Netflix купив фільм Сенцова, перейшов на українську та знімає в Києві. Але повноцінно в Україну не вийшов. Коли це відбудеться?
Категорія
Картина дня
Дата

Netflix купив фільм Сенцова, перейшов на українську та знімає в Києві. Але повноцінно в Україну не вийшов. Коли це відбудеться?

Фото rhinomovie.org Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна

Стримінгова платформа Netflix придбала права на показ кримінальної драми Олега Сенцова «Носоріг». Скільки на цьому заробить українська команда? Невідомо. Але гроші – не єдине, що отримують ті, хто співпрацює з Netflix

Які фільми в Україні купує Netflix

Фільм Олега Сенцова розповідає про життя бандита з 90-х на прізвисько Носоріг. Над фільмом із бюджетом 1,6 млн євро (51,2 млн грн) спільно працювали команди з України, Польщі та Німеччини. 25 мільйонів гривень творці фільму отримали від Держкіно, решту суми залучили із кінофондів Польщі, Німеччині та отримавши підтримку європейського фонду «Єврімаж».

«Стрічку придбали для прокату Велика Британія, Франція, Польща, Німеччина та інші країни», – каже продюсер фільму Денис Іванов. На Netflix фільм покажуть наприкінці весни. Інші деталі співпраці команда не розкриває – зокрема, вони не відповіли Forbes на питання про те, скільки заробили на продажу прав на показ стрічки.

Що переконало Netflix купити права? Вплинула активна громадянська позиція режисера, зокрема його ув’язнення в Россії, переконаний засновник компанії Film.ua Сергій Созановський

Ще одним фактором може бути створення фільму в співпраці з іншими країнами. Netflix також придбав документальну стрічку режисерки Аліси Коваленко «Домашні ігри», створену у копродукції з Францією та Польщею. «Це відіграло важливу роль, – вважає Коваленко. – Можливо, завдяки цьому фільм розглядається як європейський». 

Що означає співпраця з Netflix для українського кіноринку

Про отримані від Netflix прибутки за продаж контенту говорити складно – суми не розкривають. Право на показ однієї серії може коштувати від $5000 до $25 000, розповіли Forbes у трьох українських продакшенах на умовах анонімності.

Режисерка Аліса Коваленко не отримає коштів від показу фільму на Netflix. Гроші за купівлю прав на показ фільму зазвичай розподіляють між сейлз-агентом, українським дистриб’ютором та Держкіно, пояснила вона. 

Крім придбання прав на показ контенту Netflix також замовляє в Україні дубляж та титрування, сервісні послуги, пов’язані з допомогою організації зйомок. Одна з компаній групи FILM.UA дублює для Netflix деякий контент та виготовляє субтитри. Дубляж повнометражної стрічки коштує $25 000, година озвучки серіалу – $300–600, розповідав Forbes у 2020 році співвласник FILM.UA Сергій Созановський. «Нюхач», який зняла його студія, став першим українським серіалом, що з’явився на Netflix.

У серпні 2020-го кінокомпанія Apple Tree Vision, заснована українським продакшеном Star Media і британським OLLEV, зняла для французької філії Netflix у Києві фільм «Останній найманець» з актором Жан-Клодом Ван Дамом. Заробити великі гроші не вдалось, але покращити імідж – цілком. «Вартість наших послуг відповідала цінам на українському ринку, – каже віцепрезидент Star Media Юрій Артеменко. – Але Netflix – це знак якості. Закордонні партнери кажуть: якщо ви знімали фільм для Netflix, давайте і ми знімемо разом». 

Робота із французькою командою навчила українську знімальну групу працювати за стандартами Netflix. «Останнього найманця» знімав оператор, що був у команді фільму «Леон» разом із Люком Бессоном. Працювати з таким майстром важить більше, ніж гроші, додає Артеменко. 

Що дає Netflix українському кіно? Передовсім промо, бо ціна купівлі невисока, переконаний Созановський. За словами Коваленко, йдеться і про альтернативну аудиторію. «Домашні ігри» показували здебільшого на міжнародних фестивалях. Тепер фільм дивляться у країнах ЄС та Великій Британії. «Мені писали глядачі Netflix з інших країн і пропонували допомогти головній героїні Аліні», – додає режисерка.

Коли Netflix повноцінно вийде на український ринок

Стримінговий сервіс запустив в Україні локалізовану версію сайту та почав активно дублювати контент українською у 2021 році. Тоді вартість найдешевшого тарифного плану становила 7,99 євро за місяць користування, найдорожчого – 11,99 євро. У листопаді цього ж року компанія оголосила про зниження вартості передплати, яка нині обходиться від 4,99 до 9,99 євро.

Скількі в Україні передплатників Netflix? Платформа не розкриває такі дані. Директор Незалежної рейтингової агенції Big Data UA Сергій Бойко оцінює українську аудиторію Netflix майже у 200 000. В грудні 2021-го генеральний директор провайдера Lanet Маріан Івасюк опублікував на Facebook графік, на якому видно, як стрімко Netflix завойовує нових передплатників: наприкінці листопада серед абонентів Lanet їх було близько 150 000. У Польші, куди стримінг прийшов у 2016 році, кількість передплатників сягнула 1,7 млн.

«Зменшення абонентської плати збільшило кількість передплатників практично втричі, – каже Бойко. –Таких темпів розвитку не знала жодна вітчизняна платформа. Навіть найбільша з них – Megogo, яка має близько 800 000 користувачів, йшла до такої популярності багато років».

Коли можна буде сказати, що Netflix повноцінно вийшов на український ринок? Коли українські сценаристи та актори будуть створювати фільми на замовлення та під супроводом стримінгової компанії, пояснює Артеменко. Це відбудеться мінімум через два роки, додає Созановський. Прогноз Артеменка зі Star Media – три-п’ять. Спочатку в Україні має відкритися офіс Netflix, а за ним ітиме створення лінійки Netflix Original. 

З країн пострадянського простору за кількістю населення та наявністю кеш-рибейтів Netflix найцікавіша Росія. Україна – на другому місці, вважає Артеменко. «Нам потрібна стабільність у зовнішній політиці, і після введення кеш-рибейтів ми будемо більш конкурентоспроможними, ніж, наприклад, Румунія чи Болгарія», – каже він. У сусідніх Польщі та Росії вже запущено лінійки Netflix Original.

Що таке кеш-рибейт

Відшкодування виробничих витрат іноземним продюсерам. Держава повертає студіям, що знімають кіно в їхній країні, частину витрачених грошей. Яку систему пропонує Україна? Виробник може розраховувати на компенсацію 25% витрат, якщо зйомки в Україні тривали певну кількість днів, було використано українські локації і павільйони, залучалися українські актори і фахівці. Додатково можна отримати 5% за наявність українського культурного наративу у фільмі. Після завершення зйомок іноземна компанія повинна подати заявку в Держкіно на відшкодування коштів. У державних аудиторів є півтора місяця на перевірку виробничих витрат, а у Держкіно – ще 40 днів, аби перевірити картину на відповідність критеріям культурного тесту і ухвалити рішення про виплату.

Поки що система кеш-рибейтів працює з затримками. Україна узаконила відшкодування виробничих витрат іноземним продюсерам ще в жовтні 2019 року. Бюджет зйомки «Останнього найманця» в Україні становив біля €3,5 млн, і ще близько €800 000 коштували проживання, харчування і транспорт. Україна мала повернути Netflix приблизно €550 000. Щоб взятися до роботи в Україні, стримінг зібрав 393 документи. Але проєкт досі не отримав обіцяного відшкодування.

Щоб повернути частину витрачених на зйомки в Україні коштів, фільм повинен пройти культурний тест. 10 лютого 2022 року Рада з державної підтримки кінематографії відмовилася видати попередній висновок про відповідність проєкту цьому тесту. Причина? Фільм уже виготовили і показали в ефірі. У законі такого обмеження немає, переконані у Star Media.

Яке майбутнє у співпраці України з Netflix? «У нас багато різних локацій, невисока оплата праці професіоналів, – каже Артеменко. – Нам цікаво отримувати гроші, досвід, можливості працювати з відомими фахівцями». Американський провайдер зацікавлений в українському контенті, погоджується Алла Липовецька із Mamas Film Production, але він має бути автентичним і оригінальним. Якщо це буде кіно про внутрішні проблеми країни, Netflix його купить.

Матеріали по темі