Єдиний спосіб зрозуміти, що робити, – робити хоча б що-небудь, пише в бестселері «Важливі роки» американський психолог Мег Джей. Її книга однією з перших з'явилася в сервісі Headway, який продає підписку на стислі перекази літератури з бізнесу й саморозвитку. За два з половиною роки додаток завантажили 7 млн разів, при цьому з початку 2021-го щомісяця додається близько 0,5 млн нових користувачів
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Засновник Headway Антон Павловський, 36, шкодує про те, що витратив свої «важливі роки» майже даремно. ITшник за освітою, він сім років пропрацював фінансовим аналітиком. До технологічного бізнесу потрапив тільки в 2014-му, влаштувавшись у Genesis IT-аналітиком. Виріс до продакт-менеджера, керував сервісом знайомств за інтересами Convo. З дейтингом не склалося – проєкт згорнули незабаром після запуску. Новою ідеєю Павловського став продаж «книжкового концентрату».
Ця ніша не така вже й нова. Один із лідерів ринку німецький Blinkist заснований у 2012 році. На початку 2019-го у нього було більше 6 млн користувачів, 2500 самарі і $34,8 млн інвестицій. Прочитати конспекти популярної нехудожньої літератури можна і на Amazon, де їх продають по $2-3 за штуку.
Відмінність Headway – в упаковці контенту. Павловський зробив фітнес-додаток для мозку: можна ставити цілі, відслідковувати прогрес і проходити челендж на кшталт «прочитати 30 книг за 30 днів».
«Це не звучить як грошова ідея, але при уважному розгляді поєднує можливість заробити і правильну, зрозумілу мету», – каже керуючий партнер Flyer One Ventures (до вересня 2021 Genesis Investments) Віталій Лаптенок. У Genesis повірили в інфобізнес і виділили на розробку першої версії трьох співробітників і два місяці на розвиток. У березні 2019-го Headway запустився на Android, через кілька тижнів – на iOS.
Headway працює за freemium-моделлю. Частина з 1000 самарі доступна безкоштовно. Необмежений доступ і додаткові функції коштують $12,99 на місяць або $89,99 на рік. Вартість річної передплати у Blinkist – така сама. Без підписки німецький сервіс надсилає користувачеві на свій розсуд один конспект у день.
Купувати авторські права для викладу книг не потрібно. Вони на 90% складаються з оригінального тексту і вважаються самостійним твором. В Європі та Україні автору належить в середньому 10% від оптових продажів книги, зрідка доходить до 20%, розповідає CEO видавництва «Фоліо» Олександр Красовицький.
Genesis запуск обійшовся менше ніж у $5 млн, каже Лаптенок. «Проєкт уже прибутковий», – стверджує він. Основні статті витрат – реклама і створення контенту.
За вісім місяців 2021-го додаток завантажили близько 3 млн разів. Активних користувачів – до 2 млн на місяць, 300 000 із них купили підписку. «Місячна виручка у нас понад $1 млн», – пишається Павловський.
Заробляти на самарі можна з першого дня, підтверджує співзасновник і головний виконавчий директор російськомовного сервісу Smart Reading Михайло Іванов. У 2014 році він продав свою частку у видавництві «Манн, Іванов і Фербер», емігрував до США і разом із партнером запустив свій стартап. 2020 року, за даними «Спарк-Інтерфакс», Smart Reading отримала $1,9 млн виручки і майже $585 000 чистого прибутку. Серед клієнтів – російський ВТБ, MasterCard і український monobank.
«Blinkist і Headway йдуть від технологій до контентного бізнесу, – каже Іванов. – Ми ж – від контенту до технологій». Headway націлений на мас-маркет, в розрахунку на користувачів 24-40 років із дуже різними інтересами, каже Павловський. Лише цікавими самарі їх не втримати.
Увага читачів – головна валюта Headway. Приваблює їх легкий популярний контент, спеціалізованих складних книг у додатку немає. Залишитися, купити підписку й поглинати все більше самарі, на думку Павловського, допомагає гейміфікація.
Підхід намацали не одразу. Павловському досі соромно за першу версію продукту. Начитку аудіосамарі здійснювали алгоритми, і користувачі постійно скаржилися на роботизований голос. З професійними читцями справа пішла жвавіше. Друга вдала знахідка – челенджі, в яких беруть участь до половини користувачів.
Додаток працює на семи мовах. Основна увага на англійську: 40% читачів Headway зі США, стільки ж сумарно приходить із Великої Британії, Канади, Австралії, Індії. Наступна точка зростання – іспанська. Контент-команда налічує 45 осіб: вони щодня читають, пишуть, редагують і озвучують нові перекази.
На виготовлення одного самарі англійською йде три-чотири тижні. Щоб рухатися швидше, потрібно розширити команду. «Це пляшкове горлечко», – зітхає Павловський. Знайти авторів, які горять місією стартапу, не так просто.
У пікові зимові місяці 2021 року Headway отримував по 600 000 завантажень, влітку в середньому по 400 000–500 000. Павловський розраховує до грудня 2021-го дорости до 9–10 млн зареєстрованих користувачів. «Довгострокова мета – стати єдинорогом», – каже він.
Чи реалістично це? У 2018 році Blinkist оцінили в п'ять виручок: компанія залучила $18,8 млн при оцінці $120 млн і виручці близько $23 млн. Щоб стати єдинорогом із мультиплікатором 5, Headway необхідно збільшити кількість платних передплатників вдесятеро і довести виручку до $200 млн на рік. Інший варіант – диверсифікувати джерела доходу.
Половину виручки Smart Reading приносять друковані книги (збірники самарі) та календарі. Але Павловського видавничий бізнес не цікавить: складно масштабуватися та багато бар'єрів. У 2020-му світовий книжковий ринок, за оцінкою ResearchAndMarkets, виріс на 5,4% – до $87,9 млрд. Підігрітий пандемією EdTech – у рази більше. В 2025-му користувачі витратять на освітні послуги $404 млрд, прогнозує HolonIQ. «Наша ніша – edutainment, на стику між освітою і розвагами», – зауважує Павловський.
Єдинороги тут зустрічаються частіше. У травні 2021-го американська MasterClass з курсами від Гордона Рамзі, Джеймса Кемерона та інших зірок залучила $225 млн. Оцінка стартапа після цього раунду зросла втричі – до $2,75 млрд. Гроші в нішу саморозвитку полилися рікою ще й тому, що змінився зміст поняття «продуктивність». «У сфері інтелектуальної праці продуктивність уперше в історії сучасної економіки стала особистою справою кожного», – пише Кел Ньюпорт в New Yorker. Хочеш бути кращим – знайди спосіб вчитися швидше й ефективніше за інших.
Edutainment – хороший перший крок, але не заміна серйозним продуктам, вважає засновник онлайн-курсів Prometheus Іван Примаченко. Він користується Blinkist і Headway для швидкого огляду літератури. «Читаю самарі, визначаюся, на чому хочу зупинитися», – каже він.
«Ми допомагаємо людям вибрати, яку книгу прочитати», – підтверджує Павловський. Самарі – перший крок, далі будуть інфографіки за книгами, авторські курси, персоналізовані плани саморозвитку. Головне – упакувати контент щільніше, навіть девятисторінкові скорочення користувачі Headway дочитують в середньому на 66%.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.