Родіон Єрошек, засновник Poster. /Олександра Сура
Категорія
Інновації
Дата

Родіон Єрошек спробував підкорити США і не досягнув успіху. Урок засвоєно: тепер його стартап Poster шукає клієнтів у країнах, не розбещених технологіями

Родіон Єрошек, засновник Poster. Фото Олександра Сура

Засновник сервісу з автоматизації кафе і ресторанів Poster Родіон Єрошек, 29, устиг відкрити, закрити і продати кілька бізнесів, пережити смерть партнера й обпектися на експансії. Його мета – зробити сервіс із виторгом $5 млн глобальним. Як знайти свою нішу, якщо до типових помилок стартапера додаються удари долі?

Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.

Ідея

Єрошек познайомився з іншим засновником Poster Олександром Рижковим перед вступом у Придніпровську державну академію будівництва та архітектури. Рижков навчався на третьому курсі. Хлопці потоваришували, але будувати вирішили IT-бізнес. На якому ґрунті? Єрошек – випускник елітного Ліцею інформаційних технологій, Рижков – син проректора ПДАБА з науки.

Першу спільну справу – студію веброзробки «Ноябрь» – відкрили у 2009 році. Найбільшим клієнтом стала дніпропетровська мережа кав’ярень Coffee Life. Для неї партнери розробляли сайти і систему лояльності. Заодно занурилися у внутрішню кухню ресторанного бізнесу.

Паралельно підприємливі студенти запустили сайт про ресторанне життя міста «Выходной». Третім до команди запросили студента Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ Фархада Фархадова. З Рижковим вони дружили із першого класу і разом грали у КВК. Стартапером Фархадов пробув недовго. Нині він працює в департаменті держмайна МВС. На відміну від нього, Єрошек довчатися не став – покинув архітектурний факультет на третьому курсі.

Ідей було більше, ніж вільного часу. «Выходной» заробляв на продажі знижкових карт у партнерські ресторани. Продавши 20 000 абонементів, засновники замислилися над тим, щоб пов’язати карти із системами управління закладів і збирати аналітику. Тим паче що і ресторатори скаржилися на якість софта, яким їм доводилося користуватися. Рижков запропонував не розмінюватися і написати POS-систему (від англійського Point of sale. – Forbes).

Технології

Розробка почалася у 2012-му. Єрошек писав код, Рижков продумував концепцію, Фархадов допомагав з юридичних питань. Засновники хотіли створити альтернативу громіздким і дорогим інструментам на кшталт розробленого ще у 1990-х російського R-Keeper. Йшлося не лише про функції. Зі свого продукту дніпряни викинули навіть складні терміни як-от «номенклатура» або «звіт про рух коштів».

Щоб користуватися Poster, рестораторам не потрібно було купувати термінали за кілька тисяч доларів – вистачало планшета і принтера. Всі дані про замовлення, рахунки, продажі і залишки обробляються і зберігаються у хмарі. Клієнтові потрібно оформити тільки щомісячну передплату: залежно від тарифу це обійдеться від 350 до 1475 грн на місяць.

На старті система була далека від досконалості – бракувало залучення фіскальних реєстраторів і нормального модуля для складського обліку. Компенсували зручністю. «З’явилася армія ранніх користувачів, які були готові спробувати продукт, навіть сирий», – розповідає Єрошек.

Допоміг ресторанний бум. Засновники Poster цілили в тих, хто лише починає справу. І щоразу влучали. Таким новачком був ресторатор Денис Жаткін: у 2017 році він відкрив свій перший паб «Кеди мистецтвознавця» в Дніпрі. Хмарну POS-систему обрав для експерименту – сподобалася гнучкість. Сьогодні в Жаткіна чотири ресторани. До первістка додалися «Кеди мистецтвознавця» в Києві, «Донерна» і «Каструлька праски варить рис» у Дніпрі. Для останнього проєкту Жаткін вибрав іншу систему автоматизації – знадобилося більше точності у бухгалтерських звітах і зв’язок із системою 1С.

Інвестиції

Улітку 2013 року на стартап-заході Hackers & Founders засновники Poster познайомилися з іншим дуетом підприємців – засновниками фонду 908.vc Андрієм Хорсєвим та Олексієм Іванкіним. Вони відомі завдяки своєму проєктові для аналізу відкритих даних Opendatabot.

Хорсєв з Іванкіним стали першими і наразі єдиними інвесторами Poster. Вони вклали $50 000 в обмін на міноритарну частку. Єрошек і Рижков до того часу встигли витратитися: з інших бізнесів і заощаджень на Poster пішло $150 000.

І студія розробки, і «Выходной» приносили кілька десятків тисяч доларів на місяць. Заради Poster із ними довелося попрощатися. Студію закрили у 2013 році, як того вимагали інвестори: це було однією з умов фінансування. «Выходной» продали за два роки – виторг стояв на місці, і фаундери охололи до проєкту. Poster зростав швидше і вийшов на операційний прибуток улітку 2015-го.

Трагедія

7 квітня 2016 року помер Олександр Рижков: уві сні зупинилося серце. Йому було 27 років. Єрошека ця новина настигла в поїзді. Перша думка була все покинути, але вирішив ще наполегливіше працювати – в пам’ять про друга.

«Коли Сашка не стало, дуже багато хто думав, що проєкт закриється, – розповідає його батько Ігор Рижков. – Він був душею, натхненником і стратегом». Рижков-старший, фахівець з інформатики та комп’ютерних систем, попервах допомагав синові порадами: яку обрати назву, яку модель монетизації.

У Poster досі працює дружина Олександра Рижкова Тетяна Гуменюк. Вона успадкувала його частку і відповідає за PR. Контрольний пакет у Єрошека, який обійняв посаду гендиректора. «Це, напевно, найкраща пам’ять про Сашка – що його ідея реалізується і розвивається», – говорить Рижков-старший.

Ринок

Штаб-квартира Poster розташована в Дніпрі – там працює основна частина команди зі 170 осіб. Але думками Єрошек уже далеко за межами України.

У квітні 2021 року послугами Poster користувалися 16 000 закладів. «У нас клієнти приблизно у 100 країнах», – каже Єрошек. Лідирує Україна – 6000 під’єднань, у Росії та інших країнах СНД – 8500 клієнтів.

90% заробітків Poster отримує від основного продукту – передплати на систему автоматизації. Найкраще продається тарифний план Business (975 грн на місяць, або 10 200 грн на рік). Передплата для «далекого зарубіжжя» в середньому на 20% дорожча.

Решту заробляють на модулях для доставки, онлайн-меню. Єрошек робить ставку на географічну експансію. «В Україні й СНД ми скоро впремося в стелю за новими під’єднаннями», – говорить він.

Експансія

Запуститися в Америці Poster намагався ще 2016 року. Грошей на залучення клієнтів не було, досвіду – також, продукт під місцеві закони не адаптували, перераховує помилки Єрошек. Крапку в «американському поході» поставила участь у NRA Show – найбільшій ресторанній виставці світу, де українців задавили конкуренти. «Ми зрозуміли, що це криваве місиво», – каже Єрошек.

Однак спроба не була марною. У Poster з’явилася якісна англомовна версія. Найактивніше її підключали мексиканці, не розбещені цифровими рішеннями. У Мексиці, за оцінкою Poster, орієнтовно 240 000 закладів, з них оцифровані в ліпшому разі 40 000. Решта, за давнім звичаєм, переважно ведуть облік на папері. «У плані проникнення технологій і навіть інтернету це як Україна п’ять – сім років тому», – говорить Єрошек.

На запуск офісу в Мехіко пішло два роки і $350 000. На початку 2021 року підрозділ вийшов на самоокупність. У мексиканській команді семеро людей – усі місцеві з досвідом у ресторанному бізнесі. У Poster 550 клієнтів з Мексики. «До кінця року хочемо довести до 1000 клієнтів, а потім виберемо наступну країну в Латинській Америці», – каже Єрошек.

Майбутнє

До пандемії Poster ріс на 50–70% на рік. У 2020-му доходи зросли лише на 5%, до $5,3 млн. Єрошек упевнений, що це тимчасова пауза. План на найближчий рік – вийти на колишні темпи, наростити виторг до $7,5 млн і прискорити експансію в Латинській Америці.

Poster – безцінний, віджартовується Єрошек на питання про оцінку компанії. «Думаю, нині це $15–20 млн», – додає він уже серйозно. Із теперішнім виторгом і географією продажів це адекватна оцінка, говорить керівний партнер венчурного фонду SMRK Андрій Довженко.

Засновникові Poster не дають спокою лаври канадської Lightspeed, у якої 115 000 підключень і капіталізація $9,5 млрд. Дійти до 100 000 клієнтів за п’ять років – мета складна, але досяжна, переконаний Єрошек. Якщо все вдасться, компанія може коштувати і $200–250 млн, прогнозує Довженко.

Знов шукати щастя у США Poster не збирається – ринки, що розвиваються, на думку Єрошека, перспективніші. Як обрати новий ринок? Усе дуже просто: багато ресторанів і мало конкурентів.

Матеріали по темі

26 вересня на Форумі «Енергія бізнесу» Forbes збирає регуляторів і лідерів бізнесу. Мета заходу — обговорити проблеми і знайти рішення, які дозволять зробити українську енергетику дешевою, рясною та стійкою. Встигніть купити квиток!

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні