Польський король посилок Рафаль Бжоска із майже банкрута перетворився на мільярдера. Він вирішив не доставляти пакунки під двері кожного клієнта
Категорія
Інновації
Дата

Польський король посилок Рафаль Бжоска із майже банкрута перетворився на мільярдера. Він вирішив не доставляти пакунки під двері кожного клієнта

Засновник InPost Рафаль Бжоска конкурує із Amazon в інших країнах Європи, але сіетлівський гігант використовував шафки для доставки підприємця ще з того часу, коли Amazon став працювати у Польщі у березні. Фото SANDRA SOBOLEWSKA FOR FORBES

Майбутнє шопінгу в інтернеті може бути зовсім не за доставкою додому. В цьому впевнений польський мільярдер Рафаль Бжоска

Стояло літо 2016-го і справи у Рафаля Бжоски складалися не найкращим чином. На той час 38-річний польський підприємець майже два десятиліття витратив на перетворення InPost, студентського бізнесу, який займався поширенням купонів від різних супермаркетів, на комерційний поштовий бізнес, що приносив $120 млн на рік. Та конкуренція із державною поштовою службою давалася взнаки. Його борг складав $65 млн і він гарячково намагався знайти нових інвесторів у надії не потрапити до рук колектору.

«Я одразу говорив новим інвесторам: «Я хочу виплатити всі застави, кредити всім банкам, а також повернути борги всім людям, які позичали нам гроші», – пригадує Бжоска, якому тепер 43. – Інвесторів цікавила причина такої умови, тож я пояснював їм, що «хочу жити в цій країні, а імʼя у мене одне, як і одне обличчя».

Тих інвесторів цікавив не поштовий бізнес Бжоски, який був на межі виживання, а його спін-оф із автоматизованими шафками для електронних покупок, який бізнесмен започаткував у 2010-му. Amazon та інші онлайн-ритейлери доставляють замовлення до цих вуличних шафок розміром із холодильник, а клієнти потім самостійно забирають свої покупки.

Для встановлення однієї такої шафки треба приблизно $20 000. Вони набули популярності через те, що поштарі рідко залишають посилки на порозі, якщо вас немає вдома. Це усуває проблему крадіжок таких залишених на порогах посилок (54% американців кажуть, що посилки зникали з-під їхніх дверей), та якщо ти не почуєш дзвінок у двері від поштаря, то доведеться плентатися до поштового відділення.

На порозі банкрутства Бжоска вирішив закрити поштовий бізнес влітку 2016-го, до перемовин зі своїм рятівником, яким стала Advent International. Бостонська фірма приватного капіталу зробила InPost приватною компанією вже у квітні наступного року. Угода на $110 млн дала змогу виплатити борги компанії, а додаткові $125 млн допомогли за рік майже вдвічі збільшити мережу шафок для доставки – до 4400 штук.

Це була і приємна, і далекоглядна угода. Поляки пізно прийняли онлайн-шопінг, але до 2017-го продажі в електронній комерції стабільно росли на 20,4% щороку. Потім настала пандемія і покупки в інтернеті виросли на 36% лише за 12 місяців. Доходи InPost злетіли до $677 млн у 2020-му – це 104%. Шафки Бжоски приймають 36% усіх замовлень, які доставляють у Польщі.

«Було багато причин відмовити цій компанії, і багато хто так і зробив», – розповідає Пол Атефі, керівний директор у компанії KKR, яка дала InPost кредит на $145 млн для встановлення нових шафок у 2018-му. Зараз у Бжоски 11 734 шафки у Польщі та понад 1100 у Великій Британії, а ще кілька сотень в Італії.

«Та коли ми стали дивитися на результати кожної такої шафки, то цифри нас порадували. Іноді апарат окупався всього за півтора року… Ми любимо цю компанію».

Маржі теж можна позаздрити. Бжоска встановив тариф близько $2 за пакунок, а його витрати обмежуються встановленням шафки, зарплатами робітникам і орендою площі під шафки. У 2010-му InPost поклав собі до кишені $97 млн. «Наші автоматизовані шафки рік за роком подвоюють виторг», – каже він.

«У Польщі вони поставили собі за мету збільшити рентабельність за EBITDA на понад 50%, – говорить Девід Керстенс, аналітик в Jefferies International. – І це як порівняти з EBITDA поштових операторів на кшталт Royal Mail, що є значно меншою за 10%».

Марек Ружицкі, консультант Advent щодо угоди із InPost, каже, що встановлення шафок там, де від будинків і офісів до них «рукою подати», змінило бізнес. «Якщо тобі треба у зливу майже два кілометри плентатися до найближчої шафки, то це невесела перспектива. Але у Польщі найближча до мене шафка знаходиться у 350 метрах. Це майже як доставка додому, але зручніше».

Правило «рукою подати» в InPost засвоїли складним шляхом. Advent загальмувала план Бжоски щодо великого розширення на чотири континенти, який сильно виснажив компанію.

«Це класичний сценарій із харизматичним, завзятим підприємцем, який керує бізнесом, що занадто стрімко росте, – пояснює Ружицкі. – Та він взявся за надто багато проєктів тоді, коли у нього бракувало ресурсів».

InPost стала публічною компанією у січні на Амстердамській фондовій біржі, де її оцінили у $9,7 млрд. Зараз частка Бжоски у компанії оцінюється у $1,1 млрд. Він переконав інвесторів у тому, що його шафки – це дешевша, менш шкідлива для довкілля альтернатива загону вантажівок доставки, які курсують європейськими містами. Одна шафка може виконувати роботу 24 вантажівок, тому Бжоска впевнений, що «майбутнє саме за автоматизованими шафками».   

Поки Бжоска опановував бізнес із шафками, його головні конкуренти – європейські поштові сервіси, а також UPS і Amazon, які експериментували із шафками, – пішли іншим шляхом. Вони розвивали доставку під двері і підписували угоди із тисячами невеликих магазинів, щоб ті видавали замовлення і займалися поверненнями.

Це був швидкий, дешевий спосіб збільшення масштабів операцій на противагу шафкам, та розжарена пандемією торгівля онлайн принесла маленьким магазинам від Берліна до Більбао захаращені посилками приміщення і довгі черги на повернення. «Магазини за рогом – це зручно, але не для отримання інтернет-замовлень, і вже точно не під час пандемії», – каже Керстенс.  

Бжоска планує вийти переможцем – і розширитися Європою – за допомогою угоди на $675 млн, про яку оголосили у березні. За цією угодою він купує Mondial Relay, гіганта доставок, і встановлює свої шафки у найпопулярніших магазинах французької мережі.

Приголомшливі результати Бжоски не залишилися непоміченими. У Alibaba і Allegro – польського гіганта електронної комерції, який займає чверть продажів InPost, – тепер є шафки у Польщі, заразом європейські поштові гіганти, приміром, німецька Deutsche Post, тепер ставлять на автоматизовані шафки.

Цього разу Бжоска не слабкий суперник і без бою він здаватися не збирається. Він каже, що завдячує своєму знаку зодіаку і браслетам із намистинами, які мають недоречний вигляд із діловими костюмами, тим, що вистояв у перших раундах боротьби із поштовими важковаговиками. «Я сказав своїй команді: «Я – Скорпіон. Я виживу і ви виживите зі мною, бо такі вже Скорпіони – ми бʼємося до останнього».

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків