14 новачків рейтингу найбільших приватних компаній України /Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

14 новачків рейтингу найбільших приватних компаній України

7 хв читання

Shutterstock

У цьогорічному рейтингу Forbes «100 найбільших приватних компаній України» 14 новачків, чотири з них займаються будівництвом доріг

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

  • Загальний виторг новачків рейтингу – майже 140 млрд грн. Загальний виторг першої сотні – 2,3 трлн грн.
  • Серед головних бенефіціарів 2020 року – підрядники «Великого будівництва». Чотири найбільші компанії, що займаються дорожним будівництвом, за рік збільшили виторг у 2,6 раза, до 59 млрд грн.
  • Серед новачків дві компанії, які продають автомобілі (і одна, яка торгує автокомпонентами), телеком-компанія lifecell (її конкуренти Vodafon та Київстар потрапляли і до минулорічного рейтингу) та три аграрні компанії.
Onur Group Ukraine /з особистого архіву
Збиток 64 млн грн
Виторг 24,4 млрд грн
Будівництво доріг

Потраплянню до списку 100 найбільших приватних компаній українська «дочка» турецького будівельного конгломерату зобов’язана президентській програмі «Велике будівництво». За даними видання «Наші гроші», яке спеціалізується на антикорупційних розслідуваннях, Onur Group входить до трійки найбільших підрядників «Укравтодору» у 2020 році: на її рахунку 9,4% дорожніх підрядів на 9,2 млрд грн. Більше тільки у двох компаній з одеським корінням: «Автомагістраль‑Південь» і «Ростдорстрой» (RDS). Onur – один із засновників Національної асоціації дорожників України. Шість членів цієї організації, за оцінкою НГ, у 2020 році розіграли між собою 66% дорожніх контрактів. «Чому нам вдається? Розширюємося там, де наша база, техніка і люди, – сказав в інтерв’ю «24 каналу» Караахметоглу. – Добре знаємо ринок і постачальників з хорошими цінами».

За вісім місяців 2021‑го Onur збільшив портфель контрактів на 19,4 млрд грн (13,2% розіграних дорожніх тендерів). У 2020 році детективи НАБУ провели обшук у львівському офісі Onur Group у справі ексглави «Укравтодору» Славоміра Новака, а Караахметоглу вручили підозру.

У липні 2020‑го Новака затримало в Польщі місцеве антикорупційне бюро за підозрою в корупції та управлінні організованою злочинною групою. Новак нібито отримував хабарі за продовження термінів ремонту доріг, говорив директор НАБУ Артем Ситник. Серед фігурантів, крім Onur, українська компанія «Альтком» і польська ECM Group. Караахметоглу заперечує свою участь у корупційних схемах, зокрема пов’язаних із затриманням Новака. Справу не закрито.

Автомагістраль-Південь /Shutterstock
Прибуток 634 млн грн
Виторг 16,9 млрд грн
Будівництво доріг

«Автомагістраль‑Південь» − фаворит «Укравтодору» впродовж кількох років і найбільший підрядник «Великого будівництва». У 2018–2019 роках, за даними видання «Наші гроші», компанія отримала підрядів на 16,3 млрд грн. А в 2020‑му виграла 31% дорожніх тендерів на 30,3 млрд грн – більше, ніж три наступні компанії разом узяті. Компанія зберегла лідерство і в 2021‑му: в січні – серпні на її частку припало 20,3% дорожньо‑будівельного «пирога» на 29,8 млрд грн.

Компанію записано на одеських бізнесменів Валерія Короткова та Олега Наливанного. «Наші гроші» і «Бізнес Цензор» констатують, що компанію може контролювати бізнесмен з оточення одеського мера Геннадія Труханова Олександр Бойко. Він також є засновником компанії «Дорожник‑97» − найбільшого постачальника будматеріалів і техніки для «Автомагістраль‑Південь».

У березні 2021 року Бойко отримав від Антимонопольного комітету України дозвіл на концентрацію понад 50% «Автомагістраль‑Південь». Гендиректор компанії Микола Тимофеєв заперечує зв’язок з оточенням Труханова. «Компанія належить групі бізнесменів, які стояли біля витоків її створення 15 років тому, – говорив він «Бізнес Цензору» в 2019 році. – За ними ніхто не стоїть».

Астарта /з особистого архіву
Прибуток 265 млн грн
Виторг 12,8 млрд грн
АПК

Зростання світових цін на цукор стало для холдингу Віктора Іванчика радістю зі сльозами на очах. Українські кондитери зажадали відкрити ринок для імпортної сировини, а Антимонопольний комітет запідозрив «Астарту» й «Радехівський цукор» Володимира Матковського у півтораразовому завищенні ціни на цукор восени 2020 року. В інших напрямах бізнесу ситуація менш нервова. У 2020 році «Астарта» зібрала 811 000 т зернових та олійних культур. EBITDA цього сегмента зросла з €53 млн у 2019 році до €80 млн у 2020‑му

LNZ /з особистого архіву
LNZ
Прибуток 25 млн грн
Виторг 10,3 млрд грн
АПК

Уродженець Черкаської області Дмитро Кравченко побудував на потужностях Лебединського насіннєвого заводу один з найбільших агрохолдингів України. В управлінні земельний банк на 83 000 га, 33 агрофірми, два елеватори, п’ять логістичних центрів, кукурудзяний завод, завод із переробки пшениці, ячменю, гороху, сої, соняшнику та митний склад.

Основний профіль – торгівля саджанцями та засобами захисту рослин. EBITDA – $300–350 з га. «Насіння та засоби захисту рослин дозволяють розвиватися, не залучаючи кредити», – сказав Кравченко в інтерв’ю Latifundist. У 2020‑му компанія запустила кілька YouTube‑каналів, де співробітники діляться досвідом і лайфхаками.

Євро Смарт Пауер /Shutterstock
Прибуток 20 млн грн
Виторг 9,6 млрд грн
ПЕК

На початку липня 2021 року Нацполіція провела обшуки в офісі Консалтингової групи «А‑95» і квартирах його засновників – Сергія і Артема Куюнів. Привід – підозра в оптимізації податків. Сергій Куюн назвав обшуки замовними, а замовником – компанію «БРСМ‑Нафта» Андрія Біби. «Це була відповідь на наші розслідування про безакцизне виробництво нафтопродуктів на нафтобазах і міні‑НПЗ БРСМ із використанням заборонених компонентів типу монометиланіліну», – говорить він. Справу проти «А‑95» вилучила для вивчення прокуратура.

Карма є карма, і наприкінці серпня податкова міліція обшукала заправки компанії і нафтобази її постачальників у справі про продаж неякісного бензину. БРСМ призупинила роботу шістьох АЗС у Києві і звинуватила ДФС у блокуванні роботи. «Маски‑шоу ДФС – частина потужної атаки, яка триває проти БРСМ уже понад пів року», – написав 13 вересня у Facebook директор БРСМ із маркетингу Олександр Мельничук. За його словами, за розслідуваннями «А‑95» стоять мережі ОККО, WOG, KLO і Нафтогазова асоціація України, що незадоволені швидкою експансією БРСМ. 13 вересня 2021 року понад 1000 співробітників БРСМ провели мітинг під Кабміном та Офісом президента з вимогою втрутитися в ситуацію. «БРСМ‑Нафта» подала позов проти Куюна про захист честі й гідності та звернулася до Ради бізнес‑омбудсмена.

Шляховик-97 /Shutterstock
Прибуток 821 млн грн
Виторг 9,2 млрд грн
Будівництво доріг

«Шляховик‑97» − компанія‑інтрига. У неї немає сайту, а її засновник Олександр Бойко майже не дає інтерв’ю. За даними YouControl, статутний капітал підприємства − 33 200 грн. Водночас виторг можна порівняти з бюджетом Одеси на 2021 рік. У чому секрет успіху? Основний покупець будматеріалів і техніки у «Шляховика‑97» − один із найбільших дорожніх будівельників України «Автомагістраль‑Південь». У лютому 2019‑го «Шляховик‑97» придбав у СБМУ «Підряд» 111 т асфальту трьома партіями за ціною 1878, 1900 і 1878 грн/т. Того ж місяця «Автомагістраль‑Південь» викупила у «Шляховика‑97» 111 т асфальту за 2097 грн/т. Маржа постачальника − 10%, підрахували «Наші гроші». Бойко − віцепрезидент Національної асоціації дорожників України, члени якої виграли з початку «Великого будівництва» 75% дорожніх тендерів.

RDS /Shutterstock
RDS
Прибуток н/д
Виторг 8,4 млрд
Будівництво доріг

У 2020 році група компаній «Ростдорстрой» стала RDS. Замінили довгу і важку назву на легшу й простішу, пояснив «Інтерфаксу» співзасновник компанії Юрій Шумахер. Він депутат Одеської облради і член фракції Геннадія Труханова «Довіряй справам». У 2020 і 2021 роках RDS виграла тендери майже на 15 млрд грн і посіла друге місце в трійці найбільших підрядників «Укравтодору», підрахували «Наші гроші». Компанії належить 11 асфальтобетонних заводів, дев’ять лабораторій контролю якості, вісім ґрунтозмішувальних установок. У 2020 році RDS побудувала і відремонтувала 550 км доріг у 10 областях України. \

Компанія наполягає на тому, що ніяк не пов’язана з одеським мером. «Я ніколи не заперечував давнє знайомство і дружні взаємини з Геннадієм Трухановим, – казав Шумахер журналу «Фокус» у 2018 році. – Однак жодного спільного бізнесу у нас ніколи не було». 

Mondelez Україна /Shutterstock
Прибуток 536 млн грн
Виторг 7,2 млрд грн
FMCG

«Монделіс Україна» – частина транснаціонального гіганта Mondelēz International. Це третій за величиною у світі виробник кондитерських виробів, два зі 150 заводів якого розташовані в Україні. Продукція компанії «Монделіс», за її оцінкою, займає 26,5% українського ринку печива і 31% – плиткового шоколаду. Шоколадки Milka й «Корона», печиво Oreo і Tuc, бісквіти «Барні» й чипси «Люкс» експортуються з України до 50 країн. Поставки за кордон приносять більше половини доходів, у 2020 році компанія наростила експортний виторг на третину

Івано-Франківськ-Цемент /з особистого архіву
Прибуток 1,2 млрд
Виторг 7,1 млрд
Будівництво

Компанія збільшила у 2020 році виробництво цементу на 14%, до 3,9 млн т. Це 40% загальноукраїнського виробництва. Компанія також виробляє близько 300 найменувань будівельної продукції, зокрема шифер і гіпс. У 2020 році на базі цих виробництв створено компанії «Івано‑Франківськ‑ГІПС» та «Івано‑Франківськ‑ДАХ».

Омега /Shutterstock
Прибуток 180 млн грн
Виторг 7 млрд грн
Торгівля автокомпонентами

Подія року: дистриб’ютор автокомпонентів відкрив розподільний центр для шин у Києві, додаткові склади у Києві та Харкові і розширив мережу перевантажувальних пунктів до 28 точок.

Прометей /Shutterstock
Прибуток н/д
Виторг 6,9 млрд
АПК

Зерноторгова компанія «Прометей» входить до п’ятірки найбільших в Україні за елеваторними потужностями. У 2020 році агрохолдинг наростив обсяг одноразового зберігання на 23%, до 1,7 млн т.

У 2020 році компанія реалізувала 1 млн т зернових і соняшнику. У 2021‑му «Прометей» придбав дві агрокомпанії холдингу Agromino, збільшивши земельний банк майже вдвічі – до 20 000 га. 

Lifecell /Shutterstock
Прибуток 2,6 млрд грн
Виторг 6,8 млрд грн
Телеком

«Сподіваюся, що в 2020 році lifecell усе ж таки почне приносити прибуток», – говорив у квітні 2019‑го глава наглядової ради Turkcell Group Ахмет Акча. Материнська компанія, за його словами, інвестувала в Україну близько $2 млрд, і відсутність доходів непокоїла власників. Сподівання виправдалися. У 2020‑му третій український мобільний оператор отримав 2,6 млрд прибутку проти 1,1 млрд збитку роком раніше. Повідомити про прибуток уперше за 16 років lifecell допомогла креативна бухгалтерія: у фінзвіті вказано 2,6 млрд грн відстроченого податку на прибуток. Але й ставка на посилений розвиток 4G теж зіграла, каже CEO компанії Ісмет Язиджи. Головний дохід приносить мобільний інтернет, у середньому абоненти використовують по 13,2 Гб на місяць. За час пандемії оператор наростив капітальні інвестиції на 141% – до 1,5 млрд грн. «Кожну другу гривню від доходів компанія вкладає в мережу», – каже Язиджи.

Renault Україна /з особистого архіву
Прибуток 189 млн грн
Виторг 6,6 млрд грн
Торгівля автомобілями

Подія року: Моделі Renault – Duster, Logan і Sandero – входять до п’ятірки найбільш продаваних в Україні автомобілів, за даними агентства Autoconsulting. «Renault Україна» збільшила продажі на 11,8%, до 16 390 автомобілів, але прибуток скоротився на 50%. «Причина – коронавірус і девальвація гривні по відношенню до євро», – пояснює СЕО «Renault Україна» Даніель Філіп.

Автокапітал /з особистого архіву
Прибуток 390 млн грн
Виторг 6,6 млрд грн
Торгівля автомобілями

Подія року: старт продажів на українському ринку електромобілів Mercedes‑EQ. Вартість EQA 250 – від €39 832, EQC 400 4MATIC – від €55 661.

Попередній слайд
Наступний слайд
Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд