Один із засновників PayPal, уродженець України Макс Левчин, обіцяє покінчити з бізнесом, який наживається на помилках позичальників. Його стартап Affirm пропонує безвідсоткові кредити і не бере комісії за прострочення. Компанію оцінили у $24 млрд, і Левчин одним з останніх серед «мафії PayPal» став мільярдером
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Чорнобильська катастрофа 26 квiтня 1986-го застала 10-річного Максиміліана Левчина і його сім’ю в Києві. Радянський уряд щосили намагався приховати масштаби лиха, але мати Левчина, фахівець з радіаційного захисту, прекрасно розуміла небезпеку. Тому одразу відправила Макса з братом до бабусі в Крим, подалі від столиці. За п’ять років родина Левчина прибула в Чикаго на хвилі єврейської імміграції, маючи при собі всього $700.
«Приїхавши до США з соціалістичної країни, я виявився не готовим до багатьох речей, і гарних, і поганих, – згадує Левчин, 45. – За кілька років після приїзду мені видали першу кредитну картку. Я швидко вичерпав кредит, бо не мав уявлення, як ним користуватися». Левчин розмовляє з Forbes 13 січня, у день, коли створений і очолюваний ним стартап онлайн-кредитування Affirm Holdings вийшов на біржу. За перший день IPO акції Affirm подорожчали вдвічі. Капіталізація компанії досягла $24 млрд, а вартість частки Левчина – $2,5 млрд.
Він дає інтерв’ю на Гаваях, куди приїхав з дружиною і двома дітьми на різдвяні свята. Серійний підприємець сидить босоніж, у спортивних шортах і чорній футболці з логотипом Affirm. Але розхристаність в одязі і в житті – різні речі.
- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Левчину було 23, коли завдяки математичному талантові й іммігрантській настирливості він став співзасновником PayPal, що зробив революцію в онлайн-платежах. У списку його починань сервіс пошуку ресторанів і магазинів Yelp, у якому до 2015-го Левчин був головою ради директорів, платформа для обміну медіаконтентом Slide, що її у 2010-му Google купив за $182 млн, і додаток Glow для майбутніх мам. Одержимість фітнесом і велоспортом, яка не в’яжеться з розповідями Левчина про його дитячу хворобливість, стала темою статті в журналі Men’s Fitness.
І все ж Левчина можна назвати «пізнім» мільярдером. Інші засновники PayPal (відомі як «PayPal-мафія») давно володіють статками з дев’ятьма нулями. Активи Ілона Маска, Пітера Тіля і Ріда Хоффмана сумарно наближаються до $200 млрд.
Левчин влився у їхні ряди тільки тепер. Допомогли різке зростання онлайн-торгівлі через пандемію, а також просвітлення, що його підприємець відчув майже 10 років тому. Він назавжди запам’ятав свої поневіряння з першою кредиткою. Тому вважав помилкою усталену думку про те, що у наляканих Великою рецесією і обтяжених студентськими позиками міленіалів присутня алергія на кредитні картки та споживче кредитування. На думку Левчина, їх відлякували не власне позики як такі і навіть не високі відсотки. Вони ненавиділи лише деякі аспекти, властиві карткам: комісію за прострочення платежів, залежність від великих банків (пам’ятаєте рух «Захопи Волл-стріт»?), а також те, що на їхні умови легко спокуситися і накопичити великий борг. Особливо якщо не розумієш, як нараховуються відсотки на автоматично поновлюваний кредит.
Процентні ставки Affirm не завжди низькі. Вони коливаються в діапазоні від нуля до 30% річних і залежать від кредитоспроможності позичальника і готовності продавців дотувати безпроцентну оплату частинами. Але Affirm ніколи не нараховує комісії за прострочення платежів і заздалегідь показує покупцеві загальну суму виплат. Розстрочку зазвичай видають на термін від трьох до 12 місяців, а на великі закупи – до чотирьох років. Через Affirm споживач може відразу заплатити за дорогу річ, а потім щомісяця виплачувати з карти фіксовані суми. Для порівняння: якщо власник стандартної карти у США скористався автоматично поновлюваним кредитом, то платить відсоток за будь-яку нову річ, навіть якщо це філіжанка лате за $4.
Купувати на виплат стало настільки популярно серед молоді, що відомі бренди на кшталт Peloton, Mirror і West Elm дотують їх через Affirm. На виплати ритейлерів припадає половина виторгу онлайн-сервісу в $596 млн за 12 місяців, термін яких завершився 30 вересня 2020-го. Компанія наразі не вийшла в плюс: її збиток за цей період дорівнював $97 млн.
Проте інвестори готові вкладати в зростання бізнесу, а до 2025-го сервіси споживчого кредитування стануть найбільш динамічним сегментом електронної торгівлі, прогнозують аналітики Worldplay. Минулого року Affirm та її конкуренти, шведська Klarna і австралійська Afterpay, профінансували у США транзакції сумою понад $10 млрд. Тим часом американці почали рідше користуватися автоматично поновлюваними кредитами, а обсяги платежів за допомогою карт все ще менші, ніж до епідемії COVID-19.
У кожного стартапу в цьому бізнесі є власне уявлення про те, як вести бізнес. Наприклад, Afterpay не перевіряє кредитоспроможність покупців і дає безвідсоткові позики, але 14% виторгу отримує від комісії за прострочення платежів, яку ненавидить Левчин.
«Здається, я на одній хвилі з недосвідченими покупцями», – каже він. У листі інвесторам перед виходом Affirm на біржу Левчин присягнувся наблизити кінець компаній, які «нав’язують токсичні фінансові продукти і наживаються на помилках своїх клієнтів». Як приклад він навів емітентів кредитних карт, котрі дають безпроцентний кредит на великі покупи, а потім завдають удару у спину, нараховуючи відсоток заднім числом, якщо покупець прострочив виплату чергового внеску.
За роки життя у США у Левчина накопичився власний список промахів, властивих іммігрантам. За його словами, завдяки своїй помилці він вступив на факультет інформатики до Університету Іллінойсу, а не до Массачусетського технологічного. Консультант у державній школі, де він навчався, ніколи не чув про університет MTI, куди Левчин хотів потрапити. Майбутній підприємець переплутав літери в абревіатурі MIT, по пам'яті написавши її так, як колись чув назву по-російськи: «Массачусетский технологический институт».
На рахунку Левчина кілька провальних стартапів, що їх він заснував під час та після навчання в університеті. Переїхавши у Кремнієву долину, молодий програміст зумів зацікавити Пітера Тіля своїми роботами з криптографії. Для PayPal Левчин створив протокол безпечного переказу грошей з одного пристрою на інший (починаючи з кишенькових комп’ютерів PalmPilot), а пізніше допоміг розробити вкрай важливу систему виявлення шахраїв. Коли у 2002-му PayPal вийшла на біржу, Левчин обіймав у ній посаду директора з технологій. До того компанія вже провела кілька раундів інвестування і об’єдналася зі стартапом Ілона Маска X.com. Кілька місяців по тому інтернет-аукціон eBay купив PayPal за $1,5 млрд і Левчин звільнився. Його 2,2-відсоткова частка в PayPal оцінювалася в $33 млн. Приблизно стільки ж він, за чутками, отримав від продажу стартапу Slide, що його Google закрив 2011-го, за рік після купівлі.
У 2012-му Левчин став обговорювати з друзями ідеї для стартапів. Алекс Рампелл, який працював гендиректором TrialPay, запропонував створити сервіс онлайн-кредитування, який оцінював би ризики, аналізуючи профілі користувачів у Facebook. Рампелл, Левчин, співзасновник сервісу Palantir Натан Геттінгс і серійний підприємець Джефф Кадіц, з яким Левчин познайомився як з прихильником велоспорту, створили Affirm і почали розробляти алгоритми.
У 2014-му партнери вирішили пропонувати власні кредити, а потім й інші банківські продукти. Левчин став гендиректором стартапу. «Якщо хочеш будувати банк, потрібно вміти залучити багато грошей, а Макс – зірка підприємництва», – говорить Кадіц. До середини 2015-го Affirm зібрала $325 млн. У списку інвесторів Тіль і венчурний фонд Lightspeed Venture Partners.
До пандемії бізнес компанії зростав ривками, з кожним новим потужним ритейлером, якого вдавалося залучити. У 2018-му Affirm видала кредитів на $2 млрд, але багато витрачала. До 2019-го компанія залучила $1,1 млрд і, за даними PitchBook, оцінювалася в $2,9 млрд. «Будь-якій інший компанії було б важко продовжувати залучати капітал на ранніх етапах, – розповідає венчурний інвестор, котрий відмовився вкладати в Affirm. – Макс сконструював машину, витрати на яку такі, що вона працюватиме, тільки якщо виторг великий».
Пандемія принесла виторг, проте наразі не прибуток. З листопада 2019-го по липень 2020-го Affirm майже подвоїла кількість американських позичальників, яка досягла 5,6 млн. Завдяки виробникові спортивних тренажерів Peloton сума виданих кредитів за 12 місяців до 30 вересня 2020 року включно сягнула $5,3 млрд. Улітку минулого року Peloton майже потроїв продажі порівняно з тим самим періодом 2019-го. У третьому кварталі на нього припало 30% виторгу Affirm. Без цього клієнта квартальне зростання становило б 61% замість 98%, підрахував Білл Райан, який керує аналітичною компанією Compass Point.
За вісім днів після IPO Affirm оцінили в $26 млрд. Компанії ще належить виправдати таку оцінку. Це в 44 рази більше від її виторгу за 12 місяців, що притаманно радше високотехнологічній компанії, ніж сервісові кредитування, або навіть зрілому операторові онлайн-платежів (капіталізація PayPal перевищує виторг у 12 разів). Щоб Affirm продовжувала зростати, Левчин зробив кілька значних і затратних кроків. У липні компанія стала ексклюзивним партнером, що пропонує продажі на виплат для американських продавців на платформі Shopify. Натомість Shopify отримала опціон на 5% акцій Affirm вартістю $2 млрд. У грудні Affirm купила канадський сервіс онлайн-кредитування PayBright за $264 млн.
Через конкуренцію Affirm, можливо, доведеться знижувати комісію для продавців. Нині ритейлери платять стартапові в середньому 6% з транзакції. Для порівняння: комісія у Afterpay десь 4 –5%, а у Klarna 3–4%. Емітенти кредитних карток теж не сидять склавши руки. JPMorgan Chase, Citi та інші банки почали пропонувати деяким клієнтам купувати великі придбання на виплат, не стягуючи відсотку за інші покупи, оплачені за допомогою кредитної картки. Може змінитися і сам ландшафт ринку кредитування: якщо ставки кредиту зростуть, то Affirm, можливо, доведеться підвищувати ставки для позичальників.
Як і інші фінтех-компанії, що починали тільки в одному сегменті, Affirm прагне стати прибутковою, продаючи більше фінансових послуг лояльним клієнтам. З червня стартап пропонує відкривати накопичувальні рахунки з високими процентними ставками без мінімальної суми вкладу та зборів за обслуговування. Тепер, коли у Affirm є зібрані на IPO $1,2 млрд, що ще вона зможе запропонувати? Можливо, нову концепцію кредитної картки для міленіалів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.