Категорія
Життя
Дата

Басейн в атріумі Українського дому, 170 робіт та майже 2000 гостей. Відкрилась одна з найбільших та найдорожчих мистецьких виставок «Кола Сільваші». Чим вона цікава та скільки коштувала

4 хв читання

«Кола Сільваші» виставка /Фото Руслан Сингаєвський / Надано UMCA

Виставка, присвячена творчості художника Тіберія Сільваші, триватиме до 27 жовтня. Фото Фото Руслан Сингаєвський / Надано UMCA

«Кола Сільваші» – одна із наймасштабніших та найдорожчих українських виставок за час незалежності. Протягом року дослідники працювали зі спадком Тіберія Сільваші, радились із самим художником та архітекторами, відбирали роботи і працювали над концепцією. Результат – ретроспектива на пʼять поверхів Українського дому зі 170 творів мистецтва та з рекордним бюджетом у $350 000.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Світлина, яку найчастіше роблять відвідувачі ретроспективної виставки «Кола Сільваші», – біля басейну, розташованого в атріумі Українського дому. Це найскладніший елемент у виробництві експозиції, яким займалась агенція How Production. 

«Ми хотіли створити безодню», – розповідає власник та CEO How Production Юрій Стецюк. Як побудувати провалля на першому поверсі монументального Українського дому? Команда пофарбувала воду і сам басейн у синій колір, завдяки чому він видається дуже глибоким. 

«Люди бояться підходити до краю, – каже Стецюк. – А насправді глибина води – десь 3 см». 

Басейн «Кола Сільваші» виставка

«Ми хотіли створити безодню», – розповідає власник та CEO How Production Юрій Стецюк.

Виставка, присвячена творчості художника Тіберія Сільваші, відкрилася 13 вересня і триватиме до 27 жовтня. Протягом першого вікенду – з 13 по 15 вересня – її відвідали 1824 людини. Для порівняння: на ретроспективу художниці Алли Горської за перші три дні роботи придбали близько 4000 квитків

«Досвід наших останніх проєктів показує: ближче до кінця виставки кількість відвідувань збільшується», – каже кураторка ретроспективи Ольга Балашова. 

Виставка «Кола Сільваші»

Протягом першого вікенду – з 13 по 15 вересня – виставку «Кола Сільваші» відвідали 1824 особи.

«Кола Сільваші» – масштабний проєкт Українського дому та Українського музею сучасного мистецтва (UMCA), співзасновницею якого є Балашова. «Це, напевно, найбільша та найдорожча виставка українського художника, що проходила у країні», – припускає вона. На пʼяти поверхах Українського дому розташувались 170 робіт 98 художників: самого Сільваші, тих, на кого вплинув він, хто вплинув на нього та працював із ним.

Хто такий Тіберій Сільваші?

Хто такий Тіберій Сільваші?

Тіберій Сільваші народився 13 червня 1947 у місті Мукачеве Закарпатської області. Освіту майбутній художник здобув у Києві: спочатку у Республіканській художній школі ім. Шевченка, пізніше у художньому інституті. Сільваші навчався у мисткині Тетяни Яблонської. 

У 1992-му Сільваші заснував мистецьку групу «Живописний заповідник» – вона обʼєднала представників нефігуративного мистецтва. До неї входили Олександр Животков, Марко Гейко, Анатолій Криволап, Микола Кривенко. 

Перша персональна виставка Сільваші відбулася у 1993-му у французькій Тулузі. Його ретроспектива «Кола Сільваші» – найбільша експозиція художника. 

Окрім живопису, Сільваші досліджує теорію сучасного мистецтва. Він – автор серії есеїв, присвячених видатним художникам. У 2022-му митець став лауреатом Національної премії України ім. Тараса Шевченка.

Скільки коштували «Кола Сільваші»

Бюджет виставки «Кола Сільваші» – $350 000, каже Балашова. З них $194 000 витратили на виробництво, монтаж та супровід виставки. Ще $156 000 піде на гонорари команді, створення каталогу, 3D-туру, книги про виставку англійською та українською і демонтаж. Ці кошти UMCA ще шукає – відповіді від фондів мають надійти до кінця жовтня.  

Чи $350 000 – це багато? У червні 2023-го UMCA проводив виставку «Ти як?» – вона теж зайняла пʼять поверхів Українського дому і складалася приблизно з 500 творів. Вона коштувала музею $170 000.

Більшу частину бюджету «Кіл Сільваші» наповнили міжнародні фонди: генеральний партнер виставки – фонд «Відродження». Пʼять бізнесів, що підтримали виставку, – компанія Smarter, проєкт «Visa Ощадбанк», ресторан LU Gallery, мистецька платформа Spilne Art та продавець санітарно-гігієнічної продукції «Бетта-Сервіс» – спільно надали $42 300.

Частина коштів – від приватних осіб: $36 500 на проєкт пожертвували семеро меценатів та група благодійників ГО «Поступ 14». 

«Кола Сільваші» виставка

Підприємниця Юлія Башлакова підтримала виставку «Кола Сільваші» через повагу до митця та давнє захоплення його творчістю.

Одна із меценатів – співзасновниця Soul* Lab та ГО «Інститут людинознавства» Юлія Башлакова. Вона співпрацює із UMCA як колекціонерка, меценатка і стратегічна радниця з 2019 року. 

«Мистецтво вплинуло на те, якою людиною я стала, що та як я роблю, – каже Башлакова. – Маючи такий досвід, прагну, щоб мистецтво було досяжним для багатьох». Виставку Сільваші підприємниця підтримала ще й через повагу до митця та давнє захоплення його творчістю.

«Під час війни мистецтво, література та музика допомагають зберегти моральний дух та єдність нації», – каже про свою мотивацію інший меценат, засновник компанії «Бетта-Сервіс» Олексій Харько. Він підтримує UMCA вдруге: у 2023-му підприємець фінансував виставку «Ти як?». 

Що всередині виставки «Кола Сільваші»

Ретроспектива Тіберія Сільваші зайняла пʼять поверхів Українського дому. Ці пʼять маршрутів – пʼять контекстів, у які куратори поміщають творчість Сільваші.

Наприклад, перший поверх із синім басейном присвячений новій версії інсталяції художника «Малярство», а на третьому розміщено важливі роботи Сільваші та близьких йому митців. Свої роботи для експозиції передали художники з України, Японії, Австралії, Італії, Угорщини – вони зібрані на другому поверсі.   

«Нас часто запитують: чому саме Сільваші? – каже Балашова. – Відповідь – він постійно генерує контексти, середовище і ситуації, у яких з’являються нові можливості створювати та розуміти мистецтво». 

«Кола Сільваші» виставка

Дослідники працювали над виставкою рік. Сільваші має великий архів текстів, які вони мали дослідити та обговорити, щоб зрозуміти його творчість.

Дослідники працювали над виставкою рік. Сільваші має великий архів текстів, які вони дослідили, щоб зрозуміти його творчість. Після цього команда щотижня бачилась із самим художником. «Створювати прижиттєву ретроспективу – велика розкіш, – каже Балашова. – Ми мали багато фактів, думок і здогадок, які одразу могли перевірити із автором». Пізніше до роботи підключились архітектори. 

За лаштунками експозиції – поєднання зусиль великої кількості учасників в обмежених часі і ресурсах, додає Башлакова. «Виставка для мене – про глибоку мистецьку роботу з часом і в часі, про можливість побачити зв’язок поколінь художників», – говорить меценатка.

«Кола Сільваші» виставка

Тіберій Сільваші – не лише абстракціоніст, яким його бачить більшість представників художньої спільноти.

Головне відкриття Балашової? «Вражає поєднання масштабу особистості та скромності», – каже кураторка. Сільваші навіть не хотів, щоб у назві ретроспективи було його імʼя. 

«Якось він сказав: для мене ідеальна виставка – та, де художники не підписують своїх робіт, – згадує Балашова. – Де немає «я», а є тільки служіння мистецтву».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд