Категорія
Лідерство
Дата

Тривалий час в Україні авторитет лідера будувався на страху. Чи є користь у цьому підході

4 хв читання

Тривалий час в Україні авторитет лідера будувався на страху. Чи є користь у цьому підході /Getty Images

Getty Images

Страх завжди був драйвером для дій. І в багатьох ситуаціях залишається таким і зараз. У соціальних структурах на страху будуються ієрархія і закони. Але чи завжди страх корисний у роботі сучасних організацій

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

– А коли ви почали працювати в цій компанії?

– Коли мені пригрозили звільненням.

Анекдот.

Як страх впливає на продуктивність людей

При сильному страху організм переходить в режим мобілізації. Знижується здатність творчо мислити та погіршується якість прийняття рішень. У такому стані важко обʼєктивно оцінювати ситуацію, почути різні думки. Рішення, які було прийнято в тривозі, спрямовані не на ефективність, а перш за все на бажання позбутися від тривоги. Крім того, в мобілізаційному режимі організм частіше і швидше «виходить з ладу». Як у фізичному, так і психологічному сенсі.

«Це шкідливо для роботи, тому що страх і довіра не сумісні в одній команді. Страх співробітника може зупиняти ключові процеси: конструктивне вирішення конфліктів, надання зворотного звʼязку, ініціацію нових ідей, розповідь про труднощі. Без цього буде складно покращувати процеси, розвивати співробітника і досягати цілей. У короткостроковій перспективі це може спрацювати, але рано чи пізно, співробітник піде в середовище, де безпечно».

Анна Савченко, Project Manager, Parimatch Tech.

Причини страху перед керівником

Дитяча травма.

Керівник асоціюється з фігурою батька. Тому дитячий страх перед батьком у дорослому житті проєктується на страх перед керівником. Жорсткі дії лідера активізують страх розсердити й бути покараним. У такому випадку хороший фахівець перетворюється на перелякану дитину.

Запальний характер керівника.

Такий керівник викликає страх у підлеглих своєю агресивністю, непередбачуваною емоційною реакцією, гучністю голосу, образами.

Емоційний інтелект співробітників.

Сильні люди, професіонали з почуттям власної гідності рідко затримуються поруч з агресивним керівником. Управління, яке засноване на почутті страху, утримує в організації слабких людей, які не бажають розвиватися, емоційно залежних.

Історія взаємин співробітника й керівника.

Ситуації, в яких погано виконане завдання викликало невдоволення керівника, можуть закріпитися в підсвідомості співробітника. Це може викликати тривогу і почуття провини, яке виражається в страху засмутити/розлютити керівника ще раз.

Корпоративна культура, заснована на страху.

У такій культурі основна увага приділяється створенню в людини страху допустити помилку.

Характеристика культури страху:

• наявність гранично жорстких, жорстоких, «показних» санкцій (важкі покарання – моральні або фізичні, аж до фізичного знищення);

• тотальний контроль з метою знайти й покарати винного;

• мотивація людини спрямована не на створення цінностей, а на прояв і переживання «тваринного» страху за своє життя.

Корисний і токсичний страх в організації.

Корисний страх:

  • підвищує дисципліну;
  • екстрено мобілізує на досягнення результату;
  • встановлює закони й структурує діяльність.

Токсичний страх:

  • може блокувати інноваційну діяльність;
  • знижує лояльність співробітника;
  • підвищує рівень негативного стресу в колективі;
  • викликає опір змінам;
  • знижує працездатність;
  • пригнічує ініціативність.

«Є ситуації, в яких страх перед керівником корисний. Наприклад, коли колектив складається з підлеглих, які не сприймають традиційні методи управління. Але якщо керівник будує корпоративну культуру психологічного пресингу, то сильні самостійні співробітники не захочуть у цьому брати участь. Доведеться задовольнятися «загнаним в кут», морально слабким колективом. Співробітники, які бояться свого керівника, витрачають енергію на подолання внутрішніх страхів, а їхній робочий час йде на спроби уникнути покарання, а не на бажання поліпшити клієнтський досвід».

Дмитро Басов, CEO Portmone.com

Як керівнику обходитися зі страхом підлеглих

Буває, що новому керівнику «дістається» колектив, в якому страх уже оселився давно й надовго. Потрібно розуміти, що в будь-якій кризовій/нестабільній ситуації співробітники шукають опору, намагаючись повернути визначеність і заспокоїтися. Іноді це абсолютно ірраціонально. Таке «бажання заспокоїтися» може виражатися в частих «лікарняних», паралельному пошуку іншої роботи чи уникненні відповідальності.

Перше, що може зробити керівник для бізнесу, – дати людям визначеність. Конкретика знизить градус тривоги й підвищить рівень продуктивності. Необхідно стати емоційною підтримкою для команди. Знаходячи таку підтримку в свого керівника, люди перестануть її шукати в деструктивних діях.

Друге – це підтримувати атмосферу відкритості й показувати, що помилки – невідʼємна частина роботи. Без помилок немає розвитку. Це може виражатися як у визнанні власних помилок керівником, так і його лояльному ставленні до помилок підлеглих. Важливими є висновки й уроки, які співробітники беруть із отриманого досвіду. Така рефлексія допоможе побороти культуру страху й впровадити культуру інновацій та підприємництва.

«Страх нічим хорошим не є. У мене був досвід роботи в команді, де був страх перед попереднім керівником. Це призвело до замовчування проблем до того моменту, поки вони масштабувалися до такого рівня, що приховувати далі було неможливо.

В організації потрібно нормально обговорювати проблеми. Повинна бути культура правильного ставлення до помилок, коли помилка сприймається як невідʼємна складова прогресу».  

Діана Кладова, Керівник департаменту комунікацій ДТЕК Мережі.

Як співробітнику позбутися страху перед керівником?

1. Зрозумійте, що керівник – це теж людина. У нього є емоції. Він теж чогось боїться.

2. Знайдіть те, за що ви поважаєте керівника. Фокусуючись на повазі, ви знижуєте градус страху.

3. У спілкуванні дивіться прямо в обличчя, тримайте прямо спину, говоріть чітко й переконливо.

4. Розумійте цінність тієї роботи, яку ви робите для організації. Ви працюєте не на керівника, а для організації. І якщо вас найняли на роботу, значить, дуже потребують ваших знань, навичок і компетенцій.

«Важливо, щоб співробітник усвідомлював відповідальність за свою роботу, знав наслідки халатності та інших відхилень від мети. Страх перед керівником корелює із питанням: «Що мені буде, якщо я не виконаю поставлені завдання та цілі, проявлю службову недбалість?».

Леонід Катрук, виконавчий директор ТОВ «Юрія Фарм»

Страх – погана мотивація для побудови стосунків в організації. Творчу атмосферу створює заохочення співробітників за досягнення результатів і розуміння, що помилки – одна з умов зростання.

Матеріали по темі

 

Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд