Roshen, Ашан /Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

Несолодкі будні. Кондитерку Roshen перестали продавати в маркетах Auchan. Причини називають різні - робота в Росії та бізнесові непорозуміння

Шоколадки «Рошен» на полицях гіпермаркету Auchan до повномасштабного вторгнення Фото Shutterstock

Як мінімум півтора роки корпорація Roshen не постачає свою продукцію на полиці «Auchan Україна». Forbes зʼясував, чому виникли розбіжності та що відбувається з бізнесом французького ритейлера в Україні, на який постійно йде тиск через Росію

З полиць гіпермаркетів «Auchan Україна» зникла продукція кондитерської корпорації Roshen Олексія Порошенка та Вʼячеслава Москалевського. Більше року остання не співпрацює з Auchan, через те що той продовжує працювати у Росії, розповів Forbes президент та співвласник Roshen Вʼячеслав Москалевський. 

В Auchan називають іншу причину припинення співпраці. Це відбулося з комерційних причин ще до повномасштабної війни, каже керівниця зі звʼязків із громадськістю «Auchan Україна» Олена Орлова. Вона сподівається, що вдасться налагодити контакт із Roshen і він буде знову у них продаватися. 

Roshen досі відвантажує продукцію ритейлеру METRO, який також продовжує працювати в РФ. На запитання Forbes, чому не припинили співпрацю з німецьким ритейлером, Москалевський відповів «тому що ми так вирішили». 

Виторг найбільшої кондитерської компанії України Roshen у 2022 році зріс майже на 1 млрд грн – до 22,1 млрд грн, за даними YouControl. Наприкінці серпня збори акціонерів Київської кондитерської фабрики Roshen планують підвищити її статутний капітал на третину, до 2 млрд грн, через випуск додаткових акцій. Це робиться для того, аби закрити фінансову діру у фабрики, яка до цього займалася інвестиціями, розказав Forbes Москалевський, якому належать 13% у корпорації Roshen.

Президент та співвласник Roshen Вʼячеслав Москалевський

Президент та співвласник Roshen Вʼячеслав Москалевський

Компанія «Auchan Україна» до війни входила до десятки найбільших ритейлерів України. В українському food-ритейлі в 2022 році вона займала частку у 2,5%, зазначає директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля. 

У «Auchan Україна» працює близько 5000 працівників. На початок 2023-го мережа налічувала 42 магазини, більшість із яких – у форматі гіпермаркетів. До повномасштабної війни її виторг, за даними YouControl, становив 14,4 млрд грн. У воєнний 2022 рік він упав до 10,6 млрд грн. Для порівняння, виручка найбільшого українського ритейлера АТБ у 2022 році склала 148 млрд грн. 

Російське питання 

З початку повномасштабного вторгнення Auchan не припинила роботу на території Росії. «Ритейлер не піде з російського ринку, оскільки діє в інтересах цивільного населення», – казав гендиректор компанії Ів Клод в інтерв`ю виданню Journal du Dimanche

«Auchan Україна» відмежовується від країни-агресора і не має контактів із російським офісом, розповідала в інтерв`ю Forbes CEO українського підрозділу ритейлера Марта Труш. «Нам боляче як українцям. Позиція материнської компанії полягає у тому, що основна місія – годувати й підтримувати населення», – казала вона. За словами СЕО, материнська компанія влила додаткові $25 млн в український підрозділ, щоб він міг виплачувати зарплати, платити постачальникам та закуповувати продукти й інші товари.

Марта Труш, CEO «Auchan Україна» /Сергій Пірієв для Ашан Україна

Марта Труш, CEO «Auchan Україна» Фото Сергій Пірієв для Ашан Україна

В лютому 2023-го, журналісти видань The Insider, Le Monde та Bellingcat опублікували розслідування, в якому розповідали, що російський Auchan постачав товари для російських військових на окупованих територіях України. Постачання військовим позиціонували як «гуманітарну допомогу». Також «Ашан» ніби допомагав військкоматам набирати мобілізованих з-поміж своїх співробітників, йшлося в розслідування. Тоді у пресслужбі французького «Ашана» заявили, що компанія перебуває «поза політикою і жодною підтримкою військовослужбовців не займається».

За декілька днів після виходу розслідування Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) внесло ритейлера у перелік міжнародних спонсорів війни через роботу Auchan у Росії. На російський ринок припадає 10% світових продажів Auchan – це €3,2 млрд виторгу, казав генеральний директор компанії Ів Клод в інтерв`ю Journal du Dimanche. Станом на 2022 рік компанія має в РФ 231 магазин.

Внесення компаній до списку спонсорів війни не створює для бізнесу юридичних наслідків, як, наприклад, введення санкцій, розповідала Forbes очільниця напряму мінімізації корупційних ризиків у санкційній політиці НАЗК Агія Загребельська. 

Однак після того, як компанія опиняється у списку міжнародних спонсорів війни, вона може потрапити до найбільшої у світі бази для перевірки контрагентів World-Check. Зокрема, присутність у цій базі може обмежити діяльність компанії, приміром, з банками, страховими компаніями, каже керівник практики безпеки бізнесу юркомпанії Juscutum Дмитро Дичаковський.

Рішення НАЗК не стосується українського підрозділу, проте воно може нести репутаційні втрати, зазначала в інтерв`ю Forbes Марта Труш. 

В Україні збільшується тиск на українські представництва міжнародних компаній, які досі продовжують працювати в РФ. Один із найбільших українських ресурсів пошуку роботи Work.ua розірвав контракти з такими компаніями. Серед них і «Auchan Україна». «Ми закликаємо партнерів robota.ua, Jooble, всі інші бізнеси та людей, що поки що ведуть співпрацю з ними, написати заяви про звільнення, розірвати договори й призупинити будь-яку взаємодію», – написав у Facebook співзасновник Work.ua Артур Міхно. 

Чи є в «Auchan Україна» відтік покупців через те, що материнська компанія досі працює в РФ? «Думати, що його немає, хибно. Але його важко виміряти, бо є впливовіші фактори, зокрема, закриття під час тривог», – розповідала Forbes в лютому СЕО мережі Марта Труш.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні