Перемога Зеленського на президентських виборах забрала у «Квартал 95» головного виконавця та ще понад три десятки кварталівців та їхніх друзів. Чому студія опинилась далеко не в найкращій формі
Одного разу в кабінет до президента увірвалася Юлія Тимошенко. «На відміну від злодіїв, що сидять у коридорі, я повністю підтримую вашу політику і готова співпрацювати по всіх напрямах», – вигукнула вона, несхвально хитаючи головою. І вдарила кулаком по столу так, що Віталій Кличко і Петро Порошенко, які сиділи в коридорі, ледь не здригнулися.
Так жартувала студія «Квартал 95» у 2019 році. Президента Володимира Зеленського зіграв Юрій Великий. Він працював у дуеті гумористів «Брати Шумахери».
Перемога Зеленського на президентських виборах забрала у «Кварталу» не тільки головного виконавця. За даними Комітету виборців, посади в органах влади дістали понад 30 кварталівців та їхніх друзів. Головний юрист компанії Іван Баканов очолив СБУ. Сергій Шефір, який керував студією і просував її контент, став першим помічником президента, актор Юрій «Юзик» Корявченков і директорка студії із цифрових продуктів Олена Хоменко стали народними депутатами, а колишній виконавчий продюсер Сергій Трофимов зараз позаштатний радник президента. Пішли у владу керівниця із розвитку Ірина Побєдоносцева, креативні директори Сергій Сивохо та Юрій Костюк.
У компанії не розповіли Forbes, ким замінили всіх, хто пішов. У письмовій відповіді на наші запитання директор студії Борис Шефір, 61, пояснив, що тепер виконує більше менеджерських завдань, ніж раніше. Плече підставляє молодший брат Сергій, 57, який допомагає президенту на громадських засадах. Художнім керівником студії призначили Євгена Кошового. «Стати головним у «Кварталі» – його давня мрія», – пророчо пожартував у 2017‑му Зеленський на одному з шоу.
«Я тут бог», – казав Зеленський про свою роль у «Кварталі» в одному з шоу. «За моїми відчуттями, пішла одна ключова фігура – Володимир», – написав Борис Шефір. Аби компенсувати втрату, кварталівці розвивають нову модель, що більше не базується на культі особи одного персонажа, розповідав Шефір у 2019 році «Детектору медіа». Нова концепція – створити команду рівних акторів‑зірок. За схожою моделлю працює російський Comedy Club. Це спроба побудови системного бізнесу, зазначає співвласник кінокомпанії FILM.UA Сергій Созановський. «Коли успіх шоу заснований на участі однієї людини – це бізнес харизматичної зірки,– пояснює він.– За системного підходу команда постійно оновлюється, це бізнес команди зірок».
Компанії, які входять у групу «Квартал 95», належать сьогодні 14 його колишнім партнерам, серед яких, наприклад, брати Шефіри, режисер і сценарист Андрій Яковлєв, бізнесмен Тимур Міндич, голова правління і генеральний директор «1+1 медіа» Ярослав Пахольчук. Виходячи з бізнесу в 2019‑му, Зеленський передав свою частку братам Шефірам до закінчення президентського терміну. За президентською декларацією за 2020 рік, Зеленський отримав у вигляді роялті від трьох компаній групи 6,3 млн грн.
«Квартал» не публікує консолідовану звітність. Щоб оцінити цей бізнес, Forbes вивчив фінансові результати 12 компаній, пов’язаних із «Кварталом» та зазначених у базі «СПАРК‑Інтерфакс». У 2020 році вони отримали виторг 380 млн грн, прибуток становив 58 млн грн. Це найнижчий показник прибутковості за три роки. До того як Зеленський став президентом, консолідований виторг тих самих компаній був меншим – 340 млн грн, а прибуток більшим – 69 млн грн.
Судячи з усього, це лише частина доходів. З 2012 року компанія виробляє контент для медіагрупи «1+1». «Плюсам», за оцінкою їхнього основного власника Ігоря Коломойського, цей контракт обходиться в $10–20 млн на рік. Де осідають гроші? Як з’ясувалося завдяки глобальному витоку документів Pandora Papers, до структури «Кварталу» входять не лише українські юрособи, а й офшори. Журналісти програми «Слідство. Інфо» виявили кілька компаній, пов’язаних із Зеленським, Шефірами, Бакановим і Яковлєвим. Фірми, зареєстровані на Кіпрі, Британських Віргінських островах та в Белізі, володіють елітною нерухомістю в Лондоні і, ймовірно, отримали $40 млн від структур, пов’язаних із олігархом Ігорем Коломойським через кіпрську філію ПриватБанку.
Коментуючи розслідування, Зеленський заявив, що за Януковича у всіх телеканалів були компанії за кордоном – це давало можливість уникнути політичного тиску. Частину офшорів «Квартал» уже закрив, заявив Борис Шефір.
Що ще відбувається з дітищем Зеленського?
•••
«Ми щоразу вибираємо в президенти чесну, порядну людину. А після виборів її наче підмінюють. Ми їй говоримо: ти ж обіцяв! А він дивиться і наче вперше про це чує!» З таким монологом у 2018 році виступив Валерій «Тамбовський Вовк» Жидков у шоу «Вечірній квартал». «Вовк» перерахував п’ятьох президентів і закінчив закликом обрати по‑справжньому талановиту людину.
На адресу талановитого шостого президента «Квартал» жартує не так їдко, як було щодо його попередників. Перед виборами Зеленський погрожував корупціонерам «посадками». Висміюючи нереалізовану обіцянку, кварталівці переводять стрілки на прокурорів. За словами гумориста, який співпрацює з компанією і погодився спілкуватися анонімно, зайвий раз намагаються не жартувати навіть на адресу головного політичного опонента Зеленського – Петра Порошенка. «За нинішньої політичної ситуації це може мати вигляд замовної історії», – пояснює він. Це підтверджують дані сервісу SemanticForce, який проаналізував назви передач «Кварталу» на YouTube. Якщо в 2019 році Порошенко згадувався в них 24 рази, то в 2021‑му – дев’ять. Зеленський, утім, згадується в описах 2021 року ще рідше – всього три рази.
У «Кварталу 95» 14 розважальних програм, найпопулярніші з них – класичне шоу зі стендапів, гумористичних сценок, музичних номерів «Вечірній квартал», пародія на новини «Чисто News», турнір коміків «Ліга сміху» і талант‑шоу «Розсміши коміка».
За 18 років студія випустила 39 серіалів, фільмів і мультфільмів. Її продукція стабільно в топ‑20 найпопулярніших передач телеканала «1+1». Наприклад, у 2018 році в нього входило вісім шоу «Кварталу».
Обсяг контенту, який виробляють колишні колеги Зеленського для «Плюсів», зменшується. У 2018–2019 роках кварталівці робили 10,4% всіх продуктів, що виходять на каналі, у 2020‑му – 8,4%, а в першій половині 2021 року – 5,2%, повідомила Forbes пресслужба «1+1». Їхній контент канал заміщує власним виробництвом. Приміром, тревел‑шоу «Мандруй Україною», талант‑шоу «Маскарад» або шоу зіркових пародій «Ліпсінк Батл».
Ми щоразу вибираємо в президенти чесну, порядну людину. А після виборів її неначе підмінюють .
Зменшується не лише кількість програм, а і їхня популярність. У 2019‑му прем’єрні покази «Вечірнього кварталу» дивилося 17,5% української телеаудиторії, в 2021‑му – 13,9%. Мова про жителів міст із населенням понад 50 000 осіб віком від 18 до 54 років. Заміри проводить компанія Nielsen на замовлення Індустріального телевізійного комітету (ІТК). Просіла частка перегляду і самого «1+1» – з 10,14% у 2019 році до 8,96% у 2020‑му.
А ось у головного конкурента кварталівців – гумористичного «Дизель‑шоу» – справи йдуть вгору. За даними ІТК, «Дизель‑шоу», яке вийшло на ICTV у ніч на новий, 2021 рік, дивилися 20,54% телеглядачів, тоді як «Новорічний «Вечірній квартал» – 18,62%. Гендиректор компанії Kontramarka.ua Олександр Порядченко пояснює успіх «Дизеля» розширенням його програми, а також тим, що його гумористи, на відміну від «Кварталу», жартують переважно про життя, а не про політику.
Впали показники перегляду продуктів «Кварталу» і на YouTube. SemanticForce проаналізував ці перегляди, зробивши поправку на те, що відео дивляться і через кілька років після його публікації: наприклад, середні показники відео, що вийшло в 2017 році, аналітики ділили на п’ять років, що минули з моменту появи матеріалу на YouTube. Найвищий середній показник проглядання кварталівської творчості був у 2018 році: 207 892 перегляди одного відео. У 2020 році цей показник опустився до 160 560, у 2021‑му – до 157 173.
Комік, який співпрацює з «Кварталом», говорить, що компанія працює над тим, щоб підвищити популярність шоу. Доходить до дрібниць. У «Лізі сміху», де змагаються команди, скоротили інтервал між початком передачі і виступами учасників. Із сьомого сезону випуски починаються з короткометражки, яка в гумористичній манері розкриває формат гри, тему, кількість команд і конкурсів. «Люди хочуть увімкнути телевізор й одразу сміятися, – говорить співрозмовник Forbes. – Їм потрібно кілька хвилин для того, щоб в’їхати, хто, де і як грає, – і сміятися».
У шоу побільшало імпровізації. Вона тепер у кожній грі обов’язкова, розповідав Кошовий у першому випуску восьмого сезону, що стартував у жовтні 2021‑го.
•••
У листопаді 2018 року президент київського «Динамо» Ігор Суркіс із розмахом святкував 60‑річчя. На вечірці виступив Зеленський, який за кілька місяців оголосив, що йде в президенти. За даними шеф‑редактора LB.ua Соні Кошкіної, виступ майбутнього глави держави обійшовся Суркісу в $110 000. Сергій Шефір в інтерв’ю «Бабелю» пояснив, що це гонорар усієї студії. «Ми робили велику роботу: сценарій, організація, запрошення інших зірок», – розповів він.
Корпоративи та приватні вечірки завжди були важливою статтею доходу для «Кварталу». Студія намагається замкнути всю організацію заходу на себе, каже засновник івент‑агентства «Прищепкін EVENT‑TEAM» Єгор Прищепкін. На гуморі не економлять. «Жарти Олени Кравець на корпоративах відрізняються від телевізійних, – розповідає він.– Для своїх артистів вони роблять ексклюзив, жоден підрядник не напише сценарій такого рівня». Разом з артистом «продають» загін звукорежисерів і диджеїв, роль посередників виконують власні концертне та івент‑агентство.
У кварталівців найвищий прайс за виступ на корпоративах. За даними трьох київських івент‑агентств, опитаних Forbes, колективний виступ студії «Квартал 95» обійдеться у $20 000–50 000. Артисти «Дизель‑шоу» виступлять, за тими ж даними, за $20 000–25 000.
Незважаючи на якість, попит на колективні виступи кварталівців упав, каже концертний директор київського івент‑агентства на умовах анонімності. Прищепкін пояснює це політикою. У минулому основними замовниками «Кварталу» були, за його словами, депутати й чиновники. Тепер ця категорія представлена членами пропрезидентської «Слуги народу», яким замовляти «Квартал» не комільфо. А опоненти Зеленського не запрошують «Квартал» з політичних міркувань. До того ж без Зеленського шоу стали більш прісними. «Як не крути, він був лідером студії і примою», – каже Прищепкін.
Концерти «Вечірнього кварталу» вже не такі популярні, як раніше, констатує засновник квиткового агентства Concert. ua Дмитро Феліксов. За його словами, за Зеленського квитки розліталися за день‑два, тепер цього немає. «Без Зеленського їхня популярність знизилася, іноді не розпродають повний зал», – розповідає він. Річ не лише у відсутності головної зірки. За словами Феліксова, в Україні впав попит на такий гумор, тепер глядачеві подавай сучасний стендап.
Аби не відстати від часу, «Квартал» запускає нові продукти – концерти «Ліги сміху» і «Жіночий квартал». За словами Феліксова, «Ліга сміху», яка виступає в Жовтневому палаці, продається непогано, хоча до рівня «старшого брата» – концертів «Вечірнього кварталу»– не дотягує.
У «Дизель‑шоу» динаміка, навпаки, висхідна. «Вони помітно зросли, легко продаються», – каже Порядченко. Частину ринку в українських гумористів відгризають російські стендап‑коміки – Слава Комісаренко, Євген Чебатков і Дмитро Романов.
Нумо, хлопці, жартуйте вільно. Старайтеся, щоб вам потім не сказали: «За Зеленського було краще»
Пандемія завдала колосального удару по концертах. Постраждали всі. У шоу «Мамахохотала» за півтора з лишком року було всього десяток виступів. У «Кварталу»– 47. У 2019‑му студія провела 119 концертів. «Концертну діяльність ми, звичайно, втратили», – пише Борис Шефір. Виторг «Квартал‑Концерт» у 2020‑му упав на 64%, його конкурентів з Сoncert.uа – на 71%.
Телевізійні концерти довелося знімати без глядачів. «Ми орендуємо зали, оплачуємо зйомку і роботу всіх служб, а збір від залу до нас не приходить, – розповідає Шефір. – Я навіть не кажу про гастролі, яких практично не було».
•••
Перший випуск «Вечірнього кварталу» без Зеленського вийшов у травні 2019 року. У ньому Кошовий жартома побився об заклад зі своїм колегою по шоу Олександром Пікаловим про те, що «молода шпана», яка прийшла в шоу, відбере ролі у «старичків».
Цього поки що не сталося, але команда навчилася працювати без фронтмена. За словами Шефіра‑старшого, на тих, хто залишився в компанії, ліг важкий тягар. «Раніше найбільший удар брав на себе Зеленський і всі стояли позаду нього, – розповідає він. – Зокрема і я».
Студія осучаснила «Чисто News», підтягнувши в неї нових молодих авторів – з ринку і з «Ліги сміху». «Вони збудували гарну систему завдяки «Лізі сміху», – каже Созановський. – Це не тільки актори, а й автори – на сцені і за сценою». Авторами «Кварталу» стала команда коміків «Стадіон Діброва», яка брала участь у «Лізі сміху» три роки тому.
«Квартал» як бізнес більше не буде таким смішним. Майбутнє студії Борис Шефір бачить у повнометражній анімації. Перша ластівка – мультфільм «Гулівер повертається». У компанії простоювала анімаційна студія, яка в 2012–2016 роках виробляла політичний мультсеріал «Казкова Русь». «Ми пішли на авантюру і вирішили створити повнометражний анімаційний фільм»,– розповідає Шефір. «Гулівер» вийшов у серпні і став найкасовішим українським фільмом 2021 року. Але, щоб окупити витрати, цього недостатньо: за сім тижнів прокату фільм зібрав 14 млн грн за бюджету $10 млн.
Вся надія – на експорт. «Гулівера», за словами Шефіра, продали в Китай, де фільм покажуть на 12 000 екранів. «Сподіваємося, це дозволить відбити бюджет, а може, і принесе прибуток», – повідомив він у письмовій відповіді Forbes.
Що далі? «Нумо, хлопці, жартуйте вільно, – сказав Зеленський у травні 2019‑го, наставляючи команду по скайпу. – Старайтеся, щоб вам потім не сказали: «За Зеленського було краще». Побачимося за п’ять років».
Втім, це не точно. Зеленський тепер не виключає можливості балотуватися на другий термін. Мовляв, потрібно закінчити розпочате.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.