Китайський спін-оф IMAX China отримав $19 млн прибутку у першій половині цього року, водночас за цей же період минулого року компанія повідомляла про збитки. А два з трьох найбільш касових фільмів останніх тижнів у Китаї було знято на камери IMAX, і це ще більше підкреслює нещодавній успіх компанії.
У американо-канадської компанії кінематографічних технологій справи йдуть добре частково через те, що Китай мінімально постраждав від пандемії цього року, що сприяло підвищенню ВВП. Але справа і у тому, що IMAX зробила акцент на роботі з місцевими кіностудіями і скористалася популярністю анімаційних фільмів у Китаї.
Про це розповів гендиректор компанії Річ Ґельфонд. Він також зазначив, що така стратегія була мудрим рішенням, адже роль Китаю у світовій індустрії розваг у майбутньому обіцяє ставати ще більшою.
«Треба бути дурнем, щоб недооцінювати роль Китаю: в країні 1,4 мільярди населення, якість фільмів стає вищою, бюджети і касові збори збільшуються, – пояснює Ґельфонд. – У сучасному світі гроші сильно впливають на тренди. Збільшення купівельної спроможності, споживацького попиту, а також пропозиції, означають, що Китай збирається грати більшу роль у екосистемі розваг».
Компанія IMAX почала вести справи у Китаї в 90-х; тоді вона продюсувала документальні фільми, які використовували як навчальні й освітні інструменти. Успіху частково посприяла тісна співпраця із урядовими партнерами.
Першим клієнтом IMAX у країні стала шанхайська урядова організація, а першим фільмом був «Китай. Пригода панди». Сьогодні у IMAX 759 кінотеатрів у країні, що значно більше за 392 кінотеатри у США. Якщо говорити про світ, то у 85 країнах працює 1654 кінотеатрів із системами IMAX.
«Ми в Китаї знаходимося довше, ніж Голлівуд, – сказав Ґельфонд. – Я в Китаї був 57 разів. Наша китайська компанія – це окреме дочірнє підприємство, яке котирується на Гонконзькій біржі; 70% IMAX China належить нам. Ми створюємо фільми місцевою мовою. Ми зробили все, що змога, щоб стати частиною Китаю, частиною екосистеми китайської індустрії розваг. Ми часто працюємо із китайськими режисерами, китайськими талантами, китайськими студіями».
Зараз IMAX більше зосередилася на проєктах місцевою мовою, ніж до пандемії. «Якщо відверто, то в Китаї ми більш китайська компанія, ніж багато китайських організацій».
Анімаційні фільми, як хіт цього літа «Біла змія 2», який наразі зібрав понад $100 млн, і «Нечжа» 2019 року, чиї касові збори перевищили $700 млн, мали особливий успіх.
«За останні кілька років анімаційні фільми стали особливо важливими у Китаї, – розповів він. – Я думаю, що який би жанр ми не обрали, – анімація, наукова фантастика, як «Мандрівна Земля», або пригодницький екшн, як «Воїн-вовк», – місцева публіка у захваті від того, що може подивитися різноманітні фільми місцевого виробництва рідною мовою».
«Якість і бюджет продовжують рости, тому гадаю, що скоро ми побачимо сильніші і кращі фільми місцевою мовою», – продовжує Ґельфонд. Цього року справи у IMAX China пішли вгору завдяки «Детективу Чайнатаун 3», комедія виробництва IMAX. Вона теж зібрала близько $700 млн у прокаті, хоч її вихід відклали на рік через спалах коронавірусу.
Ґельфонд не вважає, що китайські блокбастери нашкодять Голівуду. «У США зараз відмовилися від традиційних премʼєр, які були до пандемії. Під традиційними я маю на увазі світові премʼєри, червоні хідники, зірки, котрі приходять на ток-шоу і подорожують по всьому світу, – це все світові заходи. Згадайте «Месників», «Зоряні війни» або «Місія нездійсненна». Та із розпалом пандемії у березні таких світових премʼєр не було. Віддалено нагадувала старі добрі часи премʼєра «Форсажу 9», яка спочатку відбулася у Китаї, а тижнів за шість була у США. Стрічка мала великий успіх у Китаї і світі. Касові збори склали близько $700 млн».
«Проблема США в тому, що зараз там процвітає піратство на премʼєрах, що не дивно, якщо врахувати, що студії викладають чудові копії фільмів у інтернет тоді ж, коли ті виходять у кінотеатрах. Це мало негативний вплив на касові збори у Китаї. З усіх країн світу у Китаї один із найвищих рівнів піратства. А коли є піратська копія чудової якості, то це навіть гірше», – пояснив він.
«В результаті така модель [одночасних премʼєр в мережі і кінотеатрах] зменшила касові збори голлівудських фільмів у Китаї. А у деяких випадках голлівудські стрічки навіть не брали у прокат (регулятори). Китай ще не оголосив формальну політику, але підозрюю, що вона стосуватиметься премʼєрних заходів».
Втім, тренд із премʼєрами може скоро змінитися. «Новий формат премʼєр заснований переважно на карантинних заходах у Північній Америці і на бажанні студій максимально заробити під час пандемії. Більшість студій, серед яких Warner Bros., Universal, Sony, Paramount, відмовилися від такого нового формату, тож у кінотеатрів є 45-денне вікно ексклюзивного показу», – розповів він.
Впродовж наступних кількох місяців вийдуть гучні премʼєри, як-то «007: Не час помирати» та «Найкращий стрілець», і Ґельфонд прогнозує, що вони пройдуть за допандемічними традиціями світових премʼєр.
«Гадаю, на той час китайські касові збори голлівудських фільмів повернуться до норми», і перевага Китаю у касових зборах буде під питанням. «Думаю, що Китай був номером один минулого року переважно через локдаун у Голлівуді, і у 2021-му це може повторитися, – сказав він. – Та коли ми повернемося до норми, хай що б це означало, все змінеться».
«Але деякі тренди останніх двох років у Китаї, ймовірно, залишаться. Попит публіки на фільми місцевою мовою, на блокбастери – їх знімають на камери IMAX – не був випадковістю», – запевнив він.
Місцевій аудиторії подобається дивитися фільми рідною мовою у різних жанрах – анімаційні, науково-фантастичні чи пригодницькі екшени. «Вища якість і більші бюджети зроблять фільми місцевою мовою кращими і більш конкурентоспроможними».
Це означає, що експорт китайських фільмів може зрости. «Якість фільмів вказує на це. Глобалізація премʼєр помітна не лише у випадку із Китаєм, Великою Британією та іншими країнами. Це говорить про наявність імпульсу, особливо враховуючи те, що режисери набувають більшого досвіду, мають більші бюджети і так далі».
«З іншого боку, у Китаї фільми піддають цензурі значно більше, ніж у інших країнах. Жорстокість або сцени відвертого сексуального характеру не схвалюють. Думаю, це принесе баланс в індустрію. Серйозно, фільми не повинні бути більш жорстокими, щоб їх купували інші країни».
«Дельта»-варіант коронавірусу може мати непередбачувані наслідки, але Ґельфонд сподівається, що найгірше вже позаду. «Кожного разу, коли ми думаємо, що подолали пандемію, на голову нам падає ще якийсь варіант коронавірусу. Я гадав, що у Китаї ми вже пройшли найгірше. Касові збори на початку року були хорошими».
«У 2021-му китайський Новий рік приніс на 30% більше, ніж у 2019-му, який на той час був рекордним за прибутками. Початок цього року був сильний, проте новий варіант залишив свій слід – принаймні, у короткотривалій перспективі. Наразі приблизно 20% наших кінотеатрів зачинені. В деяких діють обмеження. Премʼєри кількох фільмів регулятори перенесли приблизно на місяць через «Дельта»-варіант».
«Та я завжди був і залишаюся оптимістом, і це мене ніколи не підводило. Якщо подивитися на інші країни, то схоже, що спалах «Дельта»-варіанту затухає досить швидко. Це дає мені віру в те, що в Китаї буде так само. Знову-таки, ми повинні зробити все, щоб нові варіанти не зʼявлялися, щоб люди були обережними і робили щеплення, а відповідні служби займалися пошуком тих, хто контактував із хворими, що Китаю дуже добре вдається. Якщо так і робити, то цей варіант стане лише короткочасним регресом», – сказав він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.