Мережі АЗС масово купують генератори, щоб працювати під час блекауту /Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Коворкінг із присмаком нафти. Чи готові мережі АЗС до тотального блекауту

3 хв читання

Мережі АЗС масово купують генератори, щоб працювати під час блекауту Фото Getty Images

Мережі АЗС масово купують генератори, щоб працювати під час блекауту. Завбачливість приносить дивіденди – під час відключень світла продажі на заправках зростають на 25%. Хто вже встиг підготуватися до найгіршого сценарію?

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Російські обстріли української енергетики можуть призвести до повного знеструмлення цілих областей чи великого міста, наприклад Києва. «Сподіваюся, що до цього не дійде, але маємо бути готовими до такого варіанту. Це може стати реальністю», – каже радник прем’єр-міністра України, член наглядової ради «Укренерго» Юрій Бойко.  

Наслідки повного блекауту – зупинка водопостачання та опалення в місті. Місцева влада готується до такого сценарію і розгортає теплові пункти, каже Бойко. 

Альтернатива – виїхати з міста. Столична влада планує евакуацію містян у разі тотального блекауту, пише The New York Times. Влада почне інформувати людей і просити їх виїхати не менш ніж за 12 годин до повного відключення. 

Чи готові до такого сценарію мережі АЗС?   

Завбачливість приносить дивіденди – під час відключень світла продажі на заправках зростають на 25%.

Завбачливість приносить дивіденди – під час відключень світла продажі на заправках зростають на 25%.

АЗС без світла, але з пальним

Заправки не можуть працювати без електроенергії. Щоб заправляти автівки, АЗС повинні мати автономне джерело енергії – генератори.

До російської навали, в лютому цього року, генераторами були обладнані лише ті заправки WOG, які розміщувалися за межами міст, уздовж автотрас, каже директор із маркетингу мережі WOG Геннадій Карлінський.

WOG почала купувати додаткові генератори ще до першого масованого удару по енергетиці, який стався 10 жовтня. На середину листопада АЗС компанії в Києві і в усіх великих містах облаштовані генераторами, каже Карлінський. Це приблизно 300 станцій, або більше 90% всіх заправок WOG. Решта отримають генератори до кінця листопада, каже він.

На середину листопада понад 70% АЗС ОККО обладнані генераторами, каже Олена Ворошило, операційна директорка мережі ОККО. 

«Найближчі місяці майже 90% нашої мережі буде забезпечено дизель-генераторами», – каже вона. Щоб досягнути цієї мети, компанія законтрактувала понад 100 генераторів.  

Тільки приблизно 25% мережі БРСМ обладнані генераторами на середину листопада, каже Олександр Мельничук, директор зі стратегічного маркетингу БРСМ. Компанія почала купувати генератори після 10 жовтня. До 24 лютого лише 28 з більш як 200 заправок компанії мали генератори.

«Придбати якісний дизель-генратор в Україні зараз майже неможливо», – каже Мельничук. У Польщі, за його словами, теж усе розкуплено на півтора місяця наперед. «Шукаємо варіанти в Туреччині та Китаї», – каже він. 

Дефіцит генераторів БРСМ намагається компенсувати гнучкістю. «Перекидаємо генератори з одних заправок, де є світло, на інші, де його вимкнули», – каже Мельничук. У пріоритеті БРСМ облаштувати генераторами всі заправки в Києві та області до кінця листопада. Для цього має вистачити 14 генераторів, які компанія вже замовила.

Жодних проблем із генераторами у Socar: усі станції компанії будуються одразу з генераторами, каже директорка з корпоративної комунікації Socar Олена Осипчук. 

Кількість аварійних відключень за областями.

Кількість аварійних відключень за областями.

Генератор – головна конкурентна перевага

Дизель-генератор став однією з основних конкурентних переваг АЗС у локаціях, де регулярно відключають світло, каже Ворошило з ОККО. «До нас приходять люди, щоб попрацювати або просто випити кави, поїсти, зарядити телефон», – каже вона. 

«Немає вільних столів і стільців», – каже Карлінський з WOG про ситуацію на одній з АЗС компанії в Києві під час чергового відключення світла. «У такі моменти АЗС перетворюється на самоорганізований коворкінг», – додає він. 

Приміром, у Києві під час відключення світла кількість клієнтів АЗС ОККО зростає на 20%, каже Ворошило. «У деяких АЗК клієнтопотік збільшувався вдвічі, коли довго не було світла», – каже вона. 

Під час відключень світла кількість відвідувачів АЗС Socar у спальних районах зросла на 25%, а в середньому по мережі – на 15%, каже Осипчук із Socar. 

Останні 10 років мережі АЗС розвивали непаливний сегмент продажів. На заправках продається кава, хот‑доги, облаштовані місця для відпочинку. Наприклад, з 2013 по 2017 рік частка непаливних товарів у загальній структурі продажів WOG зросла із 3% до 30%. WOG продавала 32 млн чашок кави на рік – у сім разів більше, ніж у 2013‑му.

Націнка на товари непаливного сегменту може перевищувати 50%, тоді як на продажах пального АЗС заробляє не більше 10%, каже аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко.

Паливні оператори ставлять на своїх АЗС дизельні генератори потужністю від 50 кВт. Вартість – від $12 000, каже Мельничук з БРСМ. На заправках Socar встановлено генератори потужністю 110 кВт. Такий генератор споживає до 8 л дизеля на годину. 

Чому саме дизель-генератори? Їх використання економічно доцільніше, каже Мельничук з БРСМ. У середньому для виробництва 1 кВт-год електроенергії бензиновому генератору потрібно 400 г пального. Дизельному генератору потрібно на 25% менше пального, газобензиновому – на 10–15% більше, каже керівник сервісного центру «КВІТКА» Максим Царьов. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд