Замість Медведчука. Хто стане найбільшим постачальником дизеля й автогазу в Україні /Фото Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

Замість Медведчука. Хто стане найбільшим постачальником дизеля й автогазу в Україні

Віктор Медведчук. Фото Shutterstock

Трейдінгова компанія Coral Energy в 20-х числах березня стала пропонувати оптовим покупцям дизеля й скрапленого газу поставки цих товарів від Роснефті в Україну, повідомили Forbes кілька трейдерів. Донедавна нафтопродукти російської держкомпанії поставлялися через швейцарську Proton Energy. Проте 15 березня трейдер заявив, що з 1 квітня припиняє постачати дизель та скраплений газ через тиск української влади.

Власник Proton Energy – ізраїльський бізнесмен Ніссан Мойсеєв, якого учасники ринку вважають близьким до Віктора Медведчука. Сам Мойсеєв визнавав, що знайомий із політиком, але заперечував ділові відносини з ним.

Українська влада почала наступ на активи Медведчука, заарештувавши нафтопровід Самара – Західне управління, який тривалий час був найдешевшим маршрутом поставок дизеля в Україну. Потім МВС провело серію обшуків в офісах компанії Glusco, яка управляє мережею зі 141 АЗС і яку також пов'язують із Proton Energy.

Новий посередник між Роснефтью і українським ринком офіційно зареєстрований в Дубаї. Ця компанія багато років постачає в Україну нафтопродукти, але переважно морем, через перевалочні бази в Одесі та Миколаєві. Кілька учасників ринку та джерела в Нафтогазі вважають її пов'язаною з державною азербайджанською компанією Socar. У Coral Energy і Роснефті не відповіли на запит Forbes.

Раніше трейдери очікували, що тиск української влади на Медведчука призведе до зупинки поставок нафтопродуктів. «Бізнес виявився важливішим за політику», – пояснює директор трейдингової компанії «Прайм» Дмитро Леушкин. Український ринок дуже великий, щоб його ігнорувати, завдання для Роснефті стояло в тому, щоб вибрати посередника, який вважатиметься віддаленим від Кремля. «Coral Energy давно на ринку й віддалені від політики, – каже Леушкін, – Роснефті потрібно було продовжити поставки, і вони вибрали найбезпечніший варіант».

До того як Володимир Зеленський почав наступ на бізнес Медведчука, Proton Energy, за даними консалтингової компанії А-95, була найбільшим трейдером на ринку як дизеля (23,4%), так і зрідженого газу (22,3%). Якщо виходити з котирувань міжнародних агентств, Proton Energy поставила 2020 року скрапленого газу на $118 млн, а дизеля – на $1,2 млрд.

Дизель і автогаз в Україні виробляють лише Кременчуцький НПЗ і державний Нафтогаз, але в основному це залежить від імпортних поставок. Зміна посередника Роснефти зовсім не означає, що Coral Energy матиме таку саму частку ринку, як і Proton. Пропозиції від нового трейдера на квітневі поставки виявилися дорожчими – по LPG із націнкою $31 на тонну до котирування Argus daf Брест, хоча їх попередник продавав з премією $15 на тонну. «Вони ніколи не демпінгували і вважали, що краще продати менше, але більше заробити на тонні», – каже Леушкін.

«Високі ціни від Coral можуть викликати тимчасове зростання вартості автогазу в квітні, але потім це призведе до збільшення активності інших трейдерів і за іншими маршрутами – поставок LPG з Білорусі, Литви, Польщі та Румунії, що потім вирівняє ціни», вважає заступник голови дивізіону «Нафта» компанії Нафтогаз Сергій Федоренко.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Головний номер року вже в продажу

Головний номер року вже в продажу

Рейтинг 100 найбагатших українців