Інформація про МХП

Виторг: 110,5 млрд грн (2023), АПК

МХП
Прибуток: 5,2 млрд грн (2023 рік)
8 місце
100 найбільших приватних компаній України 2021

Профайл

Кількість працівників
28 000
Керівник
Юрій Косюк
Власник
Юрій Косюк
Річний приріст виторгу
-3%
Центральний офіс
Київ
Чиста середньомісячна винагорода (2020)
11 836 грн
Керівник HR
Андрій Булах
Показник work-life balance
85%
Кількість працівників, які повернулись із лав ЗСУ
167

202 бізнес-чемпіони 2024

МХП продовжує трансформацію, яку розпочала ще 2019 року, з перетворення із сировинної компанії на кулінарну. У 2024-му активізувалася на ринку поглинань. Менш ніж за пів року МХП придбала три компанії, які, за оцінкою Forbes, обійшлися у $35 млн. Це «Овочева скарбниця» – актив, навколо якого компанія вибудовує експертизу в овочевому сегменті (раніше МХП не займалася свіжими овочами). «Український м’ясний хутір», яка займається виробництвом та дистрибуцією мʼясо-ковбасних виробів, та KTL Ukraine. Щодо останньої, то це перша інвестиція у логістичний бізнес, говорять у МХП. Вона дозволить холдингу масштабуватися у морських перевезеннях.

Це далеко не все. «Наразі працюємо над угодами більш як на $200 млн», – говорить заступник голови правління з інвестиційної діяльності МХП Дмитро Зозуля. І додає, що якщо будуть варіанти M&A за кордоном, то розглядатимуть і їх.

Останні 12 місяців компанія шукала можливості розширити свою експансію на закордонних ринках. У МХП давня історія із Саудівською Аравією. Ще з 2015 року для Юрія Косюка ця країна була стратегічним напрямом. Свого часу компанія навіть була першим українським виробником, якому саудити дозволили експортувати мʼясо птиці. Цього року АМКУ дозволив їй та Desert Hills Veterinary (DHV) відкрити спільне підприємство у Саудівській Аравії. DHV є дочірнім підприємством Tanmiah Food Company.

МХП належатиме 45% акцій. Інвестиції партнерів – понад $53,3 млн – підуть на будівництво інкубатора, комбікормового заводу та птахоферм із потужністю понад 1 млн батьківських стад та 175 млн інкубаційних яєць за рік.

У вересні 2024-го саудівський фонд SALIC купив 12,6% (ринкова вартість – $54 млн) акцій МХП, які перебувають у вільному біржовому обігу. Ця інвестиція відповідає інвестиційному профілю SALIC і повʼязана із забезпеченням продовольчої безпеки країни. Фонд скористався тим, що з початку повномасштабного вторгнення акції МХП впали майже вдвічі. У МХП запевнили, що ця угода не вплине на операційну діяльність компанії, а частка акцій Косюка не змінилася, він і надалі є мажоритарним власником.

МХП ця угода дозволить посилити власні позиції на ринках країн Близького Сходу. Така диверсифікація важлива, враховуючи що ЄС нещодавно ввів обмеження на експорт українського м’яса птиці. У МХП є фабрики у Словенії, Хорватії, Сербії, Боснії та Герцеговині, якими вона володіє через Perutnina Ptuj.

У 2023 році холдинг займав 1% європейського ринку курятини. Попри негативні випади європейських виробників курятини, МХП продовжила у 2024-му розширювати бізнес у Європі. Її Perutnina Ptuj вже отримала дозвіл від АМКУ на придбання низки албанських компаній із виробництва та переробки м’яса птиці.

Ще одним напрямом, куди рухається МХП, є біоенергетика. До кінця цього року планує ввести в експлуатацію два біометанові заводи потужністю 35 млн куб. м. Також у планах МХП до 2025 року побудувати вітроелектростанцію потужністю 60 мВт.

25 найбільших інвесторів країни

«За 10 років ми бачимо себе кулінарною компанією, а не сировинною», – каже заступник голови правління МХП Юрій Мельник.

У 2023-му інвестиції у напрям продажів готової продукції зросли у 2,5 раза, більш як до 900 млн грн. У портфелі компанії 16 кулінарних брендів та 1500 торгових точок: магазини «Мʼясомаркет», «Їжа Свіжа», «Наша Ряба»; 180 закладів «Döner Маркет» (франчайзингові та власні).

Серед придбань 2023-го – компанія «Овочева скарбниця», яка спеціалізується на переробці й консервуванні фруктів та овочів, виробництві готової їжі та страв.

МХП торік подвоїла інвестиції у зелену енергетику. План до кінця 2025-го – побудувати вітроелектростанцію потужністю 60 МВт.

Топ інвестиційних проєктів 2023 року 

Заміна обладнання, техніки та автомобілів, капітальні ремонти – 2,4 млрд грн.

Проєкти збільшення ефективності виробництва – 1,8 млрд грн.

Зелена енергетика – 730 млн грн.

50 найкращих роботодавців 

З початку великого вторгнення холдинг Юрія Косюка збільшив штат на 700 осіб.

«Розшифровуємо назву компанії MHP як Many Happy People», – каже Deputy CEO МХП Андрій Булах. 2023 року компанія витратила $1,2 млн на оцінку компетенцій, навчання та розвиток (hard та soft skills), програми у напрямі благополуччя (wellbeing). І стільки ж на облаштування й ремонти офісів та гуртожитків.

2900 співробітників МХП пішли на фронт, понад 290 повернулося до роботи. Бюджет ветеранської програми «МХП поруч» у 2024 році – 100 млн грн. Кошти спрямовано на підтримку військових, ветеранів, їхніх родин у громадах, де розташовані підприємства МХП. Із запитами працює Центр із взаємодії з військовими та ветеранами, а також відкрито безкоштовну цілодобову гарячу лінію. У 2023‐му компанія виплатила мобілізованим працівникам 697 млн грн.

Цитата з анкет: «На базі компанії працює команда психологів, до яких можна звернутись у будь який час із особистим запитом».

20 ефективних агрокомпаній України

МХП, який входить у трійку найефективніших агрокомпаній, має одну з найвищих часток переробки у виторгу серед учасників списку – 95%. За два воєнні роки найбільший виробник та експортер курятини в Україні збільшив річні інвестиції в 1,8 раза, до $263 млн. «Це інвестиції у розвиток кулінарного бізнесу МХП, впровадження сучасних технологій передусім у напрями агро та food, а також розвиток зеленої енергетики», – каже заступник голови правління з агробізнесу МХП Сергій Доброгорський. В агронапрямку за 2023 рік компанія реалізувала 28 інвестпроєктів на $14,5 млн. З початку російського вторгнення холдинг Юрія Косюка збільшив штат на 700 фахівців.

В ухваленій у 2023 році стратегії на п’ять років визначено такі пріоритети: збереження родючості ґрунтів, диджиталізація виробничих процесів, створення продуктів із доданою цінністю, піклування про команду, визнання працівників та підтримка молодих талантів.

Група продовжує трансформацію в кулінарну компанію. У портфелі 15 брендів, що виготовляють готову їжу. Власний ритейл включає 250 магазинів «Мʼясомаркет» і понад 160 фастфуд-точок «Döner Маркет» (обидві працюють за франчайзинговою моделлю). Компанія не розкриває плани на 2024 рік, дотримуючись принципу «спочатку зроби, потім говори».

200 лідерів української економіки 2023

Експортний виторг найбільшого виробника курятини зріс на 52% у першому півріччі 2023 року, до $973 млн. Чистий прибуток МХП сягнув $67 млн у порівнянні зі збитком у $89 млн у січні – червні 2022‐го. Дохід перевищив $1,55 млрд, що на 35% більше за результат попереднього року.

МХП, продажі якого в ЄС залежать від квот на імпорт птиці, намагається посилити позиції на Близькому Сході. У вересні агрохолдинг створив спільне підприємство з компанією DHV у Саудівській Аравії. Партнери планують інвестувати близько $50 млн у фермерські господарства виробничою потужністю 175 млн інкубаційних яєць на рік і комбікормовий завод для птиці.

25 найкращих роботодавців для ветеранів

Микола Гереженко працював підсобним робітником на підприємстві МХП з 2005 року. Після 24 лютого 2022-го він пішов на фронт, дістав у бою поранення, через яке впав у кому. Лікарям вдалося повернути Гереженка до життя. Але ветеран більше не міг виконувати важку фізичну роботу. Для нього створили нове робоче місце – завідувача господарства. Зараз він готується до фізичної реабілітації, яку оплатить компанія.

Для кожного ветерана МХП складають власний план з адаптації, що триває від шести до 18 місяців. Протягом цього часу демобілізований співробітник отримує юридичну підтримку, фізичну та психологічну реабілітацію, допомогу із професійної адаптації та розвитку соціальних звʼязків.

На кожному з етапів – кастомні рішення. Якщо ветеран не захоче одразу проходити процедури повернення, йому дадуть відпочити. Необхідна медична допомога – знайдуть санаторій чи лікарню. Є потреба у новій посаді – створять спеціальне робоче місце та навчальну програму.

50 найбільших експортерів України 2022

Як і до вторгнення, найбільший український виробник курятини отримує від експорту понад 50% свого щорічного доходу. Вже у квітні МХП відновив обсяг експорту продукції до довоєнного рівня, а за дев’ять місяців 2022‑го експортний напрям зріс на 32%, – до $1,1 млрд і становить 59% від загального виторгу. Агрохолдинг відзвітував про збиток $269 млн проти чистого прибутку в $377 млн в січні‑вересні 2021 року. Більшу частину продукції компанія експортує через чотири порти: Констанцу в Румунії, Гданськ у Польщі, Клайпеду в Литві та Копер у Словенії. На європейський ринок МХП постачає курячі напівтуші, які переробляє на власних підприємствах у Нідерландах та Словаччині. МХП домовляється про створення СП у Саудівській Аравії з місцевим лідером ринку виробництва м’яса Tanmiah Food Company. Підприємство розвиватиме птахівницькі господарства, комбікормові підприємства, а також створить інкубаторій потужністю 108 млн яєць на рік. Ціль – ліквідувати виробничий дефіцит курятини. 2022 року акції холдингу на Лондонській біржі подешевшали на 44,2%. На початку лютого 2023‑го МХП залучив кредит у $100 млн від ЄБРР.

50 найкращих роботодавців 2021

У МХП відмовилися від закріплених за працівниками місць ще до пандемії. «За одним столом можуть сидіти айтішник і маркетолог, які навчаються одне в одного нового», – каже головний власник компанії Юрій Косюк.

HR‑машина під керівництвом колишнього керівного партнера Deloitte Андрія Булаха працює безперервно: МХП шукає людей, навіть коли немає вакансій. Улітку агрохолдинг запустив програму «Шукаємо тебе, а не твій досвід». В анкеті відсутні графи про вік і трудовий досвід, а претендентам пропонують самостійно оцінити свої найсильніші компетенції. Проблему нестачі кадрів у регіонах МХП розв’язує за допомогою програми «Рекрут‑мобіль». Кадровики проводять співбесіди із кандидатами на місцях – у невеликих населених пунктах. У підсумку час від отримання заявки до виходу на роботу скоротився майже втричі – до шести днів.

Результативність та спільні цінності – ось вимоги Косюка до працівників. Основні цінності – правда, чесність, відвертість, любов до людей. Запорука успіху в бізнесі, на думку Косюка, – у свободі та щасті співробітників. У МХП можна приходити працювати без прив’язки до певного часу, користуватися спортзалом посеред робочого дня і проводити час у корпоративному барі. «Правильні люди на правильних місцях зроблять усе», – каже Косюк

25 найрозумніших компаній

Рік заснування: 1998

Рік запуску R&D‑відділу: 2019

Штат R&D‑відділу: 10

Інвестиції в R&D: понад 40 млн грн (2020 рік)

Керівники напряму: Олена Косюк, Микола Такзей

Коли основний власник МХП Юрій Косюк оголосив про курс на зближення зі споживачем, у компанії з’явилися два нові відділи: з R&D та інновацій. Обидва відповідають головному критерію для потрапляння у список Forbes – розробляють нові продукти.

R&D‑відділ працює над поліпшенням процесів усередині МХП, а також перепаковує в нові формати основний для компанії продукт – курятину. Нещодавно компанія випустила кулінарні конструктори. Роботи ведуть у R&D‑центрі площею понад 1000 кв. м, який відкрили влітку 2021 року під Києвом. Інвестиції у майданчик перевищили 30 млн грн – окрім виробництва тестових партій, там розташувалися школи кухарів та сенсорна лабораторія для фокус‑груп. Курує напрям Олена Косюк – голова департаменту технології, якості та безпеки харчової продукції МХП.

Окремо у МХП виділили інноваційний підрозділ, керувати яким влітку 2020 року покликали Миколу Такзея із Philip Morris International. Йому дозволені сміливіші експерименти. Команда з 10 осіб вигадує продукти, послуги й бізнес‑моделі, не властиві основному бізнесу МХП. «Готові заморожені страви, бульйони, супи – наша тема», – каже Такзей. У розробці також додаток, який допоможе людям дотримуватися здорового способу життя. «Ми будуємо цілісну екосистему сервісів, продуктів та партнерів компанії», – пояснює він.

За півтора року відділ інновацій випустив 10 пілотних продуктів. Ціна кожного експерименту – близько 1 млн грн. Кулінарна трансформація має підвищити EBITDA компанії з нинішніх $395 млн до $1 млрд, упевнений Косюк.

100 найбільших приватних компаній 2021

На початку року найбільший в Україні виробник курятини змінив назву з «Миронівський хлібопродукт» на МХП. Це частина трансформації компанії з сировинної в кулінарну, яку Юрій Косюк задумав у 2019 році. У 2020‑му птахівництво принесло компанії 68% доходу. Компанія хоче виробляти більше готової їжі та напівфабрикатів.

Улітку 2020‑го МХП відкрив R&D‑центр у Вишневому під Києвом. Проєктом займається дружина засновника Олена Косюк. Тут розробляють продукти ready to cook і ready to eat, створюють упаковки, тестують якість, навчають кухарів. Крім м’яса птиці у нових продуктах використовуватимуть яловичину – сировину забезпечить «Лубним’ясо», за 51% акцій якого МХП заплатив $788 000. Компанія позбувається неперспективних активів: за $2,7 млн продано Снятинську птахофабрику, за $671 000 – Добропільський елеватор.

100 найбільших приватних компаній 2020

Юрій Косюк, 52, підсилює роздрібний напрям «Миронівського хлібопродукту» – найбільшого в Україні виробника курятини. «МХП потихеньку йтиме до кулінарної компанії, яка годує людей», – розповів він LIGA.net у лютому. Влітку 2020 року компанія відкрила гастростудію «Секрети шефа», пілотну сендвічну «ХО перекусити?» і пʼять гастрономів «Мʼясомаркет» у форматі «біля будинку», де крім мʼяса продаються хліб, випічка, молочні продукти, бакалія, овочі та фрукти. У 2020‑му МХП планує запустити 50–75 таких гастрономів, а до кінця 2021 року довести їх кількість до 1000. Передбачається, що «Мʼясомаркети» поглинуть частину з 1750 торгових точок мережі «Наша Ряба» і стануть основним роздрібним бізнесом МХП. На решту магазинів «Ряби», які Косюк розвивав з 2003 року, очікують ребрендинг і переформатування.

У липні МХП запустив ще один напрям бізнесу. Під брендом Kurator компанія продає ресторанам, кафе та готелям спеціально підібраний і упакований асортимент курятини. У найближчих планах будівництво заводу з виробництва бульйонів, які будуть продаватися через автомати. Вартість проєкту – $12–15 млн.

Фінансову подушку для експериментів забезпечують 5,6 млрд грн чистого прибутку, отриманого МХП у 2019 році. Незважаючи на погіршення результатів у першій половині 2020‑го (виручка знизилася на 8%, до $867 млн), Косюк поки що не збирається переглядати плани.

Поруч в рейтингу «100 найбільших приватних компаній України 2021»
ТЕДІС Україна /DR
Виторг 54,8 млрд грн
Прибуток 244 млн грн
Епіцентр К
Виторг 50,4 млрд грн
Прибуток 3,2 млрд грн
Участь в рейтингах
Попередній слайд
Наступний слайд
Статті по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Останні новини по темі
Попередній слайд
Наступний слайд