В Україні бум малої авіації. Підприємці вчаться літати та скуповують літаки, а девелопери думають над тим, як будувати інфраструктуру для цього. Чому з'явився попит та скільки потрібно грошей для власного літака
Форум «Вільна» повертається 20 лютого, щоб стати вашим джерелом ідей, знайомств і можливостей. Долучайтеся до заходу за посиланням! 🎟
Два роки тому співвласник котеджного містечка Riviera Village Володимир Лімаков задумався про розширення переліку послуг для мешканців. Його приятелі все частіше використовують для пересування гелікоптери, а багато хто отримують ліцензію на пілотування невеликих літаків. Як це використовувати в бізнесі?
Опитавши 260 резидентів, Лімаков зʼясував, що 60 із них зацікавлені у вертолітному та літаковому сполученні з Києвом, регіональними українськими містами, зарубіжжям. Тридцять готові бути співвласниками авіатехніки, ще 15 – самостійно пілотувати. «Жителі нашого селища збиралися самі або в компанії з однодумцями купувати невеликі літаки», – каже він.
Він запропонував партнеру Сергію Слюсаренку побудувати майданчик для посадки вертольотів та дронів, а також злітно-посадкову смугу для малої авіації. Вартість проєкту без урахування землі Лімаков оцінює до $2 млн. Зараз Riviera Village аналізує способи його реалізації, щоб бути готовими запустити будівництво у 2023 році та у 2024 році прийняти перші рейси.
Схожа ідея в засновників агрокомпанії AVA Group Максима Шевчука та Ірини Паламар. Вони будують на 100 гектарах неподалік села Колонщина, що по Житомирській трасі, хай-тек селище з вертолітним майданчиком та злітну смугу. Шевчук каже, що планує навчитися літати, купити літак, а згодом здавати його в оренду мешканцям селища. Початкові інвестиції в смугу оцінюють у 2-4 млн грн. Перший політ заплановано на 2023 рік. «Це буде частина загальної сервісної інфраструктури, яка буде доступна для мешканців», – розповідає Шевчук.
Співзасновник проєкту «Уліс», що управляє мережею дачних будиночків під оренду, Ігор Фарберов теж збирається побудувати три дачні селища, в одному з яких запроєктована злітно-посадкова смуга. «Земля, де ми будуватимемо наші селища, недорога – її можна легко виділити під умовну смугу довжиною 500 м і шириною 40 м», – каже він. Фарберов розраховує, що зі зростанням попиту на авіаперельоти селище зі смугою отримає конкурентну перевагу.
Малий авіабум
Чи виправдані інвестиції? В Україні бум малої авіації, каже фундатор компанії Plane Ukraine Віктор Михайлов. Під його брендом працюють авіашкола, сервіс оренди та шерингу легкомоторних літаків, а також агенція екскурсійних польотів. Один з основних чинників, що підігрівають попит, – бажання власників приватних літаків вільно подорожувати за кордон. «На членів екіпажів не розповсюджуються карантинні обмеження, – стверджує Михайлов. – Не має значення, чи керуєш великими Boeing/Airbus, чи маленькими Cessna/Piper».
Ексдиректор із розвитку компанії «Промприлад.Реновація» Максим Немеш захопився малою авіацією після перегляду YouTube-каналу Володимира Васильєва «Записки Пілота». Зараз Немеш – один із відомих авіаентузіастів та керівник громадської організації «Авіація загального призначення України. Щоб навчитися самостійно керувати літаком, він записався до авіашколи. Вартість навчання від $9000 до $12 000 і займає від чотирьох до шести місяців.
За останні три роки кількість виданих свідоцтв пілотів легких повітряних суден, за даними Державіаслужби, збільшилася майже втричі – до 570 (2021 року). В українських авіашколах зараз навчаються пілотування ще близько 500 осіб. У США такі свідоцтва є у 140 000 осіб, у Великій Британії – у 28 000.
В Україні на 2021 рік зареєстровано 475 літаків малої авіації. Ще близько 300 літаків, за даними власника DHI Aviation Яна Денисенка, – на іноземній реєстрації. Число вильотів літаків малої авіації за останні два роки зросло майже вдвічі – до 42 000. Щомісяця в Україну привозять на продаж три-чотири такі літаки, каже Денисенко.
Засновник українського виробника літаків «Аеропракт» Юрій Яковлєв каже, що не пам’ятає, коли були такі черги на його продукцію. Якщо в грудні 2021-го замовити літак в «Аеропакту», то покупець зможе отримати його не раніше січня 2023 року. Наразі портфель замовлень «Аеропракту» – близько 100 літаків. Їхня вартість, за словами Яковлєва, від €60 000.
На думку Володимира Васильєва, який розвиває YouTube-канал про малу авіацію, в Україні зараз, як і у всьому світі, спостерігається сплеск попиту на приватну авіацію. «Людей, які хочуть купити літаки, більше, ніж тих, хто продає чи встигає виробляти літаки, – каже він. – Черги іноді становлять роки».
Це позначається на цінах. За час пандемії, за даними Васильєва, літаки малої авіації подорожчали на 50–60%. За даними ресурсу з продажу літаків GlobalPlaneSearch, з січня по листопад 2021 року одна з найпопулярніших моделей Cessna 172 подорожчала в середньому на 25% – до $100 000. Інший популярний літак Cirrus SR-22 подорожчав на 55% – майже до $700 000.
До 2026 року світовий ринок авіації загального призначення, за прогнозом консалтингової компанії Mordor Intelligence, збільшиться на 21% – до $24 млрд.
Як купити літак
Український ринок малої авіації лише формується. «Якщо в Європі існують салони, куди можна прийти подивитися нові літаки, у нас немає місця, куди можна приїхати та вибрати собі літак», – розповідає Віктор Михайлов.
Покупці шукають літаки через сайт OLX, перепродують серед знайомих та друзів, а також замовляють із-за кордону через посередників. Такі послуги надає компанія Яна Денисенка та NTO-Pilot Володимира Васильєва.
Як це працює? Після того, як покупець обрав літак, що сподобався, на спеціалізованих авіаційних ресурсах (PlaneCheck, Controller), посередник летить за кордон, де здійснює перевірку (pre-buy inspection). Потім літак доставляють до України.
Є два варіанти оформлення. «Режим тимчасового ввезення та митне очищення з реєстрацією повітряного судна в Україні, або літак залишається на колишній реєстрації», – розповідає Михайлов. При ввезенні в режимі тимчасової реєстрації літак має вилетіти за межі України упродовж року. Використовуючи другий варіант, покупцю потрібно сплатити 20% ПДВ від вартості літака. Для її нарахування використовується митна база, сформована на основі даних про попередні ввезення літаків у порівнянні з ринковими цінами.
Зростання попиту на малу авіацію стимулює розвиток інфраструктури. Лише під Києвом працюють кілька аероклубів, де можна скористатися інфраструктурою для польотів: аеродроми «Гоголів», «Дівички», «Київ-Південний», «Чайка», «Наливайківка». Будується новий аеродром «Слобідка».
Підприємці, які вкладають гроші в інфраструктуру, заробляють на супутніх послугах. Михайлов організував навчання в авіашколі і навіть здає літаки у найм. Крім того, він допомагає купити літаки за кордоном і поставити на українську реєстрацію або знайти компаньйонів для такої покупки. За супровід він бере комісію 5–10% від ціни угоди.
Михайлов із Plane Ukraine інвестував в авіабізнес близько $200 000, отриманих від продажу кондитерського та автомобільного бізнесів. «Спочатку в мене сталося кохання з авіацією. Вона мене захопила, – каже він. – А потім я почав думати, як на цьому можна заробити».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.