Через локдауни бізнес навчився оптимізувати витрати. Компанії впроваджують цифрові рішення, замість того щоб тримати в штаті людину, роботу якої можна алгоритмізувати. В результаті під ризиком опинився цілий кластер офісних працівників
За оцінками McKinsey Global Institute, до 2030 року близько 15% всіх робочих місць у світі (або 400 млн) можуть зникнути через диджиталізацію – такі розрахунки проведено до коронакризи.
Для того щоб залишатися конкурентоспроможним на ринку праці, треба перенавчатися професійно. На кого саме?
У дослідженні ЦЕС просканували понад 800 000 актуальних вакансій для «білих комірців» в Україні та поспілкувалися з HR-директорами. Висновки такі.
Офісним працівникам на початку кар’єри варто переходити у програмування, бізнес-аналітику та аналітику даних. Фахівцям у активній кар’єрній фазі – у проєктний та продуктовий менеджмент, відповідно до галузі експертизи. Фахівцям вікової категорії 50+ варто розглянути перехід в сферу клієнтської підтримки (оператори кол-центрів, консультанти служби підтримки онлайн).
Ринок праці після коронакризи став іншим. Документообіг стає автоматичним, продажі та сервіси масово переходять в онлайн. Під ризиком опиняються адміністратори та секретарі, аудитори, бухгалтери, юристи, турагенти, ріелтери, фінансові аналітики, менеджери середнього рівня.
Поєднання своєї експертизи та IT-навичок
Це не означає, що професія умовного бухгалтера зникне. Вона трансформується змістовно, а в кандидатів компанії все частіше шукають наявність таких навичок, як крос-галузева експертиза та мультифункціональність. Найпопулярніший приклад – поєднання експертизи з ІТ-навичками. Для цього бажано пройти курси іт з працевлаштуванням.
«У нас був цікавий кейс, коли компанія шукала людину з експертизою в банківських ризиках та міцними навичками програмування в Python», – поділилася Олеся Кондратюк, HR-спеціалістка, OSTROVSKA Talent Acquisition.
«Головне, що ми шукаємо у кандидатах, – бажання навчатися. Нещодавно ми найняли психологиню на позицію аналітикині даних без досвіду, і це успішний приклад», – розповідає Юлія Пилипенко, HR-директорка, Райффайзен Банк Аваль.
Про роль ІТ-навичок мало що можна додати нового: український ІТ-сектор вважається найперспективнішим як з точки зору створення доданої вартості, так і заробітних плат. Але якщо подивитися ширше, то айтішників, а також тих, хто обслуговує ІТ-проєкти, – від проєктних менеджерів до рекрутерів – шукають у всіх галузях економіки.
Наприклад, із переходом фінансових послуг до смартфону банки закривають фізичні відділення та рідше наймають економістів, касирів, фінансових аналітиків.
«Для того щоб здійснити цифрову трансформацію бізнесу, нам потрібні розробники, архітектори систем, тестувальники, аналітики даних, scrum-майстри, менеджери з продукту. Банки сьогодні конкурують із ІТ-сектором за фахівців», – каже Юлія Пилипенко.
«Для створення інноваційних продуктів у «зеленій» енергетиці, ми наймаємо в тому числі ІТ-фахівців та розробників», – розповідає Альона Кавка, HR-директорка, інноваційна енергетична компанія KNESS.
Попит на технічну освіту
Бізнес трансформується та переходить у формат sales culture. Компанії фокусуються на розробці та продажу окремих продуктів та якісній клієнтській підтримці. Цим займаються проєктні та продуктові менеджери, менеджери з продажів. Такі ролі насамперед вимагають від кандидатів розвинутих соціальних компетенцій. Технологічні компанії, особливо в галузях «нової економіки», часто шукають спеціалістів з управлінським досвідом та відповідною технічною освітою.
«У таких галузях, як кібербезпека та «зелена» енергетика, на позиції Project Manager та Sales Manager українські компанії часто шукають людей із технічною вищою освітою. Адже їм необхідно підтримувати професійну бесіду про продукт як із командою, так і з клієнтами, тому фахова освіта є передумовою», – каже Олеся Кондратюк.
Шукають айтішників, менеджерів та аналітиків
Дані з порталів для пошуку роботи підтверджують цю тезу. Окрім розробників та тестувальників, попит на яких зараз майже на 40% перевищує пропозицію, шукають проєктних та продуктових менеджерів, маркетологів, аналітиків даних та бізнес-аналітиків.
Примітка: дані станом на 01.08.2021 (Jooble), 10.08.2021 (LinkedIn).
Джерело: Jooble, LinkedIn. Обробка даних та розрахунки ЦЕС.
Людське спілкування є ключовим
Змістовно трансформується робота продавця – від фізичного продажу товару до віртуального через соціальні мережі, маркетплейси, інтернет-магазини. Будуть затребуваними оператори кол-центрів та служб клієнтської підтримки – роль перейде у формат онлайн, але не буде замінена штучним інтелектом.
«Із переходом малого бізнесу в онлайн значно зросла потреба у продавцях – приймачах замовлень онлайн, менеджерах сторінок у соціальних мережах, операторах кол-центрів», – каже Марія Абдулліна, керівниця напрямку «Робота», OLX Україна.
«Коли в ресторанах з’явилися термінали самообслуговування, ми одночасно створили нові професії, основне завдання яких удосконалювати досвід клієнтів через спілкування. Тому наші експерти з гостинності, працівники сервісу, які обслуговують столики, працівники доставки та експрес-вікна завжди охоче поспілкуються з клієнтом, посміхнуться йому або допоможуть», – розповідає Наталія Тіморіна, директорка з персоналу, McDonald’s Ukraine
Зростає роль навичок на противагу диплому про освіту
Роботодавці цінуватимуть працівників із розвинутими «м’якими», тобто гнучкими, компетенціями, здатних швидко адаптуватися до змін та постійно навчатися новому на робочому місці. Професійне перенавчання кожні три-пʼять років стане нормою.
«Ми не вимагаємо від кандидатів досвіду роботи саме в банках. Ми знаємо, як працювати в банку. Нам потрібні люди, які принесуть нове бачення», – каже Юлія Пилипенко
В українському контексті однією з ключових компетенцій для висококваліфікованих працівників є вільне володіння англійською мовою. Працедавці наголошують на браку цієї компетенції серед кандидатів. За даними Jooble, 22% вакансій вимагають знання англійської. За даними LinkedIn – кожна друга.
Не всі технології позитивно впливають на кількість робочих місць, багато з них їх скорочують. Проте там, де технологія замінює рутину, вивільняється місце для творчості та людської взаємодії.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.