SCM Ріната Ахметова з 2012 року інвестувала в стрімінг Oll.tv, щоб зробити головний сервіс інтернет-телебачення в Україні. Першим стати не вдалося. Коли власник відмовився від ліцензій на медіа, доля Oll.tv зависла в повітрі. Втім 22 липня користувачі отримали повідомлення, що стрімінг припиняє роботу в той же день. Хто його дивився, та чи був він бізнесом для SCM – в матеріалі Forbes від 13 липня, що знов став актуальним
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
ОТТ-платформа Oll.tv, що входить до «Медіа Групи Україна» (МГУ) Ріната Ахметова, здає ліцензію. Проте продовжить надавати певний час послуги абонентам, повідомили Forbes у пресслужбі МГУ 13 липня. Тоді на уточнюючі запитання в компанії не відповіли. Вдень 22 липня користувачі отримали від Oll.tv повідомлення, що сервіс «вимушено призупиняє» роботу через «дискримінаційний» закон про олігархів.
Oll.tv став першим ОТТ-сервісом, який отримав відповідну ліцензію в 2019 році. Її переоформили з ліцензій IPTV, за які МГУ в 2014 році заплатила 9 млн грн. Проте ліцензія для роботи ОТТ-сервісів не обов’язкова. «Вони здають ліцензію, але зможуть працювати», – підтвердила Forbes голова Нацради з ТБ та радіомовлення Ольга Герасим’юк.
Oll.tv (ТОВ «Діджітал Скрінз») була єдиною власницею ліцензії для ОТТ на ринку. «Це була їх власна ініціатива: бути першими і цим козиряти», – каже член громадської ради при Нацраді Олександр Глущенко. Головні конкуренти – Megogo та Sweet.TV – ліцензії не отримували.
Хто що дивиться
Якщо Oll.tv може продовжувати роботу, то з чим і хто його дивитиметься? В травні 2020 року консалтингова компанія Big Data UA оцінювала кількість користувачів Oll.tv в 200 000. Актуальна цифра – близько 150 000, каже засновник Big Data UA Сергій Бойко. Лідер українського ОТТ-ринку Megogo, за його оцінкою, виріс з 390 000 до 600 000. «Цифра близька до реальності», – підтверджують у Megogo. Інший конкурент – Sweet.tv за два роки також зріс більше ніж вдвічі, до близько 120 000.
Довгий час магнітом для користувачів Oll.tv були футбольні трансляції. Телеканали «Футбол 1/2/3», які разом з OTT-сервісом входять до МГУ Ахметова, володіли правами на показ української прем’єр-ліги та європейських ліг та чемпіонатів. Частково контент був екслюзивним для Oll.tv, що приводило підписників.
З 2018 до 2021 року «Футбол» володів ними разом з провайдером «Воля». Партнери домовилися про трансляції з Megogo та Sweet.tv. Втім минулого року МГУ програла тендер в УЄФА Megogo. Вартість була рекордною для України – від €20 до €30 млн, стверджувало джерело Цензор.нет, близьке до тендера.
Oll.tv залишився поза бортом великого футболу – Megogo співпрацює лише з «Воля». «Завдяки спорту в 2021 році медіасервіс залучив сотні тисяч нових передплатників», – каже засновник і гендиректор Megogo Володимир Боровик.
Втім якраз футбол на Oll.tv продовжать показувати після анулювання ліцензії. Телеканал «Футбол» все ще має права на показ чемпіонатів Нідерландів, Туреччини, США, кубків Лібертадорес, Італії та Франції. Завершуються права на трансляцію української прем’єр-ліги та ігор збірної. Тендер мав пройти в лютому, проте наразі планується на літо. «Докрутити футбол» – одна з причин, за якою сервіс може продовжити роботу, вважає Глущенко. В межах ОТТ-платформи матчі можна показувати як окремі події.
До повномасшатбної агресії в Oll.tv також планували зробити ставку на власні серіали. «Ексклюзивний контент – саме те, для чого і створється платформа. Це світова модель», – казала рік тому в інтерв’ю «Детектор.Медіа» директорка Oll.tv Юлія Трибушна. Ексклюзив на сервісі встиг вийти тільки один. Шестисерійне «Зломовчання» – спільний проєкт із хорватською Drugi Plan – коштував партнерам близько €1,5 млн. Oll.tv зробив «не мажоритарний внесок», розповідав креативний продюсер Дмитро Кіцай.
Окрім цього, на сервісі залишається весь контент, на який вже куплені права, або той, який виробляла МГУ. Чи вдастся на цьому заробляти?
Бізнес?
З 2016 по 2020 рік виторг сервісу становив від 160 до 200 млн грн. У 2017–2020 роках Oll.tv балансував на межі збитковості, свідчать дані аналітичного сервісу YouControl. Відтоді кількість абонентів впала. Війна також вдарила по ринку. Якщо в січні – лютому 2022 року кількість абонентів стрімінгів була на рівні 1,8 млн і зростала, то переселення українців і тимчасова окупація частини територій спричинила відтік авдиторії. Наразі всього в Україні ОТТ- та IPTV-сервісами користуються не більше 1,5 млн домогосподарств, каже Сергій Бойко.
У 2021 році Forbes оцінював Oll.tv приблизно у $20 млн. Для порівняння: лідера українського стрімінг-ринку – Megogo – Forbes оцінив у минулому році в $170 млн. Розробка стрімінгового сервісу з нуля з усіма додатками може зайняти 4–5 років і кілька мільйонів доларів, каже директор Sweet.tv Олександр Резунов. Окрім цього, є права на контент. Вартість сильно залежить від того, чи є топові міжнародні канали, фільми мейджорів, спортивні трансляції та географії показу, каже Боровик з Megogo.
«Із часом одна з трьох медіагруп захоче мати власну ОТТ-платформу. Думаю, це може бути Starlight, – каже член громадської ради при Нацраді з ТБ Глущенко. – Неможливо розвиватися на ринку з великою бібліотекою свого контенту тільки як продакшн-студія». Проте за ринкову вартість під час війни актив ніхто не купить, додає він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.