Агентство з запобігання корупції звинувачує дюжину транснаціональних корпорацій у спонсоруванні війни. Forbes розібрався, які для цього підстави та чи буде це мати якісь наслідки
2 лютого український FMCG-ринок сколихнула новина: Національне агентство з запобігання корупції (НАЗК) внесло найбільшого у світі (виторг за 2022 рік – $80 млрд) виробника побутової хімії та товарів особистої гігієни Procter&Gamble (P&G) до списку міжнародних спонсорів війни.
P&G виробляє відомі бренди Gillette, Lenor, Always та інші.
Підставою для цього, зазначають в агентстві, стало те, що попри заяви про зменшення присутності у РФ, транснаціональна компанія навіть збільшила обсяги діяльності у грошовому виразі. У НАЗК наводять приклад, що P&G підняла ціни на 40% на товари, щоб компенсувати втрату доходів через скорочення кількості брендів. Ще у березні 2022-го P&G повідомила, що зупиняє інвестиції та рекламну діяльність у Росії, а у продажі залишаться тільки товари базової гігієни. «Але за результатом року ми бачимо, що у них зросли доходи, відповідно і зросли податки, які вони сплачують до російського бюджету», – пояснює Forbes очільниця напряму мінімізації корупційних ризиків у санкційній політиці НАЗК Агія Загребельська.
Procter в Україні та РФ
У Росії у P&G є два заводи – у Санкт-Петербурзі та Новомосковську Тульської області. Компанії, зокрема, належать бренди: Pampers, Ariel, Tide, Lenor, Always, Tampax, Braun, Gillette, Head & Shoulders, Pantene, Fairy, Mr. Proper, Oral-B, Blend-a-Med, Old Spice, Safeguard. В Україні у транснаціонального гіганта є завод у Борисполі під Києвом та у Покрові, що на Дніпропетровщині. Останній тимчасово зупинив своє виробництво через обстріли РФ, каже постачальник продукції P&G, який не хоче бути згаданим у цьому матеріалі. За даними системи YouControl, у 2021-му виторг P&G в Україні складав 8,2 млрд грн.
Крім Procter&Gamble, у списку міжнародних спонсорів війни ще 12 компаній, зокрема, французький виробник овочевих консервів Bonduelle та мережа гіпермаркетів Leroy Merlin.
Forbes розібрався, чим загрожує гучне рішення НАЗК P&G та іншим. У Procter&Gamble на момент публікації матеріалу не надали коментар. Директор відділу продажів P&G Микола Каряка повідомив Forbes, що відповідний відділ займається запитом.
Що таке список спонсорів війни
Bonduelle – ще одна із компаній, яка продовжує ведення свого бізнесу в РФ і, як і P&G, внесена до списку міжнародних спонсорів війни. Однак у неї причина потрапляння у список зовсім інша. Її продукцію знайшли у кошиках російських військових (Компанія спростовує свою причетність до цього). «Кожне рішення приймається індивідуально, цей список не схожий на реєстр, де просто включаються всі компанії, що діють у Росії», – пояснює Загребельська.
Насамперед до списку міжнародних спонсорів війни вносять компанії, які знаходяться чи юридично зареєстровані в країнах санкційної коаліції, каже Загребельська. І додає, що також у нього входять компанії, яких немає у санкційних списках, але вони продовжують ведення бізнесу у РФ і спонсорують війну, збільшуючи свої доходи, пояснює вона.
Цей список створили у червні 2022-го за ініціативою НАЗК та Міністерства закордонних справ, розповідає Загребельська. За її словами, участь НАЗК у санкційній політиці передбачена, зокрема, міжнародною групою Єрмака – Макфола та указами президента. Усі компанії, які входять у нього, публікуються на офіційному сайті НАЗК «Війна&Санкції».
Який вплив має внесення до списку
Внесення компаній у список не створюють для бізнесу юридичних наслідків як, наприклад, введення санкцій, каже Загребельська. «Це інститут репутації», – пояснює вона. Однак після того, як компанія опиняється у списку міжнародних спонсорів війни, вона може потрапити до найбільшої у світі бази для перевірки контрагентів World-Check. Банки чи страхові компанії використовують її для оцінки ризиків. Зокрема, присутність у цій базі може обмежити діяльність компанії, приміром, з банками, страховими компаніями, каже керівник практики безпеки бізнесу юркомпанії Juscutum Дмитро Дичаковський. «Також є ризики щодо обмеженого доступу до корпоративних та особистих фінансів власників або самої компанії», – додає він.
Проте навряд чи внесення у список міжнародних спонсорів війни вплине на P&G. «Вона велика, й дрібні компанії не можуть відмовитися з нею співпрацювати, – каже адвокат юридичної компанії Arzinger Катерина Гупало. – Це спрацює не на рівні законодавчих обмежень, а на рівні кожної людини. Це не санкції, це більше репутаційний інструмент».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.