Підприємець Олександр Конотопський купив фотопортрет Володимира Зеленського за 6 млн грн. Як це змінило перелік найдорожчих українських витворів мистецтва, на що підуть гроші та як було зроблено знімок
Купувати біткоїн чи ні? Таке питання поставив CEO Ajax Systems Олександр Конотопський, вручаючи нагороду «Підприємець року» від Forbes співвласникам «Нової Пошти» Вячеславу Климову та Володимиру Поперешнюку. «Ти, здається, тепер інвестуєш в арт», – пожартував у відповідь Климов.
Менш ніж за годину до цієї розмови Конотопський придбав на благодійному аукціоні портрет Володимира Зеленського роботи Олександра Чекменьова за 6 млн грн. Це зробило його одним із найдорожчих публічно проданих знімків українського фотожурналіста.
Аукціон проходив під час церемонії вручення премії Forbes «Підприємець року», яка відбулася за підтримки Mastercard. Його метою було зібрати кошти на відновлення ліцею в селі Богданівка Київської області, яке знаходилося під окупацією з 8 до 29 березня. Росіяни використовували школу як штаб. Відступаючи, військові підпалили її.
«На неї неможливо дивитися без сліз, – каже фотограф Олександр Чекменьов, на чиє прохання школа була обрана бенефіціаром торгів. – Вона могла б стати музеєм воєнних злочинів росіян». Безлад на території ліцею прибирали всім селом.
Зібрані 6 млн грн дозволять відновити не тільки богданівський ліцей, але й інші зруйновані навчальні заклади Київщини. Кошти для відновлення передадуть ГО «Ініціатива Е+».
Історія знімка
7 грудня журнал TIME назвав Володимира Зеленського людиною 2022 року. За час вторгнення видання декілька разів відзначало лідерство президента України. Вперше Зеленський з’явився на обкладинці видання ще у травні. Текст про нього починається словами: «Найскладніші – ночі, коли він лежить, чуючи у вухах завивання сирен, а його телефон досі дзеленчить поруч».
Автор фото на обкладинці – Олександр Чекменьов. Саме цей кадр приніс школам Київщини 6 млн грн від Конотопського.
«У цій війні кожен має бути на своєму місці, – каже Чекменьов. – Я був на своєму з перших днів». З березня він фіксує вторгнення у портретах. Його першим проєктом були 24 фото киян для The New York Times. Завдяки цій зйомці його знайшла команда TIME.
Портрет Зеленського – дебютна обкладинка TIME в кар’єрі Чекменьова. Пізніше він зняв ще дві: із першою леді України Оленою Зеленською та лауреаткою Нобелівської премії миру Олександрою Матвійчук.
«Єдине, що запитали в TIME, коли дали замовлення: «Ти знаєш, як зніматимеш?», – згадує Чекменьов. – Я відповів: «Не хвилюйтесь, знаю».
У 2019-му Чекменьов допомагав фотографу Артуру Бондару на зйомці Володимира Зеленського для The Guardian. Президент випадково повернувся профілем, і Чекменьов зробив знімок. «Вдома я перевів його в ч/б і побачив: у цьому кадрі – він справжній, – згадує фотограф. – Я зберіг його, бо подумав: він мені знадобиться». Вже тоді Чекменьов бачив його на обкладинці, і не помилився.
У зйомці для TIME він відтворив ракурс і світло з фотосету трирічної давнини. Щоб зняти обкладинку, було 20 хвилин. «Для зйомки президент зібрався в одне ціле, – каже Чекменьов. – З ним легко працювати, але цього разу я відчув, як йому складно».
Фотограф надіслав до TIME вибірку фото – журнал затвердив кольорові. Чекменьов попросив фоторедактора подивитися на чорно-білі кадри: був переконаний, що це – найкращий варіант. «Кадр підкреслює час, подію та стан. Це стан війни, але погляд іде до світла, – каже Чекменьов. – Із цим фото для мене все було залізно». В TIME погодилися.
Найдорожчі продажі українського мистецтва та фото
Продаж за 6 млн грн робить портрет Зеленського одним із найдорожчих українських витворів мистецтва. «Думав, на рахунок прийде хоча б 100 000 грн», – зізнається Чекменьов. Стартова ціна лота на аукціоні була 50 000 грн.
«Гадаю, це дійсно найдорожчий знімок, придбаний публічно», – каже фотограф і директор музею харківської школи фотографії Сергій Лебединський. Важливо зважати, що це – благодійний аукціон: ціни на них зазвичай вищі, додає Лебединський.
На щорічній виставці Paris Photo Лебединський дізнався галерейні ціни на роботи фотографа Бориса Михайлова: десятки тисяч євро за знімок і сотні – за серію. У 2013 році на аукціоні Under the Influence у Нью-Йорку було продано роботу Віталія та Олени Васильєвих ICE. За фототриптих заплатили $106 900. Він перевищив естімейт більш ніж втричі. Цей випадок спричинив скандал, бо це не ринкова ціна, згадує Лебединський. «Тож продаж (портрета Зеленського – Forbes) є безпрецедентним», – резюмує він.
Цього року українські митці не вперше ставлять рекорди. У травні картину Марії Примаченко «Квіти виросли коло четвертого блока» продали на аукціоні за $500 000. Це найдорожча робота в історії українського мистецтва. Але таку суму зібрали не через розуміння вартості картини, а тому, що Примаченко уособлює Україну, вважає голова правління ГО «Музей сучасного мистецтва» Ольга Балашова.
2022-й – гарний рік для продажу фото. У травні на торгах Christie’s фотографія сюрреаліста Мана Рея «Скрипка Енгра» була продана за $12,4 млн, ставши найдорожчою фотографією в історії. В листопаді на аукціоні колекції мистецтва співзасновника Microsoft Пола Аллена була продана друга найдорожча фотографія. Знімок будівлі Флет-Айрон роботи Едварда Стайхена коштував $11,8 млн при естімейті до $3 млн.
Як продають цифрові фото
За українським законодавством, продаючи матеріальний витвір мистецтва – наприклад, картину або скульптуру – автор продає її матеріальну форму. «Грубо кажучи, якщо це картина, то це рама з фарбами», – пояснює юристка Олександра Косенко. Майнові права – право виставляти або перепродавати картину, використовувати її будь-яким чином – не передаються автоматично із майновою формою. Здебільшого, сторони прописують умови використання в контракті, і це теж впливає на ціну.
Що ви купуєте, коли купуєте цифровий витвір мистецтва, як-от фотографію? «Зазвичай, це працює так само, тільки ви продаєте цифрову форму», – каже Косенко. Автор передає зображення без прав перепродавати, виставляти або використовувати його іншим чином. Умови узгоджуються індивідуально.
Проданий Forbes на аукціоні портрет – перший у тиражі, який надрукував Чекменьов. Авторські права на фотографію залишаються у нього. Зроблені для TIME знімки автор не може використовувати протягом 90 днів після оригінальної публікації, у випадку з портретом президента – до 19 серпня, каже фотограф. «У тиражі найбільш цінні перший та останній друк, – пояснює він. – Тепер це ще й найцінніший знімок для фотографа, адже це була найбільша покупка».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.