Як отримати грант на мільйони євро, залучити фінансування для експортного проєкту та потрапити на провідні виставки світу. Учасники списку малих і середніх компаній Forbes Next250 розповідають про свій досвід отримання грантів і дають поради щодо залучення донорських коштів
У лютому компанія Gunia Project отримала запрошення від директорки Українського центру сприяння інвестиціям та торгівлі (ITFC) Ірини Титарчук взяти участь у Міжнародній виставці Ambiente у Франкфурті. Участь покрив грант від USAID. «Це був перший позитивний досвід, до цього подавались на різні гранти, але не отримували відповіді», – каже операційний директор Gunia Project Дарія Тимошенко.
З Франкфурта Gunia привезла замовлень на понад €20 000, нові бізнес-контакти та більш теплі стосунки з грантодавцями. «Безумовно, це був корисний досвід», – запевняє Тимошенко. Наразі у команді готуються до двох наступних програм з USAID.
Forbes вже детально описував грантові програми, доступні українському бізнесу. З переліку Forbes 250 перспективних малих і середніх компаній Next 250 19 користувалися підтримкою USAID. Як отримати грант та що він може дати підприємцям?
Як грантові програми допомагають бізнесу
Український стартап Releaf Paper, який виробляє папір з опалого листя, у грудні 2022 року став переможцем програми від Європейської комісії EIC Accelerator та залучив €2,5 млн на будівництво фабрики. Підготовка тривала близько року, каже співзасновник Releaf Paper Олександр Соболенко. «З нами конкурувало біля 6000 міжнародних стартапів», – повідомляє він.
За успіхом Releaf Paper стоїть досвід і робота над помилками. З півтора року компанія подавалася на 15 грантів, розповідає Соболенко. З успішних прикладів – $100 000 від Google for Startups, €16 000 від Всесвітнього фонду природи (WWF), а також участь у декількох виставках за підтримки USAID.
Залучив кошти на амбітний проєкт і співзасновник USPA fruit Дмитро Крошка. Його компанія експортує яблука від українських виробників у Європу та на Близький Схід. У 2019-му підприємець задумався над виходом на ринок Африки, але стримувала вартісна логістика. Тоді підприємець звернувся до USAID. «У нас вже були спільні вдалі проєкти, тому ідею вони сприйняли позитивно», – каже Крошка.
USAID надали грант на 800 000 грн, кошти пішли на компенсацію 50% логістики та промоцію компанії в Африці. У 2020-му USPA fruit почала експортувати яблука у 12 країн континенту. Після завершення війни USPA fruit планує наростити експорт до регіону до 15%, повідомив Крошка. «Нам вдалося системно побудувати продажі в Африці, без допомоги USAID ми не зробили б проєкт», – додав він.
У активі компанії з виготовлення рекуператорів Prana – сім грантів від ЄБРР, USAID та Зеленого фонду для зростання (GGF) на понад €200 000. Першу грантову програму інженер сертифікації та контролю якості компанії Олег Охіндушко знайшов у Facebook – це був грант на навчання в експортній галузі для команди від USAID. «Зараз грантодавці вже самі можуть зателефонувати та запропонувати програму», – каже Охіндушко.
Свій досвід має й виробник міжкімнатних дверей та меблевих фасадів AGTplus. У 2019-му компанія залучила €250 000 на придбання нового обладнання. «50% профінансував USAID, а іншу частину компанія», – поділився директор з технічних питань AGTplus Дмитро Баранков.
Що відбувається після подачі заявки на грант
Від моменту подачі заявки до отримання першого траншу може пройти понад пів року. Все залежить від суми та програми, на яку подається підприємець. «Подали грант на купівлю обладнання у березні, а в червні отримали «жовте світло», тобто можемо переходити на другий етап відбору», – каже Тимошенко з Gunia Project, яка бере участь у конкурсі на грант USAID.
Другий етап передбачає більш тісну співпрацю з грантодавцями, переважно – зустрічі та поетапне обговорення проєкту, зазначає Баранков з AGTplus, яка також співпрацювала з USAID. «Це може бути дискусія щодо підрядника чи постачальника обладнання, підготовка додаткової документації тощо», – додає він.
Грантодавець може прийти й з перевіркою на підприємство, наприклад, щоб переконатися, що для обладнання достатньо місця, а встановити його дозволяють технічні вимоги, каже Тимошенко з Gunia Project.
Переважна кількість програм не покриває 100% витрат на проєкт. Найчастіше грантодавець фінансує або 50%, або 70% залежно від суми, стверджують три підприємці. «Фінальна сума зрозуміла наприкінці відбору й вона може відрізнятися від тої, яку підприємець закладав на початку», – попереджає Тимошенко з Gunia Project.
Залежно від програми гроші можуть видаватися кількома траншами, каже Охіндушко з Prana. USAID переважно працюють в три платежі – 30% авансу, потім ще 40% і решта після закриття проєкту, додає він.
Що треба знати про гранти. Пʼять порад від підприємців
Підприємці радять зібрати максимальну інформацію про різні грантові програми, які можуть бути цікаві компанії, а далі обирати грант, який підходить найбільше.
Де знайти такі дані? «80% всієї інформації про гранти дізнаюся з розсилки Фонду українських cтартапів», – розповідає Соболенко з Releaf Paper. Допомогти у пошуку можуть і галузеві організації, які також збирають інформацію про гранти. «Дізналися про грант від Української асоціації меблевиків», – пригадує Баранков із AGTplus. Перший грант можна знайти й через соціальні мережі Facebook або Telegram, у яких фонди викладають актуальні пропозиції.
Готувати заявки на грант краще самостійно. «Бізнесмену простіше вивчити, як працюють грантові програми, аніж сторонній людині зрозуміти, як влаштований чужий бізнес», – вважає Охіндушко з Prana. Виняток – великі гранти від €1 млн. До них краще готуватися з допомогою спеціалістів, каже Соболенко з Releaf Paper. «Технічно це складні заявки, процес підготовки тривалий, фахівець може допомогти запакувати ідею, зрозуміти правильний вектор», – додає він.
Підготовка простої заявки на грант до €100 000 може зайняти декілька тижнів, над складнішими доведеться працювати близько пів року, повідомляють два опитані Forbes підприємці.
Варто також враховувати, що зазвичай грантодавці прагнуть не лише допомогти бізнесу, а й зробити внесок у вирішення певної соціальної задачі чи вплинути на більш глобальні зміни. Це може бути або працевлаштування нових людей, або збільшення сплати податків, вихід на нові ринки, зазначає Тимошенко Gunia Project. «Якщо вам просто потрібно закрити касовий розрив – це не цікаво грантодавцям», – пояснює вона.
Важливо підтримувати звʼязок з грантодавцями. Перший вдалий проєкт задасть тон у подальшій співпраці з фондом, каже Крошка з USPA fruit. «Позитивний досвід важливий, грантодавець зрозуміє, що вам можна довіряти, та може запрошувати на наступні програми», – зауважує він.
Не варто ігнорувати й звіти, які просить грантодавець після завершення проєкту, радить Баранков з AGTplus. «Нещодавно відправляли звіт про те, як покращилися наші показники після закупівлі нового обладнання, хоча грант отримали ще у 2019 році», – каже він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.