Водії-волонтери та машини під завʼязку. Як працює найбільший у світі карпулінг-стартап BlaBlaCar. Інтервʼю із СЕО в Україні /Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Водії-волонтери та машини під завʼязку. Як працює найбільший у світі карпулінг-стартап BlaBlaCar. Інтервʼю із СЕО в Україні

5 хв читання

Getty Images

У мирний час французький BlaBlaCar мав 8 млн користувачів в Україні. За перші чотири дні війни попит на поїздки злетів утричі – сервісом скористалося 50 000 людей. Головна проблема – дефіцит водіїв. Як працює сервіс під час війни в інтерв'ю Forbes розповів генеральний менеджер BlaBlaCar в Україні Роман Мірошніченко

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Ви очолили український офіс BlaBlaCar наприкінці січня 2022 року. Чи готувалася компанія до можливого вторгнення Росії заздалегідь?

Я приєднався до компанії наприкінці жовтня, у січні офіційно оголосили про призначення. З цього часу ми почали активно обговорювати цю тему і за два тижні ми вже мали готову комунікацію для співробітників.

Ми пропонували грошову підтримку та допомогу з релокації на Західну Україну, до Львова та Польщі, де в нас є офіси. Це було готово до війни.

Скільки людей в українській команді?

Ми маємо 86 осіб, усі основні продукти для локального бізнесу підтримуються з України. У мене є велика гордість за співробітників, що вони змогли підтримати ключові бізнес-процеси.

Більшість співробітників вже у безпечних місцях, хтось поїхав до родичів, хтось зняв житло. Ми допомагали шукати та бронювати житло, поки співробітники були в дорозі.

Найменша частина команди ще залишається у Києві, вони не захотіли переїжджати з різних причин. Вони ще по своїх будинках, але переважно у безпеці. Усі мають укриття, гроші, продукти.

BlaBlaCar – заснований у Франції сервіс для шерингу міжміських поїздок із оцінкою $2 млрд. У квітні 2021-го платформа залучила $115 млн інвестицій та зробила ставку на автобусні перевезення по Європі. Для цих цілей BlaBlaCar купив два стартапи з українським корінням – платформу для бронювання квитків Busfor та сервіс автоматизації для перевізників Octobus. Не за горами – вихід на IPO, оптимістично прогнозував у квітневому інтерв'ю TechCrunch CEO Ніколя Брюссон.

На Україну у BlaBlaCar припадає 8% від 100-мільйонної аудиторії з 22 країн. Російський ринок один із найбільших – близько 30 млн користувачів. У лютому 2020 року через європейські санкції стартап припинив роботу в окупованому Криму. Про плани виходу з російського ринку після початку повномасштабного вторгнення в Україну компанія не оголошувала.

BlaBlaCar робить велику ставку на бізнес автобусних перевезень. Чому ви вирішили закрити цей напрям в Україні?

Ми працюємо як маркетплейс, підключаючи безліч перевізників на нашу платформу. У перші чотири дні ми працювали. Основна мета була перевезти якнайбільше людей на безпечні території.

За цей час сильно збільшилася кількість відмін поїздок та виросло навантаження на команду. Багато хто був без звʼязку, без інтернету, але чотири дні ми працювали у жорсткому режимі. На пʼятий день реальних поїздок стало значно менше, а кількість відмін продовжувала зростати.

Можливо, за ці дні більша частина перевізників доїхала до Західної України та не захотіла повертатися. Багато причин було на боці перевізників: наявність водіїв, палива. Тому на пʼятий день ми вирішили відключити продукт по автобусним перевезенням і максимально переключити попит і пропозицію, що залишилися, на карпул.

Ми збільшили максимальну кількість місць в машині з трьох до 24, щоб автобуси, що залишилися, могли продовжувати роботу в нестабільній ситуації.

Водії-волонтери та машини під завʼязку. Як працює найбільший у світі карпулінг-стартап BlaBlaCar. Інтервʼю із СЕО в Україні /Фото 1

Роман Мірошніченко, генеральний менеджер BlaBlaCar в Україні.

За яких умов ви зможете поновити автобусні перевезення?

Ми продовжуємо спілкування з перевізниками. Є багато чинників та різні ситуації. Хтось займається волонтерством, хтось продовжує регулярні рейси. Але це поки що дуже невелика кількість від загальної маси.

Ми зможемо відновити операції, як тільки ця кількість зросте, і це буде достатній обсяг та системний підхід.

Також ми бачимо можливість запуску волонтерських рейсів. Але, знову ж таки, коли буде достатньо перевізників та запитів від них. Тоді ми зможемо автоматизувати ці процеси на нашому боці. Скоріш за все, ми будемо підключати їх по черзі, коли будемо бачити готовність включати окремі лінії, окремі напрями чи ініціативи з волонтерства.

Скільки перевізників ви мали до війни?

Боюся, ми не можемо розголошувати цієї цифри, але це були сотні перевізників.

Скільки водіїв було на карпулінговій платформі та скільки залишилося зараз?

Не можу озвучувати цифри до війни, але розповім динаміку.

У перші чотири дні дуже зменшилася кількість доступних водіїв, що очікувано. На мінімальних значеннях було 1500 активних водіїв щодня. Зараз у нас 3000 активних водіїв на день, і ця цифра зростає. Їх стало вдвічі більше після того, як ми запровадили низку технічних рішень.

Ми зменшили мінімальну вартість поїздки до нуля, щоб люди могли волонтерити. Ми спростили процес реєстрації та прийняття людей із позначкою «волонтер» на платформі.

Пошук на платформі спростили. Раніше був фокус на поїздки з точки «А» до точки «Б», наприклад, з Києва до Львова. Тепер ви можете бачити всі доступні поїздки з одного міста і можна скласти трохи складніший, але безпечний маршрут.

Як ви перевіряєте нових водіїв на безпечність?

Ми вирішили максимально спростити процес, щоби могли швидко підключатися волонтери. Агенти, які перевіряють нових водіїв, перебувають у Польщі. Ми максимально збільшили їхню кількість.

Рішення було непросте — шахраїв на платформі могло стати більше. За фактом, ми посилили боротьбу з фродом та їх кількість залишилася на колишньому рівні. Нам дуже допомагають пасажири, котрі скаржаться, пишуть відгуки, а ми можемо оперативно реагувати.

Відсівати шахраїв допомагають алгоритми – ми зробили кілька фільтрів за логікою реєстрації. Не можу їх всі називати, інакше їх навчаться оминати. Такі ситуації мотивують цих людей шукати якісь проріхи у системі.

У яких напрямках зараз найбільше поїздок?

Звичайно, це Західна Україна: Львів, Івано-Франківськ, Хмельницький, Ужгород. Їдуть звідусіль, з Києва, з центральної України, з великих міст. Я бачу, що є поїздки із Сум, Харкова. Це поодинокі випадки, але вони також є.

Як змінилися ціни на поїздки з початком війни?

Ціни залишилися на тому ж рівні, але треба розуміти, що це середня температура по лікарні. Зʼявилося багато безкоштовних поїздок. З іншого боку, збільшилася дальність та кількість пасажирів, машини забиті під завʼязку.

Є випадки, коли водії намагаються отримати якусь вигоду із ситуації та ставлять високі ціни. Але це досить точкові ситуації, а не масова проблема.

Як ви співпрацюєте з польським та центральним офісом?

У Польщі дуже добре організовані процеси і щодо перевезення наших співробітників, і щодо залучення автобусів та карпул водіїв. Вони розвозять людей від кордону територією Польщі. Частина поїздок крос-граничні – з Польщі, наприклад, до Німеччини.

На польській стороні ми працюємо з іншими перевізниками, кілька автобусів відправили німецькі партнери по BlaBlaBus. Це не маркетплейс, а окремий європейський продукт, де компанія сама керує автобусами.

Також на BlaBlaBus зараз безкоштовні автобусні поїздки Європою для всіх українців. Це ми зробили із центральним офісом.

В Україні ми працюємо із волонтерською організацією UkraineNow. Вони мають окремий розділ для людей, які шукають транспорт або можуть його надати. Там є референс на наш сайт.

У BlaBlaCar зараз немає монетизації. Який запас міцності у українського офісу?

У нас є два напрями бізнесу. На карпул не було монетизації, ми тільки почали проводити тести та одразу ж їх закрили. На автобусному напрямі була комісія, але ми продовжували інвестувати в ринок.

Запас міцності дуже великий — нещодавно у нас був раунд інвестицій. Заплановані інвестиції в український ринок зарезервовані, ми зможемо їх продовжити, коли повернемо бізнес на довоєнний рівень.

Головний офіс не урізає фінансування?

Ні.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд