Війна в Україні впливає на всіх, навіть, якщо людина не перебуває на лінії фронту. Керівники компаній, які продовжують працювати попри все, відчувають, як на фоні постійного стресу у працівників розвивається емоційна втома. Як допомагати співробітникам долати тривоги та страхи, розповідає організаційний психолог і тренер з емоційного інтелекту Ден Дубравін
Війна – це вже даність, яку прийняли українці: адаптувалися до її реалій. Але це не означає, що зникли «важкі» емоції. Вона створила багато невизначеностей та загроз, тому співробітники відчувають постійну тривогу і страх. Страх за своє життя та безпеку, здоровʼя й добробут близьких; страх втратити роботу; страх перед можливою мобілізацією; страх за фінансовий стан.
Страх – це природна реакція людини на небезпеку. Окрім того, що страх і тривога впливають на приватне життя людини, вони мають вплив і на ставлення до роботи.
39% опитаних людей в ході дослідження «Емоційно-психологічний стан українців», відчувають почуття млявості чи втоми. Швидку стомлюваність – 39% опитаних, стурбований чи уривчастий сон – 36%, почуття тривоги чи страху – 35%. Поганий настрій, надмірне занепокоєння з різних приводів, почуття напруженості чи нездатність розслабитися, відпочинок не відновлює сили, надмірно раннє пробудження – по 31%, швидку дратівливість чи гнів та труднощі з засинанням – по 30%.
Вплив стресу від війни на роботу
Людина привносить у колектив своє емоційне наповнення. Емоції мають властивість поширюватись завдяки дзеркальним нейронам. Подібно до вірусу, який може поширюватися різними способами, тривога створює токсичну атмосферу та негативно впливає на роботу.
Серед основних наслідків надмірного страху в колективі:
- Зниження продуктивності. Страх може призвести до демотивації, невпевненості та зниження концентрації.
- Погіршення комунікації. Співробітники, які знаходяться в постійній тривозі, можуть уникати спілкування або бояться висловлювати свої думки через страх осуду.
- Збільшення кількості конфліктних ситуацій. Страх може призвести до підвищення дратівливості, агресивності та непорозумінь у колективі.
- Токсична атмосфера. Страх може створити атмосферу недовіри, параної та ворожості в колективі.
Хоча тривога може мати багато негативних наслідків, у деяких ситуаціях має й певну користь для колективу. Наприклад, підвищує пильність, стимулює до дії або згуртовує групи людей навколо зовнішньої загрози.
Але в більшості випадків надмірна тривога в колективі сприяє зниженню ефективності роботи. І це не може залишатись непоміченим, в першу чергу для керівника.
Ефективний керівник виконує функцію емоційного лідера. Він добре відчуває емоційний клімат команди, а також усвідомлює свій психологічний вплив на співробітників.
Емоційний стан самого керівника, як камертон. Його настрій може впливати на колектив як в «+», так і «-». Якщо керівник сам знаходиться в тривозі, колектив це швидко «зчитає» та помножить на 10.
Як керівник може керувати власним рівнем тривоги та страху
Ефективне керівництво передбачає не лише прийняття рішень та делегування повноважень, а й здатність керувати своїми емоціями, зокрема страхом. Керівник, який не вміє цього робити, може приймати нераціональні рішення. Страх керівника може призвести до того, що він уникатиме ризику, втрачатиме можливості або прийматиме рішення, засновані на емоціях, а не на логіці.
Колектив відчуває емоції свого лідера. Тому невпевнений у собі керівник може втратити повагу та довіру підлеглих. Таким чином, страх керівника може поширюватися на його команду, створюючи атмосферу тривоги та стресу.
Звісно, робота керівника пов’язана з набагато більшою відповідальністю. А вона створює додаткове навантаження на психіку. Якщо керівник відчуває постійний страх, це може призвести до вигорання, проблем зі сном та інших проблем зі здоровʼям.
Поспілкувавшись з кількома керівниками українських компаній для цієї статті, побачив, що кожен по-своєму ставиться до стану тривоги й стресу та як працювати з цими станами психіки.
Наприклад, Евген Донець, CEO Helsi.pro, вважає що тривога – це нормальний стан для керівника. Він приймає її та готує себе до різних варіантів майбутнього, прогнозуючи можливий розвиток подій.
Чи має керівник допомагати співробітникам долати тривоги та страхи?
Наразі 74% компаній в Україні стикнулися з дефіцитом кадрів. Цей показник значно підвищився порівняно з попередньою оцінкою – 55% восени 2023 року, свідчать дані дослідження ринку праці Європейської Бізнес Асоціації.
Тому дуже важливо, щоб керівники добре усвідомлювали це і намагались створювати у своєму колективі конкурентні переваги для людей. І забезпечували не тільки конкурентні матеріальні умови праці, а й комфортну та емоційно стабільну атмосферу в колективі.
Допомагаючи підлеглим долати свої тривоги та страхи, керівники роблять значний внесок у покращення продуктивності праці та атмосфери в команді. З цим погоджуються й HR. Наприклад, Юлія Заболотна, керівниця HR у компанії Nestle наголошує, що зараз лідери як ніколи мають допомагати своїм командам долати тривоги та страхи, бути емпатичними.
Тому важливо, щоб лідери усвідомлювали свої задачі в цьому і розуміли, як це правильно робити, зберігаючи власний ресурс та психічне здоров’я.
Важливо постійно контактувати зі співробітниками, показує досвід Nestle. Людину потрібно розговорити, щоб вона відкрилася і розповіла свою історію та поділилася проблемою. В ідеалі це робота коуча й психолога. Але і керівник це має робити, щоб мінімум – знати, що відбувається в житті працівника і запропонувати допомогу. Максимум – вивести його на вищий рівень усвідомлення та розуміння власного життя і його сенсів.
Це все – важлива інвестиція не тільки в чинні відносини, а й в майбутню співпрацю. Війна закінчиться, а досвід і спогади залишаться. Хто і як себе повів у цій ситуації? Чи було підставлено плече?
Шість кроків для керівника
Ось головні напрямки, на які корисно звернути увагу керівнику, щоб знизити тривогу в колективі:
1. Організувати безпечне середовище для працівників. Дотримуватися правил безпеки, надавати доступ до бомбосховищ, організувати евакуацію у разі потреби.
2. Давати надію та оптимізм. Емоційний лідер задає вектор, формує настрої в колективі. Він може підживлювати емоційні ресурси своєї команди.
3. Надавати підтримку та емпатію працівникам. Добре, якщо співробітники відчувають, що їх розуміють і підтримують.
4. Зберегти робочі місця та заробітну плату, запропонувати гнучкий графік роботи або віддалений доступ. Це, звичайно, по можливості.
5. Допомагати з розвʼязування побутових проблем. Наприклад, з пошуком житла, транспорту, харчів, медичних послуг.
6. Забезпечити психологічну підтримку. Організувати консультації з психологами, провести тренінги з управління стресом чи емоційним інтелектом.
Для того щоб бути для інших джерелом натхнення, керівник має спочатку потурбуватись про свій психоемоційний стан. Якщо страх і тривога зменшують ваш ресурс, зверніться до психолога, або знайдіть інші опори для своєї впевненості та внутрішньої сили.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.