Нова очільниця Агентства з розшуку та управління активами АРМА Олена Дума дала Forbes перше інтервʼю на посаді. Як вона коментує скандал, що виник під час її призначення, що думає про роботу агентства зараз та чи згодна на передачу його функцій Фонду держмайна?
Наприкінця липня Кабмін призначив держслужбовицю з 20-річним досвідом Олену Думу, 42, новою очільницею Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами (АРМА). Вона стала першою повноцінною керівницею АРМА з 2019-го. До неї структуру, до якої раніше стікалися активи корупціонерів, а зараз – росіян та колабортантів, очолювали виконуючі обовʼязків. Двоє з трьох попередніх керівників отримували підозри у корупції.
Перемогу Думи у конкурсі важко назвати безхмарною. Попри те, що вона набрала найбільше голосів комісії, обійшовши старшого детектива НАБУ Сергія Рокуня, з застереженнями до її призначення виступили антикорупційні організації Transparency International Ukraine, Центр протидії корупції та StateWatch. Один з членів комісії навіть відкликав свій голос за Думу. Серед питань, що виникали з приводу неї, – відсутність досвіду, ризики політичного впливу та навіть можливі звʼязки з людьми, що супроводжували передвиборчу кампанію Дональда Трампа.
Втім це не вплинуло фінальне рішення уряду, тож Дума очолила АРМА у момент, коли майбутнє органу є чи не найбільш невизначеним з моменту створення у 2015-му. «Критика АРМА останнім часом лунала звідусіль», – констатує Дума у розмові з Forbes, що відбулася 13 липня. Вона впевнено розповідає про більшість аспектів роботи агентства та, як і більшість досвідчених держпосадовців, чи не кожну відповідь підкріплює посиланнями на діюче законодавство.
У АРМА на неї, ймовірно чекають нестабільні часи. Зараз міжнародні партнери України проводять аудит органу. За його результатами на агентство, вірогідно, чекатимуть зміни. Одна з ідей, яку підтримували, зокрема, в Офісі президента – суттєво обмежити повноваження АРМА, передавши функцію управління активами Фонду держмайна.
Що про це думає нова очільниця агентства та як вона планує зробити його більш прозорим та ефективним?
Інтерв’ю Олени Думи скорочено та відредаговано для ясності.
«Не знайома з Єрмаком, Шурмою та Татаровим. Я не та людина, на яку можна тиснути чи впливати»
Чим зацікавив вас конкурс на голову АРМА?
У мене є досвід у боротьбі з корупцією та законотворчій антикорупційній діяльності. Була викривачем корупції та як національний лідер профспілкового руху мала можливість заявляти до правоохоронних органів про злочини, які бачила протягом багатьох років.
Наприклад, у 2020-му на посаді директора виконавчої дирекції Фонду соціального страхування викрила масштабну корупційну схему. Деякі справи та епізоди ще перебувають на стадії досудового розслідування, окремі посадовці вже звільнені, декому вручені підозри.
Конкурс на голову АРМА фактично проходив двічі, оскільки рік тому спроба обрати керівника завершилась безрезультатно. Коли конкурс був оголошений повторно, у мене була мотивація взяти у ньому участь, зважаючи на мій досвід керівної роботи та професійної діяльності.
У день вашого призначення посли G7 були занепокоєні суспільним резонансом, який виник після оголошення результатів конкурсу. Як ви плануєте «заспокоювати» міжнародних партнерів?
З цього приводу у медіа подається дещо викривлена інформація. Посли G7 висловлювали занепокоєння щодо прозорості проведення конкурсу та дотримання всіх процедур. І це, безумовно, правильно.
Згадані вами повідомлення були дуже тактовні та дипломатичні. В них я не побачила зауважень персонально до мене або інших учасників конкурсу. Для наших міжнародних партнерів велике значення мають правила і процедури, які є основою для ухвалення легітимних рішень, тому ці заяви є цілком зрозумілими.
Чи була у вас «співбесіда» у Офісі президента перед призначенням у АРМА?
Звичайно, ні. У мене було кілька офіційних нарад після призначення, але жодна з них не повʼязана з ОП. 12 липня був урядовий комітет, сьогодні – зустріч з народними депутатами під час засідання Комітету з питань антикорупційної політики Верховної Ради.
Чи знайомі ви з головою ОП Андрієм Єрмаком або його заступниками, наприклад, Олегом Татаровим чи Ростиславом Шурмою?
Ні, не знайома.
Наші співрозмовники у Верховній Раді стверджують, що Шурма та Татаров мають великий вплив на роботу АРМА. Які ви бачите запобіжники, щоб унеможливити цей вплив?
Я чітко відповідала на це питання під час конкурсу. Я не та людина, на яку можна тиснути чи впливати.
У 2019 році ви брали участь у пресконференції з Семом Кісліним. Цю людину повʼязують з Рудольфом Джуліані, який, за даними The New York Times, займався дискредитацією передвиборної кампанії Джо Байдена за дорученням Дональда Трампа. Якою була ваша роль у цій зустрічі?
Ця пресконференція була присвячена боротьбі з корупцією в Україні. Сем Кіслін розповідав про міжнародне сприйняття та досвід, а також викриття схеми Роттердам+. Я, відповідно, розповідала про діяльність профспілкових, громадських та антикорупційних органів та проведену роботу з правоохоронними органами. Із Семом Кісліним я не була знайома до цієї пресконференції.
Решта наративів була вигадана та свідомо приписана цьому заходу під час активної фази конкурсу на голову АРМА з метою моєї дискредитації як кандидата на посаду. Враховуючи це та суспільний запит щодо мене я дала відповіді на всі питання під час окремої пресконференції.
«Зарплата голови АРМА в три рази нижча, ніж у керівників інших антикорупційних органів»
Наші співрозмовники серед нардепів розповіли, що під час вашої зустрічі з ними йшлося про певні KPI у вашій роботі. Про що саме ви говорили?
Занепокоєність депутатів станом речей в АРМА загалом не дивує, враховуючи низку кримінальних справ проти топпосадовців Агентства та численних закидів громадськості у неефективній та непрозорій роботі.
На Комітеті я представила звіт АРМА за 2022 рік, попри те, що знаходжусь на посаді тільки 10 днів.
Також, оскільки АРМА є єдиним центральним органом виконавчої влади, який купує військові облігації, обговорювалися ідеї створення інших цільових ОВДП, які можуть бути спрямовані, наприклад, на відновлення країни. Не оминули увагою Єдиний державний реєстр арештованих активів, вдосконалення процесів відбору управителів активами та реалізації арештованого майна.
Ви критикували минулого очільника АРМА та роботу його команди. Чи плануєте кадрові зміни? Чи маєте власну команду?
Хочу наголосити, що критика АРМА останнім часом лунала звідусіль. Я давала зважені оцінки, грунтуючись на фактах та пропонуючи свої шляхи вирішення проблем.
Для того, щоб приймати кадрові рішення потрібно провести аудит та зʼясувати, які напрямки діяльності є ефективними, а які – ні. Визначити, де проблеми зумовлені обʼєктивними обставинами, наприклад, недосконалістю законодавства, а в яких випадках мають субʼєктивне походження. Одним з моїх перших кроків на посаді стало ініціювання комплексного фінансово-господарського та кадрового аудиту АРМА, про що здійснено відповідні запити до уряду.
В АРМА працюють люди, які захищені законом України про державну службу. Та, безумовно, кожен працівник має відповідати професійним вимогам і якісно виконувати свою роботу. Це головний критерій. Важливо привести процедуру оцінювання працівників у відповідність законодаству, передбачивши складання працівниками індивідуальної програми професійного розвитку
Діяльність АРМА дуже складна та вимагає від працівників глибоких знань українського, міжнародного та внутрішнього законодавства багатьох країн, знань у сферах економіки (особливо, оцінки активів), технологій тощо. Досвід кожного співробітника є досить унікальним, і нехтувати цим людським капіталом було б неправильно.
У своїй карʼєрі я неодноразово зіштовхувалась з тим, що, згідно закону, мала залишити посаду разом із керівником, попри бажання працювати далі. І як працівник нічого не могла вдіяти. Як на мене, це дуже формальний підхід, натомість кадрову політику варто формувати інакше, насамперед за критеріями компетентності, ефективності та доброчесності.
У медіа публікувалися різні цифри щодо великих зарплат в АРМА. Чи можете озвучити вашу зарплату?
Зараз діють обмеження щодо розмірів заробітних плат державних службовців, що спричинено війною. Наразі розмір посадового окладу без надбавок – 25 224 грн. Це майже у три рази менше, ніж отримують керівники інших антикорупційних органів.
«Треба працювати над удосконаленням АРМА, а не її демонтажем»
У презентації для конкурсної комісії ви акцентували на незадовільних термінах відбору управителів, зокрема і для російських активів. Як плануєте це виправляти?
Потрібно розробити та затвердити окремі нормативно-правові акти, насамперед порядок конкурсного відбору управителів арештованих активів, які б чітко регулювали цю процедуру. Вже над цим працюємо і незабаром внесемо розроблений проєкт акта на погодження до заінтересованих органів влади.
АРМА оголошувала про створення електронного реєстру активів, проте він не є публічним. Депутати пропонують його відкрити частково або повністю. Яка ваша позиція?
Скажу відверто – у мене були сумніви щодо повноцінної роботи реєстру. Після призначення на посаду я особисто перевіряла його наповнення та функціонування, переглядала кожен розділ і категорію, тож можу підтвердити, що реєстр створено і він працює. По деяким категоріям інформація ще не занесена, наприклад, про міжнародні угоди щодо розподілу і повернення активів. Однак це повʼязано з відсутністю прецедентів укладення нашою державою таких угод.
Вважаю, що реєстр потрібно відкривати. Це прямо передбачено законом про АРМА, цього давно вимагає громадянське суспільство. Разом з тим, АРМА отримало офіційні застереження від органів нацбезпеки, зокрема Міноборони, Держспецзвʼязку та Кіберполіції, щодо ризиків відкриття реєстру в умовах воєнного стану. Тому мною ініційовано звернення до Кабміну з проханням розглянути питання поновлення публічного доступу до реєстру з урахуванням позиції заінтересованих органів. Свою підтримку у цьому питанні висловили також народні депутати після нашого спілкування в антикорупційному комітеті та направили відповідний лист до уряду.
Скільки активів наразі зосереджено в АРМА?
Станом на 1 липня на опрацюванні в АРМА перебувало 500 судових ухвал, з яких 393 ухвали – про передачу в управління 1897 одиниць нерухомого майна, 15 недобудов, 1804 земельних ділянок, 378 легкових транспортних засобів, 179 одиниць с/г техніки, 996 одиниць спецтранспорту, 23 112 вагонів, 13 літаків, 15 одиниць водного транспорту, частки у статутних капіталах 556 юридичних осіб; 40 ухвал про реалізацію арештованого майна та 67 ухвал про передачу грошових коштів. Ці цифри є динамічними, оскільки до АРМА щодня надходять нові ухвали про передачу активів в управління та скасування арештів. Плануємо провести аналіз цих активів, тоді можна буде говорити про більш актуальні цифри.
Які активи є найбільшими?
АЕРОК, «Моршинська», мережа АЗС Glusco, облгази, Вінницяпобутхім, Укрнафтобуріння. Окремий кейс – майно профспілок України. Йдеться про передані в управління АРМА 311 обʼєктів нерухомого майна, що включають 38 санаторіїв, 5 готелів, спортивну базу, палац мистецтв та інші обʼєкти. Наприклад, в Італії такі обʼєкти використовують як комплекси для лікування та реабілітації. Для нас такий приклад теж актуальний, особливо в умовах війни.
Чи буде змінений електронний майданчик, на якому АРМА виставляє активи на продаж? Чи можливо це реалізувати у Prozorro?
Зараз ми на стадії доопрацювання проєкту урядової постанови, яка вносить зміни до порядку реалізації арештованих активів на електронних торгах. Мета полягає в тому, щоб привести цей порядок у відповідність до законодавства про публічні закупівлі, в якому закріплені прозорі та дієві принципи.
Тобто на маловідомій «Придніпровʼя 2021» чи СЕТАМ виставлятися активи більше не будуть?
Завдання полягає не у визначені конкретних майданчиків, а в побудові надійних і прозорих процедур.
Переконана, що після прийняття урядової постанови знизяться корупційні ризики, не буде практики, коли активи продаються із можливістю втручання в процес торгів у ручному режимі та з обмеженим колом учасників аукціонів.
У влади є ідея передати російські активи (або загалом всі активи АРМА) до Фонду держмайна. А АРМА залишити лише функцію пошуку активів. Як ви ставитеся до цієї ідеї?
Багато міжнародних організацій та експертів наполягають на тому, що не можна допустити розпорошення функцій органу. Аналоги АРМА існують у більшості європейських країн. Поєднання функцій розшуку злочинних активів та подальшого управління ними в межах однієї установи є логічним та практично необхідним.
Якщо розглядати передачу активів до Фонду держмайна, то спеціалісти фонду не володіють усім арсеналом навичок, а головне – досвідом роботи в унікальній для України сфері, які є у співробітників АРМА. Для опанування цих умінь на практиці потрібен час і ресурси, яких країна не має під час повномасштабної війни.
На моє переконання, створивши АРМА на виконання плану дій з лібералізації візового режиму з ЄС, Україна має демонструвати послідовну політику та працювати над удосконаленням інституції, а не її демонтажем. Свою позицію на користь збереження АРМА в нинішньому вигляді я чітко відстоювала ще під час конкурсу.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.