Блиск і злидні креативу. Чому так складно експортувати український дизайн  /з особистого архіву
Категорія
Свій бізнес
Дата

Блиск і злидні креативу. Чому так складно експортувати український дизайн 

з особистого архіву

Меблі FAINA продаються в міланській галереї Rossana Orlandi й лондонському бутику Matches Fashion, їх купують саунд‑продюсер Мадонни та нові зірки Голлівуду.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Вікторія Якуша, 38, придумала FAINA 2014 року, щоби привернути увагу до України. «У нас ішла війна, вмирали люди, а в Європі були «занепокоєні тим, що відбувається»,– згадує вона. – Я думала, як це змінити, і вирішила зробити колекцію меблів, базовану на українському фольклорі».

Щоб довести експорт до $0,7 млн на рік, Якуша йшла шляхом спроб і помилок. У 2015‑му вона представила свої вироби на виставці в Болоньї. «Дизайн усім сподобався, але я нічого не продала», – говорить дизайнерка. Вона не знала, як правильно упаковувати, до якої категорії належить товар, як формувати ціну, скільки коштує доставка. Поки Якуша заповнювала прогалини в знаннях, проєкт спонсорувався з прибутку від архітектурної студії Yakusha Design Studio.

Дизайнери‑початківці погано ведуть облік і не готові протягом трьох‑чотирьох років інвестувати у проєкт €20 000–50 000 щорічно, зазначає креативний директор PR‑агентства Maїno Design Ukraine Анастасія Білецька. «Це вкладення у PR, менеджмент, участь у виставках, – зауважує вона. – На виставках потрібно бути регулярно і часто, аби бренд помітили».

Меблі, які продає Якуша,– ручної роботи. Їх виготовляють шестеро ремісників, які мешкають у різних українських селах.

Переломним моментом стала виставка у Стокгольмі 2018 року. «Відомий шведський дилер купив кілька предметів, – згадує Якуша. – Так ми нарешті зрозуміли, хто наш клієнт». Категорія, в якій опинилася FAINA, – вже не масмаркет, але ще й не «дорогий арт», говорить Якуша. Вартість меблів FAINA варіюється від €700 до €30 000 за виріб.

з особистого архіву

Вікторія Якуша, придумала FAINA 2014 року. Фото з особистого архіву

FAINA працює з 20 дилерами у всьому світі. «Експорт – це дорого», – визнає Якуша. Товар штучний, тому під кожну поставку доводиться формувати окремий логістичний ланцюжок. Частину замовлень FAINA втрачає через те, що з Україною складно працювати. «Клієнти скаржаться, що їм доводиться укладати з нами угоду, проходити валютний контроль, отримувати безліч документів»,– говорить Якуша.

Проблему з доставкою FAINA частково розв’язала, відкривши наприкінці 2019 року шоурум у Бельгії. В ньому представлено найпопулярніші позиції. Якуша продає понад 350 виробів на рік. Вкладені у проєкт кошти вона збирається окупити у 2021 році.

Перш ніж брати участь у міжнародних виставках, дизайнерові варто добре оцінити свої сили. «Не всім дизайнерам потрібен експорт, – говорить Білецька. – Не всі можуть випродукувати необхідні обсяги і надіслати замовлення вчасно. Виставка– це тільки інструмент, а експортний шлях значно складніший і дорожчий».

Опубліковано в сьомому номері журналу Forbes (січень-лютий 2021)

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні