Постер до фільму «Месники». Ілюстрація: Marvel/kinopoisk
Категорія
Компанії
Дата

Disney купив Marvel за $4 млрд, а тепер фабрика супергероїв варта понад $50 млрд. У чому секрет

5 хв читання

Постер до фільму «Месники». Ілюстрація: Marvel/kinopoisk

Скільки грошей заробила студія Marvel для Disney

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.

Для гендиректора Disney Боба Чапека премʼєра «Шан-Чі та легенди десяти кілець» стала грою в рулетку. Це перший фільм Marvel, який стартував на зазвичай повільних вихідних на День праці в США, а головного героя, майстра кунг-фу, який схожий на ікону бойових мистецтв 70-х Брюса Лі, мало хто знає. Показ у кінотеатрах, який Чапек назвав «цікавим експериментом», припадає на спалах нових випадків ковіду.

Китайський уряд ще досі не схвалив показ фільму на найбільшому кіноринку у світі, що лише підвищує ризик для Чапека. Але навіть один невдалий фільм зробить Disney жебраком, адже 80-річний видавець коміксів, який заснували письменник Стен Лі й ілюстратор Джек Кірбі, дуже добре себе зарекомендував у попередні роки. Disney купив Marvel у 2009-му лише за $4 млрд, а тепер, за оцінками Forbes, компанія варта майже $53 млрд – це приблизно 16% від ринкової вартості Disney.

Непогані дивіденди на інвестицію, яку дехто називав невдалим кроком.

«На відміно від нас, люди не до кінця розуміли франшизовий потенціал жанру, – каже Том Стеґґс, колишній генеральний фінансовий директор Disney, який допомагав очолювати поглинання. – Ми змогли купити студію, бо індустрія теж не до кінця усвідомлювала жанр».

Збереження цінності цього проєкту може стати одним із найбільших випробувань для Чапека, який раніше був директором тематичного парку і споживацьких продуктів, а минулого року став гендиректором.

Він вже приголомшив Голлівуд, коли пішов на конфронтацію зі Скарлет Йоганссон, однією із найбільших зірок Marvel, через компенсацію за одночасну премʼєру Чорної вдови» у кінотеатрах і на стримінговій платформі.

Одним із його спірних рішень стало розкриття зарплати акторки за роль – $20 млн. Стратегія для премʼєри «Чорної вдови», кажуть, обурила і генерального креативного директора Marvel Кевіна Фейджа, який не хотів опускати премʼєру фільму до стримінгу.

«Шан-Чі» ніс із собою свої проблеми для творців фільму, серед яких і проблематична стереотипізація азіатів у коміксі. Саме це може бути причиною того, чому Китай ще не схвалив дату виходу фільму.

Disney купив Marvel за $4 млрд, а тепер фабрика супергероїв варта понад $50 млрд. У чому секрет /Фото 1

«Шан-Чі та легенда десяти кілець» дебютував минулого тижня, ставши новим прибутковим проєктом для Disney від студії Marvel. Ілюстрація: Marvel/kinopoisk

Успіх «Шан-Чі» вплине на те, як Disney випускатиме наступний фільм Marvel «Вічні», премʼєра якого запланована на 5-те листопада. Цілком можливо, що «Шан-Чі» визначить, чи зможе компанія дотриматися ретельно спланованого розкладу для історій Marvel, за яким премʼєри мають відбуватися у кінотеатрах, а потім виходити на телебаченні.

Саме такий налагоджений контроль допоміг перетворити бідну незалежну студію [Marvel], яка працювала над автосалоном Mercedes Benz у Беверлі-гіллз, на серце найбільшої у світі компанії розваг. Двадцять чотири фільми Marvel разом принесли Disney $21,9 млрд, що робить студію кіногероїв прибутковішою за Бондіану, сильнішою за Поттеріану і більшою за франшизу «Форсаж».

Marvel перевершила «Зоряні війни», права на які Disney отримав після покупки Lucasfilm у 2012-му. Пʼять фільмів, які спродюсував Disney, зібрали разом у прокаті лише $6 млрд. Покупка Pixar у 2006-му, яка обійшлася Disney у $7,4 млрд, також виглядає тьмяно: 21 фільм під керівництвом творця Міккі Мауса приніс $14,4 млрд. За словами медіааналітика Comscore Пола Дергарабедяна, Marvel можна назвати найуспішнішою кінофраншизою в історії.

Ось Marvel у цифрах.

Фільми — майже $6 млрд

Найуспішніший фільм Marvel: «Месники. Завершення», $2,8 млрд

Супергерої Marvel відіграють ключову роль у тому, що останні роки Walt Disney домінує у касових зборах. Саме студія Marvel створила два наймасштабніші фільми 2018-го – «Месники. Війна нескінченності» і «Чорна пантера» – і один із найкасовіших фільмів усіх часів – «Месники. Завершення». З 2018-го Disney випустив сім фільмів Marvel, які разом принесли понад $9,4 млрд, повідомляє Comscore.

Такі успіхи підвищують вартість усіх інших фільмів компанії, що дозволяє Disney піднімати ціни на продукти, як і кабельні канали, як-то Starz, або стримінгові сервіси, як Netflix, повинні будуть платити, щоб мати право на їх трансляцію. За оцінками медіааналітика Річарда Ґрінфілда, угода 2012-го між Disney і Netflix, яка дала стримінговій платформі право на показ нових фільмів компанії з 2016 року, принесла $450 млн за перший рік.

Disney купив Marvel за $4 млрд, а тепер фабрика супергероїв варта понад $50 млрд. У чому секрет /Фото 2

Дані: Comscore Ілюстрація: kinopoisk

Стримінг — $40 млрд+

Найпопулярніший серіал Marvel: «Локі» 

«ВандаВіжен». «Сокіл та Зимовий солдат». «Локі». З квітня по червень серіали Marvel допомогли залучити на стримінгову платформу Disney+ 12,4 млн нових підписників, що станом на липень дає 116 млн користувачів. Перша серія «ВандаВіжен» увійшла до десятки хітів і популярність зростала із виходом кожної наступної з девʼяти серій. За оцінками Нільсена, його подивилися 30,5 млн людей. Нільсен повідомив, що «Сокіл і Зимовий солдат» привабив 28,3 млн людей, а «Локі», який вийшов за три місяці після, подивилися аж 35 млн глядачів.

Тому не дивно, що до виходу готуються ще 10 серіалів від Marvel, серед яких «Міс Марвел», перша супергеройка-мусульманка; «Соколине око», в якому Джеремі Реннер зіграє свого персонаж із «Месників»; і «Жінка-Халк», головну роль у якій виконає Тетяна Маслані.

«Новий контент від Marvel… – це для нас потужний каталізатор зростання», – сказав інвесторам Чапек у травні, відзначивши також успіх оригінального серіалу «Мандалорець», який є частиною всесвіту «Зоряних війн».

«Чорна вдова» зібрала понад $125 млн на Disney+, де премʼєра фільму відбулася в той же час, що і у кінотеатрах. Саме стратегія одночасної премʼєри спонукала Скарлет Йоганссон розпочати судову тяганину за прибутки. Ця битва може стати прецедентом того, як талантам платять в еру стримінгових сервісів.

Споживацькі продукти — приблизно $3 млрд 

Бестселер Marvel: конструктор Heroes Avengers Iron Man Hall of Armor за ціною $45

Під керівництвом Disney продажі усього під маркою Marvel – плавки з Людиною-павуком, постільна білизна з Халком, фігурки Зимового солдата і Капітана Америка – склали майже $10 млрд. Стільки, за підрахунками Forbes, принесли ліцензії на продаж мерчі і прямі продажі з 2010-го.

Голова Marvel Ісаак Перлмуттер спершу вважав продаж іграшок рушійною силою прибутків компанії, в той час як фільми мали грати маркетингову роль. Сьогодні студія заробляє купи грошей і на тому, і на тому.

Disney не розкриває відсоток виторгу, який припадає на продукти із логотипом Marvel, але двоє обізнаних людей кажуть, що за виторгом їх випереджають лише класичні персонажі Disney (Міккі, Мінні, Дональд і Гуфі).

Тематичні парки — буде оголошено пізніше

Перший парк атракціонів Marvel: «Залізна людина», Disneyland у Гонконгу

Попри те, що Marvel знаходиться в руках Disney понад десять років, ще рано казати про цінність цього продукту. Але Avengers Campus на 2,5 га, який відкрився у Disneyland у червні, вже приваблює натовпи шанувальників, які приходять подивитися на таких персонажів, як Залізна Людина, Тор, Капітан Марвел або Чорна Пантера.

Один атракціон під назвою «Павутина Людини-павука» дає змогу гостям стати учасниками 3D-місії, в якій вони мають впоратися із навалою спайдерботів у штаб-квартирі. Вся ця розвага нагадує ремейк 2017-го атракціону, який був натхненний атракціоном Tower of Terror за мотивами «Сутінкової зони» і тепер називається «Вартові галактики. Місія визволення».

«Вони все зробили правильно, – сказав Денніс Шпіґель, виконавчий директор консалтингової фірми International Theme Park Services. – Парк приваблює натовпи шанувальників, які страшенно хочуть потрапити всередину».

Marvel завойовує світ.

Атракціон Людини-мурахи і Оси відкрився у 2019-му у Disneyland в Гонконгу. Скоро: американські гірки в приміщенні за мотивами «Вартових галактики» в Epcot Center і Avengers Campus в Disneyland в Парижі.

Методологія. Disney не розкриває вартість Marvel і аналітики компанії не здійснювали незалежну оцінку Marvel, тому для приблизної оцінки вартості студії Forbes консультувався із колишніми співробітниками компанії, оглядачами індустрії і аналітиками Волл-стріт. Ми використали операційні доходи кінопідрозділу і підрозділу споживацьких продуктів і приблизно оцінили внесок Marvel у 22% – це частка загальних касових зборів Disney за останні десять років. Ми застосували мультиплікатор 15x. Disney+ включили в оцінку вартості Disney від Майкла Натансона із MoffettNathanson, яка становить $200 млрд.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Третій випуск 2025 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні