Disney купив Marvel за $4 млрд, а тепер фабрика супергероїв варта понад $50 млрд. У чому секрет
Категорія
Компанії
Дата

Disney купив Marvel за $4 млрд, а тепер фабрика супергероїв варта понад $50 млрд. У чому секрет

Постер до фільму «Месники». Ілюстрація: Marvel/kinopoisk

Скільки грошей заробила студія Marvel для Disney

Для гендиректора Disney Боба Чапека премʼєра «Шан-Чі та легенди десяти кілець» стала грою в рулетку. Це перший фільм Marvel, який стартував на зазвичай повільних вихідних на День праці в США, а головного героя, майстра кунг-фу, який схожий на ікону бойових мистецтв 70-х Брюса Лі, мало хто знає. Показ у кінотеатрах, який Чапек назвав «цікавим експериментом», припадає на спалах нових випадків ковіду.

Китайський уряд ще досі не схвалив показ фільму на найбільшому кіноринку у світі, що лише підвищує ризик для Чапека. Але навіть один невдалий фільм зробить Disney жебраком, адже 80-річний видавець коміксів, який заснували письменник Стен Лі й ілюстратор Джек Кірбі, дуже добре себе зарекомендував у попередні роки. Disney купив Marvel у 2009-му лише за $4 млрд, а тепер, за оцінками Forbes, компанія варта майже $53 млрд – це приблизно 16% від ринкової вартості Disney.

Непогані дивіденди на інвестицію, яку дехто називав невдалим кроком.

«На відміно від нас, люди не до кінця розуміли франшизовий потенціал жанру, – каже Том Стеґґс, колишній генеральний фінансовий директор Disney, який допомагав очолювати поглинання. – Ми змогли купити студію, бо індустрія теж не до кінця усвідомлювала жанр».

Збереження цінності цього проєкту може стати одним із найбільших випробувань для Чапека, який раніше був директором тематичного парку і споживацьких продуктів, а минулого року став гендиректором.

Він вже приголомшив Голлівуд, коли пішов на конфронтацію зі Скарлет Йоганссон, однією із найбільших зірок Marvel, через компенсацію за одночасну премʼєру Чорної вдови» у кінотеатрах і на стримінговій платформі.

Одним із його спірних рішень стало розкриття зарплати акторки за роль – $20 млн. Стратегія для премʼєри «Чорної вдови», кажуть, обурила і генерального креативного директора Marvel Кевіна Фейджа, який не хотів опускати премʼєру фільму до стримінгу.

«Шан-Чі» ніс із собою свої проблеми для творців фільму, серед яких і проблематична стереотипізація азіатів у коміксі. Саме це може бути причиною того, чому Китай ще не схвалив дату виходу фільму.

«Шан-Чі та легенда десяти кілець» дебютував минулого тижня, ставши новим прибутковим проєктом для Disney від студії Marvel. Ілюстрація: Marvel/kinopoisk

«Шан-Чі та легенда десяти кілець» дебютував минулого тижня, ставши новим прибутковим проєктом для Disney від студії Marvel. Ілюстрація: Marvel/kinopoisk

Успіх «Шан-Чі» вплине на те, як Disney випускатиме наступний фільм Marvel «Вічні», премʼєра якого запланована на 5-те листопада. Цілком можливо, що «Шан-Чі» визначить, чи зможе компанія дотриматися ретельно спланованого розкладу для історій Marvel, за яким премʼєри мають відбуватися у кінотеатрах, а потім виходити на телебаченні.

Саме такий налагоджений контроль допоміг перетворити бідну незалежну студію [Marvel], яка працювала над автосалоном Mercedes Benz у Беверлі-гіллз, на серце найбільшої у світі компанії розваг. Двадцять чотири фільми Marvel разом принесли Disney $21,9 млрд, що робить студію кіногероїв прибутковішою за Бондіану, сильнішою за Поттеріану і більшою за франшизу «Форсаж».

Marvel перевершила «Зоряні війни», права на які Disney отримав після покупки Lucasfilm у 2012-му. Пʼять фільмів, які спродюсував Disney, зібрали разом у прокаті лише $6 млрд. Покупка Pixar у 2006-му, яка обійшлася Disney у $7,4 млрд, також виглядає тьмяно: 21 фільм під керівництвом творця Міккі Мауса приніс $14,4 млрд. За словами медіааналітика Comscore Пола Дергарабедяна, Marvel можна назвати найуспішнішою кінофраншизою в історії.

Ось Marvel у цифрах.

Фільми — майже $6 млрд

Найуспішніший фільм Marvel: «Месники. Завершення», $2,8 млрд

Супергерої Marvel відіграють ключову роль у тому, що останні роки Walt Disney домінує у касових зборах. Саме студія Marvel створила два наймасштабніші фільми 2018-го – «Месники. Війна нескінченності» і «Чорна пантера» – і один із найкасовіших фільмів усіх часів – «Месники. Завершення». З 2018-го Disney випустив сім фільмів Marvel, які разом принесли понад $9,4 млрд, повідомляє Comscore.

Такі успіхи підвищують вартість усіх інших фільмів компанії, що дозволяє Disney піднімати ціни на продукти, як і кабельні канали, як-то Starz, або стримінгові сервіси, як Netflix, повинні будуть платити, щоб мати право на їх трансляцію. За оцінками медіааналітика Річарда Ґрінфілда, угода 2012-го між Disney і Netflix, яка дала стримінговій платформі право на показ нових фільмів компанії з 2016 року, принесла $450 млн за перший рік.

Дані: Comscore Ілюстрація: kinopoisk

Дані: Comscore Ілюстрація: kinopoisk

Стримінг — $40 млрд+

Найпопулярніший серіал Marvel: «Локі» 

«ВандаВіжен». «Сокіл та Зимовий солдат». «Локі». З квітня по червень серіали Marvel допомогли залучити на стримінгову платформу Disney+ 12,4 млн нових підписників, що станом на липень дає 116 млн користувачів. Перша серія «ВандаВіжен» увійшла до десятки хітів і популярність зростала із виходом кожної наступної з девʼяти серій. За оцінками Нільсена, його подивилися 30,5 млн людей. Нільсен повідомив, що «Сокіл і Зимовий солдат» привабив 28,3 млн людей, а «Локі», який вийшов за три місяці після, подивилися аж 35 млн глядачів.

Тому не дивно, що до виходу готуються ще 10 серіалів від Marvel, серед яких «Міс Марвел», перша супергеройка-мусульманка; «Соколине око», в якому Джеремі Реннер зіграє свого персонаж із «Месників»; і «Жінка-Халк», головну роль у якій виконає Тетяна Маслані.

«Новий контент від Marvel… – це для нас потужний каталізатор зростання», – сказав інвесторам Чапек у травні, відзначивши також успіх оригінального серіалу «Мандалорець», який є частиною всесвіту «Зоряних війн».

«Чорна вдова» зібрала понад $125 млн на Disney+, де премʼєра фільму відбулася в той же час, що і у кінотеатрах. Саме стратегія одночасної премʼєри спонукала Скарлет Йоганссон розпочати судову тяганину за прибутки. Ця битва може стати прецедентом того, як талантам платять в еру стримінгових сервісів.

Споживацькі продукти — приблизно $3 млрд 

Бестселер Marvel: конструктор Heroes Avengers Iron Man Hall of Armor за ціною $45

Під керівництвом Disney продажі усього під маркою Marvel – плавки з Людиною-павуком, постільна білизна з Халком, фігурки Зимового солдата і Капітана Америка – склали майже $10 млрд. Стільки, за підрахунками Forbes, принесли ліцензії на продаж мерчі і прямі продажі з 2010-го.

Голова Marvel Ісаак Перлмуттер спершу вважав продаж іграшок рушійною силою прибутків компанії, в той час як фільми мали грати маркетингову роль. Сьогодні студія заробляє купи грошей і на тому, і на тому.

Disney не розкриває відсоток виторгу, який припадає на продукти із логотипом Marvel, але двоє обізнаних людей кажуть, що за виторгом їх випереджають лише класичні персонажі Disney (Міккі, Мінні, Дональд і Гуфі).

Тематичні парки — буде оголошено пізніше

Перший парк атракціонів Marvel: «Залізна людина», Disneyland у Гонконгу

Попри те, що Marvel знаходиться в руках Disney понад десять років, ще рано казати про цінність цього продукту. Але Avengers Campus на 2,5 га, який відкрився у Disneyland у червні, вже приваблює натовпи шанувальників, які приходять подивитися на таких персонажів, як Залізна Людина, Тор, Капітан Марвел або Чорна Пантера.

Один атракціон під назвою «Павутина Людини-павука» дає змогу гостям стати учасниками 3D-місії, в якій вони мають впоратися із навалою спайдерботів у штаб-квартирі. Вся ця розвага нагадує ремейк 2017-го атракціону, який був натхненний атракціоном Tower of Terror за мотивами «Сутінкової зони» і тепер називається «Вартові галактики. Місія визволення».

«Вони все зробили правильно, – сказав Денніс Шпіґель, виконавчий директор консалтингової фірми International Theme Park Services. – Парк приваблює натовпи шанувальників, які страшенно хочуть потрапити всередину».

Marvel завойовує світ.

Атракціон Людини-мурахи і Оси відкрився у 2019-му у Disneyland в Гонконгу. Скоро: американські гірки в приміщенні за мотивами «Вартових галактики» в Epcot Center і Avengers Campus в Disneyland в Парижі.

Методологія. Disney не розкриває вартість Marvel і аналітики компанії не здійснювали незалежну оцінку Marvel, тому для приблизної оцінки вартості студії Forbes консультувався із колишніми співробітниками компанії, оглядачами індустрії і аналітиками Волл-стріт. Ми використали операційні доходи кінопідрозділу і підрозділу споживацьких продуктів і приблизно оцінили внесок Marvel у 22% – це частка загальних касових зборів Disney за останні десять років. Ми застосували мультиплікатор 15x. Disney+ включили в оцінку вартості Disney від Майкла Натансона із MoffettNathanson, яка становить $200 млрд.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків