Категорія
Компанії
Дата

Чи може в Україні з'явитися свій Netflix

Чи може в Україні з'явитися свій Netflix /Shutterstock

Shutterstock

Чи зможе MEGOGO як найбільший із вітчизняних стрімінгових сервісів стати Netflix на ринку Східної Європи

Історія компанії Netflix почалася 1997 року як сервісу прокату DVD-дисків із фільмами, а з 2007 року – як сервісу для перегляду потокового відео (стрімінга). Сьогодні це найбільша в світі платформа, що надає доступ до контенту понад 70 країнам із абонентською базою понад 200 млн передплатників. Із жовтня минулого року сервіс офіційно представлено в СНД та Україні.

Своїм успіхом Netflix надихнув інші компанії створити платформи, які зможуть конкурувати за користувачів як в окремо взятій країні, так і у всьому світі. Найвідоміші компанії-гіганти Amazon, Disney, Apple запустили свої стрімінгові платформи.

Коли Netflix перейшов на стрімінг-модель, в Україні вже був популярним EX.UA. Сайт 2007 року став найбільшою в країнах СНД платформою з відеоконтентом, переважно «піратським». Відвідування платформи налічувало понад 4 млн унікальних користувачів на день. 2010 року цей «піратський» ресурс перестав працювати, а пізніше зовсім був закритий. Його місце зайняв «Перший легальний онлайн-кінотеатр у СНД MEGOGO», а вслід за ним з'явилися й інші платформи, такі як Divan TV.

Ця історія показує, що в Україні є люди, які здатні вчасно розрізнити, які намітилися тренди розвитку відеосервісів і, ґрунтуючись на них, реалізовувати бізнес-проекти.

Що потрібно для успішної конкуренції на ринку стрімінгових сервісів?

Як і 10 років тому – Content is a King. Тому основною умовою успіху є наявність у бібліотеці ретельно відібраної вибірки кінофільмів і серіалів. Зараз на чільне місце виходить наявність власного оригінального й прем'єрного показу.

Тому найбільші міжнародні стрімінгові платформи Netflix, Amazon prime, Hulu, Disney+, Apple TV замовляють і виробляють свої фільми й серіали.

Похвалитися ж власним оригінальним продуктом, який став хітом на батьківщині і в країнах Східної Європи, поки що не може жодна стрімінгова платформа в Україні.

Наступним пріоритетом для IPTV/ОТТ сервісів є якість картинки та звуку, зручність і простота підписки, а також доступність перегляду на різних типах пристроїв.

Перевагами в очах споживача є:

  • можливість «паузи» і «відкладеного перегляду»;
  • «запам'ятовування» місця фільму, де зупинилися при перегляді;
  • нагадування про незакінчений перегляд;
  • повідомлення про оновлення в переглянутих раніше серіалах,
  • індивідуальний підбір рекомендованих фільмів,
  • пакетування послуг, коли крім доступу до бібліотеки кіно користувачам надається доступ до телеканалів лінійного ТВ.

Історія багатьох українських платформ включає створення власних апаратно-програмних комплексів, розвиток зручного для користувача інтерфейсу, побудову алгоритмів рекомендацій і підбір фільмів для передплатників. Накопичений на цьому шляху досвід нітрохи не поступається розробкам міжнародних корпорацій.

Більше того, оскільки в Україні вартість доступу в інтернет одна з найнижчих у світі, а швидкість і стабільність інтернету знаходяться на перших місцях у світових рейтингах, то якість картинки вітчизняних IPTV/OTT платформ навіть краща, ніж у зарубіжних. Причому не тільки у великих обласних центрах, а й у маленьких українських містечках і навіть селищах.

Усе це дозволяють і MEGOGO, і іншим українським платформам успішно конкурувати з іноземними гравцями за доступністю, якістю зображень і зручністю сервісів.

Найважливішою умовою успішності в конкурентній боротьбі для українського сервісу стане здатність у короткі терміни (рік-два) поповнити свою бібліотеку світовими хітами кіно. А також поява своїх оригінальних фільмів і серіалів, які стануть такими самими хітами.

Хто сьогодні є гравцем на ринку стрімінгових відеосервісів в Україні?

MEGOGO. Більш ніж півмільйона абонентів в Україні. Крім того компанія працює в РФ та інших республіках колишнього Радянського Союзу, Digital screens (ТМ OLL.TV, близько 200 000), «Віжн ТБ» (ТМ Viasat ТВ і «Київстар ТВ», понад 150 000).

За ними йдуть ОТТ платформи з абонентськими базами до 100 000 – такі як «Диван ТВ» (з однойменною торговою маркою), «Платформа ТВ» (ТМ YOU.TV), «Трініті» (ТМ Sweet.TV), TeNet, Omega TV.

Також у цій самій категорії представлені Netflix, AppleTV+, ivi.ru, Amediateka.

Крім того, свої IPTV/OTT платформи мають провайдери кабельного ТБ, такі як Volia, «Ланет» і «Тріолан», абонентські бази яких налічують від 20 000. до 150 000 передплатників в Україні.

Від платформ-агрегаторів намагаються не відставати й медіагрупи. Наприклад, у «1+1 media» є цифрова платформа «1+1 video», у «Медіа Групи Україна» – Oll.TV, у StarLightMedia – Телепортал. Громадський мовник також розвиває свої диджитал-платформи.

Ринок стрімінгових сервісів в Україні вже сьогодні високо конкурентний. Але лідерська позиція зберігається за вітчизняною компанією MEGOGO.

Чи зможе MEGOGO як найбільший із вітчизняних IPTV/OTT сервісів стати Netflix на ринку Східної Європи?

Так, але за певних умов.

Такими умовами є:

  • поповнення бібліотеки новими «міжнародними хітами», а також поява лінійки власного оригінального контенту, тобто знятих на замовлення самої платформи серіалів або фільмів;
  • розширення географії надання послуг, локалізація до нових територій (поява локальних мовних версій – як інтерфейсу, так і контенту).

Для виконання цих умов будуть потрібні істотні інвестиції.

Сьогодні бюджет більш-менш успішних фільмів навіть у разі зйомок у вітчизняних студіях починається від $2,5 млн.

Якщо говорити про серіали рівня «Кріпосна», то витрати становлять не менше $70 000 за епізод, в одному ж сезоні «Кріпосна» 24 епізоди.

Для успішної конкуренції платформі треба запускати кілька прем'єр фільмів і серіалів за сезон, тобто витрачати на один сезон контенту власного виробництва не менше 10 млн доларів. Якщо порівняти з Netflix, то там не менше 12 прем'єр оригінального контенту на рік, а інвестиції в виробництво становлять сотні мільйонів.

Те ж саме можна сказати з приводу озвучування різніми мовами своєї бібліотеки. Ціна повноцінного дубляжу навіть з урахуванням знижки за великий обсяг – не менше 100 євро за 1 годину контенту. Прайсова ціна без знижок – $5 за 1 хвилину, максимальна знижка 60%. І якщо врахувати необхідність 5+ повноцінних мовних версій, наприклад, для 1000 найменувань контенту з хронометражем у десятки тисяч годин, то набігає пристойна сума – близько $6 млн.

Причому ці вкладення не зможуть окупитися за рахунок передплати за умови поточних цін і території надання MEGOGO упродовж наступних трьох–п'яти років.

Для виконання цих умов MEGOGO необхідна вертикальна інтеграція. Приклад такої інтеграції – телекомунікаційний оператор «Дата Груп» у кінці 2020 року придбав провайдера Volia. В результаті у оператора розширилася географія надання послуг корпоративним клієнтам за рахунок використання мереж провайдера в містах, а в провайдера з'являється можливість знизити собівартість послуг за рахунок використання магістральних каналів оператора для зв'язку між містами.

Для стрімінгової платформи потенційними партнерами повинні стати великі студії-виробники контенту. Зокрема, для MEGOGO такими партнерами з інтеграції можуть бути Film UA Group, Star Media.

Але навіть для об'єднання з такими студіями або їх придбання платформі необхідні значні кошти – $50–100 млн, щоб забезпечити себе на чотири-п'ять років власним контентом, виробляючи 10 фільмів і серіалів на рік.

Для MEGOGO, як для будь-якої приватної компанії, існує два шляхи залучення цих коштів.

1. Продаж частки в самій компанії новому інвестору – стратегічному партнеру, з яким таке вкладення вигідне не лише за рахунок зростання вартості частки при збільшенні вартості MEGOGO.  

Наприклад, у нашій країні таким інвестором міг би стати один із мобільних операторів, який зацікавлений у тому, щоб створювати додаткові переваги своїм абонентам, при цьому мобільні оператори мають істотний фінансовий ресурс для інвестування.

2. Перехід із приватної компанії в публічну, тобто публічне розміщення своїх акцій на фондовій біржі для фінансових інвесторів. Саме так питання фінансування вирішують міжнародні гравці типу Netflix.

Для обох шляхів існує лише одна перешкода – справедлива оцінка бізнесу і його перспектив поточними власниками MEGOGO, яка поки що не збігається з оцінкою потенційних інвесторів. Бізнес MEGOGO поширюється на декілька країн, у тому числі РФ, а інвестори, побоюючись розширення санкцій, прагнуть дисконтувати оцінку цієї частини бізнесу.

Так, у вересні 2020 року в низці ЗМІ пройшла новина про потенційну покупку MEGOGO компанією VEON, якій в Україні належить оператор «Київстар». При цьому названа оцінка з боку потенційних інвесторів не дотягувала до 100 млн євро, що істотно нижче очікуваної акціонерами оцінки компанії в 150+ млн євро.

Чи зможе MEGOGO все ж таки залучити додаткові інвестиції, за рахунок чого досягти значної переваги в Східній Європі, поки що невідомо. Але вікно можливостей обмежене терміном – це найближчі два–три роки. Оскільки за прогнозами європейських експертів (Digital TV Research), якщо не буде серйозної конкурентної боротьби, то вже через три роки лідерство в Східній Європі, і в тому числі Україні, перейде до Netfliх.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні