Максим Поляков змушений продати свою частку в космічній компанії Firefly. Причина – тиск уряду США. Чому американці бояться ракетчика з України /Олександр Чекменьов
Категорія
Новини
Дата

Максим Поляков змушений продати свою частку в космічній компанії Firefly. Причина – тиск уряду США. Чому американці бояться ракетчика з України

4 хв читання

Олександр Чекменьов

Український підприємець із британським паспортом Максим Поляков шукає інвестиційний банк для продажу своїх акцій у космічній компанії Firefly Aerospace. Чому? Американський уряд непокоїться, що залученість українця та його компанії Noosphere Venture у ракетний бізнес США загрожує національній безпеці країни. Вже не вперше Поляков стикається з такою недовірою – у травні цього року він продав понад 30% акцій, щоб розмити частку в бізнесі. Чому українцю так складно будувати американські ракети

Поляков викупив активи техаської Firefly в 2017 році. За чотири роки підприємець вклав у компанію близько $210 млн. 

У середу, 29 грудня, американське видання Bloomberg написало, що уряд США хоче викреслити Полякова зі списку акціонерів Firefly. У листі, який українець отримав наприкінці листопада від Комітету з іноземних інвестицій США, уряд вимагав, щоб він продав 50% акцій компанії, які належать йому і Noosphere Venture. 

У США хвилюються, що через Полякова інтелектуальна власність на технології Firefly потрапить в Україну, Росію чи іншу країну, яка розвиває свою ракетну програму. Підприємець погодився залучити до продажу акцій інвестиційний банк, пише Noosphere Venture у коментарі від компанії, але відмовився визнавати, що його участь у Firefly шкодить національній безпеці.

За останні чотири роки в США було багато приводів перевірити надійність Firefly Aerospace, розповіла Forbes пресслужба Noosphere Venture. Компанія підписувала контракти з дослідницьким підрозділом міністерства оборони США, Повітряними силами та NASA. Також Fireflу орендувала пусковий майданчик на базі Ванденберг Космічних сил США. «Ніяких ускладнень, повʼязаних із питаннями безпеки, не було», – пише Noosphere Ventures у коментарі від компанії.

У листопаді 2020 року Поляков і Noosphere Ventures вирішили змінити структуру власності Firefly, щоб вивести представників Noosphere із ради директорів і закрити доступ компанії до будь-якої інформації Firefly, окрім фінансової. «Частково ми пішли на це, щоб спростити наші контрактні відносини з урядом США, особливо для місій з метою національної безпеки», – пояснював СЕО Firefly Том Марк’юзік в інтерв’ю Forbes у листопаді 2021 року.   

У травні цього року Поляков також зменшив свою частку в компанії з понад 80% до близько 50%, залучивши $75 млн від зовнішніх інвесторів та продавши долю Noosphere на $100 млн. Він вийшов із ради директорів компанії і не бере участі в операційному управлінні. Зараз до ради директорів Firefly входять колишній секретар Військово-повітряних сил США Дебора Лі Джеймс і колишній директор Національного агентства геопросторової розвідки Роберт Кардилло.

«Американці воліють, щоб активи в космічному секторі належали громадянам країни або перебували під відповідним рівнем контролю», – сказав в інтервʼю Forbes СЕО Noosphere Ventures та співвласник Firefly Aerospace Артем Анісімов.

Роль українських інженерів у Firefly

Після викупу активів Firefly Поляковим у 2017 році ракетна компанія відкрила офіційне представництво в Україні. Більше сотні її інженерів працювали над технологіями для ракети Alpha. За словами CEO Firefly Тома Марк’юзіка вони відіграли ключову роль у створенні турбонасосного агрегату. «Якби ми робили його самотужки в США, це заняло б два–три роки. Українські інженери впоралися за шість місяців», – каже Марк’юзік. 

Співпраця проходила за ліцензією Держдепартаменту США. Американці передавали дніпровським інженерам базові вимоги, у відповідь отримували готові розробки. Права на інтелектуальну власність на ці роботи належать американській компанії.

Восени 2020 року Поляков змінив структуру співпраці. Інженери перейшли з української «дочки» Firefly до дніпровської «Флайт Контрол», яку він контролює. В представництві Firefly залишилось лише декілька фахівців з розвитку бізнесу. «Firefly Україна могла працювати лише на американський ринок. «Флайт Контрол» може співпрацювати і з іншими країнами», – пояснює перестановки директор з комунікацій Noosphere Ventures Петро Іванов.

Під час розмови з Forbes на початку листопада Марк’юзік стверджував, що інженери «Флайт Контрол» працюють над двигунами місячного лендера для Firefly. На ньому в 2023 році американська компанія має доставити на Місяць вантажі для NASA за $93,3 млн.

Інтелектуальною власністю на двигуни володіє українська компанія. Виробництво знаходиться в Дніпрі, стверджував Поляков у розмові з Forbes у вересні. «Цей двигун ми потім можемо продавати в Європу. По суті, готовий продукт», – каже підприємець.   

Що думають представники Полякова

У Noosphere Venture вважають, що одна з причин занепокоєння США – війна між Україною та Росією. У Сполучених Штатах активно обговорювали напруження між країнами, коли Росія почала перекидати свої війська на територію окупованого Донбасу. 

У США заявляли, що Росія може почати повноцінний наступ на Україну, повʼязуючи це з посиленням напруги між Росією та Євросоюзом через слабкі поставки російського газу та міграційну кризу.

Поляков поки що не коментує ситуацію. Наближена до нього особа сказала Forbes, що для нього продаж акцій – не про гроші: «Там поки що одні емоції».

У четвер, 30 грудня, Поляков опублікував на своїй сторінці у Facebook ілюстрацію з пташкою зі звʼязаними крилами, а поруч із нею – фото із запуску ракети Alpha компані Firefly Aerospace «Побачимо, яка картинка правильна, – написав Поляков. – Мрію неможливо знищити».

Що далі

Noosphere Ventures сказали, що планують виконати вимоги Комітету з іноземних інвестицій США «найбільш ефективним і підходящим способом».

Допоки Firefly не вирішить проблему з часткою Полякова, уряд США призупинив підготовку до другого запуску ракети Firefly у Ванденберзі. Він мав відбутися у січні. Запуск першої ракети Alpha у вересні йшов вдало до 3-ї хвилини польоту. Через проблему з електроконтактами в одному з двигунів ракета втратила контроль, і її підірвали військові.

 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд