Категорія
Компанії
Дата

Чи може в Україні з'явитися свій Netflix

Чи може в Україні з'явитися свій Netflix /Shutterstock

Shutterstock

Чи зможе MEGOGO як найбільший із вітчизняних стрімінгових сервісів стати Netflix на ринку Східної Європи

Що допомагає українському бізнесу відштовхнутися від дна? 22 березня на «Саміті експортерів» від Forbes топкомпанії поділяться інструментами та прогнозами з розвитку експорту. Спікери з «Метінвест», Kernel, Nemiroff, «Біосфери» та інших. Купуйте квитки за посиланням.

Історія компанії Netflix почалася 1997 року як сервісу прокату DVD-дисків із фільмами, а з 2007 року – як сервісу для перегляду потокового відео (стрімінга). Сьогодні це найбільша в світі платформа, що надає доступ до контенту понад 70 країнам із абонентською базою понад 200 млн передплатників. Із жовтня минулого року сервіс офіційно представлено в СНД та Україні.

Своїм успіхом Netflix надихнув інші компанії створити платформи, які зможуть конкурувати за користувачів як в окремо взятій країні, так і у всьому світі. Найвідоміші компанії-гіганти Amazon, Disney, Apple запустили свої стрімінгові платформи.

Коли Netflix перейшов на стрімінг-модель, в Україні вже був популярним EX.UA. Сайт 2007 року став найбільшою в країнах СНД платформою з відеоконтентом, переважно «піратським». Відвідування платформи налічувало понад 4 млн унікальних користувачів на день. 2010 року цей «піратський» ресурс перестав працювати, а пізніше зовсім був закритий. Його місце зайняв «Перший легальний онлайн-кінотеатр у СНД MEGOGO», а вслід за ним з'явилися й інші платформи, такі як Divan TV.

Ця історія показує, що в Україні є люди, які здатні вчасно розрізнити, які намітилися тренди розвитку відеосервісів і, ґрунтуючись на них, реалізовувати бізнес-проекти.

Що потрібно для успішної конкуренції на ринку стрімінгових сервісів?

Як і 10 років тому – Content is a King. Тому основною умовою успіху є наявність у бібліотеці ретельно відібраної вибірки кінофільмів і серіалів. Зараз на чільне місце виходить наявність власного оригінального й прем'єрного показу.

Тому найбільші міжнародні стрімінгові платформи Netflix, Amazon prime, Hulu, Disney+, Apple TV замовляють і виробляють свої фільми й серіали.

Похвалитися ж власним оригінальним продуктом, який став хітом на батьківщині і в країнах Східної Європи, поки що не може жодна стрімінгова платформа в Україні.

Наступним пріоритетом для IPTV/ОТТ сервісів є якість картинки та звуку, зручність і простота підписки, а також доступність перегляду на різних типах пристроїв.

Перевагами в очах споживача є:

  • можливість «паузи» і «відкладеного перегляду»;
  • «запам'ятовування» місця фільму, де зупинилися при перегляді;
  • нагадування про незакінчений перегляд;
  • повідомлення про оновлення в переглянутих раніше серіалах,
  • індивідуальний підбір рекомендованих фільмів,
  • пакетування послуг, коли крім доступу до бібліотеки кіно користувачам надається доступ до телеканалів лінійного ТВ.

Історія багатьох українських платформ включає створення власних апаратно-програмних комплексів, розвиток зручного для користувача інтерфейсу, побудову алгоритмів рекомендацій і підбір фільмів для передплатників. Накопичений на цьому шляху досвід нітрохи не поступається розробкам міжнародних корпорацій.

Більше того, оскільки в Україні вартість доступу в інтернет одна з найнижчих у світі, а швидкість і стабільність інтернету знаходяться на перших місцях у світових рейтингах, то якість картинки вітчизняних IPTV/OTT платформ навіть краща, ніж у зарубіжних. Причому не тільки у великих обласних центрах, а й у маленьких українських містечках і навіть селищах.

Усе це дозволяють і MEGOGO, і іншим українським платформам успішно конкурувати з іноземними гравцями за доступністю, якістю зображень і зручністю сервісів.

Найважливішою умовою успішності в конкурентній боротьбі для українського сервісу стане здатність у короткі терміни (рік-два) поповнити свою бібліотеку світовими хітами кіно. А також поява своїх оригінальних фільмів і серіалів, які стануть такими самими хітами.

Хто сьогодні є гравцем на ринку стрімінгових відеосервісів в Україні?

MEGOGO. Більш ніж півмільйона абонентів в Україні. Крім того компанія працює в РФ та інших республіках колишнього Радянського Союзу, Digital screens (ТМ OLL.TV, близько 200 000), «Віжн ТБ» (ТМ Viasat ТВ і «Київстар ТВ», понад 150 000).

За ними йдуть ОТТ платформи з абонентськими базами до 100 000 – такі як «Диван ТВ» (з однойменною торговою маркою), «Платформа ТВ» (ТМ YOU.TV), «Трініті» (ТМ Sweet.TV), TeNet, Omega TV.

Також у цій самій категорії представлені Netflix, AppleTV+, ivi.ru, Amediateka.

Крім того, свої IPTV/OTT платформи мають провайдери кабельного ТБ, такі як Volia, «Ланет» і «Тріолан», абонентські бази яких налічують від 20 000. до 150 000 передплатників в Україні.

Від платформ-агрегаторів намагаються не відставати й медіагрупи. Наприклад, у «1+1 media» є цифрова платформа «1+1 video», у «Медіа Групи Україна» – Oll.TV, у StarLightMedia – Телепортал. Громадський мовник також розвиває свої диджитал-платформи.

Ринок стрімінгових сервісів в Україні вже сьогодні високо конкурентний. Але лідерська позиція зберігається за вітчизняною компанією MEGOGO.

Чи зможе MEGOGO як найбільший із вітчизняних IPTV/OTT сервісів стати Netflix на ринку Східної Європи?

Так, але за певних умов.

Такими умовами є:

  • поповнення бібліотеки новими «міжнародними хітами», а також поява лінійки власного оригінального контенту, тобто знятих на замовлення самої платформи серіалів або фільмів;
  • розширення географії надання послуг, локалізація до нових територій (поява локальних мовних версій – як інтерфейсу, так і контенту).

Для виконання цих умов будуть потрібні істотні інвестиції.

Сьогодні бюджет більш-менш успішних фільмів навіть у разі зйомок у вітчизняних студіях починається від $2,5 млн.

Якщо говорити про серіали рівня «Кріпосна», то витрати становлять не менше $70 000 за епізод, в одному ж сезоні «Кріпосна» 24 епізоди.

Для успішної конкуренції платформі треба запускати кілька прем'єр фільмів і серіалів за сезон, тобто витрачати на один сезон контенту власного виробництва не менше 10 млн доларів. Якщо порівняти з Netflix, то там не менше 12 прем'єр оригінального контенту на рік, а інвестиції в виробництво становлять сотні мільйонів.

Те ж саме можна сказати з приводу озвучування різніми мовами своєї бібліотеки. Ціна повноцінного дубляжу навіть з урахуванням знижки за великий обсяг – не менше 100 євро за 1 годину контенту. Прайсова ціна без знижок – $5 за 1 хвилину, максимальна знижка 60%. І якщо врахувати необхідність 5+ повноцінних мовних версій, наприклад, для 1000 найменувань контенту з хронометражем у десятки тисяч годин, то набігає пристойна сума – близько $6 млн.

Причому ці вкладення не зможуть окупитися за рахунок передплати за умови поточних цін і території надання MEGOGO упродовж наступних трьох–п'яти років.

Для виконання цих умов MEGOGO необхідна вертикальна інтеграція. Приклад такої інтеграції – телекомунікаційний оператор «Дата Груп» у кінці 2020 року придбав провайдера Volia. В результаті у оператора розширилася географія надання послуг корпоративним клієнтам за рахунок використання мереж провайдера в містах, а в провайдера з'являється можливість знизити собівартість послуг за рахунок використання магістральних каналів оператора для зв'язку між містами.

Для стрімінгової платформи потенційними партнерами повинні стати великі студії-виробники контенту. Зокрема, для MEGOGO такими партнерами з інтеграції можуть бути Film UA Group, Star Media.

Але навіть для об'єднання з такими студіями або їх придбання платформі необхідні значні кошти – $50–100 млн, щоб забезпечити себе на чотири-п'ять років власним контентом, виробляючи 10 фільмів і серіалів на рік.

Для MEGOGO, як для будь-якої приватної компанії, існує два шляхи залучення цих коштів.

1. Продаж частки в самій компанії новому інвестору – стратегічному партнеру, з яким таке вкладення вигідне не лише за рахунок зростання вартості частки при збільшенні вартості MEGOGO.  

Наприклад, у нашій країні таким інвестором міг би стати один із мобільних операторів, який зацікавлений у тому, щоб створювати додаткові переваги своїм абонентам, при цьому мобільні оператори мають істотний фінансовий ресурс для інвестування.

2. Перехід із приватної компанії в публічну, тобто публічне розміщення своїх акцій на фондовій біржі для фінансових інвесторів. Саме так питання фінансування вирішують міжнародні гравці типу Netflix.

Для обох шляхів існує лише одна перешкода – справедлива оцінка бізнесу і його перспектив поточними власниками MEGOGO, яка поки що не збігається з оцінкою потенційних інвесторів. Бізнес MEGOGO поширюється на декілька країн, у тому числі РФ, а інвестори, побоюючись розширення санкцій, прагнуть дисконтувати оцінку цієї частини бізнесу.

Так, у вересні 2020 року в низці ЗМІ пройшла новина про потенційну покупку MEGOGO компанією VEON, якій в Україні належить оператор «Київстар». При цьому названа оцінка з боку потенційних інвесторів не дотягувала до 100 млн євро, що істотно нижче очікуваної акціонерами оцінки компанії в 150+ млн євро.

Чи зможе MEGOGO все ж таки залучити додаткові інвестиції, за рахунок чого досягти значної переваги в Східній Європі, поки що невідомо. Але вікно можливостей обмежене терміном – це найближчі два–три роки. Оскільки за прогнозами європейських експертів (Digital TV Research), якщо не буде серйозної конкурентної боротьби, то вже через три роки лідерство в Східній Європі, і в тому числі Україні, перейде до Netfliх.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні