25 найкращих роботодавців для ветеранів
Микола Гереженко працював підсобним робітником на підприємстві МХП з 2005 року. Після 24 лютого 2022-го він пішов на фронт, дістав у бою поранення, через яке впав у кому. Лікарям вдалося повернути Гереженка до життя. Але ветеран більше не міг виконувати важку фізичну роботу. Для нього створили нове робоче місце – завідувача господарства. Зараз він готується до фізичної реабілітації, яку оплатить компанія.
Для кожного ветерана МХП складають власний план з адаптації, що триває від шести до 18 місяців. Протягом цього часу демобілізований співробітник отримує юридичну підтримку, фізичну та психологічну реабілітацію, допомогу із професійної адаптації та розвитку соціальних звʼязків.
На кожному з етапів – кастомні рішення. Якщо ветеран не захоче одразу проходити процедури повернення, йому дадуть відпочити. Необхідна медична допомога – знайдуть санаторій чи лікарню. Є потреба у новій посаді – створять спеціальне робоче місце та навчальну програму.
50 найбільших експортерів України 2022
Як і до вторгнення, найбільший український виробник курятини отримує від експорту понад 50% свого щорічного доходу. Вже у квітні МХП відновив обсяг експорту продукції до довоєнного рівня, а за дев’ять місяців 2022‑го експортний напрям зріс на 32%, – до $1,1 млрд і становить 59% від загального виторгу. Агрохолдинг відзвітував про збиток $269 млн проти чистого прибутку в $377 млн в січні‑вересні 2021 року. Більшу частину продукції компанія експортує через чотири порти: Констанцу в Румунії, Гданськ у Польщі, Клайпеду в Литві та Копер у Словенії. На європейський ринок МХП постачає курячі напівтуші, які переробляє на власних підприємствах у Нідерландах та Словаччині. МХП домовляється про створення СП у Саудівській Аравії з місцевим лідером ринку виробництва м’яса Tanmiah Food Company. Підприємство розвиватиме птахівницькі господарства, комбікормові підприємства, а також створить інкубаторій потужністю 108 млн яєць на рік. Ціль – ліквідувати виробничий дефіцит курятини. 2022 року акції холдингу на Лондонській біржі подешевшали на 44,2%. На початку лютого 2023‑го МХП залучив кредит у $100 млн від ЄБРР.
50 найкращих роботодавців 2021
У МХП відмовилися від закріплених за працівниками місць ще до пандемії. «За одним столом можуть сидіти айтішник і маркетолог, які навчаються одне в одного нового», – каже головний власник компанії Юрій Косюк.
HR‑машина під керівництвом колишнього керівного партнера Deloitte Андрія Булаха працює безперервно: МХП шукає людей, навіть коли немає вакансій. Улітку агрохолдинг запустив програму «Шукаємо тебе, а не твій досвід». В анкеті відсутні графи про вік і трудовий досвід, а претендентам пропонують самостійно оцінити свої найсильніші компетенції. Проблему нестачі кадрів у регіонах МХП розв’язує за допомогою програми «Рекрут‑мобіль». Кадровики проводять співбесіди із кандидатами на місцях – у невеликих населених пунктах. У підсумку час від отримання заявки до виходу на роботу скоротився майже втричі – до шести днів.
Результативність та спільні цінності – ось вимоги Косюка до працівників. Основні цінності – правда, чесність, відвертість, любов до людей. Запорука успіху в бізнесі, на думку Косюка, – у свободі та щасті співробітників. У МХП можна приходити працювати без прив’язки до певного часу, користуватися спортзалом посеред робочого дня і проводити час у корпоративному барі. «Правильні люди на правильних місцях зроблять усе», – каже Косюк
25 найрозумніших компаній
Рік заснування: 1998
Рік запуску R&D‑відділу: 2019
Штат R&D‑відділу: 10
Інвестиції в R&D: понад 40 млн грн (2020 рік)
Керівники напряму: Олена Косюк, Микола Такзей
Коли основний власник МХП Юрій Косюк оголосив про курс на зближення зі споживачем, у компанії з’явилися два нові відділи: з R&D та інновацій. Обидва відповідають головному критерію для потрапляння у список Forbes – розробляють нові продукти.
R&D‑відділ працює над поліпшенням процесів усередині МХП, а також перепаковує в нові формати основний для компанії продукт – курятину. Нещодавно компанія випустила кулінарні конструктори. Роботи ведуть у R&D‑центрі площею понад 1000 кв. м, який відкрили влітку 2021 року під Києвом. Інвестиції у майданчик перевищили 30 млн грн – окрім виробництва тестових партій, там розташувалися школи кухарів та сенсорна лабораторія для фокус‑груп. Курує напрям Олена Косюк – голова департаменту технології, якості та безпеки харчової продукції МХП.
Окремо у МХП виділили інноваційний підрозділ, керувати яким влітку 2020 року покликали Миколу Такзея із Philip Morris International. Йому дозволені сміливіші експерименти. Команда з 10 осіб вигадує продукти, послуги й бізнес‑моделі, не властиві основному бізнесу МХП. «Готові заморожені страви, бульйони, супи – наша тема», – каже Такзей. У розробці також додаток, який допоможе людям дотримуватися здорового способу життя. «Ми будуємо цілісну екосистему сервісів, продуктів та партнерів компанії», – пояснює він.
За півтора року відділ інновацій випустив 10 пілотних продуктів. Ціна кожного експерименту – близько 1 млн грн. Кулінарна трансформація має підвищити EBITDA компанії з нинішніх $395 млн до $1 млрд, упевнений Косюк.
100 найбільших приватних компаній 2021
На початку року найбільший в Україні виробник курятини змінив назву з «Миронівський хлібопродукт» на МХП. Це частина трансформації компанії з сировинної в кулінарну, яку Юрій Косюк задумав у 2019 році. У 2020‑му птахівництво принесло компанії 68% доходу. Компанія хоче виробляти більше готової їжі та напівфабрикатів.
Улітку 2020‑го МХП відкрив R&D‑центр у Вишневому під Києвом. Проєктом займається дружина засновника Олена Косюк. Тут розробляють продукти ready to cook і ready to eat, створюють упаковки, тестують якість, навчають кухарів. Крім м’яса птиці у нових продуктах використовуватимуть яловичину – сировину забезпечить «Лубним’ясо», за 51% акцій якого МХП заплатив $788 000. Компанія позбувається неперспективних активів: за $2,7 млн продано Снятинську птахофабрику, за $671 000 – Добропільський елеватор.
100 найбільших приватних компаній 2020
Юрій Косюк, 52, підсилює роздрібний напрям «Миронівського хлібопродукту» – найбільшого в Україні виробника курятини. «МХП потихеньку йтиме до кулінарної компанії, яка годує людей», – розповів він LIGA.net у лютому. Влітку 2020 року компанія відкрила гастростудію «Секрети шефа», пілотну сендвічну «ХО перекусити?» і пʼять гастрономів «Мʼясомаркет» у форматі «біля будинку», де крім мʼяса продаються хліб, випічка, молочні продукти, бакалія, овочі та фрукти. У 2020‑му МХП планує запустити 50–75 таких гастрономів, а до кінця 2021 року довести їх кількість до 1000. Передбачається, що «Мʼясомаркети» поглинуть частину з 1750 торгових точок мережі «Наша Ряба» і стануть основним роздрібним бізнесом МХП. На решту магазинів «Ряби», які Косюк розвивав з 2003 року, очікують ребрендинг і переформатування.
У липні МХП запустив ще один напрям бізнесу. Під брендом Kurator компанія продає ресторанам, кафе та готелям спеціально підібраний і упакований асортимент курятини. У найближчих планах будівництво заводу з виробництва бульйонів, які будуть продаватися через автомати. Вартість проєкту – $12–15 млн.
Фінансову подушку для експериментів забезпечують 5,6 млрд грн чистого прибутку, отриманого МХП у 2019 році. Незважаючи на погіршення результатів у першій половині 2020‑го (виручка знизилася на 8%, до $867 млн), Косюк поки що не збирається переглядати плани.