Категорія
Інновації
Дата

Українська IT-компанія дісталася Латинської Америки. Навіщо SoftServe інвестує десятки мільйонів в регіон. Інтерв‘ю

Фінансовий директор (CFO) SoftServe Андрій Стицюк

Фінансовий директор (CFO) SoftServe Андрій Стицюк

Український аутсорсер SoftServe, що за 2021 рік виріс майже до 12 000 спеціалістів, збирається підкорювати Мексику, Колумбію та Чилі. Перший центр розробки відкрито у Гвадалахарі, на черзі – Богота, Медельїн та Сантьяго. До 2025-го у чотирьох локаціях має працювати 3000 айтішників. Навіщо компанії офіс на батьківщині Пабло Ексобара та чи допоможе Латинська Америка зменшити дефіцит фахівців. Про це Forbes поговорив із фінансовим директором (CFO) SoftServe Андрієм Стицюком.

Скільки SoftServe планує інвестувати у нові центри розробки?

Першочерговий план – $10–15 млн у всі три країни у перший рік. Ми не розраховуємо на повернення інвестицій протягом першого року. В Україні ми вкладаємо шалені кошти у розвиток людей, ніколи не економили на відрядженнях чи поїздках на навчання. Такий підхід залишиться для Мексики, Колумбії та Чилі.

Наша бізнес-модель не одразу приносить плоди. Тому очікуємо, що на другий рік вийдемо на самоокупність, на третій вже матимемо позитивний результат. 

Навіщо компанії ринок Латинської Америки?

По-перше, переважна більшість наших клієнтів – у США. Це велика країна з великим технологічним хабом на Західному узбережжі. Різниця у часі з Каліфорнією – 10 годин, ми практично часові антиподи і працювати в одному ритмі майже неможливо. Латинська Америка в одній часовій зоні з США.

По-друге, український ринок великий і ми на ньому залишаємося найбільшою IT-компанією українського походження. Але за великим рахунком останні рік-два ми наймали в Україні людей більше, ніж наша частка на цьому ринку.

Очевидно, SoftServe має досить непогану ціннісну пропозицію роботодавця (EVP), вона вирізняється з-проміж багатьох інших гравців. За минулий рік глобально ми найняли понад 5000 спеціалістів, у тому числі у наші офіси у Польщі, Болгарії, США, Німеччині. Україна – це 85% від загальної кількості.

Але попит від наших клієнтів зараз такий, що нам просто бракує людей. Латинська Америка – один із цікавих глобальних ринків, де ми готові наймати.

Третя причина, скажімо так, культурно-глобальна. Дуже важко бути глобальною компанією без культурного різноманіття. Донедавна ми були майже виключно американсько-українською компанією. Суттєві зсуви відбулися, коли почали активно розвиватися наші польські і болгарський офіси.

Щоб збудувати у Латинській Америці SoftServe, а не знеособлений бізнес, ми маємо на меті перемістити туди значну частину людей з України, або довгостроково, або на короткий час у відрядження. Так українські співробітники матимуть можливість бачити інші світи, вчитися іншим бізнес-практикам, практично ставати громадянами світу.

Чи давно планувався вихід у Латинську Америку?

Це історія приблизно річної давнини. Перший драйвер – попит від клієнтів. Вони кажуть: «Я починаю розвивати свій бізнес в Чилі і було б непогано, якби поруч була команда, яка могла б працювати над моїми проєктами».

Ми також постійно розглядаємо придбання інших компаній у регіоні: одна з них була в Мексиці, але угода не відбулась. Через попит на послуги є певна хвиля росту вартості IT-компаній. Але коли ми подивилися, як вони працюють, зрозуміли, що маємо всі необхідні інгредієнти, щоб збудувати те саме дуже швидко і набагато ефективніше.

Коли з’явився фізичний офіс в Гвадалахарі і скільки там зараз людей?

Кілька місяців тому. Десь наприкінці жовтня ми отримали юридичну реєстрацію у всіх трьох країнах. У Гвадалахарі ми працюємо у тимчасовому офісі, можна сказати, коворкінгу. Хоча місце досить хороше – пізніше плануємо зробити там і постійний офіс. У команді наразі до 10 людей, деякі з них вже працюють на клієнтських проєктах. У Мексиці відкрито близько 50 вакансій.

Як обирали інші міста – Боготу, Сантьяго, Медельїн? Останнє широкому загалу відоме як батьківщина Пабло Ескобара.

Ми провели суттєве дослідження всього регіону. Якщо подивитися на IT-карту Латинської Америки, то це, в принципі, Аргентина, Бразилія, Мексика, Колумбія, Чилі. Багато компаній працюють у Коста-Риці. Це дуже цікава країна. Але вирости там, збудувати центр розробки на тисячу співробітників – великий виклик.

У Бразилії та Аргентині є свої виклики, чи то з популістським урядом, чи зі станом економіки, певною стабільністю. Також ми проаналізували внутрішню міграцію і бачимо, що дуже багато IT-фахівців із Аргентини зараз переїжджають у Мексику. Ми зважили низку факторів і знайшли найбільш оптимальний варіант.

Колумбія, хоча і має присмак наркоторгівлі та Пабло Ескобара, за останні 10 років істотно змінилася. Я вперше познайомився з цією країною років п’ять тому, коли на нас вийшли представники їхньої урядової інвестиційної агенції Procolombia. Ми з ними поспілкувалися і зрозуміли, що вже тоді наше враження про країну було певним міфом.

У будівлі, де, швидше за все, буде наш колумбійський офіс, розміщують свої потужності відомі світові корпорації. Колумбія змінилася. Думаю, що через певний час та частина історії забудеться.

Матеріали по темі

За даними GITOC, Глобальної ініціативи проти транснаціональної організованої злочинності, Колумбія за рівнем організованої злочинності на другому місці у світі, Мексика – на четвертому. Україна, для порівняння, на 34-му. Чи становить це ризик для бізнесу?

Це може теоретично становити ризик. Але подивімося на Мексику. Це величезна країна, де цей показник від штату до штату може відрізнятися в рази. Я більш ніж впевнений, що деякі штати за рівнем безпеки набагато випереджають Україну, а у деяких ситуація не дуже сприятлива.

Наприклад, Гвадалахара більш комфортна для життя і менш насичена, ніж Мехіко. Це новий, свіжий, але вже достатньо розвинутий IT-хаб. І також цей регіон має певні характеристики з точки зору безпеки.

Ми працюємо з людьми і маємо подбати, щоб вони були у безпеці. Безпека бізнесу теж важлива, адже завжди є певні виклики, наприклад корупція. З іншого боку, ми працюємо із «великою четвіркою» і в сфері оподаткування, і в сфері аудиту. Тому ми впевнені, що використовуємо найкращі практики ведення бізнесу.

Тому проблеми є. Але питання в тому, де їх немає?

Наскільки відрізняється медіанний рівень зарплат IT-спеціалістів в Україні та Латинській Америці?

Наше первинне дослідження показало, що у Мексиці зарплати вищі за українські. Якщо порівнювати з Києвом – на 5%, якщо з середнім по країні – на 20%. Колумбія та Чилі дуже подібні за рівнем зарплати до України.

Наш підхід – працювати з найкращими, наймати людей з найбільшим потенціалом і дати їм можливість цей потенціал розвинути.

А як щодо рівня кваліфікації?

Знову ж таки, тут середню температуру по лікарні вивести досить складно. Наприклад, у Мексиці є підприємства багатьох американських автовиробників. Це створило певний попит і пропозицію людей із компетенціями і досвідом IT-розробки для автопрому. Знаю, що наші конкуренти, які спеціалізуються на automotive, спеціально для своїх європейських клієнтів привозили команди із Латинської Америки.

Перед тим як починати там бізнес, ми провели тестові інтерв’ю і прийшли до того, що є дві категорії розробників. Перша працює на внутрішній ринок, їхня кваліфікація, у тому числі знання англійської мови, залишає бажати кращого.

Друга категорія насправді дуже давно успішно працює на американські компанії. І там десь краще, десь гірше, але в цілому рівень порівнюваний із показниками працівників SoftServe.

Чи велика конкуренція за таланти у цьому регіоні?

Конкуренція на ринку там не менша, ніж тут. Питання в тому, що ми її не боїмося.

Війна за таланти буде тільки посилюватися. Якщо вважати, що насиченість чи дуже сильна конкуренція на якомусь ринку – це проблема, тоді в принципі не треба працювати в IT.

За оцінкою Forbes, виторг SoftServe у 2020 році – близько 9 млрд грн. Яку частку приносить Україна, Болгарія та Польща?

Україна займає, напевно, 85%. Але Польща зростає шаленими темпами, виторг подвоюється щороку, тому думаю, що цей відсоток істотно зміниться у 2022-му. Болгарія становить не так вже й багато, але це невелика країна і офіс у нас там лише у Софії. Тому на рівні одного міста вона теж досить успішно розвивається.

Яка частка за планом має припадати на Латинську Америку?

Наш план, щоб Латинська Америка становила близько 10% від нашого загального бізнесу. Це досить агресивні плани.

Тим не менш, ми показали, що можемо зростати у Польщі. У Латинській Америці хочемо досягти навіть більшого успіху.