Платформа Nazovni, створена Міністерством закордонних справ України для допомоги експортерам, отримала першу заявку у грудні 2021-го. Після повномасштабного вторгнення проєкт отримав новий поштовх – український бізнес став менш мобільним і шукає нові ринки збуту. Як платформа допомагає бізнесу з експансією
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
«Воєнні дії та зменшення купівельної спроможності торкнулися практично всіх бізнесів у країні. У мене є відповідь, а радше пропозиція: виходити на експорт», – з таким закликом до українських підприємців на початку липня звернувся міністр закордонних справ Дмитро Кулеба, виступаючи на конференції Forbes «Будуємо разом».
МЗС ще у грудні минулого року запустило платформу Nazovni для підтримки діючих експортерів і допомоги компаніям, що планують виходити на зовнішні ринки. Але її реальна робота з активним включенням посольств почалася після повномасштабного вторгнення.
За пів року в системі зареєстровано понад 170 компаній, а кількість заявок перевищила 900. Більшість із них – від малого та середнього бізнесу. Популярні країни – Польща, Німеччина, США, Велика Британія та Франція. Топові галузі – продукти харчування, сувеніри, товари для дому, косметика, меблі.
Ідею створити платформу підказав бізнес, говорить очільниця офісу Nazovni Лора Поліщук. Надсилаючи запити про допомогу, підприємці стикнулися з людським фактором – в одних посольствах їм допомагали, в інших – ні. І модерація запитів у формі довільних листів до МЗС та 131 дипломатичної установи в більш ніж 80 країнах світу забирала забагато часу та сил, додає представник департаменту забезпечення роботи керівництва МЗС Раміз Рамазанов.
Якщо в лютому та березні до платформи надходило по два–три десятка звернень, то у квітні їх кількість перевищила сотню, а в окремі дні зараз надходить по пів сотні заявок, говорить представниця директорату економічної дипломатії Олександра Янушевська. Як влаштована платформа Nazovni («Назовні»)?
Вікно можливостей
Платформа вирішує різні завдання – від точкових проблем до виходу на нові ринки «з нуля». Наприклад, компанія-виробник українських сувенірів UA Maze завдяки Nazovni зараз веде перемовини з двома країнами, одна з яких – Японія, розповідає Поліщук. Компанія «Білліотон» змінює ринок через проблеми з логістикою і замість Катару постачатиме висівки до європейських країн.
Підприємець Олексій Карасьов, який займається впровадженням технології українських вчених із пошуку корисних копалин без буріння, завдяки Nazovni веде перемовини з двома провідними компаніями у сфері пошуку корисних копалин та навіть з урядом однієї з держав.
Ключові вимоги до заявки в системі прості – наявність англомовної презентації, сертифікатів та інших дозвільних документів, перелічує Янушевська. Оператори перевіряють інформацію про компанію, надані контакти та зв’язки з державою-агресором, додає вона. Якщо ризиків не виявлено, у той же день заявка приймається та передається на опрацювання до посольства.
Дипломатам стало простіше, адже вони отримують заявки від перевірених компаній, з презентаційними матеріалами та дозвільними документами, говорить Янушевська. І міністр особисто опікується ефективністю комунікацій – щотижня проводить наради з послами, вивчає статистику та відгуки експортерів, додає Рамазанов.
Загальний термін з моменту реєстрації до отримання відповіді – 30 днів. Це можуть бути прямі контакти зацікавлених партнерів або пропозиція взяти участь у виставці, які наші посольства організовують за кордоном. Наприклад, мінівиставки в ритейлових магазинах у європейських країнах.
У реєстрації може бути відмовлено. Найчастіше – через відсутність презентації або недійсні контакти чи посилання на вебресурси, пояснює Янушевська. Дипломати контактують з кожним експортером, і якщо він не виходить на звʼязок, заявка також відхиляється. Але таких випадків лише пів сотні.
З початком повномасштабної війни стало більше компаній, які взагалі не мали досвіду експорту або лише невеликий досвід, говорить Поліщук. І платформа виконує навчальну функцію. «Заповнюючи заявку, підприємці починають розуміти процес, – пояснює вона. – Є кейс, коли заявка з моменту створення до відправлення готувалась 115 днів. Підприємець взяв паузу і підготувався».
Іноді менеджери Nazovni підключаються, щоб підштовхнути підприємців. Наприклад, коли італійська компанія шукала виробника палет в Україні, в системі було дві недопрацьовані заявки. Менеджери зв’язалися з цими компаніями, щоб повідомити про можливість угоди.
Рух назустріч
Є зустрічний напрямок – у посольства надійшло вже понад 50 заявок від європейських компаній, які хочуть купувати українські товари, говорить Рамазанов. Це заявки на українську олію, борошно, зерно. Nazovni стикує потенційнх покупців з українськими експортерами. З’являються і нові ринки – подібні запити були з Чилі, Австралії, Нової Зеландії та Фіджі. Через проблеми з логістикою угоди не відбулись, але після війни українці можуть освоїти і ці нові ринки, припускає Рамазанов.
Для виходу на зовнішні ринки потрібно мати бюджет, попереджає Рамазанов, адже валютна виручка надійде у кращому випадку за кілька місяців. До того доведеться за свій кошт покривати витрати на пакування, доставку, митне оформлення і отримання сертифікатів. І про сертифікати в обраній країні краще дізнатися заздалегідь, додає він. Якщо ж навіть не обрали країну – можна подати в Nazovni заявку на пошук ринків, і спеціалісти допоможуть визначитися.
Поріг входу залежить від продукції. Перший контракт, зазвичай, невеликий, пробний. Наприклад, в Nazovni був контракт до війни на поставку ягід, який вартував $50 000, наводить приклад Рамазанов.
Nazovni дає перший поштовх, щоб почати працювати, говорить Ксенія Полтавець, директорка компанії «Нуаре». Її заявка – одна з перших на платформі. Посольства в країнах, до яких компанія хоче експортувати продукцію, проводять попередній аналіз ринку і діляться інформацією, розповідає вона. Наприклад, це дані про великі компанії, яким може бути цікавою українська продукція. Контакти від Nazovni – це перевірени прямі номери телефонів та адреси електронної пошти, додає підприємниця. Зараз завдяки Nazovni вона веде перемовини про постачання кави з одним із найбільших ритейлерів у Швейцарії.


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.