Український фільм «Снайпер. Білий Ворон» за два вікенди зібрав у прокаті 3,1 млн грн. Він може вийти на Netflix у грудні та стати кандидатом на премію «Оскар». Як створювали воєнну драму та які виклики у прокаті долає перший український фільм, що вийшов на великі екрани під час повномасштабної війни.
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
За місяць до українського прокату «Снайпер. Білий Ворон» у мережі сплила піратська версія фільму російською мовою. Це стрічка кінопродакшену UM Group про екопацифіста Миколу Вороніна, який через війну на Донбасі в 2014-му вирішив стати снайпером. Через «піратку» кількість запропонованих кінотеатрами сеансів впала на 50%. На сайті IMDb рейтинг драми почав зменшуватись через «одиниці» від російських користувачів.
На великі касові збори розраховувати було складно. Прокатом фільму в кінотеатрах займались кінодистриб’юторська компанія Kinomania та FILM.UA Group, яка об’єднує понад 20 компаній у сфері кіно- і телепродакшена. Kinomania прогнозувала, що загалом від прокату вдасться отримати 500 000 грн. Припущення виявилось помилковим. За перший вікенд фільм зібрав 1,4 млн грн. Другий приніс на 14% менше, хоча зазвичай збори падають на 30–40%. Сумарно за два вікенди фільм зібрав 26 063 глядачів і 3,1 млн грн.
Це успіх, переконана керівниця напряму кінотеатральної дистрибуції FILM.UA Надія Коротушка. Вихідні 30–31 серпня принесли кінотеатральному ринку 7,4 млн грн касових зборів. На першому місці за зборами був «Швидкісний поїзд», на другому – «Снайпер. Білий Ворон», на третьому – «Тор: Кохання та грім».
«Останній вікенд перед війною приніс близько 65 млн грн, – згадує Коротушка. – Якщо скорелювати результати на довоєнні показники, «Снайпер» зібрав би 10 млн грн».
Українську воєнну драму вже показали в кінотеатрах країн Балтії, на Amazon Prime Video та Apple TV+. Тривають переговори про показ фільму на Netflix в Україні. Воєнну драму можуть номінувати на «Оскар» від України в категорії «Найкращий міжнародний повнометражний фільм». Як створювали «Снайпера» та які виклики долають, аби показати його масовому глядачу.
Від пацифіста до військового
Із 2014 року режисера Мар’яна Бушана обурювало, що цивільне населення відсторонилось від війни в Україні. «Зйомку воєнного фільму я вважав своїм обов’язком і внутрішнім покликом», – каже Бушан.
Прототипом головного героя Миколи Вороненка став Микола Воронін – пацифіст, що до 2014-го жив із дружиною у землянці в Горлівці та мріяв врятувати Землю від екологічної кризи. Війна у 2014-му перевернула його світ. Воронін пішов у снайпери. Він – один із «кіборгів», що захищав Донецький аеропорт, і донині служить у ЗСУ. «Я побачив у ньому образ, який міг би стати збірним образом нашої боротьби», – каже Бушан.
Сценарій вдосконалювали із 2018 до 2021-го. Його переписували на зйомках, акторських пробах, адаптовували під локації. Зокрема, допомогла скрипт-докторка Лінда Сегер, яка консультувала режисера Пітера Джексона, читала лекції для американських телеканалів АBC, NBC, CBS та написала девʼять книг про сценарії. Вона порадила зробити історію прямолінійною. «Хай енергія в історії постійно накопичується, не давайте їй можливості перемикатися часовими стрибками», – казала експертка Бушану.
У фільмі є вигадані події – наприклад, дружину снайпера вбивають, а не відвозять до друзів, – але акцент зробили на правдоподібності. «Фільм дивились у школі снайперів «Дике поле», яка нас консультувала, – розповідає продюсер стрічки Артем Денисов. – Там зацінили правдоподібність військової історії».
Для зйомок команда на чолі з художником-постановником Максимом Німенком створила еконору, в якій мешкав головний герой. «Там реально можна було жити, – розповідає Бушан. – Нам було шкода завершувати зйомки у цій локації, бо за сценарієм її потрібно було спалити».
Зйомки на Київщині тривали з січня 2020 року до квітня 2021-го. Більшу частину військових сцен «на Донбасі» знімали у Навчальному центрі Національної гвардії. Там команді допомогли зі зйомками військової техніки та бійців, які стали акторами масових сцен.
Як фільм заробляє у прокаті
Бюджет фільму – 29,9 млн грн. 80% загальної вартості виробництва профінансувало Держкіно, ще 20% додав приватний інвестор. «30 млн грн – середня ціна для українського повного метра, – каже Денисов. – На IMDb пишуть, що фільм малобюджетний, але виглядає не гірше, ніж голлівудський».
Прокат фільму стартував 24 серпня. На День Незалежності в Україні пролунали рекордні 189 повітряних тривог. «Мені розповідали, що фільм дивились протягом чотирьох годин: через тривоги людей виводили із зали», – каже продюсер Денисов. Після вторгнення працюють далеко не всі кінотеатри. У березні фільми показували лише 14% кінозалів.
Прокат почався із країн Балтії. Майже вийшли в нуль, каже продюсер фільму. «Дистриб’ютор пояснює це тим, що глядачі втомилися від війни, – каже Денисов. – Але прокат у Балтії не показовий: населення невелике і кінотеатрів мало».
Реліз відбувся й у США, але кінотеатральний прокат там був технічний – фільм показали п’ять кінозалів. «У США дистриб’ютори купують права пакетом: кінотеатральні та диджитал, – пояснює Коротушка. – Спочатку має працювати прокат, потім відкривається платформа».
У липні американський дистриб’ютор виклав фільм на Amazon та Apple TV. Іноземна аудиторія схвально реагує на стрічку: 63% глядачів Amazon Prime оцінили її в п’ять зірок, а рейтинг «Снайпера» на Rotten Tomatoes – 87%.
Після релізу на стрімінгах у мережі зʼявилася піратська версія. Через це українські кінотеатри скоротили близько 50% раніше запропонованих сеансів. «Втратили в українському прокаті близько $100 000», – каже Коротушка.
Втім ситуація не стала катастрофічною. Протягом першого вікенду мережі кінотеатрів Multiplex і «Планета Кіно» додавали сеанси, бо бачили, що люди йдуть на цей фільм, каже Коротушка.
«Я б хотів, щоб фільм побачили на всіх континентах, – каже Бушан. – Моє режисерське надзавдання – розповісти світу про нашу боротьбу зі злом».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.