Віктор Медведчук. /Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

Замість Медведчука. Хто стане найбільшим постачальником дизеля й автогазу в Україні

2 хв читання

Віктор Медведчук. Фото Shutterstock

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Трейдінгова компанія Coral Energy в 20-х числах березня стала пропонувати оптовим покупцям дизеля й скрапленого газу поставки цих товарів від Роснефті в Україну, повідомили Forbes кілька трейдерів. Донедавна нафтопродукти російської держкомпанії поставлялися через швейцарську Proton Energy. Проте 15 березня трейдер заявив, що з 1 квітня припиняє постачати дизель та скраплений газ через тиск української влади.

Власник Proton Energy – ізраїльський бізнесмен Ніссан Мойсеєв, якого учасники ринку вважають близьким до Віктора Медведчука. Сам Мойсеєв визнавав, що знайомий із політиком, але заперечував ділові відносини з ним.

Українська влада почала наступ на активи Медведчука, заарештувавши нафтопровід Самара – Західне управління, який тривалий час був найдешевшим маршрутом поставок дизеля в Україну. Потім МВС провело серію обшуків в офісах компанії Glusco, яка управляє мережею зі 141 АЗС і яку також пов'язують із Proton Energy.

Новий посередник між Роснефтью і українським ринком офіційно зареєстрований в Дубаї. Ця компанія багато років постачає в Україну нафтопродукти, але переважно морем, через перевалочні бази в Одесі та Миколаєві. Кілька учасників ринку та джерела в Нафтогазі вважають її пов'язаною з державною азербайджанською компанією Socar. У Coral Energy і Роснефті не відповіли на запит Forbes.

Раніше трейдери очікували, що тиск української влади на Медведчука призведе до зупинки поставок нафтопродуктів. «Бізнес виявився важливішим за політику», – пояснює директор трейдингової компанії «Прайм» Дмитро Леушкин. Український ринок дуже великий, щоб його ігнорувати, завдання для Роснефті стояло в тому, щоб вибрати посередника, який вважатиметься віддаленим від Кремля. «Coral Energy давно на ринку й віддалені від політики, – каже Леушкін, – Роснефті потрібно було продовжити поставки, і вони вибрали найбезпечніший варіант».

До того як Володимир Зеленський почав наступ на бізнес Медведчука, Proton Energy, за даними консалтингової компанії А-95, була найбільшим трейдером на ринку як дизеля (23,4%), так і зрідженого газу (22,3%). Якщо виходити з котирувань міжнародних агентств, Proton Energy поставила 2020 року скрапленого газу на $118 млн, а дизеля – на $1,2 млрд.

Дизель і автогаз в Україні виробляють лише Кременчуцький НПЗ і державний Нафтогаз, але в основному це залежить від імпортних поставок. Зміна посередника Роснефти зовсім не означає, що Coral Energy матиме таку саму частку ринку, як і Proton. Пропозиції від нового трейдера на квітневі поставки виявилися дорожчими – по LPG із націнкою $31 на тонну до котирування Argus daf Брест, хоча їх попередник продавав з премією $15 на тонну. «Вони ніколи не демпінгували і вважали, що краще продати менше, але більше заробити на тонні», – каже Леушкін.

«Високі ціни від Coral можуть викликати тимчасове зростання вартості автогазу в квітні, але потім це призведе до збільшення активності інших трейдерів і за іншими маршрутами – поставок LPG з Білорусі, Литви, Польщі та Румунії, що потім вирівняє ціни», вважає заступник голови дивізіону «Нафта» компанії Нафтогаз Сергій Федоренко.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд