«Курʼєри самі просяться працювати». Генеральний менеджер Glovo в Україні про те, як компанія доставляє продукти під час війни
Категорія
Інновації
Дата

«Курʼєри самі просяться працювати». Генеральний менеджер Glovo в Україні про те, як компанія доставляє продукти під час війни

Дмитром Расновський, генеральний менеджер Glovo у Східній Європі та Центральній Азії

Незважаючи на війну, іспанський сервіс доставки Glovo поступово відновлює роботу в Україні. Зараз він розвозить замовлення із супермаркетів, ресторанів та аптек у 19 містах, а також «робить усе можливе», щоб повернутися в Київ. Про курʼєрів-героїв та трансформацію «хмарних кухонь» в інтервʼю Forbes розповів Дмитро Расновський

Як у Glovo пройшов перший день війни

У день вторгнення, о 5-й ранку, всі вже були на ногах після перших новин. Нашим пріоритетом була безпека команди і кур’єрів. Ми вирішили, що виключаємо бізнес одразу і всюди, адже не знали, наскільки небезпечна ситуація. 

Давати рекомендації команді було складно. Ніхто не розумів, що відбувається, окрім того, що нас почали бомбити.

Ніхто не вірив, що війна можлива

До вторгнення ми знали, що є ризик війни, але до останнього ні я, ні команда не вірили, що вона буде. 

Я розповідав керівництву Glovo в Барселоні про все, що відбувається в країні, але від себе та експертів, з якими розмовляв, зазначав, що вірогідність повномасштабної війни низька.

Хоча ми все одно розуміли: Росія наш сусід навічно, це вже вдруге вони збирають війська на кордоні, тому нам потрібен план на екстрений випадок. 

За два дні до вторгнення ми провели для співробітників тренінг, де обговорили, що робити в найгіршому випадку – якщо Росія зайде в наші міста. Я ще тоді сказав команді, що тренінг вийшов надто песимістичний, бо війни ж не буде.

Якщо запитувати, наскільки добре ми були готові, скажу, що гірше, ніж треба було б. Якби ми всерйоз розглядали вірогідність вторгнення, то зробили б якісь речі краще.

До того ж ми думали, що якщо вторгнення буде, то воно повториться за сценарієм 2014 року – у зоні ризику опиняться тільки певні території. Тобто ми більше розглядали варіанти евакуації з Харкова, аніж із Києва чи Одеси. 

Допомога команді

Багато наших співробітників евакуювалися самостійно. Компанія просто допомагала грошима чи порадами.

У перші дні ми створили фонд, куди співробітники з інших країн робили пожертви. Вони також запропонували свої квартири за кордоном – у Казахстані, Грузії, Франції, Іспанії, Румунії, Польщі. Ми отримали дуже велику підтримку як з боку головного офісу так і від самих співробітників із різних країн. 

Ми кожного дня проводимо check-in з командою, щоб перевірити, де хто, чи вони здорові, живі. 

Більше 70% працівників – і штатних, і на аутсорсі – евакуювалися на Західну Україну (у Трускавець, Чернівці, Львів), а 6% виїхали до Європи. Багато хто не хоче покидати Україну і залишати тут своїх чоловіків.

Зараз у команди є вибір: або працювати, або займатися волонтерством. Якщо людина, наприклад, закуповує бронежилети в Польщі і перевозить в Україну або збирає гроші для організації «Повернись живим», вона може не працювати.

Як доставляють кур’єри

Незважаючи на те що в перший день ми закрили бізнес, до нас відразу почали звертатися курʼєри, які хотіли продовжити доставляти. Іспанський офіс хвилювався за безпеку, запитував, чи дійсно курʼєри цього хочуть та як компанія зі свого боку може допомогти країні в цій ситуації.

Ми розуміли, що в містах порушена логістика і що передавати людям гроші – легко. Проте мати доступ до ліків та продуктів для багатьох важливіше, ніж мати гроші, тому ми вирішили повернути сервіс. Відновили роботу в деяких містах, де було найбільш безпечно. Зараз доставляємо з 19 міст.

Доставляти в цих умовах погодилося 250 кур’єрів. Ці хлопці – герої, бо шукають, як можуть зробити свій внесок у цей складний час. Дехто повертався, щоб доставляти, бо його не взяли в територіальну оборону, але він хотів бути корисним.

Подібне нам продовжують писати кур`єри з Харкова та Чернігова – містах, де зараз найбільш небезпечно. Кур’єри отримують дохід, навіть більший, ніж раніше, бо вони ризикують, доставляючи.

Також ми отримали близько 350-400 звернень від кур’єрів, які хочуть доставляти на волонтерських засадах, щоб допомогти людям у містах, які обстрілюють, та де ми не відновили ще роботу.

Як Glovo допомагає під час війни

До нас часто звертаються лікарні чи територіальна оборона з проханням привезти їм їжу або речі першої необхідності. У Києві ми хоч поки і не відновили роботу, але в нас є даркстори та «хмарні» кухні. Ми використовуємо їх як бази дистрибуції готової їжі та продуктів для звичайних людей, територіальних оборон або ж передаємо у військові частини.

Самостійно, з кур`єрами або разом із партнерами, наприклад з Uklon, ми намагаємося доставити цю їжу та продукти.

Усі ресторани, супермаркети та аптеки з якими ми працюємо, мають нульову комісію. Єдине, що ми просимо рестораторів та власників супермаркетів, – тримати ціни, бо дехто почав дико підвищувати їх.

Ціни на доставку не змінювали. Увесь операційний дохід від доставки ми віддаємо на потреби ЗСУ, в армію. 

Підключені до платформи курʼєри зараз отримують вищі бонуси. Ми розуміємо, що навіть за великого бажання волонтерити у цих людей є родини, про які потрібно піклуватися. Страхування для них також діє, як і раніше.

Також країни, де працює сервіс Glovo, збирають гроші для підтримки України. На сьогодні користувачі Glovo пожертвували близько 10 000 євро.

Багато наших працівників пішли у територіальну оборону, займаються волонтерством.

Що замовляють люди

Замовляють те, що є в додатку і, відповідно, у наявності супермаркету. Зараз немає особливо можливості вибирати: хотіли гречку, але є лише рис – отже, замовляють рис. Єдиний тренд – зросла популярність доставки з супермаркетів.

Glovo в Росії не було

Раніше це було виключно бізнес-рішення. По-перше, там насичений ринок подібними гравцями. По-друге, в Росії складно будувати бізнес без тісної взаємодії з державними структурами. Треба не просто мати великі гроші на бізнес, щоб конкурувати з Yandex чи Mail.ru, треба ще мати когось, хто захистить тебе. Завершення роботи на російському ринку естонської компанії Bolt чи китайського DiDi підтверджує це.

Що буде з бізнесом

Ми ще не рахували, скільки Glovo може втратити під час війни – нам нецікаво, у нас інші пріоритети. Але в перший тиждень війни – це останнє, що нас хвилює. Зараз нам важливі безпека співробітників, курʼєрів та користувачів, а також те, що ми як компанія і команда можемо зробити, щоб підтримати свою країну.

Так, ми втрачаємо десятки мільйонів доларів виторгу на тиждень. Прибуток ми не втрачаємо, бо в нас його в Україні не було. Виходить, що зараз у нас зростають збитки.

Ми продовжуємо виплачувати зарплати співробітникам офісу, виконуємо всі свої зобов’язання, та в нас нема операційного прибутку. Усе, що отримуємо, ми інвестуємо в різні благодійні організації.

Звичайно, що згодом ми замислимося про фінанси, бо компанія Glovo стала частиною німецької Delivery Hero, публічної компанії, тож повинна звітувати про свої фінансові показники.

Матеріали по темі