Кадр із фільму «Будинок зі скалок»
Категорія
Життя
Дата

Фільм «Будинок зі скалок» про український інтернат – темна конячка «Оскара». Західні та українські кінокритики розповідають, які у нього шанси та чому стрічку варто подивитися

6 хв читання

Дії відбуваються в притулку, де діти очікують: їх усиновлять чи відправлять у дитячий будинок. Кадр із фільму «Будинок зі скалок»

Документальна стрічка «Будинок зі скалок», знята в копродукції з Україною – претендент на «Оскар». Вона представлена в категорії «Найкращий документальний повнометражний фільм». Що про неї думають кінокритики та чи зможе «Будинок зі скалок» завоювати для українського кіно першого «Оскара» 

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Над створенням «Будинку зі скалок» працював данський документаліст Сімон Леренг Вільмонт разом із командами Швеції, Фінляндії, Данії та України. Дії фільму відбуваються в притулку, де діти очікують: їх усиновлять чи відправлять у дитячий будинок. Будівля розташована на ще тоді неокупованій території, поблизу лінії фронту на Сході України. Там соціальні працівники намагаються створити для дітей безпечний простір.

«Будинок зі скалок» – другий фільм, створений у копродукції з Україною, який увійшов у п’ятірку номінантів на «Оскар» у секції найкращого документального кіно. Першим був «Зима у вогні: Боротьба України за свободу», який розповідає про протести в Україні 2013–2014 років. Його зняв режисер Євген Афінеєвський у співпраці зі стримінговим сервісом Netflix.

Світова прем’єра «Будинку зі скалок» відбулася у 2022 році на кінофестивалі Sundance, в Україні – на фестивалі Kharkiv MeetDocs. Творці стрічки обіцяють, що скоро стрічка вийде в український прокат.

Для багатьох учасників кіноринку, і навіть творців фільму, потрапляння у п’ятірку номінантів «Оскара» стало сюрпризом. До цього він став найкращою режисерською роботою серед документальних фільмів на Sundance. Згодом отримав нагороди на шведському Göteborg Film Festival та грецькому Thessaloniki International Film Festival. 

Чи зможе фільм отримати «Оскар»? Шансів небагато, але вони є. «Оскар» – суб’єктивний погляд представників американської кіноіндустрії на світовий процес, – каже голова Українського Оскарівського комітету Алік Шпилюк. – Справжні художні якості фільму іноді не мають суттєвого значення».

«Не очікувала на номінацію, але і не здивувалась, коли отримала цю новину», – каже продюсерка «Будинку зі скалок» Дар’я Бассель. На перемогу вона не розраховує, каже: фінансові ресурси, залучені до промоції інших фільмів-номінантів, набагато вагоміші. Але номінація дає можливість гучніше говорити про війну Росії проти України.

Переможців премії оголосять 28 березня. У категорії повнометражного документального кіно із українською стрічкою конкурують ще чотири фільми. Оцінити шанси України на конкурсі Forbes попросив колишнього члена журі BAFTA Джека Сіла, головного телекритика The Hollywood Reporter Деніела Фінберга, голову Українського Оскарівського комітету Аліка Шпилюка і члена Українського Оскарівського комітету Дениса Буданова. 

Джек Сіл, оглядач фільмів на The Guardian, колишній член журі BAFTA – британського аналога «Оскара»  

Світ зі страхом спостерігає за тим, що відбувається в Україні, і «Будинок зі скалок» – вчасне нагадування про те, що структура суспільства може легко розірватися. Що війна має наслідки, які виходять далеко за межі сухої статистики. І що коли країна чи громада розбиті, потрібно багато любові та праці, аби зібрати їх знову. Але фільм також дає нам надію, показуючи людський дух у винахідливості та стійкості дітей.

Впродовж останніх років у цій категорії зазвичай вигравав фільм, який є великою новою історією, бо він:

  • або розкриває щось невідоме чи привертає увагу до гідної людини, 
  • або проливає нове світло на людину чи явище, які вже є відомими. 

Попри те, що «Будинок зі скалок» відкриває нову правду про наслідки війни та показує історії дітей, він має невеликі шанси на перемогу. Журі може здатися, що фільм недостатньо вражає візуально і не має достатньо великого наративу.

Деніел Фінберг, головний телевізійний критик The Hollywood Reporter

Завжди важко передбачити, як розвиватимуться змагання за «Оскар» у категорії документального кіно. Але допомагає бути своєчасним і залученим до актуальної та нагальної розмови. Звісно, не так давно переміг «Мій учитель-восьминіг», тож цей критерій досить гнучкий.

Я у хорошому сенсі дещо здивований, що «Будинок зі скалок» номінували. Це невеликий та інтимний фільм, який ще навіть не надійшов у прокат. Він протистоїть головному переможцю Sundance – All The Breathes, володарю Венеціанського «Золотого лева» – All the Beauty and the Bloodshed. Також стрічка конкурує з документальними фільмами, які були представлені на основних платформах: Navalny на Warner Bros. і Fire of Love на Disney. Тож «Будинок зі скалок» – це справжня темна конячка.

Чому «Будинок зі скалок» заслуговує на увагу? Історія про сиріт в Україні навряд чи може бути на часі більше, ніж зараз. Це було актуальним і жахливим до російського вторгнення, а через рік – тим більше. Фільм Сімона Леренга Вільмонта водночас надихає та розриває серце. 

Фільм «Будинок зі скалок» про український інтернат – темна конячка «Оскара». Західні та українські кінокритики розповідають, які у нього шанси та чому стрічку варто подивитися /Фото 1

Кадр із фільму «Будинок зі скалок»

Алік Шпилюк, програмний консультант Одеського міжнародного кінофестивалю та голова Українського Оскарівського комітету

Зазвичай на «Оскар» до номінації «Найкращий документальний повнометражний фільм» потрапляють фільми найвищої художньої якості. Переважно ті, що отримали призи на найбільших кінофестивалях – як міжнародних класу «А», так і документальних. Цьогоріч серед фільмів-конкурентів є фільми, які вийшли в американський кінопрокат, що говорить про їх високі комерційні та художні якості.

Щоб документальний фільм відібрали на «Оскар», він має стосуватися болючих питань, притаманних світу чи, зокрема, американському суспільству. Дві з п’яти стрічок стосуються американських реалій, на відміну від стрічки, створеної в копродукції з Україною.

У «Будинку зі скалок» шанси здобути перемогу об’єктивно найменші – з п’яти претендентів у цього фільму найнижчий рейтинг на IMDb. З виробничого погляду, американські кіноакадеміки найбільше зацікавлені локальним кіновиробництвом. Чотири претенденти створені американськими компаніями чи у співпраці з ними. Над «Будинком зі скалок» працювали тільки європейці. 

Але американські кіноакадеміки досить сентиментальні. А «Будинок зі скалок» розповідає про покинутих дітей під час війни, до якої прикута увага всього світу. Це, безумовно, може викликати симпатію американських кіноакадеміків і сприяти тому, що фільм отримає пристойну кількість голосів. 

Якість «Будинку зі скалок» дуже висока. Це гарно зроблений фільм, що розповідає про проблеми людей, які живуть тут і зараз. Це важливо, тому що серед інших претендентів є фільми, засновані тільки на хронікальних кадрах – там немає живого спілкування героїв.

«Будинок зі скалок» – жива і дуже глибока зворушлива історія. Тому, попри об’єктивні переваги інших фільмів, у стрічки є деякі шанси.

Денис Буданов, кінокритик, програмний директор фестивалю Kharkiv MeetDocs та член Українського Оскарівського комітету

«Оскар» – це лотерея. Не можна точно сказати, який фільм виграє. Недарма сезон нагород порівнюють ще й із дербі: тут теж є явні лідери, аутсайдери та темні конячки. Я б не назвав «Будинок зі скалок» аутсайдером, скоріше темною конячкою. За багатьма прогнозами, фільм не мав вийти із шортлиста до номінації. Те, що він туди потрапив – вже велика перемога. Але якщо ранжувати, то у «Будинку зі скалок» шанси на перемогу мінімальні.

Номінаційний оскарівський список формують спільноти кінопрофесіоналів, кожна з яких закріплена за певною категорією «Оскара». У цьому випадку це документалісти. Після оголошення номінантів усі академіки, які мають право голосу та підтвердять перегляд п’яти номінантів з цієї категорії, зможуть проголосувати за найкращий повнометражний документальний фільм. 

Дуже добре, що документалісти – це професіонали більш ніж із 80 країн, а не тільки американці – звернули увагу саме на «Будинок зі скалок». Фільм отримав доволі потужний старт на американському Sundance, але потім був представлений здебільшого на європейських кінофестивалях.

Як не дивно, за прогнозами, на перемогу лідирує американо-канадський фільм «Навальний». З російського там немає нічого, крім самої постаті Навального, в якому бачать опозиціонера. У стрічки дуже хороша, помпезна промокампанія та велика підтримка серед американських кінематографістів. За моїми відчуттями, американці сприймають цей фільм, як свого часу гучний Citizen4our про Сноудена, який отримав «Оскар» у 2015-му. Стрічка досить монотонна по наративу, але фіксує історичні події «тут і зараз». Так і з «Навальним». Розслідування про отруєння зняли одразу після того, як це сталося.

На які фільми у першу чергу дивляться не тільки кіноакадеміки, а й пересічні глядачі? Ті, що вже отримали американські кінокритичні або профільні нагороди і які на слуху: про них пише американська преса, вони вийшли в прокат, мали шалений фестивальний успіх тощо. В цьому аспекті про «Будинок зі скалок» американські академіки та синефіли починають чути лише зараз, тому що від Sundance пройшов вже рік. Стрічка має номінації на Cinema Eye Honors та Independent Spirit, і зараз – номінація на «Оскар». Тому буде цікаво дізнатися про результат голосування академіків та спостерігати за промоцією фільму в Штатах.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд