Україна, схоже, таки стала заручником внутрішніх політичних суперечок між основними партіями у США. Законопроєкт з фінансовою та військовою допомогою Україні застряг у Конгресі, що збільшує для Києва як військові, так і економічні ризики. Скільки грошей Україна може отримати від США та інших партнерів і що робитиме, якщо цих грошей не вистачить?
⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».
У ніч з 5 на 6 грудня за Київом конгресмени у США вкотре не змогли домовитись про виділення коштів для підтримки України, Ізраїлю та Тайваню. Причина – розходження між демократами та республіканцями навколо теми укріплення кордону з Мексикою. Відтак $11,8 млрд прямої бюджетної підтримки, на які розраховував український уряд наприкінці цього та у наступному році, залишаються підвішеними у повітрі.
«Без допомоги США вже у січні у нас можуть виникнути певні складнощі з видатками у соціальній та гуманітарній сферах», – констатує очільниця бюджетного комітету Верховної Ради Роксолана Підласа. Дефіцит бюджету 2024 – 1,57 трлн грн, які доведеться залучати як на зовнішньому, так і на внутрішньому ринку.
Найгірший сценарій – повернення до друку гривні задля покриття потреб держбюджету, як було на початку російського вторгнення, зазначає на правах анонімності високопосадовець у Кабміні. Він попросив не згадувати його прізвища у цій статті через суттєву сенситивність теми.
Наскільки реалістичний такий сценарій та з якими фінансовими проблемами може стикнутися Україна, якщо американські парламентарі так і не зможуть домовитись про бюджетну підтримку?
Проблеми бюджету на мільярди
Останню фінансову допомогу від США на $1,15 млрд Україна отримала у жовтні. Це був фінальний транш з попереднього пакета фінансування. Він розповсюджувався на фінансовий рік, що діє у США.
Допомогу Україні на черговий рік має погодити Конгрес. Не тільки фінансова, а й військова складові допомоги, за задумом адміністрації президента США Джо Байдена, мають йти у пакеті з ще трьома пунктами – допомога Ізраїлю, Тайваню та укріплення кордону США з Мексикою. Загалом це – $111 млрд. Проблема – більшість у Палаті представників (нижня палата Конгресу) мають республіканці, які принципово наполягають на збільшенні видатків на кордон. Через це подальша доля всіх вказаних витрат США залежить від перемовин обох партій навколо теми кордону.
Що це означає для України? Чи не найбільша загроза – зупинка військової допомоги від США. Відсутність американської підтримки створює ризик для України взагалі програти війну, прямо заявив під час візиту до США голова Офісу президента Андрій Єрмак. Він уточнив, що без цього ЗСУ не зможуть проводити наступальні операції та деокуповувати захоплені росіянами території.
Відсутність бюджетного фінансування також може завдати значної шкоди. Зі згаданих $11,8 млрд $3,3 млрд мали надійти ще цього року, решта – у 2024-му. Україна зможе компенсувати відсутність цих грошей цьогоріч, зокрема за рахунок допомоги Японії, яку перекинуть з наступного року на цей, та залишків від невикористаних коштів у бюджеті-2023, повідомляє Forbes на умовах анонімності співрозмовник в уряді. У повному фінансуванні видатків до кінця року впевнена й голова бюджетного комітету Ради Підласа.
З 2024-му все складніше. Вже в січні уряд може стикнутися з нестачею 20 млрд грн на соціальні видатки, зазначає на правах анонімності один з високопосадовців у президентській партії «Слуга народу». Він попросив не згадувати свого прізвища у цій статті через значну сенситивність теми.
У разі відсутності допомоги США проблема виконання державних видатків дійсно гостро постане у перші місяці 2024-го, погоджується економіст Олексій Блінов. Він не виключає, що за умов відсутності зовнішньої підтримки менш ніж $3 млрд на місяць, уряду доведеться звертатися до НБУ за емісією гривні вже у першому кварталі.
Співрозмовник в уряді вважає, що запас міцності є більшим. «Від розуміння, що в нас недостатньо коштів до ухвалення непопулярних рішень може пройти від 3 до 6 місяців», – каже він.
За такого сценарію Мінфіну доведеться скорочувати видатки та залучати більше коштів від розміщення держоблігацій (ОВДП), визнає Підласа.
Ще одна загроза у разі відсутності допомоги США – це може викликати свого роду ланцюгову реакцію, зокрема тому, що ці гроші передбачені програмою з МВФ, вказує заступник голови фінансового комітету Ради Ярослав Железняк. «МВФ у такому випадку вимагатиме збалансувати держбюджет, – пояснює він. – Не буде програми МВФ, під питанням може опинитися і фінансування від інших партнерів».
Яку допомогу від донорів Україна чекає у 2024-му
Україна розраховує отримати $41 млрд зовнішнього фінансування наступного року (ці гроші закладені у бюджет). НБУ очікує щонайменше $38 млрд, заявив 6 грудня голова НБУ Андрій Пишний.
Крім американських коштів, не погодженим залишається і європейський пакет фінансування – проєкт Ukraine Facility, що передбачає €50 млрд для України.
У ЄС пропонували порівну поділити ці €50 млрд на чотири роки, але не проти й більшого фінансування у 2024 році за умови збільшення вимог щодо реформ, каже Железняк. Переговори ще тривають, але зараз вже йдеться не про €18 млрд наступного року, а про $16 млрд від ЄС у 2024-му, додає Підласа з бюджетного комітету.
Крім цього, за її даними, наступного року має надійти:
- від МВФ – $5,4 млрд (за умови виконання зобов’язань за програмою);
- від Японії – $4,5 млрд;
- від Канади – $1,9 млрд;
- від Великої Британії – кредитні гарантії на $1,5 млрд.
Співрозмовник в уряді, знайомий з ходом перемовин з партнерами, бачить усі підстави очікувати на допомогу від усіх донорів. Погоджується з ним і депутат Железняк, зазначаючи, що найбільші питання – саме до обсягів фінансування від США.
«У нинішньому вигляді закон (де передбачено $11,8 млрд фінансової допомоги Україні) не пройде, тож конгресмени шукатимуть компроміс», – визнає парламентар. Питання: на скільки цей компроміс зменшить допомогу, додає він.
Зменшення військової допомоги Железняк вважає малоймовірним, бо ці гроші підуть американським виробникам зброї. Також у цьому пакеті є гуманітарна допомога, фінансування енергетики тощо. «Тут є простір для урізання, головне, щоб не надто скоротилось бюджетне фінансування», – каже він.
Наскільки великий простір для маневру? «Якщо близько $3 млрд, ми перекриємось допомогою інших партнерів, – зазначає Железняк. – Якщо більше – у нас проблеми».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.