансує створення стенду, а заявник – витратні матеріали, як-от буклети, відеоролики, проїзд, харчування, проживання.
Виробник одягу byMe виграв грант від USAID на закупівлю нового обладнання для поповнення вишивальних потужностей та запуску виробництва вишиванок. Компанія вже орендувала додаткове приміщення у Вишгороді на 100 кв. м. «Бюджет проєкту – 1,6 млн грн, де часткове фінансування надає USAID, а частково ми», – розповідає Дмитро Сердюк.
Подаючись на грант, треба враховувати що очікування може розтягнутися на місяці і навіть роки. Підписання договору на фінансування проєкту агенції Svitlo за програмою «Конкурентоспроможна економіка України» від USAID зайняло пів року, розповіла засновниця.
Про довготривалі процеси розповідає і комерційна директорка панчішної фабрики. За її словами, в організації USAID довго відбуваються процеси підписання угод, розробки звітів, анкет і саме підписання грантової угоди. «Ми почали співпрацювати ще наприкінці 2019 року, а обладнання за грантом отримали в серпні 2023-го», – каже Ушакова.
Етап 2: звітність
Отримати грант – лише частина вибудовування відносин із грантодавцями. Працювати з грантом непросто, це не історія, що вам дали кошти, а ви їх витрачаєте, каже Ковальова зі Svitlo. З її слів, робота із взаємодією з фондами та звітністю доволі трудомістка.
Після затвердження контракту на грант грантодавець може вимагати надання будь-яких документів, що свідчать про цільове використання коштів, і заявник зобов’язаний їх надати. Наприклад, якщо за умовами програми грант покриває частину логістики, бізнес має бути готовим надати документи, які підтверджують оплату перевізнику чи експедитору, розповідає Дмитро Крошка.
Контроль зі створення робочих місць, що є основною метою грантових програм, відбувається через Державний центр зайнятості. «Нові робочі місця оформлюються через центр зайнятості, звіти з центру ми надаємо грантодавцю», – розповідає власник ТМ «Сергіївський продукт» Володимир Опришко.
Цільовими показниками грантового проєкту для грантодавця можуть бути нарощування продажів, входження на нові ринки чи збільшення зайнятості, розповідає керівник із виробництва та інтернаціоналізації бізнесу в проєкті USAID. У випадку, якщо за грант компанія закуповує матеріальні активи, такі як обладнання, грантодавець також проводить інспекційні виїзди для перевірки наявності права власності або договору оренди на приміщення, де встановлюватимуть обладнання.
Гранти допомогли Рубіжанській панчішній фабриці вижити. Підприємству вдалося відновитися на 40% від довоєнних показників, каже Ушакова. Вона радить подаватися на якомога більше грантів, навіть якщо суми незначні. «Можливо, цією сумою ви закриєте невелике питання, а свої кошти зосередите на вирішенні більш глобальних викликів», – розповідає підприємниця.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.