«Фокстрот» /надано пресслужбою
Категорія
Компанії
Дата

360 годин «чорної пʼятниці». Як блекаут вплинув на наймасштабніший розпродаж року

У «Фокстроті» недовиконали план продажів на 15%. «Такого удару по українському бізнесу не було навіть під час локдауну» Фото надано пресслужбою

Останнього тижня листопада 2022-го ритейлери проводять «чорну пʼятницю» – головний розпродаж року. Українським ритейлерам його довелося продовжити ще на тиждень. «Допомогли» російські обстріли.

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

В Україні цьогорічна «чорна пʼятниця» виявилася справді чорною. Ракетна атака по енергосистемі 23 листопада, в розпал головного розпродажу року, призвела до тимчасового знеструмлення столиці та інших міст. 

Аварійні майже добові відключення світла завадили ритейлерам повноцінно відпрацювати «чорну п’ятницю», яка відкриває високий сезон продажу техніки, що триває до середини січня.

Е-комерс та офлайновий ритейл цього року недоотримали 25-30% від очікуваного виторгу, вважає голова ради директорів «Алло» Дмитро Деревицький. У його компанії кількість чеків упала на 15%. У «Фокстроті» недовиконали план продажів на 15%. «Такого удару по українському бізнесу не було навіть під час локдауну», – каже Деревицький з «Алло». «Це був найскладніший balck friday для компанії та цього розпродажу в Україні», – зазначає комерційний директор Comfy Іван Павлік.

Щоб допродати заплановане, українські ритейлери розтягнули «чорну п’ятницю» ще на кілька днів або навіть на тиждень. Так, Comfy, «Алло», «Ельдорадо» та «Фокстрот» продовжили «чорні» розпродажі до 5 грудня. 

Чому так сталося? 

Однією з причин невдалої «чорної пʼятниці» могло стати падіння доходів споживачів та виїзд значної кількості покупців за кордон. Так, за даними уповноваженого Верховної Ради з прав людини Дмитра Лубінця, за кордон після 24 лютого виїхало понад 14,5 млн українців. Середні доходи населення впали на 14-15%, підрахували економісти дослідницької компанії Case Ukraine. 

Проте досвід ритейлерів свідчить, що причини не в цьому. Погані продажі спричинило саме відключення електрики. На початку «чорної пʼятниці» – у середу 23 листопада – «Фокстрот» за пів дня перевиконав денний план продажів. Активність покупців різко впала після обстрілів енергетичної інфраструктури, які відбулися о другій годині дня та після яких у більшості областей країни вимкнулася електрика. 

Покупці почали повертатися лише за кілька днів. Іван Павлік із Comfy зазначає, що в дні блекауту плани продажів були суттєво недовиконані, а от у подальші – вдалося наздогнати. «Коли в клієнтів немає електроенергії та зв’язку, шопінг відкладається зі зрозумілих причин», – каже Деревицький. 

В офлайні продажі теж кульгають. Лише 15-30% магазинів ритейлерів техніки та електроніки обладнані генераторами та можуть працювати без світла. 

Shutterstock

Одна з відчутних відмінностей «чорної пʼятниці» воєнного часу – зниження кількості жінок серед покупців. Якщо у 2021 році, зокрема в «Алло», їх було 42%, то у 2022-му – вже 35%. Фото Shutterstock

Як змінилися клієнти

Одна з відчутних відмінностей «чорної пʼятниці» воєнного часу – зниження кількості жінок серед покупців. Якщо у 2021 році, зокрема в «Алло», їх було 42%, то у 2022-му – вже 35%. Також, зазначає Деревицький, зросла частка молоді до 40 років. 

Змінилися й уподобання покупців. Цього року клієнти купували лише найпотрібніші товари, каже директор з маркетингу «Алло» Артур Матковський. «Купувати щось про запас, «на майбутнє», як це було в мирні часи, – поки що не на часі», – розповідає СЕО «Фокстрот» Олексій Зозуля.

Беззаперечні хедлайнери «чорних пʼятниць» минулих років опинилися на третьому місці, каже він. А от лідерами з продажу в мережі стали кухонні комбайни й кавоварки. У пресслужбі «Ельдорадо» зазначають, що спрацювало бажання клієнтів: жити тут і зараз, – що стало особливо актуальним під час війни. 

У Comfy на першому місці – мобільні батареї, а от телевізори, які минулого року були лідерами продажів, навіть не увійшли до пʼятірки найпопулярніших товарів.

Які висновки зробили ритейлери із цього не найбільш вдалого розпродажу? 

Всі учасники ринку дуже обережні у своїх закупах на найближчі зимові місяці, каже Зозуля із «Фокстроту». Він зазначає, що бізнес оцінює ризики як високі та зменшує товарні залишки – як операційні, так і викладку на поличках. Тому асортимент у торгових залах та в інтернет-магазинах українських ритейлерів точно збідниться. Залишаться високоліквідні моделі. «Проте, хай які підсумки «чорної пʼятниці», – каже Зозуля, – головне, що ми пройшли її разом, довівши, що нас ніхто й нічого не зібʼє з ніг». 

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні