Категорія
Компанії
Дата

«Це питання репутації». НАЗК внесло Procter&Gamble у список міжнародних спонсорів війни. Що це за список та чи має він якийсь реальний вплив

3 хв читання

Агентство з запобігання корупції звинувачує дюжину транснаціональних корпорацій у спонсоруванні війни. Forbes розібрався, які для цього підстави та чи буде це мати якісь наслідки

НАЗК внесло Procter&Gamble у список міжнародних спонсорів війни. /Shutterstock

НАЗК внесло Procter&Gamble у список міжнародних спонсорів війни Фото Shutterstock

🎬 YouTube-проєкт Forbes Next про майбутніх зірок українського бізнесу. Новий випуск про школу програмування GoIT. Як вона будує мільярдну компанію на світчерах 👉 Дивіться за цим лінком

2 лютого український FMCG-ринок сколихнула новина: Національне агентство з запобігання корупції (НАЗК) внесло найбільшого у світі (виторг за 2022 рік – $80 млрд) виробника побутової хімії та товарів особистої гігієни Procter&Gamble (P&G) до списку міжнародних спонсорів війни.

P&G виробляє відомі бренди Gillette, Lenor, Always та інші.

Підставою для цього, зазначають в агентстві, стало те, що попри заяви про зменшення присутності у РФ, транснаціональна компанія навіть збільшила обсяги діяльності у грошовому виразі. У НАЗК наводять приклад, що P&G підняла ціни на 40% на товари, щоб компенсувати втрату доходів через скорочення кількості брендів. Ще у березні 2022-го P&G повідомила, що зупиняє інвестиції та рекламну діяльність у Росії, а у продажі залишаться тільки товари базової гігієни. «Але за результатом року ми бачимо, що у них зросли доходи, відповідно і зросли податки, які вони сплачують до російського бюджету», – пояснює Forbes очільниця напряму мінімізації корупційних ризиків у санкційній політиці НАЗК Агія Загребельська. 

Procter в Україні та РФ /Shutterstock

Procter в Україні та РФ

У Росії у P&G є два заводи – у Санкт-Петербурзі та Новомосковську Тульської області. Компанії, зокрема, належать бренди: Pampers, Ariel, Tide, Lenor, Always, Tampax, Braun, Gillette, Head & Shoulders, Pantene, Fairy, Mr. Proper, Oral-B, Blend-a-Med, Old Spice, Safeguard. В Україні у транснаціонального гіганта є завод у Борисполі під Києвом та у Покрові, що на Дніпропетровщині. Останній тимчасово зупинив своє виробництво через обстріли РФ, каже постачальник продукції P&G, який не хоче бути згаданим у цьому матеріалі. За даними системи YouControl, у 2021-му виторг P&G в Україні складав 8,2 млрд грн.

Крім Procter&Gamble, у списку міжнародних спонсорів війни ще 12 компаній, зокрема, французький виробник овочевих консервів Bonduelle та мережа гіпермаркетів Leroy Merlin.

Forbes розібрався, чим загрожує гучне рішення НАЗК P&G та іншим. У Procter&Gamble на момент публікації матеріалу не надали коментар. Директор відділу продажів P&G Микола Каряка повідомив Forbes, що відповідний відділ займається запитом. 

Що таке список спонсорів війни

Bonduelle – ще одна із компаній, яка продовжує ведення свого бізнесу в РФ і, як і P&G, внесена до списку міжнародних спонсорів війни. Однак у неї причина потрапляння у список зовсім інша. Її продукцію знайшли у кошиках російських військових (Компанія спростовує свою причетність до цього). «Кожне рішення приймається індивідуально, цей список не схожий на реєстр, де просто включаються всі компанії, що діють у Росії», – пояснює Загребельська. 

Насамперед до списку міжнародних спонсорів війни вносять компанії, які знаходяться чи юридично зареєстровані в країнах санкційної коаліції, каже Загребельська. І додає, що також у нього входять компанії, яких немає у санкційних списках, але вони продовжують ведення бізнесу у РФ і спонсорують війну, збільшуючи свої доходи, пояснює вона. 

Цей список створили у червні 2022-го за ініціативою НАЗК та Міністерства закордонних справ, розповідає Загребельська. За її словами, участь НАЗК у санкційній політиці передбачена, зокрема, міжнародною групою Єрмака – Макфола та указами президента. Усі компанії, які входять у нього, публікуються на офіційному сайті НАЗК «Війна&Санкції». 

Який вплив має внесення до списку

Внесення компаній у список не створюють для бізнесу юридичних наслідків як, наприклад, введення санкцій, каже Загребельська. «Це інститут репутації», – пояснює вона. Однак після того, як компанія опиняється у списку міжнародних спонсорів війни, вона може потрапити до найбільшої у світі бази для перевірки контрагентів World-Check. Банки чи страхові компанії використовують її для оцінки ризиків. Зокрема, присутність у цій базі може обмежити діяльність компанії, приміром, з банками, страховими компаніями, каже керівник практики безпеки бізнесу юркомпанії Juscutum Дмитро Дичаковський. «Також є ризики щодо обмеженого доступу до корпоративних та особистих фінансів власників або самої компанії», – додає він. 

Проте навряд чи внесення у список міжнародних спонсорів війни вплине на P&G. «Вона велика, й дрібні компанії не можуть відмовитися з нею співпрацювати, – каже адвокат юридичної компанії Arzinger Катерина Гупало. – Це спрацює не на рівні законодавчих обмежень, а на рівні кожної людини. Це не санкції, це більше репутаційний інструмент».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд