Категорія
Компанії
Дата

«Мільярд людей без грошей – це не ринок». Як політики заважають Ілону Маску нормально продавати Tesla в Індії

5 хв читання

Tesla у глухому куті, адже індійський уряд Нарендра Моді хоче, щоб Маск пообіцяв налагодити місцеве виробництво електромобілів перш ніж уряд Індії погодиться на митні знижки. Без цих поступок імпорт автомобілів Маска буде обходитися у непідйомні суми.  

«Мільярд людей без грошей – це не ринок». Як політики заважають Ілону Маску нормально продавати Tesla в Індії

Коли Tesla відкрила передзамовлення для Model 3 седана у Індії у 2016-му, Арун Бхат, бізнесмен у південному місті Банґалор і відданий фанат Ілона Маска, серед перших у країні став у чергу за машиною своєї мрії. Бхат навіть позбувся чотирьох розкішних автівок, щоб звільнити місце для нової.

«Я гадав, що Tesla почне завозити автомобілі в Індію впродовж наступних кількох років, – розповідає Бхат. – Мені дуже подобається продукт компанії, його мінімалістичний інтерʼєр». Але з того часу пройшло вже пʼять років, а він усе ще чекає.

Tesla – найдорожчий автовиробник у світі із ринковою капіталізацією в $1 трлн; ця компанія зробила Маска найбагатшою людиною в історії. Цього року Tesla показує високі результати як у статті прибутків, так і у статті світових продажів. Компанія близька до того, щоб у 2021-му зробити рекордний 1 мільйон доставок електромобілів у всьому світі.

Та хоч Маск вже не один рік хоче продавати свої електромобілі в Індію, йому все ще треба зʼясувати як це робити. Останніми тижнями компанія збільшила свої зусилля у цьому напрямі, які очолив місцевий директор з питань політики компанії Мануж Кхурана. Він планував отримати знижку на значну митну ставку, яка майже вдвічі збільшує ціну на імпортні електромобілі компанії.

А от уряд під керівництвом премʼєрміністра Нарендра Моді хоче, щоб Tesla пообіцяла почати місцеве виробництво.

Міністерство дорожнього транспорту і автошляхів Індії схвалило цього року чотири варіанти електромобілів Tesla для продажу у країні. І хоч компанія ще не оголосила офіційний план для Індії, вона вже знайшла собі місце під салон в Мумбаї, зареєструвала офіс у Банґалорі і наразі набирає кадри для підтримки продажів у країні.

Поки що компанія у безвихідному становищі. Для налагодження місцевого виробництва знадобиться принаймні рік і значні інвестиції від Tesla, а почати продаж імпортованих автівок недоцільно без знижок на мито. У липні Маск написав місцевому фанату на сторінці у Twitter, що «індійський митний збір найвищий серед великих країн!».

Без знижки великий митний збір означає, що Model 3, ціна на яку в США стартує від близько $44 000, в Індії треба буде продавати за близько $80 000, щоб компанія отримувала прибуток.

Індійський митний збір найвищий серед великих країн.

Ілон Маск в Twitter

Та це не єдина перешкода. Обмежена кількість станцій для підзарядки електромобілів, брак значних заохочень для покупців електротранспорту і дорожня інфраструктура Індії зовсім не допомагають.

Попри величезне населення (1,3 мільярди людей) Індія – це відносно невеликий ринок автомобілів. Так, у 2020-му у країні продали менше 3,5 мільйонів пасажирських і комерційних автівок.

Ще менший попит тут на електротранспорт і розкішні авто. Минулого року в Індії купили близько 5000 одиниць транспорту на батареях, такого, який виробляє бангалорська компанія Mahindra Electric; це менше 0,5% від загальних продажів.

«Це як колись говорили про Китай: «мільярд людей без грошей – це не ринок», – каже Майкл Данн, досвідчений аналітик і радник з питань автоіндустрії Азії, який керує консалтинговою фірмою Zozo Go у Сан-Дієго. – Майже те саме із Індією. Є велика концентрація багатства в рукає деяких, а інші лише виживають. Медіанна середня ціна нової машини, яку продають в Індії, – менша за $10 000, що значно менше за ціну на авто від Tesla».

То навіщо напружуватися? Tesla швидко поширюється світом: відкриває виробництво і продажі в Китаї, чекає на дозвіл німецького уряду почати виробництво електромобілів на заводі Giga Berlin і готується виробляти свої електромобілі в Остіні, Техас.

Індія хоч і займає друге місце у світі за кількістю населення, але все ж не є особливо привабливим ринком на сьогодні. Та слід згадати, що тут середній клас, який знається на технологіях і цінує їх, збільшується. І як у випадку із Китаєм, споживчий ринок Індії має значний потенціал у перспективі.

Уряд Індії також починає робити кроки в бік заохочення продажів електротранспорту задля зменшення токсичних викидів у повітря. Наприклад, покупцям пропонують нижчі ціни на реєстрацію автомобілів і на дорожній податок. Втім, такі заохочення не йдуть у порівняння із тими, які пропонують в США і Європі, де заходи урядів дають змогу зекономити тисячі доларів.

Геополітична напруга між Індією і Китаєм ще більше ускладнює спроби Tesla вибити собі в уряду Моді митні знижки. Міністр доріг і транспорту Нітін Гадкарі заборонив автовиробнику продавати в Індії автівки, зібрані на його заводі у Шанхаї, а натомість каже йому збирати машини на місцевому заводі.

«Вам треба виробляти електромобілі в Індії й експортувати їх теж з Індії», – сказав він в інтервʼю цього місяця. Якщо Маск погодиться на це, то, запевнив Гадкарі гендиректора Tesla, компанія отримає значну підтримку уряду.

Непередбачуваний мільярдер Маск натякає на можливість виробництва в Індії в обмін на митні знижки. «Якщо Tesla зможе успішно імпортувати свої автомобілі, тоді в Індії цілком може зʼявитися наш завод», – написав Маск в Twitter у липні.

Але уряд Моді не згоден пропонувати будь-які пільги поки компанія не пообіцяє організувати місцеве виробництво. Tesla не відповіла на запитання з цього приводу електронною поштою, а директори Tesla не надали оновлення планів щодо країни під час квартального звіту у жовтні.

Вам (Маск) треба виробляти електромобілі в Індії й експортувати їх теж з Індії.

Нітін Гадкарі, міністр транспорту і автошляхів Індії

Індія може бути непоганою базою виробництва автомобілів для інших країн, в які Маск ще не прийшов, серед них Південно-Східна Азія, Африка, Латинська Америка, а також Австралія і Нова Зеландія, каже Данн із Zozo Go. Можливо, Tesla хоче піти шляхом Hyundai Motor, яка перетворила свої індійські операції на величезне джерело експорту – впродовж останнього фіскального року корейська компанія відправила понад мільйон автомобілів і кросоверів на 88 міжнародних ринків.

В подальшому експортна база в Індії може «врівноважити ситуацію для Маска, який все поставив на Китай», – каже Данн.

Попри наявність певної кількості місцевих прихильників, автоаналітик Бакар Садік Агван з GlobalData, що в Гідерабаді, Індія, бачить значні місцеві перешкоди для Tesla. Одна із головних – це дуже мала кількість станцій підзарядки, а тому їздити на автівках від Tesla між містами буде неможливо, якщо тільки компанія не почне будувати власну мережу станцій. «Їм треба буде потужна мережа продажів, мережа обслуговування, а також власна мережа станцій», – каже Агван.

Ціна – це ще один камінь спотикання. В США найдешевша версія Tesla Model 3 стартує від $40 000. Навіть якщо Маск отримає знижку, це все одно буде задорого для більшості місцевих, а тому автівки Tesla потраплять в категорію розкішних машин. Агван зазначає, що у 2020-му індійці купили лише 30 000 розкішних автомобілів.

Згідно із Сауменом Мандалем, аналітиком Counterpoint Technology Market Research у Ґурґаоні, Індія, Tesla може продати менше 150 машин у свої перші пʼять років у Індії.

А ще ж не можна забувати про місцеві дороги. Багато з них не внесені у навігатори, а на дорогах густонаселених міст часто бувають затори – іноді через корів і собак.

«Функція автопілоту Tesla, яка дозволяє просто обрати адресу призначення і насолоджуватися поїздкою, не працюватиме в Індії, – впевнений Джей Шах, бізнесмен з Ахмедабаду, який також зробив передзамовлення Tesla. – Дороги без розмітки, на дорогах тварини і двоколісний транспорт, тому без живого водія майже неможливо обійтися».

Давній прихильник Tesla Бхат налаштований оптимістично і вважає, що скоро отримає своє передзамовлення. (Тепер його більше цікавить Model Y SUV, а не Model 3, яку він замовив.) Щоб Маск знав про місцеву підтримку, Бхат разом із таким самим ентузіастом Нікхілом Чодхарі створили сторінку в Twitter, щоб «діставати» свого героя і ділитися останніми планами Tesla на Індію.

У 2020-му, коли інші фани спитали Маска у Twitter про те, чи є прогрес із виходом на індійський ринок, американський гендиректор відповів «точно наступного року». Цю фразу Бхат і Чодхарі тепер нерідко використовують жартома.  

Навіть якщо автівка від Tesla влетить Бхату в копієчку, то він впевнений, що це буде варто зекономлених у майбутньому грошей на бензині. Але переважно він просто хоче цю машину.

«У нас вже все готово, – каже Бхат. – Бракує лише автівки». 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд