Володимир Панченко, DMarket. Колаж: Анна Наконечна /Олександр Чекменьов
Категорія
Інновації
Дата

Просто ще одна криптокриза. Чому засновник біржі віртуальних предметів DMarket не переймається падінням крипти, а його бізнес росте

Володимир Панченко, DMarket. Колаж: Анна Наконечна Фото Олександр Чекменьов

Засновник DMarket Володимир Панченко за десять років вже двічі втрачав кошти під час криз на ринку криптовалют. Чому теперішня криптозима його не лякає, а його бізнес з торгівлі віртуальними предметами у розпал криптокризи наростив обіги на 50%

З грудня криптоіндустрія увійшла в піке. Ринок криптовалют впав з $3 трлн до $900 млрд. Працівників скорочують навіть великі і прибуткові гравці – Coinbase, Gemini, BlockFi, Crypto.com. Володимира Панченка це не лякає – він продовжує збільшувати власний криптопортфель і розвивати стартап, який отримує 30% виторгу від розрахунків у криптовалюті. «Я звик, що крипта рухається вверх і вниз, – каже він. – Чим швидше пройдемо ці цикли, тим швидше побудуємо здоровий ринок криптовалюти і NFT».

Колись Панченко вже втратив на криптовалюті усе. Чому він залишається оптимістом, коли криза вирує не тільки у світі криптовалют?

Інтерв’ю скорочено та відредаговано для ясності.

Як працює команда DMarket під час війни?

У команді DMarket – близько 100 людей. Із них до 10% зараз в Україні, а 90% – у Чорногорії, куди ми переїхали за місяць до війни. Логіка була така: у випадку бойових дій – будемо у безпеці, а якщо війни не буде – організуємо там нетворкінг та тімбілдинг.

У перший місяць релокація збільшила наш бюджет на 20%. Зараз це дорожче, адже ціни на квартири у Чорногорії виросли у 3–5 разів. Окрім київського офісу, плануємо відкрити ще один у Європі – у Лісабоні, Софії або Барселоні, куди переїдуть працівники з Чорногорії. Мати офіс у одній із цих локацій – краще для бізнесу та залучення інвестицій. 

Просто ще одна криптокриза. Чому засновник біржі віртуальних предметів DMarket не переймається падінням крипти, а його бізнес росте /Фото 1

Команда DMarket

Як війна вплинула на бізнес маркетплейсу?

У перші дні війни ми заблокували користувачів з Білорусі та Росії, а це 25% або близько $1,5 млн обігів компанії. Через місяць ми це компенсували, бо збільшилася кількість користувачів із Європи та США – тепер США наш найбільший ринок. 

Основна аудиторія – чоловіки 18–37 років, які в середньому витрачають на платформі $30 на місяць. У квітні обіги компанії зросли на 50% у порівнянні із січнем, а кількість щомісячних активних користувачів зараз – 200 000.

За минулий рік обіг DMarket становив близько $60 млн. Наш заробіток тут — близько 6%.

Капіталізація DMarket – мінімум $100 млн. У минулому раунді два роки тому нас оцінили у $30 млн. Перед війною ми хотіли закрити новий раунд, але призупинили переговори з інвесторами.

Ми ще не були у такій ситуації – це глобальна фінансова криза, криптокриза і військова криза.

Як стартапу зараз підняти гроші?

Хороша новина в тому, що гроші у фондів є, проте їх інвестуватимуть лише в лідерів ринку. Інвестиції не будуть диверсифіковувати як до початку кризи – вкладатимуть лише у лідерів та тих, хто має 99% шанс на успіх.

Іноземним публічним компаніям зараз важко зайти в український стартап, бо якщо до його офісу залетить ракета – інвестори не зможуть пояснити це раді директорів. 

Для українців є можливість отримати інвестиції по скромній оцінці чи віддавши більшу частку компанії. Також на ринку є багато грантів, яких не було до війни.

В цілому, deal flow у наступні місяці буде менший, але не зупиниться, бо деякі інвестори знайдуть вигоду під час криз.

Фонди, які продовжують активно інвестувати в геймінг і блокчейн

Дані Володимира Панченка

Softbank, Tiger Global Management, Atomico, Bessemer, Galaxy Digital, Animoca Brands, Hashed, Andreessen Horowitz, Coatue, WestCap

Які очікування від ринку криптовалюти?

Падіння крипти – проблема, але я вже був у цій ситуації декілька разів. Колись я тримав усі свої кошти на японській біржі Mt. Gox, а у 2014 році компанія оголосила про банкрутство і я втратив усе. Досі чекаю поки японський суд поверне мені хоча б 20%. 

Ще одне падіння трапилося у 2018 році, коли ринок крипти втратив 90% коштів і все одно компанії, зокрема наша, виживали і продовжували будувати продукт. Такі речі на певний період відштовхнули мене від криптовалюти, але потім мені стало цікаво, що буде далі.

Як падіння ринку вплине на криптовалютні проєкти?

Ті бізнеси, що заробляли гроші на криптовалюті, продовжать їх заробляти. За стільки років у цій індустрії я зрозумів, що бізнес дуже тяжко вбити, якщо є користувачі, яким щось треба, а ти допомагаєш це отримати.

Зараз криптовалюта проходить ті цикли, які нормальні фінансові інститути з фіатними грошима проходили сотні років. Так, тисячі людей втрачають гроші, але водночас у них виросте усвідомлення у що і навіщо інвестувати. Регулювання ринку також стане кращим.

Чим більша стабільність, захищеність і прозорість криптовалюти, тим більше буде на ринку грошей і проєктів. Цю індустрію вже ніколи не зупинити, навіть якщо зараз вилучити біткоїн зі світу.

Чи переживуть цю кризу NFT?

Так, 100%. NFT стає основою бізнесу у віртуальній реальності, а VR – це вже факт. Там є бренди і гроші і їхня кількість тільки росте.

Які недоліки цього ринку?

Одна із найбільших проблем – шахрайство. Віртуальні предмети – ліквідний товар: злодії за секунду можуть купити його з вкраденої карти, продати на іншому маркетплейсі і зникнути. 

Нам від самого початку роботи важливо було встановити надійний захист, адже DMarket – складний продукт, який поєднує Web 2, Web3 i NFT.

Частину правил команда пише вручну, аналізуючи кожен кейс. Також маємо алгоритм – предмет моєї гордості – який сам пише правила і сам оновлює їх. 

Тому рівень шахрайства на маркетплейсі – менше 0,1%, що краще будь-яків стандартів ринку. Кожен користувач платформи має внутрішній рейтинг, який ми складаємо на основі внутрішніх та зовнішніх джерел. Рейтинг впливає на те, що користувач може робити на платформі.

Наш сервіс дуже привабливий для шахраїв – його атакують кожен день. Іноді DDoS-атаки досягають 80 Гбіт у секунду. Після відключення Росії від сервісу кількість кібератак виросла, але я очікував гіршого. 

Яке майбутнє ігрових бізнесів?

Молода аудиторія зараз вболіває за кіберспорт більше, ніж за NBA. Це сфера у яку вкладатимуть гроші. 

Завдяки кіберспорту в гравців більше емоційного контакту з грою та персонажами, що на руку DMarket. Ще один тренд – інтеграція ігор із блокчейном і Web3.

Великі інвестори також готові вкладати в ринок – Andreessen Horowitz навіть запустив фонд на $600 млн, який націленний виключно на ігрову індустрію, і вони не єдині.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні