«Нова пошта» йде до Польщі. Як вона збирається захоплювати переповнений потужними гравцями ринок
Категорія
Компанії
Дата

«Нова пошта» йде до Польщі. Як вона збирається захоплювати переповнений потужними гравцями ринок

Фото: НП

Лідер українського ринку доставки готує експансію в Східну Європу. Що «Нова пошта» протиставить глобальним гравцям?

До кінця року «Нова пошта» планує відкрити відділення в усіх великих містах Польщі, розповів Forbes директор «Нової пошти» в Польщі Дмитро Вергун. Перше відділеня зʼявиться у Варшаві вже у вересні.

Вихід на польський ринок – перший етап глобальної експансії, яку задумали власники «Нової пошти» Вʼячеслав Климов, 47, та Володимир Поперешнюк, 47. До повномасштабного вторгнення компанія фокусувалась на розвитку в Україні, де здобула домінуюче положеня.

У 2021 році українці відправили через «Нову пошту» 372 млн посилок (+14%) – у кілька разів більше, ніж через державну Укрпошту. Компанія займає 65% ринку посилок, Укрпошта – до 25%, Meest – до 3%, каже ексгендиректор Meest Group Марцін Куксіновіч.

Виручка НП за 2021 рік зросла більш ніж на 20% порівняно з 2020 роком. НП його завершила з доходом 16,9 млрд грн і чистим прибутком 991 млн грн. Дохід основного конкурента – Укрпошти – 9,2 млрд грн.

«Ми сильно затрималися, – говорить Климов. — Глобальний розвиток був у нашій стратегії, але війну ми зустріли, маючи лише НП Молдова та НП Global, яка обслуговувала доставки із США, Європи та Китаю до України. Цього явно замало».

За вісім років роботи в Молдові «Нова пошта» відкрила близько 20 відділень та 130 поштоматів. Також там вона надає кур’єрські послуги. Компанія намагалась закріпитись на ринку Грузії, проте шість пілотних відділеннь були закриті без пояснення причин. «Ми вивчили цей урок і скоро станемо набагато глобальнішими», – говорить Климов. У фокусі – країни Східної Європи, де велика концентрація українських біженців.

Перший крок буде зроблено в Польщі, яка прихистила близько 2 млн біженців з України. «Ще близько одного мільйона там було до війни, всі вони нас знають і чекають», – говорить Климов. НП розраховує на мінімум 30 млн посилок на рік, які надсилатимуть українці. «Спочатку щось будуть відправляти в Україну, потім між собою», – говорить Климов

«Почати з українців, яким добре знають цей бренд правильна тактика», – говорить ексгендиректор Meest Group Куксінович. «Це золотий час виходу на новий ринок», – каже керівний партнер консалтингової компанії «3e Consultants» Олег Каленський.

На одного українця, за даними НП, припадає близько 10 посилок на рік, поляк відправляє 22-24 посилки. Куксінович оцінює польський ринок приблизно в 1 млрд відправлень на рік, тобто майже в два з половиною раза більше за український. Ємність польського ринку оцінюється в €1–3 млрд.

Польський ринок поділили між собою три потужних гравця – лідер InPost, що зробив ставку на поштомати і захопив 45% ринку, Poczta Polska з розгалуженою мережею відділень та DPD, каже Куксіновіч. Також є світові гравці, такі як DHL, UPS та FedEx. Щоб з ними конкурувати на новому ринку, потрібні нові сервіси і ноу-хау. «Запропонувати щось нове буде вкрай важко», – каже Куксіновіч.

Бізнес-модель місцевих гравців суттєво відрізняється. У Польщі, за словами Куксіновіча, небагато гравців віддають перевагу розвитку власних відділень. Логістичні компанії або встановлюють поштомати, або працюють через посередників, наприклад, через мережі магазинів, які видають посилки.

Олег Каленський сумнівається, що основне логістичне рішення компанії – доставка «від відділення до відділення» – буде таким самим популярним у ЄС, як і в Україні. Щоб закріпитися на польському ринку, він рекомендує поставити в пріоритет розвиток мережі поштоматів, це найпопулярніший спосіб доставки посилок у Польщі.

За оцінкою Каленського, у відкриття одного відділення в Польщі треба інвестувати €30 000–50 000.

Який вхідний квиток в інвестиціях? «Поки не розуміємо, – говорить Климов. – На класичну експансію потрібно багато грошей, будемо проводити розвідку боєм».

«У відділенях українці зможуть не тількі відправити посилку додому, а й отримати консультацію щодо дозволених для перевезення відправлень, отримати посилки з України», – каже Вергун.

В українських мігрантів в Україні залишились родичі, в тому числі військовослужбовці, з якими вони обмінюються вантажами, грошима. «З Польщі до України відправляють багато гуманітарної допомоги», – каже Каленський. Розпочавши з транскордонної логістики, «Нова пошта» може розширити спектр послуг. Наприклад, запропонувати українцям в Європі свої фінансові сервіси (грошові перекази).

Інвестуючи в інфраструктуру, НП знадобиться 7–10 років, щоб наблизитись до лідерів європейського ринку адресної доставки, вважає Каленський.

Матеріали по темі