Блиск і злидні креативу. Чому так складно експортувати український дизайн  /Фото з особистого архіву
Категорія
Свій бізнес
Дата

Блиск і злидні креативу. Чому так складно експортувати український дизайн 

з особистого архіву

Меблі FAINA продаються в міланській галереї Rossana Orlandi й лондонському бутику Matches Fashion, їх купують саунд‑продюсер Мадонни та нові зірки Голлівуду.

Вікторія Якуша, 38, придумала FAINA 2014 року, щоби привернути увагу до України. «У нас ішла війна, вмирали люди, а в Європі були «занепокоєні тим, що відбувається»,– згадує вона. – Я думала, як це змінити, і вирішила зробити колекцію меблів, базовану на українському фольклорі».

Щоб довести експорт до $0,7 млн на рік, Якуша йшла шляхом спроб і помилок. У 2015‑му вона представила свої вироби на виставці в Болоньї. «Дизайн усім сподобався, але я нічого не продала», – говорить дизайнерка. Вона не знала, як правильно упаковувати, до якої категорії належить товар, як формувати ціну, скільки коштує доставка. Поки Якуша заповнювала прогалини в знаннях, проєкт спонсорувався з прибутку від архітектурної студії Yakusha Design Studio.

Дизайнери‑початківці погано ведуть облік і не готові протягом трьох‑чотирьох років інвестувати у проєкт €20 000–50 000 щорічно, зазначає креативний директор PR‑агентства Maїno Design Ukraine Анастасія Білецька. «Це вкладення у PR, менеджмент, участь у виставках, – зауважує вона. – На виставках потрібно бути регулярно і часто, аби бренд помітили».

Меблі, які продає Якуша,– ручної роботи. Їх виготовляють шестеро ремісників, які мешкають у різних українських селах.

Переломним моментом стала виставка у Стокгольмі 2018 року. «Відомий шведський дилер купив кілька предметів, – згадує Якуша. – Так ми нарешті зрозуміли, хто наш клієнт». Категорія, в якій опинилася FAINA, – вже не масмаркет, але ще й не «дорогий арт», говорить Якуша. Вартість меблів FAINA варіюється від €700 до €30 000 за виріб.

Вікторія Якуша, придумала FAINA 2014 року. /Фото з особистого архіву

Вікторія Якуша, придумала FAINA 2014 року. Фото з особистого архіву

FAINA працює з 20 дилерами у всьому світі. «Експорт – це дорого», – визнає Якуша. Товар штучний, тому під кожну поставку доводиться формувати окремий логістичний ланцюжок. Частину замовлень FAINA втрачає через те, що з Україною складно працювати. «Клієнти скаржаться, що їм доводиться укладати з нами угоду, проходити валютний контроль, отримувати безліч документів»,– говорить Якуша.

Проблему з доставкою FAINA частково розв’язала, відкривши наприкінці 2019 року шоурум у Бельгії. В ньому представлено найпопулярніші позиції. Якуша продає понад 350 виробів на рік. Вкладені у проєкт кошти вона збирається окупити у 2021 році.

Перш ніж брати участь у міжнародних виставках, дизайнерові варто добре оцінити свої сили. «Не всім дизайнерам потрібен експорт, – говорить Білецька. – Не всі можуть випродукувати необхідні обсяги і надіслати замовлення вчасно. Виставка– це тільки інструмент, а експортний шлях значно складніший і дорожчий».

Опубліковано в сьомому номері журналу Forbes (січень-лютий 2021)

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків