Споживачі звикли до доставки, і український стартап цим скористався. Тепер його завдання не розчинитися в натовпі конкурентів
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Подружжя Яна, 38, і Денис, 39, Кривенки вірять у нове покоління споживачів. Назва їхньої компанії Foodz Ukraine так і розшифровується – «їжа для покоління Z». З розрахунком на те, що готування поступово витіснить доставка, вони будують мережу «темних кухонь».
На кожній із них готують суші, супи, поке та шаурму для дюжини віртуальних ресторанів. Купити їжу можна тільки з доставкою, залів у закладів немає, замість офіціантів – курʼєри. Стартап запустився напередодні карантину й виріс з нуля до 14 локацій та обороту в 35 млн грн. Конкуренція посилюється з кожним днем, запити клієнтів стають все вищими. Як підтримувати вибухове зростання?
Ідея
Кривенки знають одне одного з дитинства – разом училися в школі в Кривому Розі. «Потім трохи не спілкувалися, а згодом зустрілися і як заспілкувалися!» – сміється Денис. «Так, що четверо дітей вийшло», – додає Яна. Вона відповідає за R&D, Денис – за стратегію.
Фінансист за освітою, Кривенко в середині 2000-х пройшов бізнес-загартування в холдингу Global Spirits Євгена Черняка. Займався дистрибуцією в Україні, Росії, де будував представництво в Кабардино-Балкарії, Чечні й Дагестані. «Мені набридло сидіти на засланні, як Мцирі, і я звільнився», – розповідає він. Повернувшись до України, замість алкогольних напоїв зайнявся безалкогольними в якості директора київської філії виробника соків «Вітмарк Україна».
З корпоративного сектора Кривенко швидко пішов у власний бізнес. Спочатку імпортував рибу. Коли в 2014 році курс долара поповз угору, переключився на імпортозаміщення – виробництво мармурової яловичини. За чотири роки його дітище компанія T-bone розрослася до виробництва ферментованих стейків, мережі дистрибуції та двох ресторанів – «Стейкбургер» на Борщагівці та T-bone на Позняках. Прибуток був, запасу стати компанією майбутнього – не було. У 2019-му подружжя продало бізнес, щоб почати спочатку. Суму угоди та покупця вони не розкривають.
«Назва «темні кухні» мені не була відома, але логіку я розумів», – каже засновник. Досвід у FMCG і ресторанній справі виявився доречним. Запуск Foodz Ukraine готували вісім місяців. Стартували в березні 2020-го, за кілька тижнів до першого локдауну.
Починали Кривенки з двох кухонь: власної на 100 кв.м і партнерської від Glovo. «Нам дали кімнатку на 12 кв.м, мовляв, давайте, дерзайте, – згадує Денис. – Ну, ми й почали». До літа 2021-го стартап відкрив 14 кухонь, із них 9 – свої, інші орендуються у Glovo. Кулінарні заготовки, з яких потім збирають готові страви, випускають у цеху на 700 кв.м.
Число віртуальних ресторанів зросло з чотирьох на старті до 12. Найкраще «зайшли» зрозумілі споживачам концепції – домашня кухня «Супчик Салатик», здорова їжа Greenbar Cafe, фастфуд Chackmak Doner, азійські «Лось.Ось» і «Шанхайський кіт».
Інвестиції
Одна кухня Foodz Ukraine коштує $75 000-100 000. Перші локації відкривали на свої: $150 000 витратили на MVP, весь запуск обійшовся, за оцінкою засновників, у кілька сотень тисяч. У середині 2020-го в стартапу зʼявився інвестор. З МХП Юрія Косюка подружжя збиралося домовитися про постачання продуктів. У підсумку – залучили фінансування.
Перший раунд був експериментом, каже радник голови правління МХП Дмитро Зозуля. Обіцяні фаундерами показники зростання замовлень здавалися захмарними. «Вони прийшли й підтвердили їх фактажем. Дуже здивували», – продовжує Зозуля. МХП провів другий транш.
Суму угоди сторони не розкривають. Усього в Foodz Ukraine вкладено понад $2 млн, уточнює Денис. Контроль залишився в засновників, холдинг отримав близько 20% компанії. Чи продовжить МХП інвестувати? «Якщо вважатимемо, що це розумно, має право на життя, обговоримо умови», – з обережним оптимізмом відповідає Зозуля. У засновника МХП серйозні плани. «Найімовірніше, ми змінимо всю ресторанну картину країни», – казав Косюк Forbes у кінці 2020 року.
«Пандемія вивела галузь уперед, можливо, на чотири чи пʼять років», – цитує видання Sifted засновника скандинавського оператора «темних кухонь» Curb Карла Тенгберга. Він запустив компанію в 2020-му і встиг привернути €23,2 млн. Для Європи це не рекорд. У липні 2020-го британський оператор «темних кухонь» Karma Kitchen привернув £252 млн. Усього за 2020 рік європейські фудтех-стартапи зібрали близько €2,7 млрд інвестицій, підрахувала компанія DigitalFoodLab.
В Україні про подібні чеки можна тільки мріяти. Мультиплікатори в фудтесі варіюються в діапазоні 8-25Х до run rate – ануалізованої місячної виручки, наводить приклад Зозуля з МХП. З таким підходом Foodz Ukraine давно коштував би понад $100 млн, зітхає Денис. Капіталізація й експансія, як і прибуток, поки що не в пріоритеті. Для розширення в Україні вистачить і нинішніх ресурсів.
За 2020 рік Foodz Ukraine приготував 100 000 замовлень, оборот компанії досяг 35 млн грн. У грудні 2021-го засновники планують обслуговувати 130 000 замовлень на місяць. Як цього досягти?
Кривенки – фанати розробленої в 1980-х теорії обмежень Еліяху Голдратта. Автор бізнес-бестселерів вважав, що в будь-якого бізнесу є пляшкові горлечка – вузькі місця, які стримують розвиток. Пляшкове горлечко «темних кухонь» – кількість і швидкість видачі їжі.
В середньому одна точка Foodz Ukraine готує 150 замовлень у день, на кожне витрачається 12 хвилин. Мета – вийти на 500, а потім і 1000 замовлень, вкладаючись у 5 хвилин. Потрібно тільки грамотно налаштувати процеси. Головне – не затягувати, щоб не опинитися потім у хвості черги, каже Денис.
Конкуренція
У березні 2020-го засновнику одеського оператора «темних кухонь» Smilefood Олександру Соколову здавалося, що він зірвав джек-пот. До липня захват згас. «Всі: ресторатори, інвестори, бізнесмени – почали дивитися в один бік – на доставку», – каже він.
Ідея ресторанів без залу сподобалась багатьом. «У порівнянні з липнем 2020 року, клієнтів, які працюють лише на доставку, стало вшестеро більше», – каже засновник і CEO сервісу з автоматизації кафе й ресторанів Poster Родіон Ерошек, до якого в Україні підключено понад 7500 закладів.
Десять кухонь – в Одесі, Миколаєві, Херсоні та Києві – Соколов будував вісім років. Glovo вперше заговорив про ресторани без залів навесні 2019-го, піднявши інвестраунд на $150 млн. За минулий рік іспанці відкрили в Україні шість «темних кухонь», або, як їх називають в компанії, «кук-румів», на 12 партнерів і півсотні ресторанних брендів. «Це найбільший хаб «хмарних кухонь» Glovo серед 22 країн присутності сервісу», – каже генеральний менеджер Glovo в Україні Дмитро Расновський.
У сервісу Rocket уже пʼять точок, до запуску готують ще дві. Стартап покриває ними 40% Києва, до кінця року планує охопити 90%. «Цього року ми відточили процеси, і підрозділ вийшов на прибутковість», – каже керівник напряму «темних кухонь» Rocket Юрій Смирнов.
Про інвестиції в «темні кухні» агрегатори не розповсюджуються. Glovo вклав у розвиток на українському ринку €55 млн, обтічно каже Расновський. У Rocket одна кухня на старті обходилася $100 000, з часом подешевшала на 20%, розповідає Смирнов.
Найбільша стаття витрат для Foodz Ukraine – продукти. На другому місці – комісійні сервісів доставки Glovo, Bolt і Rocket. У середньому агрегатори беруть 30% від вартості замовлення. Але заводити своїх курʼєрів Кривенки все одно не збираються – розраховують, що конкуренція вгамує апетити партнерів. На руку «темним рестораторам» вихід на український ринок китайського гіганта DiDi.
Запити клієнтів ростуть. Доставка за годину вже давно не котується, каже Смирнов, всі намагаються вкладатися в 30 хвилин. Прискорюватися потрібно на тлі невисокої маржинальності. Середній чек на замовлення їжі в Києві не перевищує $18, сходяться в оцінках конкуренти. «Якщо «темна кухня» досягає рентабельності в 5%, це перемога», – каже співзасновник Rocket Станіслав Дмитрик. Кривенко не згоден. «У разі налагодженої ефективності можна розраховувати на 15%», – стверджує він.
Майбутнє
У 2020 році світовий оборот «темних кухонь» виріс, за оцінкою Grand View Research, до $52 млрд. В Україні знайдеться місце ще для десятків операторів на зразок Foodz, впевнений Кривенко. Попереду, на його думку, мінімум пʼять-десять років бурхливого зростання, а тим часом покоління Z, яке народилося після 1997 року, виросте в зрілих споживачів
«Темні кухні» для Foodz Ukraine – не самоціль. Засновники хочуть побудувати оператора харчування, який посуне харчові корпорації. «Ми – не доставка, ми ті, у кого купують їжу», – каже Кривенко.
Як це зробити? Для початку максимально оцифрувати процеси – від замовлення й зберігання продуктів до видачі замовлень і доставки. Стартап придумав свою ERP-систему. Розробка – на аутсорсі, наступний етап – тестування та впровадження.
Планами Кривенки діляться неохоче. Завдання номер один – охопити українські мільйонники. Далі дивитися в бік Румунії чи Польщі. На цьому етапі стартапу вже знадобляться венчурні інвестори. Конкретики немає – не у всіх містах спочатку буде вигідно працювати. «Вся ця історія поки що не зовсім дружить із математикою», – визнає він. Розбиратися будуть по ходу.
Завдання-мінімум для стартапу – до кінця 2021 року увійти до першої трійки мереж, що доставляють їжу через агрегатори. Зараз там гіганти на кшталт McDonaldʼs, KFC і «Пузата Хата». А далі – рости разом із ринком. У шкільні роки Кривенко грав в аматорських командах КВН. «Кавеенщики – це про адаптивність, про те, як швидко вийти з ситуації», – каже він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.