Компанії Бориса Колеснікова опинилися у зоні бойових дій. Це кондитерська фабрика «Конті», тваринницький агрохолдинг «АПК-Інвест» і завод шампанських вин «Артвайнері» /Shutterstock
Категорія
Найбагатші
Дата

Солодощі, свині та ігристе. Активи Бориса Колеснікова та родичів Ахметова подешевшали щонайменше в чотири рази. Як працюють їх бізнеси на Донеччині

5 хв читання

Компанії Бориса Колеснікова опинилися у зоні бойових дій. Це кондитерська фабрика «Конті», тваринницький агрохолдинг «АПК-Інвест» і завод шампанських вин «Артвайнері» Фото Shutterstock

Ще в 2021 році соратник Ріната Ахметова, Борис Колесніков, заявляв про створення нової політичної партії «Україна – наш дім». А в 2022-му росіяни посунули повномасштабною війною на цей дім, і майже весь бізнес Колеснікова опинився у зоні бойових дій. Це кондитерська фабрика «Конті», тваринницький агрохолдинг «АПК-Інвест» і завод шампанських вин «Артвайнері». Що зараз відбувається з цими компаніями

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

В середині березня 2022 року російські війська в Маріуполі зруйнували нову льодову арену Mariupol Ice Center. Спорткомплекс для свого хокейного клубу «Донбас» у 2020-му збудував бізнесмен Борис Колесніков, 60. Він вклав у льодову арену 90 млн грн. 

Від агресії РФ постраждали й інші компанії колишнього депутата від проросійської Партії регіонів. У 2021-му він займав 55-те місце в рейтингу «100 найбагатших українців» від Forbes зі статками у $190 млн. В грудні 2022-го, за даними Forbes, вартість активів Колеснікова впала щонайменше в чотири рази.

Майже всі компанії бізнесмена знаходяться в зоні бойових дій у Донецькій області. Кондитерська фабрика «Конті» – у Костянтинівці, завод ігристих вин «Артвайнері» – у Бахмуті, а тваринницький агрохолдинг «АПК-Інвест»– поблизу Покровська. 

Що з ними відбувається? Колесніков не захотів розповідати Forbes про це. «Немає ні настрою, ні часу», – написав він у відповідь на запит. У компаніях бізнесмена теж не стали коментувати стан справ. 

Як працює «Конті»

Кондитерська компанія Колеснікова «Конті» – один із великих виробників солодощів. Її виторг у 2021 році, за даними галузевого рейтингу Candy Industry, сягнув $160 млн. Частка ринку, за інформацією Pro-Consulting, становила близько 3,5-4% в грошах. 

Партнерами Колеснікова по цьому бізнесу є родичі Ріната Ахметова. За даними YouControl, це Тетяна Ахметова-Айдарова, яка, ймовірно, є дочкою покійного брата найбагатшого українця. 

Виробничі потужності «Конті» знаходяться в Костянтинівці Донецької області, ще один актив – логістичний центр – в Дніпрі. Підприємство у Костянтинівці до війни виробляло до 2000 т кондитерки в місяць. Переважно це було печиво. Найвідоміша марка – SuperKontik. 

З 24 лютого Костянтинівку обстрілюють російські війська. З червня в місті починають періодично зникати газ та вода. «Поруч із фабрикою було кілька прильотів, і будівля трохи постраждала: вікна та дах вилетіли, але їх залатали», – розповідає Forbes в.о. керівника відділу економіки Костянтинівської військової адміністрації Наталія Діденко. 

Навіть у таких умовах фабрика продовжувала працювати. Так, у липні 2022-го там випустили цукрове печиво «Буратіно з молоком», воно ще продається в мережі «Сільпо». 

У червні з фабрики почали вивозити частину обладнання. За словами Діденко, виробничі потужності прямували в Канів Черкаської області. Зараз у цьому місті на підприємстві «Український кондитер» «Конті» виробляє цукерки Mone та «Золота лілія». 

Компанія «Український кондитер» не чужа для Бориса Колеснікова. Її засновник – колишній керівник відділу збуту «Київ-Конті» Віктор Нечаєв, пише Liga.net. Печиво-сендвіч SuperKontik під замовлення випускає Київська бісквітна фабрика. Її власники – громадяни Туреччини Ялчин Хікмет Орай і Якшат Нуретін. 

Щодо материнської фабрики в Костянтинівці, то, за словами Діденко з Костянтинівської військової адміністрації, вона працює частково. 

До початку повномасштабної війни «Конті» випускала 400 найменувань солодощів, розповідає комерційний директор мережі «Економ Плюс» Емілія Стрілець. Після 24 лютого, каже вона, асортимент скоротили до 150–200 позицій. 

В інших виробників асортимент теж скоротився. Наприклад, у Харківської бісквітної фабрики – більш ніж удвічі, зазначає Стрілець. Загалом виробництво кондитерки за 10 місяців 2022-го просіло на третину, підрахували в галузевій асоціації «Укркондпром».

Що з «АПК-Інвест» і виробником ковбас «Мʼясна весна»

Сфера бізнес-інтересів Колеснікова – не тільки солодощі. Його «АПК-Інвест» – найбільше в країні свинарське господарство із поголів’ям понад 300 000 свиней. Воно теж постраждало від російської агресії.

Його потужності – як мінімум пʼять тваринницьких комплексів, які знаходяться у Покровському та Костянтинівському районах Донецької області. Вони виробляють сировину для мʼясопереробних підприємств в Україні, зокрема і для власного заводу. Він випускає ковбасу під маркою «Мʼясна весна». 

В населених пунктах Покровського району, де розташовані тваринницькі комплекси, не було інтенсивних бойових дій, проте почалася проблема з постачанням води. 

На початку квітня тваринницький агрохолдинг надіслав в МінАПК листа, де повідомив, що підприємство знаходиться на межі техногенної та екологічної катастрофи. Лист є у розпорядженні Forbes. Компанія попередила міністерство, що не може вести діяльність у межах встановлених вимог і правил. 

Ферми «АПК-Інвест» почали різати свиней, розповідає топменеджер компанії, яка є конкурентом «Мʼясної весни». «Вони різко зменшили поголівʼя і навіть не чекали, що воно досягне забійної ваги – 110 кг», – каже він. 

Зараз у Донецькій області працює мінімум три тваринницькі комплекси «АПК-Інвест», повідомляє Forbes один із чиновників Мирноградської міської військової адміністрації. До неї відноситься село Рівне, де розташований один із комплексів та мʼясокомбінат. Підприємство, яке зупинилося у квітні, планує відновити виробництво ковбас на початку 2023-го, сказали у відділі продажів «Мʼясної весни». Туди репортер Forbes зателефонував як клієнт. 

Крім «АПК-Інвест», свою присутність на ринку через бойові дії вимушено скоротило мʼясопереробне підприємство «Український бекон», що у Краматорському районі, та «Бердянські ковбаси» у Запорізькій області, розповідає генеральний директор консалтингової компанії Pro-Consulting Олександр Соколов. «Ринок знизився на близько 30%, а фактором, що стримував його падіння, стали поставки на фронт ковбас, що мають тривалий термін зберігання», – пояснює він. 

Сайт власної мережі «Мʼясна весна», яка реалізувала ковбаси «АПК- Інвест», тимчасово не працює. «Технічні роботи. Приносимо вибачення за тимчасові незручності», – пишуть на головній сторінці. Там також зазначають, що магазини не працюють у зоні бойовий дій або на тимчасово окупованій території. Попри це, ритейлер масштабується – у нього плюс дві торгові точки у місті Камʼянське та смт. Межова, повідомляється на офіційній Facebook-сторінці ритейлера. 

Getty Images

Артемівський завод шампанських вин, що в Бахмуті Фото Getty Images

Що з ігристим

Російські війська не полишають досі спроб захопити місто Бахмут на Донеччині. Саме там знаходиться третій актив Колеснікова – завод виробника «Артвайнері». Підприємство заснували в 1950 році, а до 2016-го воно носило назву Артемівський завод шампанських вин (АЗШВ). Партнерами Колеснікова в цьому бізнесі також є родичі Ахметова: ймовірно, дружина його покійного брата Ігоря Ірина Ахметова та дочка Тетяна Ахметова-Айдарова. 

Завод у Бахмуті зупинився майже одразу після початку повномасштабної війни. Виробничі потужності та склади законсервували, пише НВ. Зараз пʼять видів ігристого «Артемівське» розливають на потужностях одеського підприємства «Таїрово Вайнері». Про це виробник повідомив партнерам у листі, який є у розпорядженні Forbes. 

Крім того, бізнес Колеснікова, найімовірніше, постраждав від обмежень на продаж алкоголю в магазинах та HoReCa, які почали впроваджувати після 24 лютого. Зокрема, у Києві, Тернополі та Сумах повну заборону на продаж алкоголю скасували у квітні, у Львові дозволили продавати міцне спиртне тільки в червні.

За оцінкою Pro-Consulting, продажі алкоголю по всій країні у квітні впали на 63%. Найбільше постраждав фестивальний і святковий асортимент. Наприклад, продажі ігристих вин впали в чотири–п’ять разів, розказував керівник департаменту алкоголю Wine Time Юрій Саченко. Одна з причин – виїзд з країни середнього класу та заможних людей.

*Після публікації була зміна: у попередній версії вказувалось, що частка ринку «Конті», за інформацією Pro-Consulting, становила 2%. Редакція вибачається.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд