Категорія
Компанії
Дата

«Нова Пошта» летить в ЄС. Оператор запускає власну авіакомпанію з авіапарком радянських АН і збирається «відкрити» ще чотири нові країни

4 хв читання

У першому півріччі 2023-го відділення «Нової Пошти» зʼявляться в Німеччині, Литві, Чехії та Румунії. За рік кількість відділень у Польщі зросте до 48, а кількість міжнародних посилок – у 1,5 раза. Як власна авіакомпанія дасть змогу компанії закріпитись в Європі

Як створити продукт, який полюблять клієнти? Отримайте цінні поради від співвласника monobank™ – Олега Гороховського. Купуйте квиток на Форум підприємців, який відбудеться 27 червня.

З березня 2023-го власна авіакомпанія «Нової Пошти» – Supernova Airlines розпочне перші комерційні рейси. «Закінчуються тестові польоти», – розповів Forbes співвласники «Нової пошти» Вʼячеслав Климов

Компанія перевозитиме посилки двома літаками АН-26 1978-го та 1982-го років, які взяла у лізинг в Expedition Aviation з ОАЕ. 

Власна авіакомпанія – по-перше, це більша швидкість доставки посилок, каже Климов. «По-друге, це якість, оскільки ми отримуємо повний контроль над логістикою», – додає він.   

Відтепер компанія не залежатиме від фрахту вільного місця в літаках інших компаній, каже керівний партнер консалтингової компанії «3e Consultants» Олег Каленський. «Власні літаки дадуть НП необхідну їй операційну гнучкість, надійність і зменшену собівартість», – каже він.  

АН-26 перевозитимуть вантажі лише всередині Європи, а базуватимуться в Польщі до закінчення війни. Ймовірно, їхній логістичний центр буде у Жешуві, припускає ексрегіональний менеджер «АероСвіту» і МАУ Віктор Логвиненко. Така база, за його словами, дасть змогу НП обслуговувати майже всю Європу.

Оскільки повітряний простір України на час війни закритий, доставка посилок із європейських аеропортів в Україну відбуватиметься автомобільним транспортом. Після закінчення війни літаки НП доставлятимуть вантажі в аеропорти «Бориспіль» і «Львів».

Наразі «Нова Пошта» веде перемовини щодо оренди ще двох літаків, які зможуть виконувати далекомагістральні рейси – з США та Китаю. «Саме такий флот у 4 літаки плануємо зберігати до кінця 2024 року, а його подальше розширення залежатиме від попиту й обʼєму вантажів», – повідомила Forbes пресслужба компанії. 

До війни «Нова Пошта» хотіла взяти в лізинг Boeing 737-800, В757 чи Airbus 321. Плани довелось переглянути через повномаштабне вторгнення РФ в Україну. Українським компаніям надзвичайно важко домовитись із міжнародними лізингодавцями про лізинг західних літаків, на які триває бум попиту у світі, каже авіаексперт Євген Трескунов. «Наприклад, міжнародні лізингодавці вимагають фінансові гарантії на весь період лізингу – до 5 років», – каже він.

Ан-26 в аеропорту Антверпена.

Ан-26 – це оптимальне рішення для нової української авіакомпанії

Чому Нова Пошта взяла в лізинг АН-26  

АН-26 – це оптимальне рішення для нової української авіакомпанії, щоб отримати перший сертифікат експлуатанта з мінімальними стартовими витратами та все ще доступним авіаперсоналом із досвідом їхнього обслуговування, каже Трескунов. Як приклад – «Роза Вітрів», яка починала з літаків «Антонова», а потім перейшла Airbus. 

АН-26 має свої недоліки й переваги, каже Віктор Логвиненко, ексрегіональний менеджер «АероСвіту» і МАУ. Серед переваг, за його словами, наявність ремонтної бази й спеціалістів в Україні, а також універсальність літаків. «Можуть сідати навіть на ґрунтовій смузі довжиною всього 600 метрів, – каже він. – В Європі аеродроми кожні 200 км, але далеко не всі здатні приймати літаки типу Boeing». 

Серед недоліків АН-26 – вантажопідйомність всього 5 т проти 20-60 т у Boeing 737-800, дальність до 1000 км проти 5000–10 000 км Boeing. 

Лізинг цих літаків також значно дешевший, ніж того ж Boeing 737 ($200 000 на місяць). «Нова Пошта» могла собі дозволити просто купити ці літаки, вартість одного АН-26 – це близько $100 000», – каже Логвиненко. 

Чому НП їх не купила? У довгостроковій перспективі ці старі літаки не мають цінності, каже авіаексперт Євген Трескунов. «Ці літаки не мають сталої ринкової та прогнозованої залишкової вартості, тож своє життя вони зазвичай закінчують у країнах третього світу, – каже він. – Ніхто не зможе такий «актив» прилаштувати в фінансово успішні авіакомпанії».

Крім того, згідно з законодавством України імпорт літаків на умовах лізингу не обкладається ПДВ. 

«НП входить в авіалогістику поступово, оскільки це великі інвестиції, а їхню окупність або доцільність можна оцінювати лише в поєднанні з основним поштовим бізнесом», – каже Трескунов. 

«Нова Пошта» планує вийти на рівень беззбитковості авіакомпанії мінімум за 3 роки.

«Нова Пошта» йде в Європу 

Власна авіакомпанія вписується в стратегію «Нової Пошти» щодо виходу на європейський ринок, каже Каленський з «3e Consultants». 

У жовтні 2022-го «Нова Пошта» відкрила у Варшаві своє перше відділення в Польщі. Сьогодні їх 18 у найбільших містах країни: Краків, Люблін, Гданськ, Вроцлав, Познань, Лодзь та Жешув. До грудня середня кількість доставок через усі польські відділення зросла до 2500 на добу. 

Компанія поки не доставляє посилки між країнами ЄС, а тільки в та з України. У майбутньому це може змінитись, прогнозує Каленський. «Вони рухаються до статусу повноцінного європейського «гравця» на континентальному ринку поштових послуг і логістики», – каже він. «Нова Пошта» ймовірно враховує успішні моделі таких глобальних гравців, як FedEx, DHL та Amazon, що також мають власний авіапарк для конкуренції в їхній основній сфері – експрес-доставці товарів «від дверей до дверей», каже Трескунов.

Доставка між країнами ЄС потребує суттєво більших інвестицій, ніж вихід в Польщу, попереджає засновник сервісу з аналітики поштових відправлень Shipoko Ян Ружичка. «В Європі навряд є місце для ще одного поштового оператора, – каже він. – Наприклад, в Чехії вже немає вільного місця, щоб поставити поштомат».

Перевага НП – це мільйони українців, які переїхали в ЄС. Значна частина відсилає (та/або отримає) товари рідним в Україну, а також відсилає «волонтерку» з Європи, каже Каленський. «Ці фактори будуть актуальними ще певний час, який дасть змогу НП закріпитись на європейському ринку», – каже він. 

Це вікно можливостей бачать і засновники «Нової Пошти». План компанії на 2023 рік – ще мінімум 30 відділень у Польщі, як власних, так і через франшизу, повідомила пресслужба компанії. «Маємо багато запитів від наших франчайзі з України на відкриття в Польщі у тих містах, де ще немає відділень», – йдеться у відповіді пресслужби. Сума інвестицій в одне відділення, за даними компанії, – €40 000–60 000. 

Forbes

Forbes

Торік «Нова пошта» доставила 6,5 млн міжнародних посилок, що на 30% менше, ніж у 2021-му (9,3 млн). При цьому кількість посилок із України зросла у 5 разів порівняно з минулим роком. Найбільше посилок доставлено в Польщу та Німеччину, повідомила пресслужба компанії. Саме ці країни прийняли найбільше українців (за оцінкою НП – 4 млн).  

«Нова Пошта» ще не оголошувала дані за 2022-й, у передвоєнний рік НП переслала 372 млн посилок. Виторг склав 16,9 млрд грн (+20% до попереднього року). Доля компанії на українському ринку – 65%.

У 2023-му компанія планує вийти на довоєнний рівень міжнародних посилок за рахунок освоєння нових напрямків. У першому півріччі 2023-го компанія відкриє відділення у Литві, Німеччині, Чехії та Румунії, повідомила пресслужба «Нової Пошти». 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Передзамовлення нового номеру Forbes Ukraine. Купуйте зараз за 209 грн замість 279 грн

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні