Співвласник drogerie-мережі EVA та супермаркетів Varus Руслан Шостак про підвищення цін, трансформацію процесу постачання товарів в умовах війни та проблеми з логістикою
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Минулого тижня жителі Рівненщини масово скаржилися на мережу EVA, яка має близько 1100 магазинів по всій країні, пише Головне управління Держспоживслужби на Рівненщині. Однією з причин є різке підвищення цін. Така ж скарга у Facebook звучала від мешканців Житомира та Луцька, повідомляють місцеві ЗМІ. Співвласник мережі Руслан Шостак каже Forbes, що це атака ботоферм, яку розслідує кіберполіція. Зміни цін він пояснює відключенням акцій, які раніше фінансували постачальники. «Нам постачальники сказали відключати акції, і ми їх відключили, – каже Шостак. – Тому могло бути відчуття, що ми підвищили ціни».
Репортер Forbes поговорила з Русланом Шостаком не лише про підвищення цін, а й про трансформацію бізнес-процесів.
Як ви працюєте за умов війни?
Ми майже повністю виплатили всім зарплату за лютий та продовжуємо працювати. Але зі 1100 магазинів EVA відкрито 814 – інші або закриті, або частково працюють залежно від військової ситуації. Якщо місто бомбардують і люди фізично не можуть дістатись до робочого місця, ми не можемо відкрити магазин. Така ситуація, наприклад, у Харкові, частково у Києві та інших прифронтових містах. У Маріуполі довгий час команда працювала у повному обсязі. У Мелітополі та Бердянську не працюємо. Також три магазини станом на 28 лютого, один із яких у Волновасі, розбомбили.
Як ви мотивуєте людей виходити на роботу?
Ми нікого не скоротили, співробітники магазинів, які не працюють, отримують зарплату в повному обсязі. Тим співробітникам, хто пішов у тероборону чи армію, також повністю зберегли зарплату. Спеціальних мотивацій немає.
Ритейлери та виробники кажуть, що у них зараз дуже великі проблеми із логістикою. Що у вас?
Машина за добу не може проїхати більше 200 км, і тому повністю змінилися постачальники, логістичні ланцюжки зруйновані. Команда практично по кожній машині – чи доставка продуктів, чи хліба – ухвалює рішення окремо.
Наприклад, у Києві доставляти до магазинів продукцію нам допомагає тероборона. На блокпостах домовляємося, щоби нас пропускали швидше. Також ми не виключаємо, що машину вилучать на блокпосту у військових цілях.
Війна руйнує усі попередні стандарти. У транспортників та виробників змінилися всі умови.
Як ви перебудувалися?
Постачальники змінилися через розрив логістичних ланцюжків. Вийшла зміна, виробилася продукція, а чи й бомбили – вони відвантажили товар. Якщо почалися атаки, сирени, вони не завантажились – тож шукаємо інших постачальників в іншому регіоні. У нас такий фронт, де змінюється логістика щодня.
Наприклад, ми не можемо постачати товар та продукти з Європи, або з Києва до Дніпра через те, що машина може їхати кілька днів. Складнощі також із поставками до Харкова та Донецької області. З півдня, наприклад із Херсона та Миколаєва, ми нічого доставити вже не можемо. У цих регіонах ми мали сільські контракти на продукцію фермерів. Тепер більшу частину товарів та продуктів у дніпропетровські магазини постачають локальні постачальники.
Тобто, ви працюєте виключно з місцевими постачальниками?
EVA має асортимент некритичного імпорту і він дуже мало імпортується. Поки що ми використовуємо залишки зі складів дистрибʼюторів і шукаємо постачальників у спокійних регіонах, але у країні фактично закінчуються залишки товару. Їх залишилося на один-три місяці залежно від категорії, і вони вимиватимуться з полиць. Поки нема чого панікувати. Ми працюємо з усіма міжнародними постачальниками критичного імпорту, наприклад підгузків, засобів гігієни, щоб уникнути проблем із нестачею.
Як змінилися умови співпраці із постачальниками?
Майже всі постачальники з першого дня війни змінили ціни та умови співпраці. Тепер ми працюємо без відстрочення платежу, за передоплатою оплатою та за фактом. Природно, ніхто з постачальників не проводить акцій, не дає спеціальних цін або кращих умов. Усі опинилися в одному полі. Поки що ми ведемо переговори з міжнародними компаніями, щоб вони давали пільги, оскільки в країні війна.
У які міста зараз найскладніше доставляти товари?
Практично на всю Східну та Центральну Україну. Скрізь працює тероборона, ми розуміємо цю потребу у воєнний час, але це пробки, які неможливо обʼїхати. Вартість логістики зросла десь у півтора-два рази.
Чи всі склади працюють?
Під Києвом у Броварах та Гостомелі склади закриті – там точаться інтенсивні бої і фізично неможливо працювати.
Читала, що EVA підняла ціни втричі-вчетверо. Чи це правда?
Це абсолютний фейк. Проти нас працювали боти, які розповсюджували його. Але хто це зробив, поки що не знаємо. Ми розбираємо цей кейс із кіберполіцією.
Зараз немає товарів, на які ціни виросли б у три-чотири рази або навіть у пʼять. Конкуренції вже немає, але ми маємо мінімальні ціни. Ми зʼясували, звідки це пішло. Ми мали дуже великі акції, які оплачували постачальники. Першого дня війни вони сказали: «Ми не даємо жодних акцій, відключайте їх, ми вам не зможемо їх оплачувати». І дещо ми відключили. Були акції мінус 20–30%, деякі позиції навіть були мінус 50%. Через це могло бути відчуття, що ми підняли ціни. Роздріб – ретранслятор того, що відбувається на ринку. Ми просто маємо свою маленьку маржу на цій ретрансляції.
А в категоріях, де ціни піднімали постачальники?
Якщо постачальники піднімали ціни, ми теж їх піднімали. Ми зазнаємо колосальних збитків, деякі наші конкуренти просто закрилися. Не працювати сьогодні вигідніше, ніж працювати. Ми це розуміли, але вирішили, що нам зараз важливіше бути з клієнтом, аніж отримувати додатковий прибуток.
Які ще є проблеми, крім того, що тяжко з логістикою?
Зараз три ключові проблеми: відсутність товару та пошуки його в країні. Персонал, який через страх не виходить на роботу і його доводиться вмовляти. Це і регіональні директори та керуючі, нам доводиться збирати команду щодня. І логістика.
Наразі три ключові проблеми: відсутність товару та пошуки його в країні, а також логістика. Також є проблема з персоналом, який через страх не виходить на роботу і нам доводиться збирати команду щодня. Але є й ті люди, яких не вдається вмовити залишити свої робочі місця. Наприклад, в EVA жодний регіональний директор та молоді працівники не залишили свій регіон.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.