Єдиний спосіб зрозуміти, що робити, – робити хоча б що-небудь, пише в бестселері «Важливі роки» американський психолог Мег Джей. Її книга однією з перших з'явилася в сервісі Headway, який продає підписку на стислі перекази літератури з бізнесу й саморозвитку. За два з половиною роки додаток завантажили 7 млн разів, при цьому з початку 2021-го щомісяця додається близько 0,5 млн нових користувачів
Форум «Вільна» повертається 20 лютого, щоб стати вашим джерелом ідей, знайомств і можливостей. Долучайтеся до заходу за посиланням! 🎟
Засновник Headway Антон Павловський, 36, шкодує про те, що витратив свої «важливі роки» майже даремно. ITшник за освітою, він сім років пропрацював фінансовим аналітиком. До технологічного бізнесу потрапив тільки в 2014-му, влаштувавшись у Genesis IT-аналітиком. Виріс до продакт-менеджера, керував сервісом знайомств за інтересами Convo. З дейтингом не склалося – проєкт згорнули незабаром після запуску. Новою ідеєю Павловського став продаж «книжкового концентрату».
Ця ніша не така вже й нова. Один із лідерів ринку німецький Blinkist заснований у 2012 році. На початку 2019-го у нього було більше 6 млн користувачів, 2500 самарі і $34,8 млн інвестицій. Прочитати конспекти популярної нехудожньої літератури можна і на Amazon, де їх продають по $2-3 за штуку.
Відмінність Headway – в упаковці контенту. Павловський зробив фітнес-додаток для мозку: можна ставити цілі, відслідковувати прогрес і проходити челендж на кшталт «прочитати 30 книг за 30 днів».
«Це не звучить як грошова ідея, але при уважному розгляді поєднує можливість заробити і правильну, зрозумілу мету», – каже керуючий партнер Flyer One Ventures (до вересня 2021 Genesis Investments) Віталій Лаптенок. У Genesis повірили в інфобізнес і виділили на розробку першої версії трьох співробітників і два місяці на розвиток. У березні 2019-го Headway запустився на Android, через кілька тижнів – на iOS.
Headway працює за freemium-моделлю. Частина з 1000 самарі доступна безкоштовно. Необмежений доступ і додаткові функції коштують $12,99 на місяць або $89,99 на рік. Вартість річної передплати у Blinkist – така сама. Без підписки німецький сервіс надсилає користувачеві на свій розсуд один конспект у день.
Купувати авторські права для викладу книг не потрібно. Вони на 90% складаються з оригінального тексту і вважаються самостійним твором. В Європі та Україні автору належить в середньому 10% від оптових продажів книги, зрідка доходить до 20%, розповідає CEO видавництва «Фоліо» Олександр Красовицький.
Genesis запуск обійшовся менше ніж у $5 млн, каже Лаптенок. «Проєкт уже прибутковий», – стверджує він. Основні статті витрат – реклама і створення контенту.
За вісім місяців 2021-го додаток завантажили близько 3 млн разів. Активних користувачів – до 2 млн на місяць, 300 000 із них купили підписку. «Місячна виручка у нас понад $1 млн», – пишається Павловський.
Заробляти на самарі можна з першого дня, підтверджує співзасновник і головний виконавчий директор російськомовного сервісу Smart Reading Михайло Іванов. У 2014 році він продав свою частку у видавництві «Манн, Іванов і Фербер», емігрував до США і разом із партнером запустив свій стартап. 2020 року, за даними «Спарк-Інтерфакс», Smart Reading отримала $1,9 млн виручки і майже $585 000 чистого прибутку. Серед клієнтів – російський ВТБ, MasterCard і український monobank.
«Blinkist і Headway йдуть від технологій до контентного бізнесу, – каже Іванов. – Ми ж – від контенту до технологій». Headway націлений на мас-маркет, в розрахунку на користувачів 24-40 років із дуже різними інтересами, каже Павловський. Лише цікавими самарі їх не втримати.
Увага читачів – головна валюта Headway. Приваблює їх легкий популярний контент, спеціалізованих складних книг у додатку немає. Залишитися, купити підписку й поглинати все більше самарі, на думку Павловського, допомагає гейміфікація.
Підхід намацали не одразу. Павловському досі соромно за першу версію продукту. Начитку аудіосамарі здійснювали алгоритми, і користувачі постійно скаржилися на роботизований голос. З професійними читцями справа пішла жвавіше. Друга вдала знахідка – челенджі, в яких беруть участь до половини користувачів.
Додаток працює на семи мовах. Основна увага на англійську: 40% читачів Headway зі США, стільки ж сумарно приходить із Великої Британії, Канади, Австралії, Індії. Наступна точка зростання – іспанська. Контент-команда налічує 45 осіб: вони щодня читають, пишуть, редагують і озвучують нові перекази.
На виготовлення одного самарі англійською йде три-чотири тижні. Щоб рухатися швидше, потрібно розширити команду. «Це пляшкове горлечко», – зітхає Павловський. Знайти авторів, які горять місією стартапу, не так просто.
У пікові зимові місяці 2021 року Headway отримував по 600 000 завантажень, влітку в середньому по 400 000–500 000. Павловський розраховує до грудня 2021-го дорости до 9–10 млн зареєстрованих користувачів. «Довгострокова мета – стати єдинорогом», – каже він.
Чи реалістично це? У 2018 році Blinkist оцінили в п'ять виручок: компанія залучила $18,8 млн при оцінці $120 млн і виручці близько $23 млн. Щоб стати єдинорогом із мультиплікатором 5, Headway необхідно збільшити кількість платних передплатників вдесятеро і довести виручку до $200 млн на рік. Інший варіант – диверсифікувати джерела доходу.
Половину виручки Smart Reading приносять друковані книги (збірники самарі) та календарі. Але Павловського видавничий бізнес не цікавить: складно масштабуватися та багато бар'єрів. У 2020-му світовий книжковий ринок, за оцінкою ResearchAndMarkets, виріс на 5,4% – до $87,9 млрд. Підігрітий пандемією EdTech – у рази більше. В 2025-му користувачі витратять на освітні послуги $404 млрд, прогнозує HolonIQ. «Наша ніша – edutainment, на стику між освітою і розвагами», – зауважує Павловський.
Єдинороги тут зустрічаються частіше. У травні 2021-го американська MasterClass з курсами від Гордона Рамзі, Джеймса Кемерона та інших зірок залучила $225 млн. Оцінка стартапа після цього раунду зросла втричі – до $2,75 млрд. Гроші в нішу саморозвитку полилися рікою ще й тому, що змінився зміст поняття «продуктивність». «У сфері інтелектуальної праці продуктивність уперше в історії сучасної економіки стала особистою справою кожного», – пише Кел Ньюпорт в New Yorker. Хочеш бути кращим – знайди спосіб вчитися швидше й ефективніше за інших.
Edutainment – хороший перший крок, але не заміна серйозним продуктам, вважає засновник онлайн-курсів Prometheus Іван Примаченко. Він користується Blinkist і Headway для швидкого огляду літератури. «Читаю самарі, визначаюся, на чому хочу зупинитися», – каже він.
«Ми допомагаємо людям вибрати, яку книгу прочитати», – підтверджує Павловський. Самарі – перший крок, далі будуть інфографіки за книгами, авторські курси, персоналізовані плани саморозвитку. Головне – упакувати контент щільніше, навіть девятисторінкові скорочення користувачі Headway дочитують в середньому на 66%.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.