Апатія, емоційні «гойдалки», тривога, страх перед майбутнім – лише декілька з найрозповсюдженіших психічних реакцій на війну, перераховує військовий психолог Олексій Карачинський. З ними стикаються та борються більшість українців. А що робити, коли цілий колектив не може зберегти працездатність після, наприклад, новин про Бучанську трагедію? Це — новий виклик для українських компаній. Як вони підтримують команди та піклуються про їхнє ментальне здоров’я
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
25 березня композитор Ганс Циммер перервав свій концерт у Лондоні, щоб показати глядачам відео з України. В ролику український музикант, відомий в Інстаграмі під ніком alexpian_official, виконує написану Циммером тему з фільму «Початок» для слухачів на львівському вокзалі під акомпанемент сирен повітряної тривоги. Піаніста покликали підняти бойовий та моральний дух команди Awesomic: з його виступу почалась одна із зустрічей команди. Дехто зі співробітників слухав наживо, хтось доєднався онлайн.
Війна змусила компанії звернути додаткову увагу на емоційний стан працівників. Як підтримувати ментальне здоров’я команди? Очевидна відповідь – за допомогою психологів, але не лише. Компанії зіштовхнулися з новими викликами, які треба долати комплексно.
Виклики війни
Працювати після 24 лютого виявилося майже неможливо. У працівників збільшився рівень тривожності та зʼявився страх невизначеності майбутнього, каже Head of HR в MEGOGO Ганна Логвінова.
Співробітники ІТ-компанії Genesis зіштовхнулися з апатією і розгубленістю, страхом за безпеку близьких, труднощами з концентрацією уваги. На швидкість і якість виконання завдань впливало відчуття провини за недостатню залученість у боротьбу з ворогом.
Найбільшим викликом стало збереження внутрішнього ресурсу, гарного самопочуття та продуктивності, каже директор із персоналу в Genesis Марія Панченко. Intellias та MEGOGO отримували запити, зокрема, про те, як впоратися з панічною атакою та адаптуватися в новій країні.
Дехто зі співробітників травмований безпосереднім контактуванням із війною. «Ми превентивно вивезли працівників із Маріуполя. На початку війни зник зв’язок з їхніми рідними, – розповідає співзасновниця Awesomic Анастасія Павлишина. – Вони втрачали близьких, домівки, тварин, друзів. Ситуація повторювалася в інших містах». У Intellias є працівники з Маріуполя, які виїжджали під час ведення активних військових дій. Є в команді спеціалісти, які жили на півночі Київщини в окупації майже без води та їжі.
Після новин про вбивства цивільних у Бучі та Ірпені в робочий чат сервісу для просування сайтів Ahrefs прийшло повідомлення: «Не знаю, як люди можуть із цим жити. Я не знаю, як із цим житиму я». Про це ж писали колеги з Франції, США, які навіть ніколи не були в Україні, пригадує Head of PR у Ahrefs Дар’я Самокіш.
Інструменти ментального добробуту
«Під час війни ми говоримо не про більш ефективну роботу, а про те, наскільки складно себе зібрати, – каже Павлишина з Awesomic. – Протягом тижня після фото з Бучі просто дивишся у стіну. Зараз йдеться не про нові KPI, а про те, щоб піти далі і, бажано, зробити свій внесок у перемогу».
Як компанії підтримують у цьому працівників? Ось найпопулярніші інструменти.
Розвинена система внутрішніх комунікацій. «Не побачила нічого настільки ж ефективного, як бути відкритим і на постійному зв’язку», – зазначає Павлишина. MEGOGO регулярно інформують працівників про стан компанії, бо розуміють – це знижує рівень їхньої тривожності. СEO компанії Intetics надсилає співробітникам листи зі словами підтримки, а в Interpipe топменеджмент зустрічається з лінійними керівниками для обговорення поточної ситуації.
«Щоранку на коротких зборах HR-відділу я розповідаю про можливі варіанти розвитку подій. Працівники розуміють: якщо ситуація стане небезпечною для життя, компанія попередить, організує евакуацію працівників та їхніх сімей», – розповідає HR одного з підприємств української гірничодобувної групи (Forbes не публікує назву підприємства з міркувань безпеки).
У Genesis у перші години війни створили окремий канал зв’язку, де топменеджмент регулярно звітує про стан бізнесу та дає рекомендації щодо безпеки. Топи проводять відкриті лекції та QA-сесії зі співробітниками. «Люди дізнаються про стан справ від перших осіб. Така комунікація значно посилила звʼязки в команді», – переконана People Operations Director у Genesis Марія Панченко.
В Intellias заохочують співробітників при нагоді приходити до офісу. Особисті розмови з колегами допомагають, коли інші формати психологічної допомоги не спрацювали, каже Employee Experience Director Оксана Чернікова.
Волонтерити. «Волонтерство і робота стали ліками, – каже Чернікова. – Ми бачимо, що це об’єднує і дає відчуття виконання важливої справи». За час повномасштабного вторгнення команда Intellias зібрала понад 8 млн гривень на потреби українських військових. Інженери розробляють систему логістики на запит Міністерства оборони України разом із Prozorro, а спеціалісти з маркетингу та реклами беруть участь у інформаційній війні.
У Genesis для допомоги співробітникам та їхнім близьким, що приєдналися до Збройних сил України й Територіальної оборони, створили фонд Genesis for Ukraine. Він займається пошуком, закупівлею та доставленням необхідних на передовій речей. Протягом трьох тижнів роботи фонд зібрав понад 3 млн грн серед співробітників.
Робота з психологом. У Ahrefs працює 90 людей із 15 країн світу. Head of PR компанії Дар’я Самокіш за два дні запустила проєкт психологічної підтримки Ahrefs Faces. Принципово було дати роботу саме українським психотерапевтам, аби ті допомагали частині команди в Україні. Компанія покриває вартість 10 сесій кожному працівнику.
Кількість психологічних консультацій у Intellias збільшилась до восьми на рік. Їх проводять спеціалісти, що уже працювали з темою війни. Також для працівників Intellias створили онлайн-платформу з безкоштовними ресурсами для психологічної підтримки.
Людина, яка не хоче займатися з терапевтом індивідуально, може прийти на семінар або в групу відреагування. На семінарах велика кількість людей слухає, як, наприклад, працювати з почуттям провини або використовувати гумор під час війни, а групи реагування передбачають роботу в командах до 10 людей. Сюди приходять, щоб поділитися переживаннями та отримати підтримку від психотерапевта й колег.
Awesomic створила кілька форматів психологічної допомоги: індивідуальні заняття, групові та індивідуальні за запитом. На груповій терапії співробітників Awesomic ділять за запитами, щоб пропрацювати їх більш ефективно. Втрата близьких і здатності фокусуватися – різні речі, їх треба комунікувати по-різному, зауважує Павлишина.
Змінити фокус. Травень у Awesomic оголосили місяцем вдячності. Впродовж місяця наприкінці командних дзвінків працівники за бажанням дякували будь-кому з компанії.
Команда стартапу орендувала кілька вілл у Єгипті та назвала це Awesomic Sunny Village. Виїхати можуть усі працівниці, яким хочеться пожити в більш спокійному просторі. «Дзвінки до та після їхнього прибуття до Єгипту кардинально відрізняються. Результат конвертується в посмішки», – каже Павлишина.
У львівському офісі Intellias відновив роботу салон краси. Це дрібниця, яка має значення, переконані в компанії.
Знизити навантаження. Awesomic почали шукати працівників у інших країнах, аби дозволити українським дизайнерам взяти необмежену кількість вихідних. «Ми бачимо, що це необхідно. Нашій дизайнерці з Маріуполя потрібен був місяць, і ми її відпустили», – розповідає співзасновниця стартапу.
Вільний час дизайнери витрачають на волонтерські проєкти: створення айдентики для нових фондів, ілюстрацій для інформаційної війни та NFT. «Це їхній спосіб рефлексувати та частина роботи, яку ми вважаємо необхідною», – додає Павлишина.
Підтримка родин. Команда медіасервісу MEGOGO проводить для дітей співробітників арт-терапію онлайн. «У нас проходив майстер-клас «Таємниці морського всесвіту», де діти малювали свою казку. А напередодні Великодня – онлайн-майстер-клас зі створення писанок», – розповідає Head of HR Ганна Логвінова. Актори дубляжу проводили для дітей вечірні онлайн-читання казок.
Дітей співробітників Intellias віком від трьох до 12 років можна залишити в дитячій кімнаті під наглядом бебісітера. В офісі в Кракові проводять арт-терапію з психологом, аби той визначив, наскільки сильного стресу зазнали діти. В дитячому центрі на підприємстві української гірничодобувної групи проводять заняття з психологом, уроки англійської, майстер-класи. У центрі перебувають близько 200 дітей віком від року до 17.
Навчання. Genesis відновив корпоративне навчання та запустив цикл лекцій, зокрема про психологічну стійкість, збереження продуктивності та підвищення адаптивності. До лекцій залучають і сторонніх експертів: Василь Тофан із Horizon Capital поділився поглядом інвестора на те, якою буде Україна після війни.
Все частіше компанії розповідають своїм працівникам про історію та інформаційну гігієну. У Intellias зробили сесію про російську пропаганду та поговорили про війну з істориком. У MEGOGO провели лекцію про тяглість історичних процесів та вплив минулого на сьогодення. Розуміння таких питань дає відчуття контролю над ситуацією та підвищує стресостійкість, переконана Логвінова з MEGOGO.
Спорт. Genesis відновив спільні онлайн-заняття з йоги для підтримки тіла в тонусі та зменшення емоційної напруги. У Sigma Software такі заняття проводять і офлайн. На підприємстві української гірничодобувної групи йога проходить у великому приміщенні однієї з фабрик. Працівники принесли килимки і самостійно все обладнали для занять.
Результат
Завдяки евакуації, взаємодопомозі та єднанню команди спільними викликами рівень задоволеності працівників у Intellias у березні зріс на 13% у порівнянні з лютим. Люди цінують нашу підтримку, зауважує Чернікова. Але ніхто не каже, що цієї підтримки достатньо, додає вона.
«У мене велика команда, і я розумію, що хтось може підійти і сказати: «Я сьогодні не можу». У нас таке було після Бучі. Люди брали вихідний, проговорювали свої відчуття. Це нормальна реакція», – каже Чернікова.
Результат для Genesis – продуктивність команд. Бізнеси екосистеми відновили більшість робочих процесів, команди показують хороші результати. «Отже, ми обрали правильну тактику взаємодії: максимальна увага до кожного, психологічна допомога, підтримка, відчуття командного духу та єдності в складний час», – переконана Марія Панченко.
Майже всі працівники адаптувалися, до них поступово повертається продуктивність та мотивація, додає People Operations Director в Genesis. «Попри зовнішні обставини вони допомагають та підтримують один одного, – помічає Панченко. – Для багатьох робота стала острівцем стабільності у важкі часи».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.