Офіс президента та нардепи незадоволені роботою Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) й готові передати понад 30 000 активів у його управлінні до Фонду держмайна. Втім, від цієї ідеї не в захваті міжнародні партнери. Вони натомість пропонують спочатку провести аудит агентства. Що чекає на найбільший державний холдинг після цього?
Реформа Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА), до якого стікаються активи, конфісковані під час війни у росіян, білорусів і колаборантів, відкладається. Попри готовність нардепів та Офісу президента передати функції агентства Фону держмайна, проти таких радикальних змін виступають міжнародні партнери України.
Їхня пропозиція – спочатку провести детальний аудит АРМА, яким займатимуться три фахівці з ЄС, США та України. Відбір аудиторів, ймовірно, триватиме щонайменше до кінця червня. Власне на аудит потрібно три місяці.
Лише після цього українська влада зможе ухвалити остаточне рішення щодо подальшої долі агентства. Яким воно може бути? Та чи дійдуть міжнародні партнери й українська влада згоди щодо реформи структури, що стала найбільшим державним холдингом із активами на мільярди доларів?
Хто проводитиме міжнародний аудит АРМА
Ще на початку березня все вказувало на те, що АРМА невдовзі припинить своє існування. Принаймні у нинішньому вигляді. Тоді у Верховній Раді за дорученням президента почали готувати «терміновий законопроєкт» про передачу активів агентства до Фонду державного майна (ФДМУ). Публічно наміри влади підтверджував і голова парламентської фракції «Слуга народу» Давід Арахамія.
Підготовчу роботу проводили й в ФДМУ. «Фонд уже почав консультації щодо передачі функцій управління», – розповідав наприкінці березня в інтервʼю Forbes голова ФДМУ Рустем Умеров.
Втім, уже у квітні в ситуацію втрутились міжнародні партнери, які були не в захваті від ідеї передачі активів АРМА до ФДМУ. «Вони вважають, що агенство потрібно реформувати, а не просто перекладати проблеми на інший держорган», – каже співрозмовник Forbes у міжнародній організації, залученій до процесу реформи. Він попросив не вказувати свого імені у цій статті.
Створення АРМА є важливою антикорупційною реформою для міжнародних партнерів, а також однією з умов отримання Україною безвізу. «Природно, що партнери хочуть розібратися у проблематиці, перед тим як приймати рішення про позбавлення АРМА ключової функції», – каже заступниця виконавчого директора з юридичних питань Transparency International Ukraine Катерина Риженко.
13 квітня заступник керівника Офісу президента (ОП) Андрій Смирнов отримав лист від посла ЄС в Україні Матті Маасікаса та послині США Бріджит Брінк з пропозицією провести аналіз діяльності АРМА перед тим, як приймати остаточне рішення, щодо структурних змін в агентстві. Відповідний лист опублікувало видання Цензор нет. Справжність документа підтвердив співрозмовниик Forbes у одній з міжнародних організацій.
В ОП прислухалися цієї поради та прийняття закону про АРМА/ФДМ відклали. Міжнародні партнери вже почали підготовку до аудиту, стверджують два співрозмовники у ВР і міжнародній організації. Очікується, що до аудиторської команди буде залучено трьох фахівців – двох міжнародників від ЄС та США й представника від України.
Підбором фахівців займаються Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні (EUACI) та Агенство США з міжнародного розвитку USAID. «Перемовини ведуться, але контракти ще не підписані, це має статися у найближчі тижні», – каже один зі співрозмовників у міжнародній організації, яка дотична до реформи агенції.
В АРМА поки теж не знають майбутніх аудиторів, йдеться у коментарі пресслужби агентства. «Ми вже почали попередню підготовку, наприклад, переводимо всю ключову документацію на англійську мову», – зазначається у відповіді пресслужби АРМА на запит Forbes.
Що буде з АРМА після аудиту
Аналіз роботи АРМА може зайняти три місяці, але проміжний результат буде зрозумілий вже за місяць, каже Риженко з Transparency International Ukraine. Аудит міжнародників матиме рекомендаційний характер, додає вона. «Це не буде аудит на кшталт того, що проводиться у НАЗК або НАБУ, за результатами якого керівника можуть звільнити з посади», – додає вона.
Міжнародні аудитори повинні підтвердити або спростувати тезу про неефективну роботу АРМА щодо пошуку управителів для арештованих російських активів, зазначає нардеп із економічного комітету Ради та співавтор закону щодо реформи АРМА Олексій Мовчан. «На основі рекомендацій ми формуватимемо зміни до закону щодо реформи АРМА», – каже він.
Попередній варіант, до якого схиляється українська сторона – в АРМА залишиться функція розшуку активів, але функціонал з управління переходить до ФДМУ, зазначає Мовчан. Також «робочий» законопроєкт передбачає, що пошук управителя для активів проходитиме в системі Prozorro.Продажі.
Міжнародні аудитори можуть надати й поради, як покращити роботу агентства, суттєво не реформуючи його. Наприклад, це можуть бути рекомендації щодо запровадження планування перед арештом і передачею активу, або загального покращення роботи менеджменту, каже Риженко з Transparency International Ukraine. Також, ймовірно, йтиметься про більш прозорі правила при відборі голови АРМА. «Але проблеми агентства лежать не лише у полі неефективного менеджменту, – вважає Риженко. – Вони є й з боку законодавства та нерегульованих процедур».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.