Володимир Оляніцький і Алекс Ільяш запустили foodtech-стартап Choice. /з особистого архіву
Категорія
Інновації
Дата

Засновники фудтех-стартапу Choice перевіряють теорію, що криза – час для можливостей. Що в них виходить

5 хв читання

Володимир Оляніцький і Алекс Ільяш запустили foodtech-стартап Choice. Фото з особистого архіву

Алекс Ільяш і Володимир Оляніцький ледь не втратили дві тревел-компанії і запустили в рік початку пандемії фудтех-стартап. Тепер вони хочуть заробити мільйони на онлайн-сервісах для ресторанів

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.

Володимир Оляніцький, 27, і Алекс Ільяш, 27, дружать з раннього дитинства й управляють загальною компанією з Києва та Праги. Запущений менше року тому фудтехстартап Choice – не перший їхній спільний бізнес. 2012 року, незабаром після того, як Ільяш поїхав на навчання до Чехії, партнери заснували компанію Eurotrips – туроператора з молодіжними автобусними турами.

Через три роки їхні шляхи тимчасово розійшлися. Ільяш вирішив, що хоче спробувати себе в IT, продав свою частку й полетів шукати натхнення в Кремнієвій долині. Результатом пошуків став чеський стартап Davinci Travel System – онлайн-сервіс із бронювання готелів для туристичних операторів.

До минулої весни справи в обох фаундерів йшли непогано. Davinci зібрав €2,1 млн інвестицій, наростив річний оборот до 100 млн чеських крон (близько $4,5 млн) і збирався підкорювати азійські ринки. У Eurotrips у 2019 році була команда з 40 осіб та 10 000 клієнтів. З настанням пандемії коронавірусу про зростання і розвиток довелося забути – обороти бізнесів впали на 80–90%.

Натомість кафе й ресторани екстрено шукали рішення для доставки й самовивозу, а після ослаблення локдаунів – і для безконтактних меню. «Пʼять–шість років тому створювалися схожі проекти, – розповідає Оляніцький. – Але тоді ринок був не готовий до таких трансформацій». За останній рік тільки у США QR-меню зʼявилися в половині ресторанів, підрахували в Національній ресторанній асоціації.

Новий шанс друзі вирішили не втрачати і знову стали бізнес-партнерами. «Не було ні хвилини часу, щоб чекати, думати чи планувати», – описує запуск Choice Ільяш. Розробників, продажників і маркетологів шукати не довелося – до справи залучили співробітників із туристичних проектів, що залишилися без роботи. «Всі найвеличніші і найбільші компанії насправді були засновані в часи криз», – пояснює рішення перейти з туризму в не менш постраждалу ресторанну сферу Ільяш.

Кризове рішення

Основний продукт Choice – онлайн-меню. Фаундери зробили ставку на простоту та швидкість оформлення – замовник залишає заявку на платформі, рішення для нього роблять під ключ. Зараз у стартапа чотири тарифних плани – чим дорожче, тим більше функцій. Найпростіший, тільки з QR-меню, коштує $12 на місяць.

У більш «просунутому» пакеті Standart підключено онлайн- і офлайн-платежі, оформлення доставки чи самовивозу. Його, за словами фаундерів, купують найчастіше. Серед додаткових функцій – відгуки, аналітика, автоматичний переклад меню, збір клієнтської бази, SMS-повідомлення для гостей. Повний набір обійдеться в $71 на місяць.

У гіпотезу фаундерів повірили інвестори Davinci – виділили $100 000 на перевірку ідеї. Ще $150 000 засновники вклали зі своїх коштів. Закрити перший повноцінний раунд на $700 000 стартап планує до середини 2021 року. Тоді ж вкладення перших інвесторів, серед яких і європейський фонд Seedcamp, конвертуються в частки.

За сім місяців Choice наростив щомісячну виручку в Україні, Росії та Чехії до $20 000. «Ми ростемо на 30–40% на місяць», – уточнює Оляніцький.

Великі надії фаундери покладають на рішення для доставки й самовивозу. Популярні сервіси типу Rocket, Glovo, Uber Eats часто називають бенефіціарами пандемії. В Україні пік завантажень цих додатків був у березні 2020 року, підрахували в компанії GlobalLogic. У найпопулярнішого сервісу Rocket кількість замовлень у березні виросла на 40%, а наступного місяця подвоїлася.

За останні півроку закрилося 5% ресторанів, кафе і барів. Зате дрібних форматів – пекарень, кавʼярень, фаст-фудів – стало на 5–10% більше, описує ситуацію на українському ринку CEO сервісу Poster Родіон Єрошек. «При цьому доставки виросли на 30%», – додає він.

Засновники Choice вважають, що в них є серйозна перевага перед додатками для доставки – вони не беруть комісію з замовлень. Ресторанам вигідніше щомісяця платити фіксовану суму за сервіс, ніж віддавати 30–40% заробітку агрегатору, аргументує Ільяш.

Окрім того, це дешевше, ніж розробляти окремий сайт для доставки, вважає Оляніцький. «Більшість ресторанів, по суті, отримують сайт усього за $20 на місяць, – продовжує фаундер. – У нього вже включено всі важливі аспекти, підключено оплату, еквайринг».

Але рестораторам у такому випадку доведеться самостійно організовувати роботу курʼєрів і решту логістики, каже співзасновник сервісу доставки Rocket Станіслав Дмитрик. «Коли справа доходить до певної кількості замовлень, для багатьох це стає реальним головним болем і вже окремим бізнесом, – зазначає він. – Ти маєш фокусуватися не тільки на своєму ресторані, а й ще на своїй доставці». У Rocket впевнені, що понад 70% ринку доставки все одно залишаться за агрегаторами.

Посткризові плани

Спіймати момент засновникам Choice вдалося. «Вони зʼявилися в потрібний час у потрібному місці», – каже засновник фестивалів Ulichnaya Eda і фудкорту БУХТА Роман Тугашев. Сервіс онлайн-меню з функцією оплати прямо в додатку для БУХТИ він шукав ще до пандемії. Точок із вуличною їжею на локації багато, на вибір і оплату замовлень у декількох місцях гості витрачають багато часу, пояснює Тугашев. «Ми шукали можливість спростити їм це завдання», – продовжує він.

Диджиталізація ресторанного бізнесу тільки починається, вважає співзасновник платформи для запуску сервісів доставки їжі Dots Platform Ярослав Циганенко. І підкреслює, що прямих конкурентів в Україні в його продукту немає. «Choice, Justo, ServeMe, Stravopys та інші сервіси онлайн-меню за $10–20 на місяць – це прості інструменти, які вирішують конкретні точкові завдання», – зазначає Циганенко.

Фаундери Choice згодні з таким прогнозом і чекають закінчення карантинних обмежень. «Ресторани почнуть заробляти, в них зʼявляться гроші, вони стануть більш відкритими і будуть готові платити», – сподівається Ільяш. Але поки що їхні клієнти – Kiev Food Market, мережа «Чорноморка» та інші – знову на паузі через черговий локдаун.

Головне завдання засновників – набрати клієнтську базу. «Якщо у вас 100 000 закладів і ви продасте їм додаткову функцію за $2–3, у вас буде $200 000–300 000 доларів додаткового прибутку на місяць», – каже Ільяш. Зараз послугами Choice користуються 3000 закладів – третина на платних тарифних планах. Для порівняння, у Poster – 14 000 клієнтів, тільки в Києві – майже 1800.

Засновники фудтех-стартапу Choice перевіряють теорію, що криза – час для можливостей. Що в них виходить /Фото 1
Засновники фудтех-стартапу Choice перевіряють теорію, що криза – час для можливостей. Що в них виходить /Фото 2
Попередній слайд
Наступний слайд

Заходити на їхню територію та розробляти власну POS-систему Choice поки що не планує. У пріоритеті – подвоїти кількість клієнтів, що платять, до кінця 2021 року. Можливостей для цього вистачає – лише в Україні, Росії та Чехії, за підрахунками Оляніцького, близько 130 000 закладів. Зупинятися на цих ринках партнери не збираються.

«В ідеалі, мрія будь-якого стартапу – це Америка. Ми говоримо, думаємо та дивимося в тому напрямку», – каже Ільяш. Але поспіхом запускати продажі в США він не планує. Фаундери хочуть попрацювати в країнах Європи і СНД, зробити аналітику та вже потім змагатися з американськими конкурентами.

Про прибутковість засновники теж кажуть з обережністю: спочатку потрібно все ж таки наростити клієнтську базу. «Якщо рухатися в тому ж ритмі і з тією ж швидкістю, то через рік–півтора зможемо стати прибутковими», – каже Оляніцький.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Третій випуск 2025 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні