Як стартапам завоювати ринок США? Білорус Маханьок та українець Роговський запустили венчурний фонд GEEK Ventures, щоб із цим допомогти. Що ще у планах /Фото з особистого архіву
Категорія
Інновації
Дата

Як стартапам завоювати ринок США? Білорус Маханьок та українець Роговський запустили венчурний фонд GEEK Ventures, щоб із цим допомогти. Що ще у планах

Засновник компанії 3DLOOK Вадим Роговський і Ігор Маханьок, білоруський ангельський інвестор. Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна Фото з особистого архіву

Засновник компанії 3DLOOK Вадим Роговський та білоруський ангельський інвестор Ігор Маханьок оголосили про запуск власного венчурного фонду – GEEK Ventures. Фокус на стартапах ранніх стадій із засновниками із СНД та планами масштабуватися на американський та глобальний ринок. Який їхній підхід?

Маханьок вперше набув популярності у 2006-му, коли другий рік поспіль виграв «кубок Яндекса». Це змагання з пошуку серед майже 2000 програмістів. Після цього талановитий розробник із Мінська перебрався спочатку до швейцарської штаб-квартири Google, а потім поїхав до Нью-Йорка – працював у Google, Facebook, WeWork на інженерних та керівних позиціях.

Паралельно з цим Маханьок будував власне портфоліо ангельських інвестицій, зараз у ньому 87 стартапів та понад 10 екзитів. «Він завжди відрізнявся живим розумом, інтелектом та власним поглядом на речі», – розповідає засновник PetCube Ярослав Ажнюк. У 2015 році він познайомив Маханька із фаундером стартапу People.AI Олегом Рогинським. Маханьок проінвестував у молоду компанію, яка у 2021 році офіційно стала єдинорогом. Інші єдинороги в портфелі білоруса: PandaDoc та Instacart. Власний фонд – спроба зайнятися венчурною справою системніше.

GEEK Ventures вже деякий час працює у стелс-режимі, у його портфоліо шість стартапів і ще кілька угод перебувають на етапі підписання. Команда поки що складається з двох осіб: Маханьок виступає в особі засновника та керівного партнера, Вадим Роговський – венчурний партнер. Одесит Роговський вже має досвід ангельських інвестицій та керівництва акселератором WannaBiz. Новий виклик – навчитися більш системно працювати у венчурній сфері та у перспективі 3–5 років відкрити власний фонд із фокусом на Україну та прилеглі країни.

Партнери не розкривають всіх деталей роботи GEEK Ventures на кшталт обсягу фонду, його терміну життя та запланованої кількості угод, посилаючись на юридичні обмеження американського законодавства. Чим вони хочуть завоювати стартаперів? Forbes публікує інтервʼю з Маханьком та Роговським, відредаговане для зрозумілості.

Навіщо ви створюєте венчурний фонд?

І.М: Раніше я інвестував свої, ангельські гроші: за час роботи інженером і топменеджером зібрав портфель майже з 90 компаній. Вирішив піти далі, бо вже є досвід, звʼязки та розуміння, як влаштований ринок. Я знаю, в кого інвестувати – залишилося лише збільшити масштаб. Фонд дозволяє стати системніше, глибше розглянути ринок та активніше працювати із засновниками.

Вадима знаю давно і він одразу зацікавився можливістю попрацювати у новій для себе ролі.

В.Р: Ми з Ігорем познайомилися у 2016 році. Тоді я тільки починав працювати над технологією для 3DLOOK. Став частіше їздити до Нью-Йорка, де й познайомився з ним на одному з численних івентів.

Як між вами розподілено обовʼязки?

І.М: Я засновник та керівний партнер, а Вадим – венчурний партнер. Я працюю лише над фондом, Вадим паралельно керує власною компанією. У майбутньому ми розширюватимемо команду, у процесі розвитку проєкту.

В.Р: Для мене це чудовий досвід у новому для себе амплуа. Ігор – ймовірно, найпродуктивніший у СНД ангельський інвестор за кількістю проінвестованих компаній, екзитів та єдинорігів у портфелі. Він багато чого побачив: конфлікти, півоти, порятунок та смерті компаній, спостерігав за побудовою єдинорогів на зразок PandDoc зсередини. Раніше мені вже пропонували працювати з іншими фондами, але тут зовсім особлива хімія. Сподіваюся багато чого навчитися та застосувати існуючий досвід підприємця та ангела.

Ігор Маханьок, білоруський ангельський інвестор. /Фото з особистого архіву

Ігор Маханьок, білоруський ангельський інвестор. Фото з особистого архіву

Які у вас критерії для пошуку компаній?

І.М: Нам цікаві стартапи на ранній стадії: pre-seed та seed. Не важливо, чи є прибуток. Ми відбираємо за іншими критеріями:

  • Досвід засновника та команди. Засновник повинен довести себе як фахівець у якійсь галузі, мати лідерські якості та гарні навички комунікації. Для нього стартап – основна робота.
  • Реєстрація компанії. Компанія не повинна існувати на словах – бажано мати американську реєстрацію.
  • Обсяг ринку. Він має починатися від $10 млрд. Добре, якщо компанія розуміє, як відвоювати на ньому значну частку.
  • Готовність до переїзду до США. Хоча б один із засновників компанії має планувати переїзд до Америки.

Звичайно, це не вичерпний список, ми завжди оцінюємо компанії індивідуально. Десь велику роль відіграє досвід, десь команда. Важливо, що ми не орієнтуємося на заробітки, хоча виторг дозволить закрити раунд за вищою оцінкою. Наш орієнтир – вкладати до $500 000 за один раз.

У чому сенс цього вміння відбирати найкращі стартапи?

І.М: Це не можна звести до формули чи інструкції. Є основа основ – мати широке коло знайомств та потік угод, до яких можна приєднатися. Інтуїцію можна виробити лише завдяки більшому обсягу даних. Ось як це працювало в моєму випадку: я інвестував у близько 90 компаній, детально спілкувався – із тисячами, а презентацій оглянув десятки тисяч. Звідси проста порада всім, хто починає шлях в інвестиціях – більше спілкуйтеся та дивіться.

Ключова особливість мого підходу – орієнтуватись на засновника. Дуже багато інвесторів-початківців кружляють навколо продуктових і фінансових метрик, але це недалекоглядний підхід. Неможливо надійно екстраполювати їх на початку життя компанії. Зате можна побачити, як поводиться засновник і наскільки добре він здатний продавати ідеї ринку, інвесторам, співробітникам. Золоте правило — інвестувати в 5–10% найбільш вражаючих засновників.

Зрозуміло, що мають показати вам компанії. Що особливого вони отримають натомість, крім грошей?

І.М: Головна наша унікальна компетенція – допомога у виході на американський ринок та пізнанні цього середовища. Я переїхав до США майже 10 років тому, адаптувався тут як у діловому, так і культурному сенсі. Допомагаю стартапам зробити це за набагато короткий термін, уникати типових помилок. Ось приклади:

  • Пошук команди. Для B2B-стартапів життєво важливі хороші продажі. Типова помилка: наймати фахівців віддалено, заощаджуючи. Завжди краще, щоб sales-менеджери були із США – я допомагаю розібратися в організації процесу, познайомитись з рекрутерами.
  • Спілкування із інвесторами. Залучення інвестицій – постійний процес. У навіть великі фонди вкладають, спираючись на знайомства та взаємини. Для цього потрібно розвивати з ними відносини: нерідко трапляється, що пропозиції про інвестиції надходять після 1–1,5 років після першого контакту із фондом. Керівнику стартапу складно вибрати один пріоритет, але я підказую, чому комунікація та розширення кола знайомств – точно у списку головних цілей.

В.Р: Мережа знайомств – справді одна з наших сильних сторін. Наприклад, лише за підсумком розвитку 3DLOOK у мене понад 200 «теплих» взаємодій із фондами (в основному американськими) у внутрішній CRM. Реальний нетворк ще ширший, оскільки я двічі піднімав раунди серії A у свої компанії та сукупно залучив понад $20 млн від фондів з усього світу.

Вадим Роговський, засновник компанії 3DLOOK. /Фото з особистого архіву

Вадим Роговський, засновник компанії 3DLOOK. Фото з особистого архіву

Другий чинник – це фонд, який засновники роблять для засновників. Більшість грошей на венчурному ринку – від людей із фінансового сектору. Вони думають інакше, а ми набили руку в управлінні та роботі зі стартапами. Живий приклад: нещодавно я «врятував» раунд одного зі стартапів, переконавши компанію надати доступ до своєї технічної документації перед інвестором.

Ми розуміємо біль засновників та готові йти назустріч. Одне із правил – чітко вести комунікацію. Проблема венчурної промисловості – відсутність конкретики. Фонди не кажуть «так» чи «ні», воліючи тримати засновника у стані невизначеності. Йому це вартує нервів, компанії – грошей та прогресу. Ми готові швидко давати чесну та обʼєктивну оцінку: або інвестуємо на цьому раунді, або запрошуємо для співпраці пізніше. Звучить просто, але засновники зрозуміють, у чому тут сіль.

І.М: Мета – приймати рішення швидко. Це мої сильні сторони: швидкість, відкритість та здатність конструктивно критикувати. Я хочу швидше переходити із засновниками на один бік столу та допомагати їм розвиватися.

Як будете взаємодіяти з портфельними компаніями після інвестицій?

І.М: Будемо у максимальній доступності. Пріоритети: обговорювати кадрові питання, стратегію подальшої роботи з інвестиціями, допомагати у складанні важливих документів та презентаційних матеріалів.

Чи є ніші, на які ви не дивитеся?

І.М: Нам суворо нецікаві локальні компанії – якщо бізнес підходить лише для України чи іншої скромної географії, ми не інвестуватимемо. Те саме – зі стартапами, які надто важко масштабувати. В іншому ми не маємо обмежень. Ну і звичайно, йдеться про продуктові, а не сервісні компанії. Мета якраз у тому, щоб залишатися якомога більш відкритим до різних ніш та компаній.

Ви стартуєте з кількома компаніями у портфелі. Розкажіть про декілька найяскравіших?

І.М: Insense – компанія, яка робить платформу, що допомагає просувати відеорекламу через інфлюєнсерів. Засновника – Данила Салюкова – я знаю вже кілька років і раніше інвестував у його компанію як ангел. Він робить бізнес на стику creator-економіки та рекламного ринку з відмінним інструментарієм для аналізу та передбачення успішності комунікацій. Це потенційний єдиноріг.

Інший приклад: Clueby. Це молода компанія, яку в Нью-Йорку створюють вихідці з України. Вони орієнтовані на ринок консалтингу і допомагають онлайн-знаменитості швидко побудувати собі такий бізнес. Теж вірю, що там є великі перспективи.

Як думаєте, що буде для вас головною складністю та викликом?

І.М: Найскладніше знайти та побачити всі найкращі стартапи. Кількість інноваційних бізнесів зростає, як на дріжджах.

В.Р: Головний виклик – так сказати про себе, щоб до нас приходили до того, як почали пошук грошей на ринку. Це найкращий час для інвестицій.

Матеріали по темі