Федір Дроздовський, співвласник і співзасновник /надано пресслужбою
Категорія
Інновації
Дата

«У 2022 році мали виходити на IPO, нас оцінювали у $800–900 млн». Стрімінг Megogo втратив половину платних абонентів, а тепер планує експансію на 10–12 країн. Інтервʼю співзасновника Федора Дроздовського

Федір Дроздовський, співвласник і співзасновник. Фото надано пресслужбою

Як найбільший ОТТ-сервіс України Megogo пройшов півтора року війни. Навіщо компанія планує вихід на американську технологічну біржу Nasdaq. Як стрімінг планує відкрити бізнес у понад 10 країнах за два-три роки. Інтервʼю співзасновника Megogo Федора Дроздовського

«Влітку 2022 року ми мали виходити на біржу Nasdaq», – говорить Федір Дроздовський, 36, співзасновник і співвласник компанії Megogo. До повномасштабної війни цей OTT-сервіс мав понад 1,5 млн передплатників у 15 країнах. Плани виходу на IPO в 2022-му замінили спроби втримати бізнес – компанія втратила половину абонентів, доходи впали на 50%, закрили сервіс для Росії та Білорусі.

Провівши перші чотири місяці великої війни у падінні, Megogo доторкнувся до дна і почав відновлюватися. Паралельно з ринку вийшов найбільший український конкурент – Рінат Ахметов закрив свій OTT-сервіс Oll.tv, який мав декілька сотень тисяч передплатників. Суттєво зріс попит на український контент, який співпав із виходом у прокат вітчизняних кінохітів. Одразу за прокатом стрічки зʼявлялись і на Megogo.

На 2023 рік у Megogo більше оптимізму. Вже пʼять місяців сервіс освоює новий для себе ринок Польщі. В планах – експансія на 10–12 країн у найближчі два-три роки, підготовка до IPO та залучення інвестраунду в декілька десятків мільйонів доларів.

В інтервʼю Forbes Дроздовський розповів, звідки у Megogo така впевненість в успішній експансії, навіщо йому додаткові інвестиції й IPO та як Степан Черновецький повʼязаний із сервісом.

Зміст

Інтервʼю скорочено та відредаговано для ясності

Війна і бізнес Megogo

Як Megogo пройшов півтора року великої війни? Коли були відтоки клієнтів і почалися повернення? Можливо, були незвичні аномалії поведінки ваших користувачів?

Початок повномасштабної війни був шоком і для нашої команди, і для користувачів. Ми сильно просіли. Якщо говорити про Megogo глобальний (Україна та всі інші ринки), то ми втратили більше половини користувачів. На українському ринку просадка була менша. Для нас важливий показник – динаміка приросту. З початку війни вона майже обнулилась. Просідали приблизно до травня 2022 року. Людей в країні ставало менше, девальвація.

У червні відфіксували дно – у нас був мінімальний показник клієнтської бази. Вона впала на понад 20%. З червня побачили, що далі нікуди не падаємо і почали потроху зростати. 

Ви повернулися до довоєнних темпів зростання числа передплатників?

Ні, не повернулися. Проте кожного місяця зростаємо. 

А до довоєнної кількості передплатників?

До повномасштабної війни у нас кількість передплатників була значно більша за 1,5 млн. Це глобальний ринок плюс український. Загальна кількість унікальних користувачів (на Megogo є і платна підписка, і безкоштовний перегляд, – Forbes) була 55–65 млн щомісячно. 

Зараз передплатників орієнтовно 750 000, а загальна кількість унікальних – майже 16 млн. 

Як Megogo закінчив 2022 рік з фінансового погляду?

Ревеню глобального Megogo впало на 50%, українського – десь на 20–25% (за даними сервісу моніторингу даних Опендатабот, ТОВ «Мегого» у 2022 році мало дохід в 1,6 млрд грн, в 2021 – 1,4 млрд грн, – Forbes).

Український виторг Megogo в 2022 році – у межах 1–1,5 млрд грн?

Ні, більше. Ми плануємо йти в сторону IPO. Тому зараз всі ці дані готуємо до публічності. 

Плани Megogo на IPO

Розкажіть більше про плани виходу на IPO.

Ми ніколи не залучали зовнішніх інвесторів і фонди, а зростали на свої кошти. У 2018 році ми вже досягли точки беззбитковості. До IPO потрібно готуватися два-три роки, ставати прозорим, отримати висновок аудиторської компанії без кваліфікації (не повинно бути жодного зауваження). Тому ми почали готуватися до IPO з 2019–2020 року, в 2021-му вже мали всю звітність. Ми майже зробили стандарт (PCAOB), який використовує американська біржа. В Україні подібних спеціалістів немає. У нас був план, що до нас прилітає спеціаліст з Індії (який працював з американською біржею) і буде проводити цей аудит. Це мало бути у квітні 2022 року, і влітку ми планували вихід на біржу.

На яку біржу?

На Nasdaq. Ми спілкувалися з андеррайтерами, з багатьма фондами, які могли до нас приєднатися в момент лістингу. Компанія була готова на 95%. Далі справа була лише за ринком, а почалася стагнація, всі очікували світову рецесію. Але в 2022 році очікували на повернення ринку до фази зростання. 

Добре, що не вийшли. Потрапили б у дуже погану конʼюнктуру.

Якщо би ми вийшли, то капіталізація була б не в нашу користь. Публічно коштували б дуже-дуже мало. Зараз парадоксальна ситуація, що публічні компанії оцінюються дешевше, ніж приватні. Якщо не брати якісь хайпові теми типу штучного інтелекту. Але якщо б вийшли, то компанія мала б ліквідність та доступ до капіталу, що дуже пришвидшило би динаміку зростання сьогодні.

Навіщо вам взагалі IPO?

Ми міжнародний сервіс, у нас велика команда на понад 700 співробітників. До речі, незважаючи на просадку передплатників і ревеню, ми жодного співробітника не скоротили. Так ось, у нас орієнтовно 170 співробітників займаються власною розробкою Megogo. 

По-перше, ми створили власний продукт, який можемо масштабувати у світ. Тобто можна працювати локально і додавати якісь нові послуги. Будь-який Digital Goods наша платформа здатна переварити і його продавати. Ми можемо продавати не лише кіно або аудіо, а будь-що – курси на навчання, квитки та інше. 

По-друге, ми можемо розгортати цю платформу на інші країни, робити локалізацію. Відкривши Польщу, ми бачимо, що можемо відкритись у будь-якій країні. 

IPO – це доступ до значно дешевшого капіталу, ліквідності, М&А та швидкого масштабування.

Федір Дроздовський, співвласник і співзасновник Megogo /надано пресслужбою

Федір Дроздовський, співвласник і співзасновник Megogo Фото надано пресслужбою

Чому саме Nasdaq? Як інвестори мають cприйняти черговий стрімінг з країни Східної Європи. Чому не Варшава? 

Це найбільша світова біржа для усіх технологічних компаній світу. Тому всі великі інституційні інвестори дивляться на компанії, які на цій біржі. До неї є рівень довіри з боку американських фондів і міжнародних компаній, з погляду M&A. І ми плануємо виходити у світ, ставати ще більш міжнародними. Занурюватися в інші європейські країни, латиноамериканські країни. Ми зараз аналізуємо весь світ і шукаємо, куди нам далі.

Nasdaq дасть більшу ринкову капіталізацію і траст, ніж інша біржа. 

Яка була оцінка Megogo до війни?

Маркетували на $800–900 млн (близько $1млрд). А далі мало значення, коли компанія виходить на біржу. Які компанії паралельно з вами виходять. Які маркетингові зусилля. Це було видно добре в 2019 році, коли в момент виходу компанії зростали на 50%, 100%, 200%. Зараз оцінка значно менша, ми просіли. 

Не розглядали залучити приватні інвестиції?

У процесі підготовки до IPO і вивчення інших країн для експансії один із фондів, з яким ми спілкувалися по одному з ринків, запропонував інвестиції. Ми відмовлялись від цього, але бачимо, що це може мати сенс. До виходу на біржу є план підняти раунд приватних інвестицій і швидше робити експансію.

Це перше ваше залучення?

Так. Ми зараз формуємо pitch deck і будемо спілкуватися з багатьма польськими й американськими фондами. Подивимось, яка є оцінка на публічному ринку, яка – на приватних ринках. Дуже хотілось би взяти не лише кошти, а smart money. 

Про яку суму йдеться?

Перший раунд – приблизно $20–30 млн.

На що вони потрібні?

На експансію. Маркетингові бюджети, придбання прав, місцеві команди. Це гігієнічний рівень для експансії на приблизно 10 ринків. На один ринок для старту повноцінного функціонування Megogo приблизно потрібно $2 млн, а потім вже – залежно від об’єму ринку і темпів зростання.

Експансія Megogo на закордонні ринки

Megogo працює на 14 ринках. Це здебільшого ваш операційний бізнес чи франшизи?

Це наш весь операційний бізнес. У 2023 році відкрили Польщу. Плануємо ще дві-три країни. В наступному – десь п’ять. Ми хочемо за найближчі два-три роки відкрити 10–12 країн. Загалом сервіс доступний у понад 150 країнах світу, звісно, за винятком РФ і Білорусі. 

Заходити плануєте в Центральну та Східну Європу?

Ми відібрали 14 країн, занурились у них. Відібрали з них ще дев’ять, з них вибрали п’ять. Зараз будемо літати трошки по світу. Це декілька континентів. Європа, Латинська Америка. Це перший крок. Можливо, пізніше подивимося на Азію – багато країн з феноменальними темпами зростання у нашому сегменті.

З ваших 14 ринків найбільше ревеню приносить Україна, хто далі?

Казахстан, далі, якщо об’єднати, то це країни Балтії. В ревеню Megogo Україна займає значно більше 50%. У нас є план зростати в Україні і розвивати цей ринок. Але сподіваємося, що через три роки нові ринки будуть вже більше 50% у загальному холдингу (Україна займатиме менше 50%).

Як у вас відбулося розставання з російським ринком? Там у вас була франшиза?

Так.

Що це означає у випадку вашого бізнесу?

Ми продавали технологію, а операційна команда там була своя. Ми отримували роялті. Розстались дуже швидко – на перший чи другий день написали листа, відкликали ліцензію і технічно заблокували можливість і доступ до платформи.

Білорусь операційно була ваша?

Так. Ми її також закрили. 

Вихід Megogo на польський ринок

Які результати декількамісячної експансії в Польщі?

Польща – це такий червоний-червоний океан. Дуже висококонкурентний ринок, і навіть не з погляду міжнародних гравців типу Netflix, Disney+. Там сильні локальні гравці, такі як Polsat, TVP та інші. Але ми бачимо, як на ньому можемо конкурувати. Поки пройшло ще дуже мало часу, щоб робити оцінки. Побачимо це наприкінці року. Наразі лише починаємо маркетингову активність.

Яку ви набили базу клієнтів у Польщі за ці пʼять місяців?

Це понад 20 000 передплатників у польських та українській передплаті, але це більш органічне зростання. Ці показники приблизно в межах наших очікувань. На тому тижні запустили першу рекламну кампанію в Польщі, працюємо по партнерських ко-промо проєктах і над розширенням пропозиції.  

З чим стикнулися на польському ринку? Які особливості?

Він трошки інакший. Ринок Польщі формувався досить давно, і він вже поділений між присутніми нині гравцями. Люди звикли платити за контент і мають декілька підписок одночасно. TVoD контент не зібрано в одному місці, спорт також фрагментований.

Зважаючи на те, що місцеві гравці заходили на диджитал-ринок з класичних ТБ-медіакомпаній, нам здається, що у нашого ІТ-продукту є певні технологічні переваги. 

Шляхом інноваційних підходів у маркетингу та нашого IT-рішення ми маємо сподобатися певній частині польської авдиторії.

Але треба більше часу, щоб робити висновки – «летить» чи ні. Ще потрібно відпрацювати питання з каналами просування, з ритейл-мережами, правовласниками. Вже почали активно включати маркетинг, з вересня посилимо. Побачимо. 

Польський ринок дуже великий – близько 10 млн домогосподарств, які сплачують за стрімінги.

Де дивитися фільми в Польщі: Netflix та інші

Топ-5 стрімінгових сервісів Польщі

Як ви вивчали ринок Польщі – замовляли дослідження?

Ми робили власноруч дослідження. Всі дослідницькі компанії беруть інформацію з відкритих джерел. А ніщо так не відкриває очі, як власне спілкування з усіма гравцями на ринку, з командою, яка має на цьому ринку досвід. Ми з партнером приїжджали в Польщу, проводили багато зустрічей.

Можете назвати два-три факти, які підштовхнули вас до того, що треба йти в Польщу?

Перше – це дуже великий ринок pay tv, на якому люди вже звикли платити за телебачення. Друге – у нас вже була налагоджена IT-інфраструктура, ще до початку повномасштабного вторгнення. Третє – багато українців і дружба України з Польщею, ми отримували безліч запитів від українців там. Думаю, що найближчих 7–10 років ми будемо там мати тісну колаборацію в багатьох сферах.

Який ринок стрімінгів в Україні

Паралельно з повномасштабною війною на фронті відбувається кібервійна. Велика кількість російських кібератак на українську інфраструктуру. Megogo також критично важливий сервіс – ви транслюєте українські телеканали. Памʼятаємо ситуації зі зламом Oll.tv. Ви якось посилили кіберзахист, можливо, перенесли сервери за кордон?

У нас є сервери в Україні, є і в інших країнах. Український трафік обробляється на місцевих серверах. Є велика кількість кібератак, але ми на цьому ринку вже більше 10 років і стикалися з кібератаками раніше, щороку вдосконалюємо кіберзахист.

До речі, а як закриття Oll.tv Ріната Ахметова вплинуло на ваш бізнес? Ви побачили приток підписників?

Драматично – ні. Звісно, хтось додався. Але була культура споживання двох-трьох сервісів одночасно.

Яка структура ревеню Megogo на українському ринку за типами послуг?

Є передплата, є транзакційна модель або поштучні придбання контенту та реклама. Передплата – наш основний продукт. Він більше, ніж будь-який інший ревеню стрім. Це наш ключовий продукт, на який ми ставимо ставку. 

Хто ваші найближчі конкуренти в Україні?

Київстар ТБ, Sweet TV.

Ви робили аналітику по Netflix, яка кількість підписників в Україні?

Ми робили аналітику, але є дані непублічні від дослідників. У Netflix в Україні значно менше, ніж у нас, передплата. Але ми трошки різні продукти. Тому люди підписуються і на нас, і на них. 

Стрімінг-сервіс Megogo

Стрімінг-сервіс Megogo

Ви вважаєте Netflix своїм конкурентом?

Український ринок тільки розвивається. Країна ще на початку переходу з кабеля та супутника в digital. Тому OTT-сервіси з контентом власного виробництва навпаки можуть допомогти ринку розвиватись. Також ми маємо повністю різний контент.  

Яка кількість підписників OTT-сервісів в Україні? 

Свіжу аналітику насправді всі очікують. До війни ринок був понад 2 млн. Зростати є куди. Я думаю, протягом трьох-п’яти років ми доростемо до 5–7 млн. Дуже сильно впливає війна.

У 2023 році кількість переглядів українського контенту на Megogo зросла в 3,3 раза. Українські фільми одразу після кінопрокату з’являються на вашому сервісі. Як побудована ця співпраця?  

В кінотеатрах йде прокат два-три тижні залежно від зборів. Після цього кіно потрапляє на digital-сервіси в транзакційну модель (TVoD). І вони продаються поштучно два-три місяці. Кожен сервіс з правовласниками розділяє дохід. Це за приблизно схожим принципом, як у прокаті: кінотеатри отримують 50% з проданих квитків, іншу половину ділять дистрибутори на студії. 

Потім фільм переходить в бібліотеку, в платну передплату. Тут можна домовитися на розділення доходу, можна на якусь мінімальну гарантію плюс розділення доходу після досягнення певних показників або домовитися придбати права у твердий рахунок без розділення. 

Megogo хтось колись пропонував купити? 

Так, такі пропозиції періодично виникають. Хто саме, сказати не можу, під NDA.

Це українські інвестори, закордонні, росіяни?

Міжнародні групи. Стратеги. Ми ж сервіс, який має експертизу, інфраструктуру для того, щоб масштабувати в світі в будь-якій країні та продавати будь-які диджитал-товари. Ті, хто мають експертизу, хто будують екосистему або мають абонентську базу з іншими релевантними продуктами, наприклад, маркетплейси, необанки, телекомунікаційні та медіакомпанії – для них бізнес Megogo зрозумілий. 

Як зараз Степан Черновецький повʼязаний з Megogo? Яка у нього частка в компанії, якщо він є її власником чи інвестором?

Степан є інвестором нашого проєкту. Інформацію про частки інвестицій ми поки не розголошуємо. (З 2020 року Forbes Ukraine рахує Megogo як актив Степана Черновецького, цю інформацію виданню підтверджували двоє українських венчурних інвесторів і троє топів компаній-конкурентів. Megogo не коментував звʼязок компанії з Черновецьким. Пресслужба мультимільйонера в 2021 році на запит Forbes щодо звʼязку з Megogo відповіла, що «Степан Черновецький пов’язаний із проєктом Megogo загалом як дуже лояльний користувач». Нещодавно на сайті Megogo в розділі «Структура власності» зʼявився документ, в якому йдеться, що Степан Черновецький є кінцевим бенефіціаром ТОВ «Мегого», – Forbes).

Степан Черновецький, співвласник Megogo /Артем Галкін

Степан Черновецький, співвласник Megogo Фото Артем Галкін

Якою компанією Megogo буде через п’ять років?

Через п’ять років Megogo – це міжнародна компанія в 20–30 країнах світу з PayTV наступного покоління. Ми диджиталізуємо старі методи використання телебачення. Додаємо нове, персоналізацію, зручність користування та ще декілька цікавих ноу-хау, про які зараз ще не можу розповісти.

Власне виробництво контенту в цьому плані є?

Не домінуюче. Ми робимо великі ставки саме на технологію і персоналізацію. 

Технологічна, а не контентна компанія.

Так.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні