В Україні бум малої авіації. Підприємці вчаться літати та скуповують літаки, а девелопери думають над тим, як будувати інфраструктуру для цього. Чому з'явився попит та скільки потрібно грошей для власного літака
Два роки тому співвласник котеджного містечка Riviera Village Володимир Лімаков задумався про розширення переліку послуг для мешканців. Його приятелі все частіше використовують для пересування гелікоптери, а багато хто отримують ліцензію на пілотування невеликих літаків. Як це використовувати в бізнесі?
Опитавши 260 резидентів, Лімаков зʼясував, що 60 із них зацікавлені у вертолітному та літаковому сполученні з Києвом, регіональними українськими містами, зарубіжжям. Тридцять готові бути співвласниками авіатехніки, ще 15 – самостійно пілотувати. «Жителі нашого селища збиралися самі або в компанії з однодумцями купувати невеликі літаки», – каже він.
Він запропонував партнеру Сергію Слюсаренку побудувати майданчик для посадки вертольотів та дронів, а також злітно-посадкову смугу для малої авіації. Вартість проєкту без урахування землі Лімаков оцінює до $2 млн. Зараз Riviera Village аналізує способи його реалізації, щоб бути готовими запустити будівництво у 2023 році та у 2024 році прийняти перші рейси.
Схожа ідея в засновників агрокомпанії AVA Group Максима Шевчука та Ірини Паламар. Вони будують на 100 гектарах неподалік села Колонщина, що по Житомирській трасі, хай-тек селище з вертолітним майданчиком та злітну смугу. Шевчук каже, що планує навчитися літати, купити літак, а згодом здавати його в оренду мешканцям селища. Початкові інвестиції в смугу оцінюють у 2-4 млн грн. Перший політ заплановано на 2023 рік. «Це буде частина загальної сервісної інфраструктури, яка буде доступна для мешканців», – розповідає Шевчук.
Співзасновник проєкту «Уліс», що управляє мережею дачних будиночків під оренду, Ігор Фарберов теж збирається побудувати три дачні селища, в одному з яких запроєктована злітно-посадкова смуга. «Земля, де ми будуватимемо наші селища, недорога – її можна легко виділити під умовну смугу довжиною 500 м і шириною 40 м», – каже він. Фарберов розраховує, що зі зростанням попиту на авіаперельоти селище зі смугою отримає конкурентну перевагу.
Малий авіабум
Чи виправдані інвестиції? В Україні бум малої авіації, каже фундатор компанії Plane Ukraine Віктор Михайлов. Під його брендом працюють авіашкола, сервіс оренди та шерингу легкомоторних літаків, а також агенція екскурсійних польотів. Один з основних чинників, що підігрівають попит, – бажання власників приватних літаків вільно подорожувати за кордон. «На членів екіпажів не розповсюджуються карантинні обмеження, – стверджує Михайлов. – Не має значення, чи керуєш великими Boeing/Airbus, чи маленькими Cessna/Piper».
Ексдиректор із розвитку компанії «Промприлад.Реновація» Максим Немеш захопився малою авіацією після перегляду YouTube-каналу Володимира Васильєва «Записки Пілота». Зараз Немеш – один із відомих авіаентузіастів та керівник громадської організації «Авіація загального призначення України. Щоб навчитися самостійно керувати літаком, він записався до авіашколи. Вартість навчання від $9000 до $12 000 і займає від чотирьох до шести місяців.
За останні три роки кількість виданих свідоцтв пілотів легких повітряних суден, за даними Державіаслужби, збільшилася майже втричі – до 570 (2021 року). В українських авіашколах зараз навчаються пілотування ще близько 500 осіб. У США такі свідоцтва є у 140 000 осіб, у Великій Британії – у 28 000.
В Україні на 2021 рік зареєстровано 475 літаків малої авіації. Ще близько 300 літаків, за даними власника DHI Aviation Яна Денисенка, – на іноземній реєстрації. Число вильотів літаків малої авіації за останні два роки зросло майже вдвічі – до 42 000. Щомісяця в Україну привозять на продаж три-чотири такі літаки, каже Денисенко.
Засновник українського виробника літаків «Аеропракт» Юрій Яковлєв каже, що не пам’ятає, коли були такі черги на його продукцію. Якщо в грудні 2021-го замовити літак в «Аеропакту», то покупець зможе отримати його не раніше січня 2023 року. Наразі портфель замовлень «Аеропракту» – близько 100 літаків. Їхня вартість, за словами Яковлєва, від €60 000.
На думку Володимира Васильєва, який розвиває YouTube-канал про малу авіацію, в Україні зараз, як і у всьому світі, спостерігається сплеск попиту на приватну авіацію. «Людей, які хочуть купити літаки, більше, ніж тих, хто продає чи встигає виробляти літаки, – каже він. – Черги іноді становлять роки».
Це позначається на цінах. За час пандемії, за даними Васильєва, літаки малої авіації подорожчали на 50–60%. За даними ресурсу з продажу літаків GlobalPlaneSearch, з січня по листопад 2021 року одна з найпопулярніших моделей Cessna 172 подорожчала в середньому на 25% – до $100 000. Інший популярний літак Cirrus SR-22 подорожчав на 55% – майже до $700 000.
До 2026 року світовий ринок авіації загального призначення, за прогнозом консалтингової компанії Mordor Intelligence, збільшиться на 21% – до $24 млрд.
Як купити літак
Український ринок малої авіації лише формується. «Якщо в Європі існують салони, куди можна прийти подивитися нові літаки, у нас немає місця, куди можна приїхати та вибрати собі літак», – розповідає Віктор Михайлов.
Покупці шукають літаки через сайт OLX, перепродують серед знайомих та друзів, а також замовляють із-за кордону через посередників. Такі послуги надає компанія Яна Денисенка та NTO-Pilot Володимира Васильєва.
Як це працює? Після того, як покупець обрав літак, що сподобався, на спеціалізованих авіаційних ресурсах (PlaneCheck, Controller), посередник летить за кордон, де здійснює перевірку (pre-buy inspection). Потім літак доставляють до України.
Є два варіанти оформлення. «Режим тимчасового ввезення та митне очищення з реєстрацією повітряного судна в Україні, або літак залишається на колишній реєстрації», – розповідає Михайлов. При ввезенні в режимі тимчасової реєстрації літак має вилетіти за межі України упродовж року. Використовуючи другий варіант, покупцю потрібно сплатити 20% ПДВ від вартості літака. Для її нарахування використовується митна база, сформована на основі даних про попередні ввезення літаків у порівнянні з ринковими цінами.
Зростання попиту на малу авіацію стимулює розвиток інфраструктури. Лише під Києвом працюють кілька аероклубів, де можна скористатися інфраструктурою для польотів: аеродроми «Гоголів», «Дівички», «Київ-Південний», «Чайка», «Наливайківка». Будується новий аеродром «Слобідка».
Підприємці, які вкладають гроші в інфраструктуру, заробляють на супутніх послугах. Михайлов організував навчання в авіашколі і навіть здає літаки у найм. Крім того, він допомагає купити літаки за кордоном і поставити на українську реєстрацію або знайти компаньйонів для такої покупки. За супровід він бере комісію 5–10% від ціни угоди.
Михайлов із Plane Ukraine інвестував в авіабізнес близько $200 000, отриманих від продажу кондитерського та автомобільного бізнесів. «Спочатку в мене сталося кохання з авіацією. Вона мене захопила, – каже він. – А потім я почав думати, як на цьому можна заробити».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.