Два з половиною роки тому чеський підприємець Мартін Хаєк зрозумів: він хоче частіше дивитися театральні вистави, але часу на походи до театру в нього обмаль. 33-й номер із сотні найбагатших людей Чехії за версією місцевого Forbes (вартість активів $466,1 млн) почав шукати вихід. Він знайшов бізнес-партнерів та створив стримінговий сервіс із відеозаписами вистав. Уже півтора року Хаєк, Мартін Заваділ та Радім Горак працюють над платформою, яку медіа називають «театральний Netflix»
⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».
Онлайн-театр запустили півтора року тому. Сума інвестицій у проєкт складає 1,5 млн євро. Стримінг набирає обертів на ринках Чехії та Словаччини, а тепер прийшов і в Україну. У репертуарі DRAMOX — понад 200 записів від 132 світових театрів. Для українців доступні відео поки 15-ти з них.
Половину доходу від підписок сервіс передає театрам, які надали відео своїх вистав. У Чехії платформа зібрала пів мільйона євро для театрів країни.
Чому для DRAMOX важливий український ринок та чому театрам вигідна співпраця із сервісом, розповів Forbes Радім Горак.
DRAMOX почала працювати під час пандемії. Коли люди більше ходитимуть до театрів, це не спричинить відтік підписників? Як ви бачите розвиток вашої платформи у подальшому?
Наш проєкт не протиставляється театру, а допомагає йому. Люди слухають музику в Spotify, але досі ходять на концерти. Вони дивляться кіно вдома, але ходять до кінотеатрів. Це зовсім інший досвід. Так само з театрами: люди можуть проводити час за переглядом вистав удома, але продовжувати дивитись їх наживо.
DRAMOX допомагає театрам знаходити нових відвідувачів. Чеські користувачі сервісу пишуть нам, що вистави їх настільки вразили, що вони хочуть побачити їх наживо. Вони готові проїхати кілька сотень кілометрів, щоб уперше відвідати театр.
Що отримують театри в результаті вашої співпраці?
Ми платимо театрам 50% доходу від кожної нашої підписки, натомість від них не вимагаємо жодних коштів. Також ми самі займаємося процесом отримання ліцензії для відеопоказу вистав. У Чехії це складно: був випадок, коли для показу однієї вистави ми уклали 40 контрактів.
На ринки яких країн вийшов DRAMOX і куди ще плануєте експансію?
Півтора року тому ми вийшли на ринок Чехії, і він залишається для нас основним. За кілька місяців запустилися на ринку Словаччини. У Словаччині та Чехії дуже схожі мови, людям легко їх розуміти. Україна – наш перший суттєво відмінний ринок.
Ми плануємо виходити в країни Західної Європи. Куди саме? Залежить від відповідей театрів. Нашій аудиторії важливо бачити локальний контент. Якщо ми достукаємося до театрів Франції, Норвегії, Данії і отримаємо їхні вистави, можливо, зайдемо в ці країни. Контент має вирішальне значення для нас.
Чому ви обрали український ринок?
Минулого літа ми шукали іноземні театри й почали співпрацю з кількома українськими. Мій партнер Мартін відвідав багато театрів України та познайомився з режисерами. Вони були згодні співпрацювати: це означало хорошу кількість контенту. Тож ми почали виходити на український ринок. Важливим для нас стало і те, що Україна має дивовижну театральну культуру.
Чехи, які живуть у Великій Британії або США, використовують DRAMOX, бо не можуть відвідувати чеські театри. Ми думаємо, що цей тренд може бути і в Україні: велика кількість українців живе за кордоном.
На які прибутки ви очікуєте?
Загалом зараз у DRAMOX трохи менше 10 000 підписників. 90% із них чехи. Ми сподіваємось, що кількість підписників в Україні за кілька місяців стане такою ж, як у Чехії. Можливо, за рік вона стане навіть більшою, ніж у Чехії зараз.
Скільки передплатників у популярних в Україні відеоплатформ?
Відеоплатформа для легального перегляду ТБ і кіно онлайн Megogo – найпопулярніша серед користувачів платного телебачення. У 2020 році консалтингова компанія BigDataUа оцінила їх кількість у 390 000. Цьогоріч директор незалежної рейтингової агенції Big Data UA Сергій Бойко озвучив нову цифру – 800 000.
Скільки в Україні передплатників Netflix? Платформа дані не розкриває. Сергій Бойко оцінює українську аудиторію Netflix майже у 200 000.
Чи відрізняється вартість підписки у Чехії та у Словаччині? Netflix знизила вартість підписки для українців. Чи готові ви таким чином здобувати лояльність нашої аудиторії?
Вартість підписки для українців нижча, ніж у Чехії та Словаччині. У Чехії це 299 чеських крон (12,3 євро), в Україні це 299 гривень (9,4 євро). Ця ціна вища, ніж підписка на інші стримінгові платформи. Це тому, що 50% доходу ми віддаємо театрам. Дохід останніх прямо пропорційно залежить від кількості переглядів. Інші гроші інвестуємо в розвиток платформи, ліцензії, створення субтитрів та реклами.
Ми використовуємо реферальні програми: можна запросити друзів до користування сервісом й отримати місяць безкоштовного користування. Діє система знижок.
Netflix запускає ігри, знімає кіно та думає про інші додаткові можливості залучення користувачів. Чи є у платформи свої продукти, які вона розробляє або може запропонувати підписникам?
У Чехії ми робимо та сплачуємо створення власних записів театральних вистав. Також робимо короткі інтерв’ю з акторами та режисерами. В Україні почали співпрацювати з проєктом «Театр 360 градусів». Вони створюють виставу «Верба» в драмтеатрі імені Івана Франка. Її запис – наша перша інвестиція в Україні.
Коли сервіс налагодить роботу в Україні, можливо, ми запустимо тут продакшн та почнемо робити записи для платформи. Або допомагатимемо театрам знімати відео вистав. Вони вже роблять це, але ми можемо зробити краще.
За що платформу найбільше критикують і як ви це плануєте виправити?
На початку у нас були технічні проблеми. Впродовж літа ми їздили театрами, робили їм пропозиції щодо співпраці та починали розвивати платформу. Коли кількість хворих на COVID-19 почала різко зростати, наша команда вирішила запустити платформу раніше. Зробили це наприкінці жовтня, коли DRAMOX працював усього три місяці. Це дуже короткий час для вдосконалення подібного продукту, тож впродовж двох-трьох місяців були технічні проблеми. Наприкінці лютого ми знайшли нові технічні рішення, і з березня минулого року проблеми зникли.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.