Завдяки «Великому будівництву» Зеленського чотири дорожні компанії потрапили до рейтингу 100 найбільших. Скільки вони заробили
Категорія
Компанії
Дата

Завдяки «Великому будівництву» Зеленського чотири дорожні компанії потрапили до рейтингу 100 найбільших. Скільки вони заробили

Будівництво дороги в Полтавській області. Фото bigbud.kmu.gov.ua / Ілюстрація Анна Наконечна

Серед головних компаній-бенефіціарів 2020 року – підрядники президентської програми «Велике будівництво». Чотири найбільші компанії, що займаються дорожнім будівництвом, за рік підвищили виторг у 2,6 раза, до 59 млрд грн. Таким чином, вони вперше потрапили до рейтингу 100 найбільших приватних компаній від Forbes. Що це за компанії

2020 року на ремонт та будівництво доріг в Україні витратили 123,8 млрд грн – це в 2,5 раза більше, ніж 2019-го (51 млрд грн). «За два роки (2020–2021 роки. – Forbes) «Велике будівництво» оновить та побудує понад 13 000 км доріг, – розказав Forbes заступник глави «Укравтодору» Андрій Івко. – До 2025 року плануємо оновити всю головну мережу українських доріг – 24 000 км».

Три компанії з рейтингу найбільших (Onur, «Автомагістраль-Південь», RDS) отримали в 2020 році підрядів на 48,3 млрд грн, підрахувала для Forbes платформа прозорості інфраструктури CoST Ukraine. Четверта – Шляховик-97, яка постачає будматеріали й техніку для «Автомагістраль-Південь». Загалом за шість неповних років Onur, «Автомагістраль-Південь», RDS виграли тендерів на 155 млрд грн.

Найбільші підряди, які отримала Onur Group Ukraine, – будівництво моста через річку Дніпро в Запоріжжі, ремонт траси Київ–Чоп, ремонт траси Дніпро–Решетилівка. «Автомагістраль-Південь» у 2020 році виграла тендерів на найбільшу суму серед усіх підрядників «Великого будівництва» – 28,8 млрд грн.

На будівництво доріг у 2021 році закладено 124 млрд грн (майже 3% ВВП). Станом на 1 жовтня Onur, «Автомагістраль-Південь», RDS уже виграли тендерів на понад третину всього бюджету – 44 млрд грн. Що варто знати про головних бенефіціарів «Великого будівництва».

Onur Group Ukraine

Кількість виграних тендерів (з 2016-го по 1.10.2021 року): 274

Сума укладених договорів за тендерами (з 2016-го по 1.10.2021 року): 50,3 млрд грн

Виторг (2020 рік): 24,4 млрд грн

Збиток (2020 рік): 64 млн грн

Потраплянню до списку 100 найбільших приватних компаній українська «дочка» турецького будівельного конгломерату зобов’язана президентській програмі «Велике будівництво». За даними видання «Наші гроші», яке спеціалізується на антикорупційних розслідуваннях, Onur Group входить до трійки найбільших підрядників «Укравтодору» у 2020 році: на її рахунку 9,4% дорожніх підрядів на 9,2 млрд грн. Більше тільки у двох компаній з одеським корінням: «Автомагістраль‑Південь» і «Ростдорстрой» (RDS). Onur – один із засновників Національної асоціації дорожників України. Шість членів цієї організації, за оцінкою НГ, у 2020 році розіграли між собою 66% дорожніх контрактів. «Чому нам вдається? Розширюємося там, де наша база, техніка і люди, – сказав в інтерв’ю «24 каналу» Караахметоглу. – Добре знаємо ринок і постачальників з хорошими цінами».

За вісім місяців 2021‑го Onur збільшив портфель контрактів на 19,4 млрд грн (13,2% розіграних дорожніх тендерів). У 2020 році детективи НАБУ провели обшук у львівському офісі Onur Group у справі ексглави «Укравтодору» Славоміра Новака, а Караахметоглу вручили підозру.

У липні 2020‑го Новака затримало в Польщі місцеве антикорупційне бюро за підозрою в корупції та управлінні організованою злочинною групою. Він нібито отримував хабарі за продовження термінів ремонту доріг, говорив директор НАБУ Артем Ситник. Серед фігурантів, крім Onur, українська компанія «Альтком» і польська ECM Group. Караахметоглу заперечує свою участь у корупційних схемах, зокрема пов’язаних із затриманням Новака. Справу не закрито.

Onur Group Ukraine /Фото з особистого архіву

Onur Group Ukraine Фото з особистого архіву

Турецьку Onur Group (Onur Taahhut) засновано в 1991 році. Вона займається будівництвом і ремонтом автошляхів та інших інфраструктурних обʼєктів у країнах Східної Європи та Близького Сходу. Крім основного напрямку – будівництва автомобільних доріг та мостів – Onur Group Ukraine інвестує в «зелену» енергетику, сільське господарство, гірничо-видобувну промисловість, деревообробну галузь, авіаперевезення та туризм. В Україні компанія працює з 2004 року, збудувавши ділянку траси міжнародного значення Київ–Одеса.

«Автомагістраль–Південь»

Кількість виграних тендерів (з 2016-го по 1.10.2021 року): 350

Сума укладених договорів за тендерами (з 2016-го по 1.10.2021 року): 76 млрд грн

Виторг (2020 рік): 16,9 млрд грн

Прибуток (2020 рік): 634 млн грн

«Автомагістраль–Південь» − фаворит «Укравтодору» впродовж кількох років і найбільший підрядник «Великого будівництва». У 2018–2019 роках, за даними видання «Наші гроші», компанія отримала підрядів на 16,3 млрд грн. А в 2020‑му виграла 31% дорожніх тендерів, на 30,3 млрд грн, – більше, ніж три наступні в списку компанії разом узяті. «Автомагістраль‑Південь» зберегла лідерство і в 2021‑му: в січні–серпні на її частку припало 20,3% дорожньо‑будівельного «пирога», на 29,8 млрд грн. Компанію записано на одеських бізнесменів Валерія Короткова та Олега Наливанного.

«Автомагістраль–Південь». Фото facebook.com/automagistral

«Автомагістраль–Південь». Фото facebook.com/automagistral

У березні 2021 року Бойко отримав від Антимонопольного комітету України дозвіл на концентрацію понад 50% «Автомагістраль–Південь». Гендиректор компанії Микола Тимофеєв заперечує зв’язок з оточенням Труханова. «Компанія належить групі бізнесменів, які стояли біля витоків її створення 15 років тому, – казав Тимофеєв «Бізнес Цензору» в 2019 році. – За ними ніхто не стоїть».

Шляховик-97

Виторг (2020 рік): 9,2 млрд грн

Прибуток (2020 рік): 821 млн грн

«Шляховик‑97» – компанія‑інтрига. У неї немає сайту, а її засновник Олександр Бойко майже не дає інтерв’ю. За даними YouControl, статутний капітал підприємства – 33 200 грн. Водночас виторг можна порівняти з бюджетом Одеси на 2021 рік. У чому секрет успіху? Основний покупець будматеріалів і техніки у «Шляховика‑97» – один із найбільших дорожніх будівельників України «Автомагістраль–Південь». У лютому 2019‑го «Шляховик‑97» придбала у СБМУ «Підряд» 111 т асфальту трьома партіями за цінами 1878, 1900 і 1878 грн/т. Того ж місяця «Автомагістраль–Південь» викупила у «Шляховика‑97» 111 т асфальту за 2097 грн/т. Маржа постачальника − 10%, підрахували «Наші гроші». Бойко − віцепрезидент Національної асоціації дорожників України, члени якої виграли з початку «Великого будівництва» 75% дорожніх тендерів.

RDS («Ростдорстрой»)

Кількість виграних тендерів (з 2016-го по 1.10.2021 року): 215

Сума укладених договорів за тендерами (з 2016-го по 1.10.2021 року): 28,3 млрд грн

Виторг (2020 рік): 8,4 млрд грн

Прибуток: н/д

RDS («Ростдорстрой»). Фото facebook.com/rdsukraine

RDS («Ростдорстрой»). Фото facebook.com/rdsukraine

У 2020 році група компаній «Ростдорстрой» стала RDS. Замінили довгу і важку назву на легшу й простішу, пояснив «Інтерфаксу» співзасновник компанії Юрій Шумахер. Він депутат Одеської облради і член фракції Геннадія Труханова «Довіряй справам». У 2020-му і 2021 роках RDS виграла тендери майже на 15 млрд грн і посіла друге місце в трійці найбільших підрядників «Укравтодору», підрахували «Наші гроші». Компанії належить 11 асфальтобетонних заводів, дев’ять лабораторій контролю якості, вісім ґрунтозмішувальних установок. У 2020 році RDS побудувала і відремонтувала 550 км доріг у 10 областях України.

Компанія наполягає на тому, що ніяк не пов’язана з одеським мером. «Я ніколи не заперечував давнє знайомство і дружні взаємини з Геннадієм Трухановим, – казав Шумахер журналу «Фокус» у 2018 році. – Однак жодного спільного бізнесу в нас ніколи не було». 

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

30 до 30 | Квартал 95, лідер "Великого будівництва"