Категорія
Компанії
Дата

Диджиталізація і папір. У найбільших аптечних мережах без електрики працюють лише 15–30% аптек. Як вони організували роботу

Аптеки без електрики /Getty Images

Одна з аптек у Львові, що працює за допомогою генератора, 16 листопада 2022 року Фото Getty Images

Російські ракетні обстріли щоразу призводили до тимчасового знеструмлення міст. Щоб не зупинятися, аптечні мережі закуповують генератори, переналаштовують мобільні додатки та повертаються до паперових прайс-листів

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

Найбільші мережі аптек заздалегідь почали готуватися до відключень електроенергії через атаки РФ на українську енергетичну інфраструктуру. Втім лише 15–30% торгівельних точок забезпечені генераторами. Про це Forbes дізнався, поспілкувавшись з представниками аптечних мереж. 

Приміром, у найбільшої мережі «Подорожник», яка налічує понад 1300 аптек, генераторами забезпечені 15% опорних аптек по всій країні. У АНЦ з понад 1000 аптек – 20%, а у D.S. – 30%. В останньої загалом 380 аптек в різних областях України. 

Така ситуація склалася через складнощі зі швидкою закупівлею генераторів, каже генеральний директор холдингу АНЦ Микола Щербина. «Їх швидко розкуповують, і ми навіть по пʼять-шість штук купуємо, якщо знаходимо», – каже Щербина. Про проблему з покупкою генераторів нещодавно розповідав Forbes і інший бізнесмен – власник мережі Ultramarket Олег Вишняков. Він замовив п‘ять пристроїв у Польщі, але їх очікувати треба не менше місяця.

Однак аптеки адаптуються до роботи навіть без генераторів та електроенергії. Зокрема, у аптек АНЦ є кілька планів. 

Перший план діє, коли нема електрики, але є інтернет. Провізори мають змогу продавали ліки через мобільний додаток мережі через який раніше можна було лише купувати. «Ми його дуже швидко переробили в режим, який дозволяє продавати препарати», – розповідає Щербина. 

Якщо ж мобільний інтернет та зв’язок зникають, то в аптеки привозять прайс-лист на папері з актуальними цінами на 1000 препаратів, які у попиті. Операції з продажу ліків провізори також записують на папір, через касу іх проводять пізніше, коли з‘являється електроенергія. 

Цей новий «бізнес-процес» забирає у провізорів робочий час, та знижує ефективність, каже Щербина. Як і відключення роботизованої системи з видачі ліків, яку вимикають, коли аптека починає живитися від генератора. Падіння ефективності гендиректор АНЦ оцінює, як двократне. 

Є й інші проблеми. Співвласник мережі аптек D.S. Олег Никулишин каже, що при перебоях з електропостачанням виникають проблеми з обміном даних через інтернет та роботою онлайн-сервісів. Приміром, аптеки не можуть дозамовити ліки, каже Щербина. 

Щодо умов зберігання препаратів, яким потрібен спеціальний режим, то аптекам поки вдається його дотримуватися. Не тільки за допомоги генераторів та спеціальних хладагентів, а й завдяки українським енергетикам. «У нас ще не було ситуації, коли цикл відключення був настільки великим, щоб температурний режим порушився», – каже він. Проте відмовлятися від замовлень препаратів, яким потрібен холодний режим зберігання, АНЦ не буде. За словами Щербини, в закупівельній політиці компанія відштовхується від потреб покупців.

Ефективність роботи аптек падає і через високу вартість «генераторної» електрики. Никулишин з D.S каже, що його мережа в день витрачає на паливо для всіх генераторів 50 000 грн. Ціна одного промислового генератора коливається від 20 000 до 50 000 грн.

Проте мережі націлені максимально укомплектувати пристроями свої аптеки. Приміром, «Подорожник» закуповує ще 200 генераторів, щоб встановити їх в аптеках з високою прохідністю та в тих, які розташовані біля лікарень. Тим часом D.S закуповує ще 50 генераторів. В АНЦ поки що кажуть, що частину генераторів закуповуватимуть за кордоном. «В новій реальності вони нам дуже потрібні», – каже Щербина. 

Так само, як і аптеки, генератори закуповують інші ритейлові бізнеси. Зокрема, Fozzy Group замовив ще 130 генераторів, а «Ритейл Груп», до якого входять мережі «Велмарт», планують до 5 грудня обладнати всі свої 60 торгових точок.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні